تغذيه سالم سلامت

آشنایی با عوارض دیر شام خوردن

تقویم فارسی اندروید

غذا خوردن آداب و زمان خودش را دارد. اگر به موقع و درست انجام شود جدا از سیر کردن شما یه سلامت تان هم کمک می کند. متقابلا همین غذا خوردن اگر به درستی و در زمان خودش انجام نشود ممکن است به شما لطمه وارد کند. یکی از عادت هایی که قطعا مخل سلامتی شماست غذا خوردن دیر هنگام است. دیر شام خوردن عوارض جانبی بدی برای شما به همراه خواهد داشت. در این مقاله از هفت گنج با ما همراه باشید تا شما را با عوارض دیر شام خوردن بیشتر مطلع کنیم.

دیر شام خوردن

دیر شام خوردن :

دیر شام خوردن ریتم طبیعی بدن را به هم می زند و باعث شود احساس ناخوشایندی داشته باشید و راحت نتوانید بخوابید.

در واقع به خاطر دیر شام خوردن ممکن است در 24 ساعت آینده مدام احساس گرسنگی کنید. هورمون گرلین که مسئول کنترل گرسنگی است، به طور طبیعی در ساعت 8 صبح ترشح می شود و شما برای صبحانه احساس گرسنگی می کنید. این هورمون تا 8 صبح روز بعد دیگر ترشح نخواهد شد. اگر به موقع شام نخورید هورمون گرلین زودتر ترشح شده و به کلی ریتم سیری و گرسنگی شما به هم می ریزد.

اگر بعد از خوردن شام نیز بخوابید، دیگر گرسنه نمی شوید و به میان وعده های بعد از آن نیاز نخواهید داشت ، اما سوخت و ساز بدن شما نیز به خاطر خوابیدن کمتر می شود. مطالعات نشان داده است که بعد از خوردن غذا شما خواب کم کیفیت تری خواهید داشت. از طرفی در خواب متابولیسم با سرعت کمتری انجام می شود و این به معنی افزایش وزن برای شماست.

در نهایت دیر شام خوردن می تواند باعث رفلاکس اسید معده شود. عملیات هضم غذای شما معمولا برای چند ساعت طول می کشد. در طول این مدت ممکن است غذا مسیر خود را برعکس بازگردد و به مری بریزد.

بنابراین دیر شام خوردن و بعد خوابیدن در واقع احتمال رفلاکس را زیاد می کند و سبب می شود که که غذا در زمانی که خواب هستید دوباره به مری شما بازگردد. بهتر است بعد از شام چند ساعتی به انجام فعالیت های معمول خود بپردازید و بعد بخوابید.

ممکن است در طول روز کمتر غذا بخورید

ممکن است چندان قابل فهم نباشد اما غذا خوردن در آخر شب باعث می شود در طول روز بعد کمتر احساس گرسنگی کنید. بهتر است سعی کنید یک وعده غذای سنگین تر در ناهار و یا میان وعده بعد از آن داشته باشید و بعد از آن یک وعده شام سبک بخورید. این باعث می شود که غذای تان زودتر هضم شود و غذای دیشب در روز بعد روده و معده تان را پر نکند.

قند خون تان در حال انفجار است

اگر قند خون تان به طور ناگهانی بالا برود و بعد ناگهان سقوط کند، شما احساس گرسنگی شدیدتر و مداوم تری خواهید داشت. غذاهای فراوری شده و هر چیزی که شاخص قند گلیسمی بالایی داشته باشد می تواند موجب افزایش ناگهانی قند خون شود. می توانید با حذف این قبیل غذاها از رژیم غذایی تان ، خودتان ببینید که مصرف غذای شما چقدر کمتر خواهد شد.

کورتیزول و استرس شما را گرسنه می کنند

حتی اگر گرسنه نباشید اگر هورمون کورتیزول در خون شما بالا برود، اشتهای تان برای خوردن غذای بیشتر تحریک می شود ، حتی شما اشتهای کاذبی نسبت به شکر و چربی خواهید داشت. بهتر است در روزهایی که استرس دارید آگاهانه تر غذا بخورید و سعی کنید تا جای ممکن دیر وقت شام نخورید. اگر دچار استرس هستید ، مراقبه و تمرین تنفس می تواند ماهیچه های شما را آرام کند. هورمون ملاتونین نیز بدن شما را برای خواب آماده می کند و بعد به خواب می روید. به این ترتیب استرس شما را گرسنه نمی کند و مجبور نمی شوید که دیر هنگام غذا بخورید.

اگر مدتی است که به دیر شام خوردن عادت کرده اید، بهتر است همین الان به فکر ترک این عادت باشید. با کمی تمرین و صبر در نهایت بدن شما ریتم معمول خودش را پیدا کرده و باز به حالت طبیعی برمی گردد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی