بیماری ها سلامت

روش های خانگی برای درمان گوش درد در کودکان

تقویم فارسی اندروید

آیا کودک شما دائما گوش خود را می خاراند و یا می کشد؟ اگر چنین باشد، پس ممکن است کودک شما از درد گوش رنج ببرد. گوش درد یک تجربه متداول در دوران کودکی است و بیشتر کودکان حداقل یک بار قبل از بزرگسالی از درد گوش شکایت دارند. گوش درد در کودکان باعث ناراحتی زیادی می شود پس بهتر است به فکر چاره برای درمان آن در کودک خود باشید.

گوش درد در کودکان

علل گوش درد در کودکان

درد گوش در بیشتر موارد نشانه اصلی عفونت گوش است و اگرچه هر کسی می تواند به عفونت گوش مبتلا شود اما کودکان بیشتر از بزرگسالان از آن رنج می برند. براساس آمار موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی، از هر شش کودک پنج نفر حداقل یک مورد عفونت گوش تا سومین سال تولد خود تجربه می کنند.

دکتر مهاک آگاروال، متخصص گوش و حلق و بینی می گوید: “درد گوش در کودکان بیشتر به دلیل آدنوئید (بزرگ شدن آدنوئیدها) یا هیپرتروفی لوزه (لوزه های بزرگ شده) است.”

در کنار عفونت باکتریایی، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند علت درد گوش در بچه ها نیز باشد مانند احتقان، تغییر فشار هوا، فرو کردن اجسام بیگانه در گوش، عفونت های سینوسی، موم گوش و گلو درد.

علائم و نشانه های گوش درد در کودکان

اگر فرزند شما از درد گوش رنج می برد، ممکن است او با فشار وارد کردن به گوش خود ناراحتی خود را نشان دهد. علائم دیگر کودکتان که از درد گوش رنج می برد شامل سرگیجه، گریه و مشکل در خواب است. تب خفیف یا مایعات تخلیه شده از گوش ممکن است نشانگر عفونت گوش باشد.

جلوگیری از گوش درد در کودکان

اگرچه امکان بروز گوش درد در کودکان به طور کامل قابل اجتناب نیست اما در برخی موارد با جلوگیری از برخی اقدامات احتیاطی قابل پیشگیری است.

  • برای جلوگیری از عفونت هایی که ممکن است منجر به درد گوش شود، شستشوی مکرر در کودکان خود را ترغیب کنید.
  • از فرزند خود بخواهید که از اعضای خانواده خود که بیمار هستند فاصله بگیرد.
  • بچه های خود را از دود و گرد و غبار دور نگه دارید.
  • اگر فرزند شما دچار احتقان است، بینی او را مرتباً با قطره مکش کنید. این ممکن است باعث ایجاد مایعات در بینی و لوله  استاش شود.
  • او را به خوردن میوه و سبزیجات ترغیب کنید. تغذیه مناسب پایه و اساس یک سیستم ایمنی قوی در کودکان است.

گوش درد در کودکان

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنید

اگر کودک شما از کم شنوایی ناگهانی، درد شدید و سرگیجه شکایت دارد یا اگر دچار تب شدید، سفت شدن گردن یا قرمزی، تورم یا درد در ناحیه اطراف گوش است پس حتما به دکتر نیاز دارید. بلافاصله با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

در صورت دیدن مایعاتی مانند چرک یا خونی که از گوش خارج می شود، یا پایداری علائم پس از 48 تا 72 ساعت یا بدتر شدن آنها، فرزندتان احتیاج به دکتر دارد.

اگر فرزند شما درد گوش دارد، بعضی از روش های خانگی ساده و مؤثر وجود دارد که می تواند تسکین سریع به دنبال داشته باشد.

روش های خانگی برای گوش درد در کودکان

در اینجا راهکارهای خانگی درمان درد گوش در کودکان آورده شده است.

1. قطره گوش های گیاهی

چندین مطالعه نشان داده اند که مخلوطی از گیاهان مختلف در ترکیب با روغن حامل مانند روغن زیتون ممکن است به اندازه قطره های بی حسی در درمان درد گوش همراه با عفونت گوش موثر باشند. مخلوط ها ممکن است شامل سیر، گیاه مولین، گل راعی و گل همیشه بهار باشد.

گفته شده است که سیر دارای خاصیت ضد درد، آنتی بیوتیک و ضد ویروسی است. مولین به طور گسترده ای برای درمان عفونت های گوش استفاده می شود و ممکن است دارای خاصیت ضد ویروسی باشد. حتما روغن مورد استفاده را رقیق کنید و از آن به مقدار کم استفاده کنید زیرا باعث تحریک شدن گوش و ایجاد درد اضافی می شود.

2. شیر مادر

شیر مادر دارای آنتی بادی های طبیعی است که می تواند به سرعت بخشیدن روند بهبود هر نوع عفونت گوش کمک کند.

طبق مطالعه ای در کودکان، نوزادان شیرخوار از بسیاری از انواع عفونت ها، از جمله عفونت های گوش مصون هستند. این مطالعه به وضوح نشان می دهد که این یک مزیت اضافی برای تغذیه با شیر مادر است. تغذیه با شیر مادر گزینه مناسبی برای محافظت از کودک در برابر عفونت گوش است.

علاوه بر تغذیه با شیر مادر، می توانید چند قطره شیر مادر را با استفاده از قطره چکان داخل گوش آسیب دیده برای کاهش درد قرار دهید. هر چند ساعت در صورت لزوم تکرار کنید.

3. کمپرس گرم

در اسرع وقت، کمپرس گرم روی گوش دردناک قرار دهید تا کمی آسایش حاصل شود. گرما درد را کاهش می دهد.

  • یک حوله تمیز را در آب ولرم فرو کنید، آب اضافی آن را بگیرید و دستمال را به مدت 5 دقیقه روی گوش دردناک قرار دهید. 10 دقیقه صبر کنید سپس این روند را در صورت لزوم تکرار کنید.
  • روش دیگر این است که یک بطری آب گرم یا پد گرمکن را روی گوش دردناک فشار دهید.
  • گزینه دیگر گرم کردن 1 فنجان نمک روی اجاق گاز یا مایکروویو است، نمک گرم را روی یک تکه پارچه قرار دهید، آن را در یک بسته قرار دهید و به مدت 10 دقیقه روی گوش آسیب دیده قرار دهید. در صورت لزوم تکرار کنید.

توجه: کمپرس گرم ممکن است کودک شما را اذیت کند و این می تواند باعث شود او ناراحتی زیادی از خود نشان دهد.

4. استنشاق بخار

یکی از بهترین راه حل های خانگی برای رفع درد گوش در کودکان به دلیل احتقان، عفونت سینوس یا سرماخوردگی استنشاق بخار است.

بخار به کاهش احتقان کمک می کند تا تنفس را کمی ساده تر کند. همچنین گرمای رطوبت باعث می شود مخاط از این طریق دفع راحت تر شود.

  • برای نوزادان و کودکان کوچک، دوش گرم را در نظر بگیرید و در حمام را بسته نگه دارید تا از خروج بخار جلوگیری شود. با کودک خود در حمام پر از بخار بنشینید و به کودک خود اجازه دهید حداقل 30 دقیقه در روز بخار را استنشاق کند.
  • برای کودکان بزرگتر، از یک کاسه بزرگی پر از آب داغ استفاده کنید و کودک خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه بخور دهید. روزانه 1 یا 2 بار تکرار کنید.

کودک

نکات اضافی

  • به کودک خود یک مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید تا احساس درد گوش را کاهش دهد. با این حال ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • از استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها خودداری کنید زیرا ممکن است اغلب منجر به عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک شود.
  • وضعیت خواب کودک شما می تواند درد گوش را تشدید کند یا کاهش دهد. دراز کشیدن صاف گاهی اوقات می تواند احساس فشار و درد در گوش آلوده را بدتر کند. از این رو، توصیه می شود تغییر وضعیت خواب را در نظر بگیرید و از بالش بلند خودداری کنید.
  • اگر با بطری کودک خود را تغذیه می کنید، شیرخوار را در حالت نیمه قائم نگه دارید تا از بازگشت شیر به داخل لوله های استاش جلوگیری شود.

دایان بهر، متخصص آسیب شناسی و مربی ماساژ نوزاد گفت: “هنگام تغذیه با بطری، بدن کودک را با زاویه 45 درجه یا بیشتر با گوش رو به بالا از ابتدای تولد قرار دهید. این مانع از ورود مایعات به لوله های استاش کودک می شود که در صورت بروز عفونت به گوش میانی وصل می شوند. تغذیه با شیر مادر در هر موقعیتی می تواند انجام شود زیرا تغذیه با شیر مادر و شیردهی فرایندهای مختلفی هستند.

خبر خوب این است که درد گوش معمولاً به مرور زمان برطرف می شود، بنابراین حتماً در حالی که طبیعت مسیر خود را طی می کند، از برخی از این داروهای خانگی استفاده کنید.

منبع:

top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی