سلامت سلامت و تربيت كودك

ساده ترين راههاي پيشگيري و درمان اسهال در شیرخواران

با توجه به فصل تابستان اسهال یکی از بیماریهای شایع بین شیرخواران و کودکان است...
تقویم فارسی اندروید

با توجه به فصل تابستان اسهال یکی از بیماریهای شایع بین شیرخواران و کودکان است.

علل بروز اسهال در شیرخواران و کودکان
علل بروز اسهال در شیرخواران و کودکان

رئیس انجمن پزشکان کودکان با بیان علل اسهال، گفت: میکرب‌ها، ویروس‌ها، اختلال در جذب روده و عدم تحمل کودک نسبت به شیر گاو، آب غیربهداشتی و نجوشیده، شیشه شیر آلوده و غلظت بالای شیر خشک می‌تواند موجب اسهال در کودکان شود.

غلامرضا خاتمی با بیان این مطلب افزود:به طور عمده اسهال در کودکان زیر 2 سال دیده می‌شود. اسهال کودک را به سمت کاهش وزن می‌برد و در صورت تکرار می‌تواند موجب سوء تغذیه در او شود.

تغذیه با شیر مادر راهی برای پیشگیری از اسهال

تغذیه با شیر مادر می‌تواند تا حد زیادی از بروز اسهال در کودکان پیشگیری کند. همچنین برای پیشگیری از بروز اسهال در کودکانی که از شیر مادر محرومند باید مواردی را رعایت کرد و آگاهی لازم را به مادران داد.

استفاده از آب جوشیده برای تهیه شیر خشک

برخی مادران از آب غیربهداشتی برای تهیه شیر خشک استفاده می‌کنند در حالیکه توصیه می‌شود حتی اگر آب تصفیه شده با دستگاه‌های تصفیه خانگی وجود دارد از آب جوشیده و سرد شده برای تهیه شیر خشک استفاده شود.همچنین شستن شیشه شیر پس از هر بار استفاده برای جلوگیری از آلودگی آن و پیشگیری از اسهال لازم است. از طرفی برخی مادران بر اثر ناآگاهی یا به طور عمدی تعداد پیمانه‌های شیرخشک را زیادتر از حد معمول در نظر می‌گیرند این در حالی است که برای هر پیمانه 30 سی‌سی آب لازم است یعنی 4 پیمانه شیرخشک 120 سی‌سی آب لازم دارد و چنانچه 5 پیمانه شیرخشک یا بیشتر در 120 سی‌سی آب ریخته شود غلظت آن بیشتر از حد معمول می‌شود و برای کودک ضرر دارد.

راههای درمان اسهال

خطری که در هنگام بروز اسهال سلامتی کودک را تهدید می کند، خطرکم آبی است که در اثر از دست دادن مایعات بدن بوجود می آید. هدف اصلی از درمان اسهال، جلوگیری از کم آبی است.

بسیاری از کودکان اسهالی می توانند با مراقبت در منزل درمان شوند. شیر مادر از اسهال پیشگیری می کند و بهبود آن را نیز سریع تر می سازد.اگر بعد از دادن شیر به نوزاد یا در بین شیردهی به نظر می رسید که نوزاد هنوز تشنه است به او یک نوشیدنی بدهید.اگر به نوزادی که با شیرمادر تغذیه می کند و دچار اسهال شده است، غیر از شیر، یک نوشیدنی بدهید، کمبود آب و الکترولیت هوای بدنش را جبران می کند.کودک شما طوری است که می تواند غیر از شیر، غذا هم بخورد، برای رفع اسهال هویج  ، برنج و سایر غلات، موز  و سیب زمینی  مفید و مؤثر هستند. ولی هرگز به کودک خود آبمیوه، نخودسبز، گلابی، هلو  ، آلو  و زردآلو  ندهید تا به وضعیت طبیعی برگردد و اسهالش برطرف شود.

هشدار

نشانه هاي خطر: در صورت همراهي اسهال با هر يك از علايم زير فوراً با اورژانس تماس بگیرید :

  • خواب آلودگي غيرطبيعي
  • تب شديد (بيش از 3/38 درجه سانتيگراد براي كودكان بين 3 تا 6 ماهه و 4/39 درجه سانتيگراد براي كودكان بيش از 6 ماه
  • گود افتادگي چشم ها و يا خشكي زبان و عدم خيس كردن پوشك به مدت 6 تا 8 ساعت يا بيشتر
  • مدفوع سياه رنگ يا خوني
  • امتناع شيرخوار از تغذيه براي مدتي بيش از 3 ساعت (در شيرخواران زير 3 ‌ماه) يا بيش از 6 ‌ساعت (در شيرخواران بالاي3 ‌ماه)
علل بروز اسهال در شیرخواران و کودکان
علل بروز اسهال در شیرخواران و کودکان

چگونه مي توان از وخيم شدن حال كودك هنگام اسهال جلوگيري كرد؟

بر حسب علت اسهال پيشنهادات زیر را بكار گيريد. مثلا در اسهال هاي عفوني شستشوي مكرر دست ها بهترين راه دفاعي است. ميكروارگانيسم هايي كه موجب اسهال مي شوند براحتي از دست به دهان مي رسند ( كودك شما مي تواند از به دهان بردن انگشتان پس از لمس اسباب بازي يا ساير اشيا كه قبلا به مدفوع آلوده كودك ديگري آغشته شده بودند دچار اسهال شود). بنابراين دستها را بعد از تماس با پوشك يا بردن كودك به دستشوئي به طور كامل حداقل به مدت 15 ثانيه با صابون بشوئيد. (نيازي به صابون ضد باكتريايي نيست). ميوه جات و سبزيجات را نيز قبل از مصرف به طور كامل بشوئيد زيرا باكتري هاي مضر مي توانند از اين راه نيز انتقال يابند.

گردآوری و تنظیم:گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

منبع : فارس

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی