تبلیغ رپورتاژ

علائم و عوارض فشار خون بالا در سالمندان

تقویم فارسی اندروید

همان طور که می دانید بدن انسان بسیار شگفت انگیز و خارق العاده است، ولی با گذشت زمان و کهولت سن مشکلاتی برای بدن به وجود می آید. یکی از شایع ترین مشکلاتی که در این سن بروز می کند، فشار خون بالا است. همان طور که این بیماری بسیار خطرناک است، فشار خون پایین نیز به همان نسبت می تواند خطرناک باشد. لازم به ذکر است، سالمندانی که دارای فشار خون بالا هستند، بیشتر از سایر سالمندان در معرض بروز حمله های قلبی و سکته قرار دارند. همچنین سالمندانی که دارای افت فشار هستند نیز احتمال غش و از حال رفتن در آن ها بالا است. به همین جهت افراد سالمند باید مرتب و به صورت منظم فشار خونشان کنترل و اندازه گیری شود.

فشار خون بالا

در اینجا وجود پرستار سالمند در خصوص کنترل فشار خون پایین و بالای سالمندان، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی فشار خون سالمندان و خدمات پرستاری مورد نیاز برای این مشکل بپردازیم. پس با ما همراه باشد.

فشار خون چیست؟

 فشار خون در واقع همان فشاری است که توسط خونی که در رگ وجود دارد به دیواره رگ ها وارد می شود که جزئی مهم از علائم حیاتی فرد است. به طور کلی اندازه فشار خون با میزان خونی که از قلب به سایر نقاط بدن پمپاژ می شود و اندازه مقاومتی که جریان خون در رگ ها دارد مشخص می شود. فشار خون هر فرد در قسمت های نزدیک به قلب بیشتر است و هر چه از قلب فاصله می گیرد، کمتر می شود. شایان ذکر است هر قدر میزان خونی که از قلب پمپاژ می شود، بیشتر باشد و سایز رگ ها باریک تر باشد، فشار خون فرد بالاتر می رود. ساده ترین روش اندازه گیری فشار خون، دستگاه فشار سنج است.

 

عوارض فشار خون بالا

عوارض فشار خون

یادتان باشد فشار خون بالا در افراد سالمند، معمولاً یا بی علامت است یا با چند علامت خودش را نشان می دهد. این شرایط زمانی پیش می آید که به صورت ناگهانی فشار خون فرد سالمند بالا رفته و باید به سرعت تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد. در این شرایط سرعت اقدام برای درمان حرف اول را می زند. بنابراین وجود پرستار سالمند و ارائه خدمات پرستاری به فرد در آن لحظه، بهترین کمک به فرد بیمار محسوب می شود. یادتان باشد علائم اصلی فشار خون در سالمندان به شرح زیر است:

  • داشتن سرگیجه
  • زنگ زدن گوش
  • داشتن حالت تهوع
  • احساس سبکی سر
  • سردرد شدید
  • تاری دید چشم
  • درد در قفسه سینه
  • بر افروخته شدن صورت
  • داشتن احساس گیجی یا خستگی

درمان فشار خون بالا در سالمندان

فشار خون بالا درمان قطعی و کاملی ندارد و به طور معمول احتمال اینکه فرد سالمند به بهبودی کامل دست پیدا کند، غیر ممکن است. مهم ترین کار، تشخیص و درمان به موقع فشار خون در فرد سالمند است. فقط در این صورت است که می توان تا حدی این بیماری را کنترل و از عوارض آن پیشگیری کرد. پس اگر تا اینجای مقاله به اهمیت وجود پرستار سالمند برای کنترل بیماری فشار خون فرد سالمند پی بردید، پس بهتر است در خصوص خدمات پرستاری که یک پرستار برای سالمندان با مشکل فشار خون ارائه می دهد بیشتر بدانید.

استخدام پرستار سالمند،کاری بسیار موثر 

برای شرایط و اوقاتی که فرد سالمند تنها در خانه است و کسی در منزل نیست، بهترین و عاقلانه ترین کار استفاده از پرستاری است که توانایی نگهداری از سالمندان را داشته باشد. اگر شما شرایط حقوقی و قانونی شرکتی که مد نظرتان برای استخدام پرستار سالمند است را در نظر بگیرید، دیگر نگران شرایط ایده آل پرستار همچنین حسن رفتار و قابل اطمینان بودن آن هم نیستید.

پرستار برای سالمندان با فشار خون بالا

خطرات سکته و حملات قلبی

پرستار سالمند باید بداند که فشار خونی که کنترل نشده باشد، برای افراد سالمند بسیار خطرناک است و نباید آن را نادیده بگیرد. فشار خون اگر بالا باشد، خطرات سکته و حملات قلبی را به همراه دارد و فشار خون پایین موجب از حال رفتن فرد سالمند می شود. اگر پرستار این دو موضوع را در نظر بگیرد، باید به صورت منظم فشار خون فرد سالمند را چک کند. این عمل برای فرد سالمندی که دارای فشار خون است، اهمیت ویژه ای دارد و برای افرادی که دارای فشار خون نیستند هم به تشخیص زود هنگام بیماری کمک شایانی می کند. برای این امر فرد سالمند باید دستگاه اندازه گیری فشار خون را خریداری کرده و در خانه نگهداری کند، تا در صورت نیاز، پرستار بتواند فشار خون فرد را به طورت منظم کنترل کند.

استخدام پرستار سالمند مبتلا به فشار خون

همان طور که گفتیم استخدام پرستار برای سالمندانی که دچار بیماری فشار خون هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به این دلیل که پرستار در مصرف به موقع داروها در فواصل زمانی مختلف کمک می کند که همین امر یعنی مصرف به موقع و سر وقت دارو که برای افراد دارای فشار خون بالا اهمیت زیادی دارد. حضور پرستار در خانه می تواند تا حد زیادی خطرات مربوط به مشکلات فشار خون را کم کرده و در صورت بروز خطر، پرستار فرد سالمند می تواند در سریع ترین حالت ممکن درخواست کمک بکند. همچنین حضور پرستار علاوه بر اینکه در این سری مسائل گفته شده تأثیر بسزایی دارد، در احساس امنیت و آرامش ذهنی که برای فرد سالمند در منزل ایجاد می شود هم بی تأثیر نخواهد بود.

استخدام پرستار برای فرد سالمند در خانه، موجب راحتی خیال اعضای خانه نیز می شود. چرا که می دانند سالمند عزیزشان در خانه تنها نیست و در صورت نیاز به کمک، پرستار سالمند در کنارش حضور دارد. نکته آخر که اهمیت زیادی هم دارد، این است که وجود پرستار در منزل باعث می شود فرد سالمند داشتن هم صحبت را در کنارش احساس کند. همین امر میل به زندگی را در او افزایش داده و موجب می شود تا فرد سالمند از تنهایی و افسردگی رها شود.

مراقبت در منزل برای افراد با فشار خون بالا

فشار خونی که کنترل نشود، فرد سالمند را در معرض مشکلات زیادی قرار می دهد. پرستار فرد سالمند می تواند برای کنترل فشار خون بیمار سبک زندگی او را تغییر دهد. یعنی به فرد سالمند کمک کند تا در کنار مصرف داروهای مربوطه اش که پزشک برایش تجویز کرده، رژیم غذایی مناسب و ورزش های ساده را امتحان کند. پرستار باید دقت داشته باشد که فرد سالمند فقط داروهایی که پزشک برایش در نظر گرفته است را مصرف کند نه بیشتر. پرستار همچنین باید دقت داشته باشد که اگر داروهای مصرفی مربوط به فشار خون فرد سالمند برای او عوارض دارد، با نظر پزشک داروی جایگزینی به فرد بدهد تا عوارض جانبی دارو را برایش کم کرده باشد.

کلام آخر

همان طور که گفتیم بیماری فشار خون بالا در افراد سالمند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را بسیار افزایش می دهد. این امر نیاز به کنترل مداوم فشار خون سالمندان و درصورت نیاز  اقدام هر چه سریعتر برای معالجه فرد و پیشگیری از مشکلات جبران ناپذیر دارد. وجود پرستار تا حد زیادی آرامش را به فرد سالمند و اعضای خانواده او باز می گرداند. چرا که وجود فردی که مرتب فشار سالمند را کنترل کند، برایش امری حیاتی است. مرکز پرستاری آسایش ایده آل برای جمع آوری و آموزش پرستارانی کارآزموده در این زمینه، تمام تلاش خود را کرده و با نظارت مستمر بر نحوه برخورد و عملکرد پرستار با فرد سالمند، نگرانی را از دوش شما برداشته است. لازم به ذکر است تفاوت اصلی مجموعه ما با سایر مراکز در سال ها فعالیت متوالی در زمینه پرستاری در منزل است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی