بارداري و زايمان سلامت

ضروري ترين ويتامين در دوران بارداري

بارداري دوراني است كه توجه به تغذيه سالم و متعادل طي آن اهميت دو چنداني پيدا مي كند تا از خطر كمبودهاي غذايي، ويتامين ها و مواد معدني پيشگيري شود چرا كه اين مواد براي روند بارداري سالم بسيار مهم هستند...
بارداري دوراني است كه توجه به تغذيه سالم و متعادل طي آن اهميت دو چنداني پيدا مي كند تا از خطر كمبودهاي غذايي، ويتامين ها و مواد معدني پيشگيري شود چرا كه اين مواد براي روند بارداري سالم بسيار مهم هستند.
بارداري

به علاوه متخصصان به خانم هايي كه تصميم بارداري دارند توصيه مي كنند تا مصرف مكمل ويتامين B9 يا فولات را قبل از بارداري در برنامه خود داشته باشند. در واقع، كمبود اين ويتامين هنگام لقاح و اوايل دوران بارداري خطر تاخير رشد و ناهنجاري شديد عصبي را در پي دارد.

شير و ويتامين D

ويتامين D اهميت زيادي در دوران بارداري دارد زيرا كمبود آن خطر تولد نوزادان با وزن پايين را در پي دارد. هرچه خانم هاي باردار طي اين دوران مقدار شير كمتري بنوشند، احتمال تولد نوزادان كم وزن در آنها بيشتر خواهد بود. نوزاداني كه مادرانشان كمتر از يك ليوان شير در روز ( 250 ميلي ليتر) ميل مي كنند، ‌به طور متوسط 110 گرم كمتر از نوزادان مادراني كه شير زيادي مي نوشند وزن خواهند داشت. محققان عقيده دارند كه هر ليوان شير بيشتر در روز باعث افزايش 41 گرم وزن نوزاد مي شود.

اين تاثير به ويتامين D موجود در شير برمي گردد و ديگر ويتامين ها و كلسيم شير تاثيري در اين باره ندارند. خانم هاي باردار مي توانند در كنار نوشيدن كافي شير با نظر پزشك از مكمل هاي ويتامين D نيز استفاده نمايند.

مواد غذايي سرشار از ويتامين D

 روغن ماهي و ماهي ها به خصوص انواع چرب مانند ماهي آزاد، شاه ماهي و ساردين بهترين منابع غذايي ويتامين D محسوب مي شوند.

بايد خاطر نشان كرد كه مصرف منظم شير عادت غذايي صحيحي است كه به ويژه در دوران يائسگي نيز بسيار مفيد خواهد بود. در واقع،‌ اين ويتامين در كنار كلسيم موجب تحكيم استخوان ها مي شود و از بدن در برابر خطر پوكي استخوان محافظت مي كند.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

منبع: قدس آنلاين

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی