تغذيه سالم سلامت

رژیم غذایی بودویگ چیست و آیا می تواند با سرطان مبارزه می کند؟

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

بر کسی پوشیده نیست که یک رژیم غذایی سالم می تواند به تقویت سیستم بدن و همچنین مبارزه علیه بسیاری از بیماری ها کمک کند. رژیم غذایی بودویگ را به عنوان یک درمان همراه یا جایگزین برای سرطان می شناسند. این رژیم شامل چندین تغییر موثر در رژیم غذایی می شود که برای کاهش سرعت گسترش سلول های سرطانی در بدن شما طراحی شده است. در حالی که طرفداران آن ادعا می کنند که این روشی موثر برای مبارزه با سرطان است اما هنوز مطالعات علمی برای آن کافی نیست.

این مقاله به بررسی فواید بالقوه و عوارض جانبی رژیم غذایی بودویگ می پردازد تا مشخص کند که آیا این رژیم با سرطان مبارزه می کند یا خیر.

رژیم غذایی بودویگ

رژیم غذایی بودویگ چیست؟

رژیم غذایی بودویگ در دهه 1950 توسط محقق آلمانی دکتر یوهانا بودویگ ایجاد شد. هدف آن بهبود عملکرد سلولی برای کاهش رشد و گسترش سلول های سرطانی بود.

این برنامه شامل خوردن چند وعده پنیر و روغن بذر کتان در روز به همراه سایر غذاها مانند میوه ها و سبزیجات است. در همین حال، قندهای اضافه شده، غلات تصفیه شده، گوشت های فرآوری شده و سایر غذاهای فرآوری شده را حذف می کند.

اگرچه این رژیم در ابتدا برای پیشگیری از سرطان طراحی شده بود اما طرفداران آن ادعا می کنند که سایر جنبه های سلامت از جمله عملکرد سیستم ایمنی، آرتریت و سلامت قلب را نیز بهبود می بخشد.

با این حال، فقدان تحقیقات به این معنی است که اثرات آن بر سرطان تا حد زیادی ناشناخته است.

خلاصه

رژیم غذایی بودویگ که در ابتدا در دهه 1950 ایجاد شد، به شما توصیه می کند روزانه چندین وعده روغن بذر کتان و پنیر کاتیج بخورید. همچنین قرار است مصرف غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده را محدود کنید.

چگونه عمل می کند

به گفته بودویگ، خوردن مقادیر زیاد چربی‌ های چند غیراشباع از غذاهایی مانند روغن بذر کتان و پنیر کاتیج می‌ تواند به کند کردن رشد و گسترش سلول‌ های سرطانی کمک کند.

بنابراین، افرادی که رژیم غذایی دارند، چندین بار در روز مخلوطی از روغن بذر کتان، پنیر کاتیج و عسل می‌خورند. به طور معمول، این “مخلوط بودویگ” با ترکیب پنیر و روغن بذر کتان به نسبت 2 به 1 به همراه مقدار کمی عسل درست می شود.

توصیه می شود حداقل 2 اونس (60 میلی لیتر) روغن بذر کتان و 4 اونس (113 گرم) پنیر کاتیج در روز بخورید. این معجون را باید در هر وعده غذایی به صورت تازه تهیه کرده و در عرض 20 دقیقه میل کنید.

غذاهای با فیبر بالا نیز توصیه می شود، از جمله میوه ها و سبزیجات.

برعکس، باید از شکر، غلات تصفیه شده، گوشت فرآوری شده و سایر غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.

علاوه بر تنظیم رژیم غذایی خود، باید حداقل 20 دقیقه در روز را بیرون از خانه بگذرانید که اعتقاد بر این است که به تحریک عملکرد سیستم ایمنی و افزایش سطح ویتامین D کمک می کند.

علاوه بر این، به شما گفته می شود که این رژیم غذایی را حداقل به مدت 5 سال دنبال کنید تا فواید بالقوه آن را به حداکثر برسانید.

خلاصه

رژیم بودویگ ادعا می کند که با افزایش مصرف چربی های غیراشباع چندگانه و میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا به کند کردن رشد سلول های سرطانی کمک می کند.

آیا این رژیم غذایی فوایدی برای سلامتی دارد؟

رژیم بودویگ غذاهای کامل فرآوری نشده مانند میوه ها و سبزیجات را که سرشار از مواد مغذی مهم مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند، در اولویت قرار می دهد.

برخی تحقیقات افزایش مصرف میوه‌ ها و سبزیجات را با خطر کمتر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط می‌ دانند.

اگرچه هیچ مطالعه ای بر روی مخلوط بودویگ انجام نشده است، تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که روغن بذر کتان ممکن است دارای خواص مبارزه با سرطان باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه 40 روزه روی موش ها نشان داد که تجویز 0.3 میلی لیتر روغن بذر کتان باعث کاهش تشکیل تومورهای ریه می شود.

روغن بذر کتان همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مفید برای قلب است که ممکن است به کاهش التهاب، کاهش فشار خون و محافظت از بدن در برابر بیماری قلبی کمک کند.

علاوه بر این، رژیم بودویگ غذاهای فرآوری شده، از جمله وعده های غذایی راحت، غلات تصفیه شده و غذاهای ناسالم را حذف می کند.

قابل توجه است، یک مطالعه افزایش 10 درصدی در مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را با افزایش 10 درصدی در خطر کلی سرطان و به طور خاص خطر سرطان سینه مرتبط دانست.

علاوه بر این، گوشت های فرآوری شده با خطر بالاتر بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان ها مرتبط هستند.

خلاصه

رژیم بودویگ غذاهای فرآوری شده و گوشت ها را حذف می کند و در عین حال میوه ها، سبزیجات و روغن بذر کتان را توصیه می کند که همگی ممکن است به پیشگیری از سرطان و سلامت کلی کمک کنند.

نکات منفی بالقوه این رژیم

قبل از شروع این برنامه غذایی باید بسیاری از مضرات بالقوه رژیم بودویگ را در نظر بگیرید.

تحقیقات محدود

بزرگترین اشکال رژیم بودویگ عدم وجود آزمایشات بالینی برای ارزیابی اثربخشی آن است.

در واقع، بیشتر شواهد موجود در مورد رژیم غذایی بودویگ کاملاً حکایتی است. بنابراین، تعیین اینکه آیا این الگوی غذایی تأثیری بر سرطان دارد یا خیر دشوار است.

در حالی که جنبه های خاصی از رژیم غذایی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری و بهبود سلامت کلی شما کمک کند، هرگز نباید آن را یا هر رژیم دیگری را به عنوان یک درمان برای سرطان در نظر بگیرید.

علاوه بر این، برخی از تغییرات شامل اعمال ناایمن مانند تنقیه قهوه که شامل ریختن قهوه به رکتوم است که می تواند با چندین عارضه جانبی جدی از جمله سوختگی پوست، عدم تعادل الکترولیت ها و التهاب رکتوم و روده بزرگ همراه باشد.

ممکن است باعث ایجاد کمبود مواد مغذی شود

رژیم بودویگ یک برنامه غذایی محدود کننده است که بسیاری از گروه های غذایی را حذف می کند.

اگرچه گوشت به طور کامل ممنوع نیست اما انواع خاصی فقط در مقادیر محدود مجاز است.

گوشت، ماهی و مرغ سرشار از چندین ماده مغذی مهم از جمله پروتئین، آهن، روی و ویتامین های گروه B هستند. اگر این مواد مغذی را از منابع دیگر دریافت نکنید، ممکن است خطر کمبودهای غذایی را افزایش دهید.

در واقع، مطالعات نشان می‌ دهد که وگان‌ ها و گیاه‌ خواران ممکن است در معرض خطر کمبود آهن، ویتامین B12، پروتئین و کلسیم باشند.

علاوه بر این، از آنجایی که رژیم غذایی بسیار محدود کننده است، ممکن است به کاهش وزن کمک کند که ممکن است برای افراد مبتلا به سرطان خطرناک باشد.

افراد مبتلا به سرطان در حالت هایپرمتابولیک هستند، به این معنی که نیاز کلی کالری و پروتئین آنها افزایش می یابد. اگر مصرف مواد مغذی مناسب که در رژیم‌ های غذایی محدود کننده مانند رژیم بودویگ رایج است، حفظ نشود، ممکن است منجر به کاهش وزن و تحلیل عضلانی یا کاشکسی شود.

علاوه بر این، افرادی که مبتلا به سرطان هستند ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند و فقط بتوانند غذاهای خاصی را تحمل کنند، به همین دلیل است که رژیم های غذایی محدود کننده معمولاً برای درمان سرطان توصیه نمی شود، مگر اینکه توسط تیم درمان سرطان تجویز و نظارت شود.

اگرچه این رژیم برای درمان سرطان توصیه نمی شود اما اگر تصمیم به پیروی از آن یا هر رژیم دیگری دارید، مهم است که مطمئن شوید از انواع غذاهای غنی از مواد مغذی لذت می برید و مصرف مواد مغذی مکمل را برای تامین کردن هر گونه شکاف در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

حاوی مقادیر زیادی روغن بذر کتان است

رژیم بودویگ مصرف مقادیر زیادی روغن بذر کتان را توصیه می کند.

برای برخی افراد، این روغن ممکن است باعث مشکلات گوارشی و اسهال شود.

مصرف زیاد روغن بذر کتان نیز در صورت بارداری، شیردهی یا مصرف داروهای قند خون ممنوع است.

دانه‌ های کتان ممکن است با سایر داروها نیز تداخل داشته باشند، بنابراین مهم است که قبل از افزایش مصرف این روغن با پزشک خود در صورت مصرف هر گونه دارو یا بیماری زمینه‌ ای صحبت کنید.

خلاصه

رژیم بودویگ در هیچ آزمایش بالینی مورد مطالعه قرار نگرفته است و بر اساس شواهد حکایتی است. همچنین حاوی مقادیر زیادی روغن بذر کتان است و بسیار محدود کننده است که ممکن است باعث ایجاد کمبود مواد مغذی شود.

مبارزه با سرطان

غذاهایی که باید بخورید و اجتناب کنید

رژیم بودویگ غذاهای متعددی را محدود می کند و در عین حال بقیه را توصیه می کند.

مواد غذایی توصیه شده برای خوردن

“مخلوط بودویگ” که از روغن بذر کتان، پنیر و عسل تشکیل شده است، جزء کلیدی رژیم غذایی است.

اگرچه سایر انواع لبنیات مانند ماست یا کوارک – یک محصول لبنی با بافتی مشابه پنیر – گاهی اوقات با پنیر جایگزین می شود اما روغن بذر کتان در این مخلوط ضروری است.

سایر غذاهایی که در رژیم بودویگ توصیه می شوند عبارتند از:

  • میوه ها: سیب، پرتقال، موز، انواع توت ها، کیوی، انبه، هلو و آلو
  • سبزیجات: کلم بروکلی، کاهو، خیار، گوجه فرنگی، هویج، کلم پیچ و اسفناج
  • حبوبات: عدس، لوبیا و نخود
  • آب میوه ها: آب انگور، سیب، گریپ فروت و آناناس
  • آجیل و دانه ها: بادام، گردو، پسته، دانه چیا، دانه کتان و شاهدانه
  • محصولات لبنی: ماست، پنیر، شیر بز و شیر خام گاو
  • روغن ها: بذر کتان و روغن زیتون
  • نوشیدنی ها: چای گیاهی، چای سبز و آب

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد

غذاهای فرآوری شده، قندهای افزوده شده (به غیر از عسل)، غلات تصفیه شده و چربی های هیدروژنه همگی در رژیم بودویگ ممنوع هستند.

اگرچه بسیاری از انواع گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ های آزاد در مقادیر کم مجاز هستند، گوشت خوک، صدف ها و گوشت های فرآوری شده ممنوع هستند.

غذاهای اصلی که در رژیم بودویگ باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • گوشت و غذاهای دریایی: گوشت خوک و صدف
  • گوشت های فرآوری شده: بیکن، بولونیا، سالامی و هات داگ
  • غلات تصفیه شده: پاستا، نان سفید، کراکر، چیپس و برنج سفید
  • قندها: شکر سفید، شکر قهوه ای، ملاس، آگاو و شربت ذرت
  • محصولات سویا: توفو، تمپه، شیر سویا، ادامام و دانه های سویا
  • چربی ها و روغن ها: مارگارین، کره و روغن گیاهی هیدروژنه

غذاهای فرآوری شده: کلوچه ها، وعده های غذایی راحت و فوری، محصولات پخته شده، سیب زمینی سرخ کرده، چوب شور و آب نبات

خلاصه

رژیم بودویگ به شما دستور می دهد چندین وعده روغن بذر کتان و پنیر کاتیج را در کنار غذاهای پرفیبر مانند میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. غذاهای فرآوری شده، قندها و غلات تصفیه شده ممنوع هستند.

منوی نمونه 3 روزه

در اینجا یک منوی نمونه 3 روزه برای رژیم غذایی بودویگ آورده شده است.

روز اول

  • صبحانه: کوارک با روغن بذر کتان، میوه تازه، آجیل خرد شده و عسل
  • ناهار: سالاد هویج و چغندر با پنیر کاتیج و سس روغن بذر کتان
  • شام: سبزیجات سرخ شده با برنج قهوه ای مخلوط با گیاهان
  • میان وعده: آب میوه تازه و خیار با حمص

روز دوم

  • صبحانه: بلغور جو دوسر با روغن بذر کتان، عسل، کره آجیل و انواع توت ها
  • ناهار: سالاد کلم و کرنبری با سس پنیر کاتیج و روغن بذر کتان
  • شام: عدس با اسفناج بخارپز و گندم سیاه
  • میان وعده: گلابی و کرفس ورقه شده با گواکاموله

روز سوم

صبحانه: یک کاسه صبحانه کوارک و سیب دارچینی با روغن بذر کتان

ناهار: سالاد گوجه فرنگی و خیار با پنیر کاتیج و سس روغن بذر کتان

شام: سیب زمینی آب پز با کلم بروکلی تفت داده شده با سیر و نخود

میان وعده: سالاد میوه و بادام بو داده

خلاصه

برنامه غذایی 3 روزه فوق ایده هایی برای وعده های غذایی و میان وعده برای رژیم بودویگ ارائه می دهد.

حرف آخر

رژیم بودویگ برای کاهش رشد سلول های سرطانی در بدن شما در نظر گرفته شده است. با این حال، بسیار محدود کننده است و توسط تحقیقات علمی پشتیبانی نمی شود.

در عین حال، چندین گروه غذایی سالم را توصیه می کند. قرار است مخلوطی از روغن بذر کتان و پنیر کاتیج و همچنین غذاهای پر فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را مصرف کنید.

اگر به امتحان کردن رژیم بودویگ علاقه دارید، بدانید که نباید آن را یک درمان سرطان در نظر گرفت. حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که نیازهای تغذیه ای خود را برآورده می کنید.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی