سلامت سلامت جسمي

رژيم غذايي مناسب در شرايط تهوع و استفراغ

همیشه استفراغ فوق العاده ناخوشایند است و علت آن بارداری، مسمومیت غذایی و یا داشتن یک اشکال در معده است علاوه بر این استفراغ می تواند گاهی اوقات منجر به عوارض جانبی شود ...
تقویم فارسی اندروید

همیشه استفراغ فوق العاده ناخوشایند است و علت آن بارداری، مسمومیت غذایی و یا داشتن یک اشکال در معده است علاوه بر این استفراغ می تواند گاهی اوقات منجر به عوارض جانبی شود چرا که بعد از استفراغ بدن شما معمولا خسته تر می شوند و دستگاه گوارش شما را حساس تر و ضعیف تر می کند پس از استفراغ اکثر مردم غذا خوردن را دوست ندارند اما در واقعیت خوردن مقدار کمی مواد مغذی، مایعات و کالری لازم است.

 تهوع

بهترین مواد غذایی برای خوردن پس از استفراغ کدامند؟

رژیم بارات ( موز، برنج، سیب و نان تست ) نه تنها برای استفراغ، بلکه برای حالت تهوع و اسهال موثر است موز مقدار زیادی مواد مغذی از جمله پتاسیم که در استفراغ از دست می رود را به شما می رساند برای شروع رژیم غذایی بارات تا زمانی که استفراغ شما متوقف نشده و احساس آمادگی برای خوردن غذاهای جامد را ندارد صبر کنید. اگر چه معده شما معمولا پس از استفراغ، آماده برای غذا خوردن نیست. این مهم است که حداقل چیزی بخورید شما باید مقدار ماکارونی بدون کره، نان تست یا کراکر، نان بیسکویت نمکدار که هضم آنها آسان است مصرف کنید.
شما همچنین می توانید ماست بدون چربی مصرف کنید حتی ماست پروبیوتیک بهتراست زیرا می تواند به مبارزه با باکتری های بد، که در معده باعث تهوع و استفراغ می شود کمک کند در هنگام انتخاب ماست، از مصرف قند و شکر با ماست اجتناب کنید. زیرا ممکن است معده شما قادر به تحمل غذاهای شیرین نباشد. شما همچنین می توانید برنج پخته شده ( با کمی از مرغ کم نمک یا آبگوشت گوشت گاو ) و یا سیب زمینی پخته را امتحان کنید پس از پایان غذا خوردن، سعی کنید حداقل برای یک ساعت نخوابید و این به هضم مواد غذایی در معده کمک خواهد کرد.
بدن شما شما در استفراغ مقدار زیادی آب از دست می دهد و این بدان معنی است که به راحتی دچار کم آبی می شود اگر شما میل به آشامیدن آب ندارید پس شما باید غذاهایی که محتوای آب بالا هستند را انتخاب کنید. برخی از غذاهای خوب مانند ( سوپ مایع ، ژلاتین طعم دار )  و پس از انجام استفراغ، شما باید سعی کنید یک قاشق غذا خوری از آب و محلول رهیدراته خوراکی ( مانند رهیدرالیت یا  Pedialyte) بخورید و نیم ساعت صبر کنید و اگر شما اسهال یا استفراغ نداشتید دو قاشق غذا خوری دیگر از مایع  مصرف کنید هر نیم ساعت  تا سه ساعت ادامه دهید و پس از آن شما باید از نوشیدنی های مانند ( آب، سوپ گوشت، چای کمرنگ و بدون کافئین، Kool-Aid با قند پایین و نوشیدنی های ورزشی ( رقیق شده در آب برای کاهش مقدار قند آن ) استفاده کنید.

نکاتی که در استفراغ باید رعایت کنید

غذای شما باید با کیفیت و کم چربی باشد و غذایتان باید به اندازه کافی کالری داشته باشد
نان خشک تست یا کراکر خشک خوب است
چای، آب، آب رقیق، آب میوه تازه خوب است.
از خوردن زغال اخته و یا گریپ فروت اجتناب کنید.
سعی کنید غذاهایی که بیش از حد شیرین نیست بخورید.
خوردن نعناع خوب است با مقدار کم شروع کنید و هر چند دقیقه مقدار آن را افزایش دهید تا بهتر شوید.
سعی کنید مایعات را همراه وعده های غذایی خود نخورید در عوض آنها را بین یک و نیم ساعت قبل و یا بعد از غذا بخورید.
نوشیدنی های سرد و شفاف بخورید ایده آل آن است که هر چیزی که بدن شما می تواند تحمل کند بخورید. .
اگر بوی پخت و پز مواد غذایی حالت تهوع شما را افزایش می دهد از اتاق خارج و اجازه دهید شخص دیگری بپزد.
وقتی استفراغ دارید از خوردن ( شیر، الکل، پیتزا، غذاهای ( تند، چرب و سرخ شده )، سالاد، میوه یا سبزیجات تازه و خام ) اجتناب کنید.
وعده های غذایی خود را به آرامی بخورید.
از خوردن آسپرین، ایبوپروفن اجتناب کنید.
پیشانی و گردن خود را با لیف حمام سرد و مرطوب پاک کنید.
سعی کنید با نفس کشیدن عمیق ثابت هوای تازه را به ریه ها وارد کنید.
بعد از استفراغ دندان های خود را بشویید تا اسید آن دندانهای شما را خراب نکند
تا دو ساعت بعد از خوردن دراز نکشید.
اگر استفراغ برای بیش از چند ساعت طول کشید با پزشک در میان بگذارید.

گردآوري: گروه 7 گنج

منبع: foodregime.com- دكتر فتحي

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی