آشپزي و شيريني پزي غذای رژیمی

طرز تهیه آیا شکلات باعث افزایش طول عمر می‌شود؟

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه آیا شکلات باعث افزایش طول عمر می‌شود؟ . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
با مروری بر سایت‌های اینترنتی، مقالات، کتاب‌ها، گزارشات مستند پزشکی و … در خصوص مصرف شکلات حتما به این نتیجه خواهید رسید که قرار دادن ۳۰ گرم شکلات در رژیم غذایی بسیار مفید و گاها حتی الزامی خواهد بود. اما آن چه نگران‌کننده است، درصد بالای چربی این گروه از محصولات و متعاقب آن اضافه وزن و بیماری‌های قلبی است. اما آیا واقعا شکلات باعث چاقی و بیماری‌های قلبی نمی‌شود؟

تاریخچه مختصری از شکلات

آزتک‌ها و مایاها اولین کسانی بودند که ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، دانه کاکائو را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دانه کاکائو را جوشانده و مایع بسیار تلخ حاصل را جهت طول عمر می‌نوشیدند و آن را هدیه‌ای از خدایان به جهت افزایش طول عمر پادشاهان سرزمینشان می‌دانستند. این نوشیدنی، آب تلخ نام گرفته و تنها پادشاهان حق نوشیدن آن را داشتند.

اولین بار فاتحان اسپانیایی کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانیا از آمریکای جنوبی به اروپا آوردند؛ و خیلی زود این ماده جز مواد غذایی قاره اروپا شد. آن زمان از شکلات تنها در انواع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شد که البته مقداری شکر به نوشیدنی اضافه می‌کردند تا تلخی آن گرفته شود. تا قرن ۱۷ میلادی، شکلات در اروپا، ماده غذایی گران قیمتی محسوب می‌شد که تنها ثروتمندان از آن استفاده می‌کردند.

ویژگی‌های درخت کاکائو

سبتا کوتاه و دارای ارتفاعی بین ۱۲ تا ۱۵ متر و عموما در جنگل‌های بارای می‌رویند. به منظور سودآوری بیشتر همراه با درختان موز و نارگیل کاشته می‌شوند. از درختان همیشه سبز است و طول برگ‌ها به بیش از ۳۰ میلی‌متر هم می‌رسد. شروع بهره‌وری این درخت از ۲ تا ۳ سالگی و بیشترین ثمردهی از ۶ تا ۷ سالگی آغاز می‌شود. هر غلاف حاوی حدود ۳۴ عدد دانه کاکائو است.

طبق استانداردهای جهانی و هم‌چنین استاندارد شماره ۶۰۸ تدوین شده در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نامگذاری محصولی به نام شکلات نیازمند وجود حداقل درصدی از کره کاکائو است که در کشورهای مختلف این مقدار، درصدی متفاوت و از ۱۸ تا ۳۰ درصد متغیر است. البته در بسیاری از کشورهای دنیا شکلات‌های صبحانه به دلیل ماهیت مصرف و وجود خمیر فندق و … مستثنی بوده و علی‌رغم عدم مصرف کره کاکائو در فرمولاسیون، این محصولات شکلات محسوب می‌شوند.

شکلات سوربن

شکلات صبحانه با برند سوربن تولید شده در شرکت بهاران گل از محصولات گروه سولیکو هم‌چنین شرایطی دارد. از دیگر محصولات سوربن می‌توان به انواع روکش‌های بستنی، سبد محصولات قنادی، شکلات صبحانه فندقی و مینی کن فندقی سوربن اشاره کرد که با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی تولیدِ شکلات و هم‌چنین با دقت در انتخاب مواد اولیه مرغوب که در بهترین کارخانه‌های شکلات‌سازی جهان استفاده می‌شوند، طعم بی‌نظیر از شکلات را برای شما به ارمغان می‌آورد.
طرز تهیه آیا شکلات باعث افزایش طول عمر می‌شود؟

کره کاکائو چیست؟

کره کاکائو نوعی روغن گیاهی است که طی چندین مرحله فرآیند از دانه کاکائو استخراج می‌شود. این کره دارای ۴۰ تا ۶۰ درصد چربی اشباع شده بوده و دارای عطر و رایحه شکلات است. نقطه ذوب آن معمولا بین ۳۴ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد است و از آن جایی که نقطه ذوب آن به دمای بدن نزدیک است به محض قرار گرفتن در دهان ذوب می‌شود.

کره کاکائو برخلاف پودر کاکائو تنها حاوی مقدار ناچیزی از کافئین است. کره کاکائو به دلیل دارا بودن پلی فنل‌های مخصوص کاکائو از تولید ایمونوگلوبولین E که موجب تشدید علائم آسم و درماتیت می‌شود، جلوگیری می‌کند.

در همین راستا محققان در ژاپن نشان دادند که توده پلی فنل کاکائو از رشد سلول‌های سرطانی و تومور‌ها از طریق کاهش میزان اکسیژن فعال در بدن جلوگیری می‌کند. بنابراین توده پلی فنل کاکائو مانع اکسیداسیون LDL و تولید سلول‌های التهابی می‌شود و این یکی از دلایلی است که ثابت می‌کند کره کاکائو در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و توقف علائم آرتریت موثر است.

کره کاکائو مقادیر بالایی منیزیم دارد که از افت پروژسترون در زنان و بروز علائم ناشی از سندروم پیش قائدگی جلوگیری می‌کند. سرشار از آنتی اکسیدان به شکل فلاونوئیدها است که و از آسیب عروق قلبی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. کره کاکائو سطح آندورفین و سروتونین در مغز را افزایش داده و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

مهم‌ترین جز شکلات تلخ، کره کاکائو است. کره کاکائو فاقد کلسترول و حاوی اسید اولئیک، استئاریک و پالمتیک اسید است. چون قسمت اعظم آن اسید استئاریک است و این اسید بر افزایش چربی خون بی‌تاثیر است. بنابراین یک اسید چربی خنثی محسوب شده و تاثیری بر کلسترول خون ندارد. کره کاکائو باعث کاهش تشکیل لخته خون می‌شود و از این طریق در محافظت سیستم قلبی-عروقی نقش دارد.

شکلات تلخ که سرشار از کره و پودر کاکائو است، نه تنها خوشمزه است بلکه فلاونوئید موجود در آن، عملکرد ذهنی را بهبود می‌بخشد. البته این تنها خاصیت شکلات نیست و شش دلیل مهم وجود دارد که ما در سبد تغذیه خود بگنجانیم:

سرشار از مواد معدنی

شکلات سرشار از منیزیم، فسفر، پتاسیم، آهن، روی یا حتی ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه ب است.

ضدافسردگی طبیعی و بسیار عالی برای تقویت روحیه

به علت وجود منیزیم، به عنوان آرام بخش شناخته شده و به ارسال تکانه‌های عصبی کمک می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی

فلاونوئیدهای موجود در کاکائو و شکلات در واقع میزان کلسترول بد (LDL) را در خون کاهش می‌دهد و خاصیت کششی رگ‌های خونی را در بدن حفظ می‌کنند.

پیشگیری از فشار خون بالا و دیابت نوع دو

فلاونوئید موجود در شکلات تلخ، فشار خون را به طور قابل توجهی پایین می‌آورد.

مقابله با پیری

شکلات تلخ یکی از ده ماده غذایی جوانی و کاکائو سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان کاتچین است. این آنتی اکسیدان به داشتن بدنی جوان‌تر و پویاتر کمک می‌کند.

جلوگیری از چاقی

شکلات تلخ حاوی ویتامین‌‌های زیادی است که برای بدن مفید است. خوردن مقداری شکلات در روز به جای سایر مواد غذایی پرکالری و بدون ارزش غذایی توصیه می‌شود. بهتر است روزانه حدود ۳۰ گرم شکلات تلخ (حداقل ۷۰ درصد) نه کم‌تر و نه بیشتر بخوریم.

امکان جلوگیری از بروز سکته مغزی

دانشمندان معتقدند افرادی که مقدار مناسبی شکلات مصرف می‌کنند، خطر سکته مغزی کم‌تر آن‌ها را تهدید می‌کند. محققان در موسسه کارولینسکا سوئد تحقیقی را بر روی ۳۰ هزار مرد ۴۹ تا ۷۵ ساله انجام دادند. بعد از ۱۰ سال از آغاز این تحقیق ۱۹۹۵ نفر از این افراد با اولین سکته مغزی خود مواجه شدند. آمار نشان می‌داد افرادی که به طور متوسط مقدار مناسبی شکلات مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که اصلا شکلات مصرف نمی‌کردند، به میزان ۱۷ درصد کم‌تر با سکته مغزی مواجه شده بودند.
طرز تهیه آیا شکلات باعث افزایش طول عمر می‌شود؟

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی