اخبار آموزشي و استخدامی اخبار داغ

زمان و جزئيات برگزاري آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش سال 94

وزیر آموزش‌وپرورش درخصوص استخدام در آموزش‌وپرورش گفت:‌ با پیگیری‌های انجام شده مجوز استخدام ۵هزار نفر مطابق با ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اخذ شد و امیدواریم تا حداکثر اواسط خردادماه دستورالعمل آن صادر شود...
تقویم فارسی اندروید

وزیر آموزش‌وپرورش درخصوص استخدام در آموزش‌وپرورش گفت:‌ با پیگیری‌های انجام شده مجوز استخدام ۵هزار نفر مطابق با ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اخذ شد و امیدواریم تا حداکثر اواسط خردادماه دستورالعمل آن صادر شود. آزمون استخدامی نیز مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

استخدام آموزش و پرورش
استخدام آموزش و پرورش

برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش در مرداد ماه

وزیر آموزش‌وپرورش درخصوص استخدام در آموزش‌وپرورش گفت:‌ با پیگیری‌های انجام شده مجوز استخدام ۵هزار نفر مطابق با ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اخذ شد و امیدواریم تا حداکثر اواسط خردادماه دستورالعمل آن صادر شود. آزمون استخدامی نیز مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی درخصوص انتقال نیروهای مازاد آموزش‌وپرورش به سایر دستگاه‌ها عنوان کرد: فرآیند انتقال در هر دستگاهی از جمله آموزش و پرورش در صورت داشتن نیروی مازاد و طبق خواست دستگاه طرف مقابل و رضایت نیرو انجام می‌شود. این انتقال نیرو دارای مصوبه شورای عالی اداری است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره بیمه طلایی فرهنگیان گفت: در حال حاضر چهار بسته متنوع بیمه برای فرهنگیان در نظر گرفته شده و به منظور نظرخواهی از آنها به استان‌ها ابلاغ شده و بدین‌وسیله این امکان برای فرد فراهم شده که از میان این بسته‌ها انتخاب کند. بر این اساس نیمی از هزینه بیمه طلایی توسط دولت و مابقی توسط فرهنگیان تامین می‌شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش در مراسم «سپاس معلم» که امروز در دبیرستان دخترانه شاهد فجر برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص تفاوت‌های میان طرح رتبه بندی فعلی با طرح قبلی اظهار داشت: طبق قانون مدیریت خدمات کشوری در طرح جدید رتبه‌بندی میزان فوق‌العاده شغل معلمان بیشتر از طرح قبلی است و مصوبه دولت را نیز دارد.
وی افزود:‌در طرح جدید معلمان در چهار رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی قرار می‌گیرند. هم‌اکنون انتقاداتی به طرح رتبه بندی مطرح می‌شود که این انتقادات بر اساس کتابچه‌ای است که در دولت قبل تهیه شده بود.هنوز شاخص‌های رتبه‌بندی مشخص نشده، اما کلیات شاخص‌ها براساس وظایف و شایستگی‌های معلمی تدوین خواهد شد.وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس نباید طرح رتبه‌بندی را تصویب کند، بیان کرد: با توجه به پتانسیل موجود در قانون مدیریت خدمات کشوری نیازی به قانون مجلس نیست.وزیر آموزش‌وپرورش درخصوص استخدام در آموزش‌وپرورش گفت:‌ با پیگیری‌های انجام شده مجوز استخدام ۵هزار نفر مطابق با ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اخذ شد و امیدواریم تا حداکثر اواسط خردادماه دستورالعمل آن صادر شود. آزمون استخدامی نیز مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.وی درخصوص انتقال نیروهای مازاد آموزش‌وپرورش به سایر دستگاه‌ها عنوان کرد: فرآیند انتقال در هر دستگاهی از جمله آموزش و پرورش در صورت داشتن نیروی مازاد و طبق خواست دستگاه طرف مقابل و رضایت نیرو انجام می‌شود. این انتقال نیرو دارای مصوبه شورای عالی اداری است.وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره بیمه طلایی فرهنگیان گفت: در حال حاضر چهار بسته متنوع بیمه برای فرهنگیان در نظر گرفته شده و به منظور نظرخواهی از آنها به استان‌ها ابلاغ شده و بدین‌وسیله این امکان برای فرد فراهم شده که از میان این بسته‌ها انتخاب کند. بر این اساس نیمی از هزینه بیمه طلایی توسط دولت و مابقی توسط فرهنگیان تامین می‌شود.


ابلاغ دستورالعمل جذب فارغ‌التحصیلان کارشناسی و بالاتر

محمد فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:‌ طبق ماده ۲۸ اساساسنامه دانشگاه فرهنگیان در تلاش برای جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش‌وپرورش هستیم و بدین منظور مجوز کتبی برگزاری آزمون استخدامی را از سازمان مدیریت دریافت کرده‌ایم.
وی افزود:‌با توجه به تعداد سهمیه‌ای که برای استخدام در نظر گرفته شده،‌دستورالعمل مربوطه تهیه شده است که در این دستورالعمل باید شرایط عمومی استخدام دولت رعایت شود واز جمله این شرایط داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر است.
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و مدیرکل دفتر وزارتی عنوان کرد:‌ جزییات رشته‌ها و گروه‌هایی که می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش شرکت کنند و نحوه انتخاب ومیزان بهره‌مندی مربیان پیش دبستانی از امتیازات در نظر گرفته شده در دستورالعمل ذکر شده است.
فاضل با اشاره به اینکه آزمون استخدامی در تابستان امسال برگزار خواهد شد، افزود: دستورالعمل مربوطه پس از هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ خواهد شد.
به گزارش تسنیم، نعمت الله موسی پور موسی‌پور معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان نیز درخصوص دوره‌های آموزشی ویژه افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش که دانشگاه فرهنگیان متولی آن است،‌افزود: این تعداد نیرو از طریق آزمون جذب خواهند شد و باید مشخص شود که این آزمون چگونه، در چه‌تاریخی و با چه‌محتوایی برگزار خواهد شد؟ آیا آزمون صرفاً کتبی باشد یا مصاحبه نیز داشته باشیم، هم‌اکنون در حال بررسی این مراحل هستیم و شرایط برگزاری آزمون هنوز کاملاً مشخص نیست. پیشنهادهایی از سوی دانشگاه فرهنگیان مطرح شده است که باید در مراجع سیاست‌گذاری تصویب شود.
دوره آموزشی متقاضیان جذب در دانشگاه فرهنگیان باید تا ۱۵ مرداد برگزار شود
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد:‌ زمان برگزاری آزمون استخدامی هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. زمان برگزاری دوره آموزشی نیز بر اساس تدارکات اولیه به این صورت است که ۶ هفته قبل از شروع مدارس باید دوره آموزشی آغاز شود چرا که این افراد باید کار عملیاتی را در مدارس طی کنند و وقتی وارد مدارس می‌شوند باید پیش‌نیاز آموزشی لازم را کسب کرده باشند بنابراین این دوره لزوماً باید تا ۱۵ مرداد اجرایی شود و اگر با تأخیر همراه باشد دوره کارآموزی این افرد که باید یک‌ساله باشد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.
رشته‌های مورد نیاز در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که رشته‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش چیست، گفت: نیازها توسط مرکز نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش مشخص شده، همچنین محل‌هایی که به این رشته‌ها نیاز دارند نیز مشخص شده است اما هنوز در مراجع سیاست‌گذاری به تصویب نرسیده و نهایی نشده است.
موسی‌پور اظهار داشت:‌ رشته‌های فنی در این آزمون مورد نیاز است. یکی از سیاست‌ها که باید به تصویب برسد این است که آیا این دوره متمرکز بر آموزش تعلیم و تربیت است یا مبتنی بر آموزش بین‌رشته‌ای است، اگر مبتنی بر آموزش است که ما معتقدیم، تفاوتی ندارد افراد در چه رشته‌هایی هستند، یعنی اگر فارغ‌التحصیل رشته فنی و حرفه‌ای، علوم پایه یا علوم انسانی باشند،  آموزش‌ها را هر دانشگاهی از جمله دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌تواند عرضه کند.
وی افزود: اگر قرار باشد دوره آموزشی به‌صورت تخصصی یا آمیخته باشد در چنین شرایطی تقسیم کار خواهیم داشت و دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی آموزش‌های لازم را برای برخی رشته‌ها و دانشگاه فرهنگیان نیز آموزش‌های لازم را برای رشته‌های دیگر خواهد داشت.


حق التدریسی‌ها برای استخدام باید در آزمون شرکت کنند

به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، علی اصغر فانی در برنامه زنده نگاه یک شنبه شب در خصوص نامگذاری روز شهادت استاد مطهری به نام روز معلم گفت: استاد مطهری معلم بزرگ انقلاب بود و این نامگذاری رسالت سنگینی را بر دوش آموزش و پرورش و همه معلمان قرار می دهد.
وی با بیان برخی فرمایشات امام خمینی در خصوص جایگاه معلمی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۳ و نیم میلیون دانش آموز و ۲۷ میلیون پدر و مادر و در جمع ۴۰ میلیون نفر با احتساب اطرافیان دانش آموزان در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش هستند.
فانی آموزش و پرورش را بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت برشمرد و گفت: به همین خاطر کوچکترین تصمیماتی که در وزارت آموزش و پرورش گرفته می شود همه جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته معلمان بالاترین گروه مرجع را در جامعه تشکیل می دهند افزود: نقش کلیدی معلم می تواند نوید بخش اثرگذاری هر چه بیشتر این قشر در آینده جامعه ما باشد.
فانی در پاسخ به سؤالی در خصوص مطالبات معلمان با بیان اینکه در مجموع این مطالبات دو قسم است گفت: در قسمت اول به موجب قوانین موجود یک سری طلبها و مطالباتی از آموزش و پرورش دارند که برخی از انها پرداخت نشده است مانند حق التدریس دی ، بهمن و اسفند سال گذشته.
وی افزود: در قسمت دوم مطالبات مقایسه دیگری است که فرهنگیان با سایر کارکنان دولت در بعضی از وزارتخانه ها و نهادها انجام می دهند که احساس تبعیض در دریافتیهایشان می کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: درباره قسمت اول مطالبات معلمان اقدامات خوبی انجام داده ایم و تا آخر هفته معلم باوجود مشکلات مالی، بخش عمده مطالبات نوع اول پرداخت می شود.
فانی افزود: در خصوص قسمت دوم مطالبات معلمان باید بگویم این تبعیضها بحثی نیست که در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاده باشد و شاید قدمت ۷۰ ساله دارد و تلاش دولت یازدهم در این جهت است که به تدریج این تبعیضها کم شود.
وی گفت: همکاران ما هم انتظار ندارند که در مدت کوتاه همه این تبعیضها برداشته شود اما در دولت گامهایی برداشته ایم.
فانی در پاسخ به اینکه چرا معوقات حق التدریسیها پرداخت نشده است؟ افزود: جلسه ای را با سازمان مدیریت داشتیم و مقرر شد مطالبات حق التدریسهای دی ، بهمن و اسفند پرداخت شود و در این باره تخصیص اعتبار صورت گرفته و فردا یکشنبه قرار است به استانها ابلاغ شود.
وزیر آموزش و پرورش مشکلات اعتباری را علت اصلی پرداخت نشدن حق التدریس معلمان برشمرد و گفت: در سال ۹۳ زمانی که حقوق بهمن را پرداخت کردیم صد درصد اعتبارات آموزش و پرور ش اختصاص یافت و برای اسفند اعتباری نداشتیم و با تلاشی که انجام شد توانستیم حقوق اسفند را نیز پرداخت کنیم و از بخشی از مطالبات جا ماندیم.
فانی افزود: حق الزحمه نظارت بر امتحانات و بخشی از پاداش پایان خدمت و چند مورد دیگر از مطالبات معلمان تا پایان هفته معلم پرداخت می شود.
وی درخصوص نظام هماهنگ پرداخت گفت: این نظام در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری انجام می شود و برای همه کارکنان دولت متناسب با این قانون باید احکام صادر شود و پرداختها صورت گیرد.
فانی افزود: در بعضی دستگاهها، پرداختهایی در فیشهای حقوقی داریم که در آموزش و پرورش نداریم و ما پیگیری کردیم تا بخشی از این پرداختها صورت گیرد که این امر در حال پیگیری و انجام است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت یازدهم تاکنون دو سال بودجه ریزی صورت گرفته است گفت: در سال ۹۳ اعتبار دولت برای آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۲ بیست و شش درصد رشد نشان می دهد در حالیکه کل بودجه دولت ۱۱ درصد رشد داشته است.
رشد بیش از ۲۳ درصدی اعتبارات آموزش و پرورش
فانی همچنین افزود: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ اعتبارات آموزش و پرورش بیش از ۲۳ درصد رشد داشت در حالیکه کل رشد بودجه دولت یازده و نیم درصد بوده است.
وی گفت: این رشد بودجه ای آموزش و پرورش نشان ازتوجه دولت به این وزارتخانه است اما باز هم با توجه به حجم نیازهای آموزش و پرورش کفایت نمی کند و تلاشهایی در حال انجام است از جمله رتبه بندی معلمان.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا ضریب شغلی در دو سال اخیر برای معلمان اجرا نشده است گفت: با صرفه جویی هایی که در سایر هزینه ها در سال ۹۳ انجام دادیم موفق شدیم این ضریب را برای ۳۳۰ هزار همکار دوره ابتدایی اعمال کنیم و از ابتدای سال ۹۴ نیز برای سایر همکاران این ضریب را به صورت یکسال اعمال کردیم.
علی اصغر فانی افزود: در گامهای بعدی به سمت اعمال قانون خدمات کشوری می رویم زیرا با توجه به اعتباراتمان باید طوری برنامه ریزی کنیم که با کسری اعتبار مواجه نشویم.
فانی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی نظام هماهنگ را بطور کامل اجرا می کنیدگفت: با بند ۵ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری فاصله زیادی نداریم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: پارسال با ساماندهی نیروی انسانی، در اعتبارات صرفه جویی کردیم و از محل آن برای همکاران دوره ابتدایی و امسال هم برای دوره های راهنمایی و متوسطه اعمال می کنیم.
وی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: این صندوق برای معلمان عضو صندوق، سرمایه گذاری می کند.
فانی ادامه داد: این صندوق در یک سال اخیر بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای فرهنگیان سود داشته که به حساب فرهنگیان منظور شده است و این سرمایه برای آنها باقی خواهد ماند.
وی گفت: هر سال سرمایه فرهنگیان را در این صندوق اعلام می کنیم و هر کدام از فرهنگیان که بخواهند می توانند سرمایه خود را از این صندوق خارج و دریافت کنند و اگر هم بخواهند سرمایه آنها برای سرمایه گذاریهای بعدی باقی می ماند.
فانی با اشاره به اینکه کسانی که بازنشسته می شوند می توانند کل سرمایه خود را از این صندوق دریافت کنند افزود: برای نخستین بار عده ای از بازنشستگان دوباره عضو این صندوق شدند زیرا احساس کردند این صندوق برای آنها سوددهی دارد و عده ای از همکاران فرهنگی نیز اصل سرمایه خود و سود آنرا از این صندوق دریافت کردند.
وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه طلایی فرهنگیان نیز گفت: هر هزینه ای که برای بیمه فرهنگیان پرداخت می شود نیمی از آنرا همکار فرهنگی و نیمی را دولت پرداخت می کند.
فانی افزود: تا کنون یک نوع بیمه داشتیم اما پیشنهاد ما این است که ۴ بسته بیمه ای را ارائه کنیم تا همکار فرهنگی هر کدام را خواست انتخاب کند.
وی ادامه داد: تنوع این چهار بسته، همکاران را به ایده آل هایشان نزدیک می کند زیرا آنها می توانند بر اساس نیاز خود یکی از این بسته ها را انتخاب کنند.
فانی گفت: با شرکتهای بیمه گذار در این زمینه در حال مذاکره هستیم و تا آخر اردیبهشت، این چهار بسته، نهایی و ابلاغ می شود.
وی افزود: با توجه به تجربیات، سقفهای بیمه ای در این چهار بسته بگونه ای انتخاب شده است که با توجه به واقعیتها باشد و اجحافی به کسی نشود.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: اقدام خوبی که دولت در سال ۹۳ انجام داد تصویب رتبه بندی معلمان در آخرین جلسه هیئت دولت یعنی در ۲۷ اسفند ۹۳ بود که در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید و در امسال اجرایی می شود.
فانی افزود: بسیاری از انتقاداتی که نسبت به طرح رتبه بندی معلمان می شود متأثر از کتابچه ای است که در این زمینه در دولت قبل منتشر شد.
وی تأکید کرد: رتبه بندی کنونی هیچ ارتباطی به این کتابچه ندارد بلکه شاخصهای کنونی رتبه بندی معلمان باید منبعث از وظیفه معلمی در آموزش و پرورش باشد نه وظیفه استادان دانشگاه مانند داشتن مقاله ISI.
فانی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان را بر اساس وظایف معلمی و شایستگیهای آنان در نظر می گیریم گفت: به همه فرهنگیان، معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت فراخوان دادیم تا شاخصهای مورد نظر خود در زمینه رتبه بندی را ارائه کنند که تاکنون بیش از یازده هزار نفر شاخصهایی را پیشنهاد دادند که در اختیار کارگروه مربوط قرار گرفت و امیدواریم تا اواسط خرداد این شاخصها را جمع بندی کنیم و در سازمان مدیریت به تصویب برسانیم.
وی افزود: لازمه رتبه بندی، تأیید صلاحیت های حرفه ای و لازمه تأیید این صلاحیتها ، تدوین شاخصهاست که اکنون در مرحله تدوین این شاخصها هستیم.
مجری پرسید: افزایش حقوق و دستمزد معلمان در رتبه بندی برای آموزش و پرورش بار مالی دارد در حالیکه عنوان می شود این موضوع در بودجه سال ۹۴ دیده نشده است، چگونه اعتبار لازم را فراهم می کنید؟
وزیر آموزش و پرورش پاسخ داد: در بودجه ۹۴ دیده نشده است اما هیئت دولت در ۲۷ اسفند سال ۹۳ مبلغ ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان در سال ۹۴ در نظر گرفت که این رقم از طریق کسر تخصیصهای دیگر دستگاهها تأمین خواهد شد.
فانی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۹۴، بیست و چهار هزار میلیارد تومان بود که مجلس شورای اسلامی حدود پنج هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه کرد.
وی ادامه داد: هیئت دولت نیز در آخرین جلسه خود در سال ۹۳ مصوب کرد ۱۳۵۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش در سال ۹۴ اختصاص داده شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در مجموع اعتبارات بالقوه آموزش و پرورش در سال ۹۴ بیش از سی هزار میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با پارسال ۵۰ درصد افزایش نشان می دهد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه از برگزاری آزمون جذب معلم در تابستان امسال خبر داد و گفت: فرزندان فرهنگیان و معلمان پیش دبستانی با توجه به رشته های مورد نیاز در اولویت قرار دارند.
علی اصغر فانی اظهار داشت: آرزو می کنم روزی فرا برسد که برای همیشه مشکلات فرهنگیان حل شود اما باید تصدیق کنیم که امکانات کشور محدود است.
وی گفت: بودجه آموزش و پرورش از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که از رشد ۴۷ تا ۴۸ درصدی برخوردار است و این نشان از عنایت دولت به آموزش و پرورش است هر چند باید بیشتر شود.
فانی در پاسخ به این سؤال که آیا رتبه بندی معلمان از اول مهر ۹۴ اجرایی می شود افزود: بله؛ به مجرد تصویب شاخصها، نظام رتبه بندی تصویب و بعد به بررسی پرونده همکارانمان خواهیم پرداخت که دو سه ماهی طول می کشد و بعد از آن نظام رتبه بندی اجرایی خواهد شد.
وی در خصوص معلمانی که تا پیش از اول مهر ۹۴ بازنشسته می شوند گفت: مصوبه دولت از اول مهر ۹۴ است و در حال بررسی موضوع آنهایی هستیم که قبل از آن بازنشسته می شوند تا مشکل این بخش هم حل شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع ما با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم اما این نیروی انسانی خوب توزیع نشده است افزود: آموزش و پرورش باید برنامه ریزی میان مدت برای ایجاد توازن در نیروی انسانی خود ایجاد کند که سه عامل جنسیت ، رشته تخصصی و جایگاه جغرافیایی در این برنامه ریزی مؤثر است.
فانی گفت: بعنوان مثال ۸۱ درصد معلمان در شهر تهران خانمها و ۱۱ درصد آقایان هستند در حالیکه ۵۱ درصد دانش آموزان این شهر پسران و ۴۹ درصد دختران هستند.
وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی را از سال گذشته شروع کردیم که بر اساس آن تورم و کمبود نیروی انسانی با توجه به سه عامل یاد شده تا ۵ سال دیگر ساماندهی می شود.
فانی گفت: در حال حاضر نیروهایی را که بازنشسته می شوند یا پذیرش دانشگاه فرهنگیان داریم، در جاهایی استخدام می کنیم که نیاز داریم و این مشکل نقل و انتقالات را نیز کاهش می دهد.
وی بیشترین مشکل کمبود نیروی انسانی را دوره ابتدایی بویژه ششم ابتدایی برشمرد و افزود: علت آن است که سه سال پیش خیلی عجولانه پایه ششم اضافه شد در حالیکه در همان سال ۴۸ هزار نیروی انسانی برای این پایه نیاز بود که آماده نشده بود و از دوره های دیگر و از رشته های غیرتخصصی استفاده شد و این موضوع در گزارشهای مختلف نیز آمده است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری آزمون استخدامی گفت: طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، دو روش برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش پیش بینی شده که یکی از آنها کنکور سراسری است.
فانی افزود: بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ما می توانیم از بین لیسانسیه ها و فوق لیسانسیه ها از طریق آزمون پذیرش و گزینش داشته باشیم و پس از یک سال دوره در دانشگاه فرهنگیان آنها را به استخدام درآوریم.
وی با بیان اینکه اولین بار می خواهیم ماده ۲۸ را اجرا کنیم گفت: یک هفته ای است که کتباً از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مجوز برگزاری آزمون را دریافت کرده ایم و باید هماهنگیها با سازمان سنجش انجام شود که به احتمال زیاد در تابستان امسال این آزمون برگزار می شود.
حق التدریسیها باید در آزمون شرکت کنند
فانی درباره نحوه استخدام نیروهای حق التدریسی نیز اظهار داشت: حق التدریسیها هم باید در این آزمون شرکت کنند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به موضوع دانشگاه فرهنگیان پرداخت و با توجه به دو رسالت اصلی این دانشگاه یعنی تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی گفت: ما در حال حاضر یک میلیون همکار فرهنگی داریم که با توجه به تحولاتی که در کتابهای درسی ایجاد می شود نیازمند به روز رسانی اطلاعاتشان هستند که این مهم بر عهده دانشگاه فرهنگیان است.
فانی با بیان اینکه ما بر اساس نیاز دانشگاه فرهنگیان پذیرش می کنیم افزود: در سال اول این دانشگاه ۲۵ هزار نفر و در سال دوم ۱۷ هزار نفر و در سال سوم ۱۲ هزار نفر پذیرش داشتیم.
وی در خصوص اینکه چرا هنوز پس از گذشت ۱۶ و نیم ماه دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره می شود؟ گفت: منتظریم در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.
فانی افزود: چند ماه است که موضوع بررسی صلاحیت ها در دستور کار قرار نگرفته و امیداریم در اولین فرصت بررسی صلاحیت برخی رؤسای دانشگاهها بویژه دانشگاه فرهنگیان به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاید.
وی گفت: من یکبار از شورای عالی انقلاب فرهنگی بخاطر حضور نداشتنم درخواست تعویق بررسی صلاحیت رئیس دانشگاه فرهنگیان را داشتم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص جذب هیئت علمی در دانشگاهی که با سرپرستی اداره می شود افزود: هیچ مشکلی ندارد چرا که مصوبه هیئت امنا را دارد.
فانی در خصوص نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی آموزش و پرورش و اینکه چرا هنوز اجرایی نشده است گفت: در ۱۷ اردیبهشت ۹۳ در دیدار معلمان نمونه سراسر کشور با مقام معظم رهبری، ایشان یکی از مطالباتشان را تدوین نقشه راه اجرای سند تحول برشمردند که این نقشه آماده شده است.
وی افزود: ما در عین حال که در سال ۹۳ بدنبال تدوین نقشه راه بودیم از ۱۳۱ راهکار سند تحول به ۴۰ راهکارش ورود پیدا کردیم.
فانی گفت: بعضی از راهکارها نیاز به پیش نیاز نداشت به همین خاطر ما ۴۰ راهکار را در قالب ۹۹ برنامه اجرای سند تحول در سال ۹۳ آغاز کردیم.
وی افزود: در جلسه فوق العاده ای که به زودی شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می کند نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی این وزارتخانه را تصویب می کنیم و این امر حتماً تا پیش از سال تحصیلی جدید خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در سال گذشته ۲۵ هزار نفر همکار فرهنگی ما بازنشسته شدند و ۱۸۰ هزار دانش آموز نیز به دانش آموزان اضافه شد که این تعداد، حدود ۱۵ هزار نیروی انسانی نیاز داشت و با توجه به ۲۵ هزار بازنشسته ما کسری ۴۰ هزار نفری داشتیم.
فانی با بیان اینکه اولین سری فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهر ۹۵ وارد بدنه آموزش و پرورش می شوند افزود: ما در مواجهه با کمبود نیروی انسانی دو کار انجام دادیم یکی‌ افزایش بهره وری و ساماندهی نیروی انسانی با جابجایی نیروهای موجود و دیگری بسته حمایتی بود.
وی گفت: ما سال ۹۳ حدود ۴۰ هزار صندلی خالی مدارس غیردولتی را در اختیار گرفتیم و دانش آموزان را با هزینه دولت به این مدارس فرستادیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در بعضی از رسانه ها حرفهایی زدند که واقعیت نداشت چرا که یک نفر از این ۴۰ هزار دانش آموز، یک ریال پرداختی نداشتند و این میزان هزینه، یک سوم هزینه ای بود که برای دانش آموزان در مدارس دولتی داریم.
فانی از استمرار این سیاست در سال ۹۴ خبر داد و گفت: بهترین عامل انتقال دانش آموز به مدارس غیردولتی نیز محل سکونت دانش آموزان بوده است.
برخورد با تخلفات مدارس غیرانتفاعی تا لغو مجوز
وی کار دوم انجام شده در سال ۹۳ را به مشارکت گذاشتن فضای آموزشی برشمرد و افزود: حدود هزار مدرسه دولتی را با مؤسسات غیردولتی به مشارکت گذاشتیم که این مؤسسات باید معلم و مدیر مدرسه را تأمین کنند و از این طریق ۱۴۰ هزار دانش آموز را به این مدارس فرستادیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که نحوه نظارت این وزارتخانه بر دریافت شهریه از سوی مدارس غیر انتفاعی چگونه است؟ گفت:در هر استان شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی داریم و وزارت آموزش و پرورش شورای مرکزی نظارت هم دارد که بر عملکرد مدارس غیر دولتی نظارت می کند.
علی اصغر فانی افزود: تخلفات موسسات و دست اندرکاران مدارس غیرانتفاعی بررسی و متناسب با تخلفات با آنها برخورد می شود و حتی تا لغو مجوز آنان نیز پیش می رود.
وی درباره اقدامات پرورشی هم گفت: معاونت پرورش در این باره فعالیت های گوناگونی دارد از جمله اینکه دفتری به عنوان دفتر فعالیت های فرهنگی و هنری داریم که فعالیت های مختلفی از جمله مسابقات فرهنگی را برگزار می کند.
فانی افزود: دفتر دیگری هم در زمینه عترت، قرآن و نماز فعالیت می کند و سازمان دانش آموزی هم فعالیت های مربوط به شوراهای آموزشی و مجلس دانش آموزی و پرسش مهر رئیس جمهور از دانش آموزان را پیگیری می کند.
وی گفت: دفتر مشاوره هم موضوع مشاوره های دانش آموزی را پیگیری می کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اعتباراتی را که وزارت آموزش و پرورش در معاونت پرورشی در سال ۹۳ هزینه کرد بیش از ده برابر اعتباراتی است که در سال ۹۲ در همین زمینه هزینه شد.
فانی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد دولت به حوزه پرورشی توجه خاصی دارد.
وی گفت: در سال ۹۳ حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور اعزام شدند که این رقم در مقایسه با سال پیش از آن دو برابر بود.
فانی با بیان اینکه اردوهای راهیان نور در سال ۹۳ بدون حادثه بود افزود: دانش آموزان در هزینه اردوهای راهیان نور با علاقه مشارکت کردند.

گردآوری و تنظيم: گروه ۷ گنج 

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی