خواص مواد غذايي سلامت مطالب اختصاصي

خواص فندق برای پوست ، مو و سلامتی

تقویم فارسی اندروید

فندق یکی از دانه هایی است که  طرفداران زیادی دارد. خواص فندق بسیار زیاد است و همین دلیل باعث شده است که روز به روز به محبوبیتش اضافه شود. این را می توان از انواع نان ها و شیرینی ها و خوراکی هایی که هر روزه با طعم فندق وارد بازار می شوند، فهمید. با این حال فندق ریشه تاریخی دور و درازی هم دارد. از آن به عنوان یک طعم دهنده برای قهوه استفاده می کردند در حالی که روغن آن در پخت و پز کاربرد داشت. فندق یک منبع ایده آل از پروتئین برای گیاه خواران می باشد. جالب است بدانید که 100 گرم فندق 15 گرم پروتئین دارد که 30 درصد از نیاز روزانه شما را تامین می کند. اگر رژیم لاغری دارید، خوردن فندق کمک می کند تا پرهیز غذایی و خوردن کمتر غذا آسیب زیادی به شما نرساند. به علاوه فندق یک منبع غنی از چربی های سالم و بدون کلسترول و سدیم می باشد که 93 درصد از نیازهای روزانه شما را تامین می کند.

خواص فندق

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • جدول ارزش غذایی و خواص فندق
  • با فندق ضد آفتاب طبیعی بسازید
  • خواص فندق در آبرسانی طبیعی پوست
  • درمان آکنه با فندق
  • رنگ موی طبیعی با فندق
  • رشد سریع مو با فندق
  • نقش فواید فندق در لاغری
  • فواید فندق برای زنان شیرده و باردار
  • خواص فندق برای رشد نوزاد
  • خواص فندق برای کاهش فشار خون

ارزش غذایی فندق

عنصر مغذی مقدار درصد از RDA
انرژی 628 کیلو کالری 31 درصد
کربوهیدرات 16.7 گرم 31 درصد
پروتئین 14.95 گرم 26.5درصد
کل چربی 60.75 گرم 202 درصد
کلسترول 0 میلی گرم 0 درصد
فیبر غذایی 9.7 گرم 25.5 درصد
ویتامین ها
فولات 113 میکرو گرم 28 درصد
نیاسین 1.8 میلی گرم 11 درصد
اسید پانتوتنیک 0.918 میلی گرم 18 درصد
پیریدوکسین 0.563 میلی گرم 43 درصد
ریبوفلاوین 0.113 میلی گرم 9 درصد
تیامین 0.643 میلی گرم 53.5 درصد
ویتامین A 20 IU 1 درصد
ویتامین C 6.3 میلی گرم 10.5 درصد
ویتامین E 15 میلی گرم 100 درصد
ویتامین K 14.2 میلی گرم 12 درصد
الکترولیت ها
سدیم 0 میلی گرم 0 درصد
پتاسیم 680 میلی گرم 14 درصد
مواد معدنی
کلسیم 114 میلی گرم 11 درصد
مس 1.725 میلی گرم 192 درصد
آهن 4.7 میلی گرم 59 درصد
منیزیم 163 میلی گرم 41 درصد
منگنز 6.17 میلی گرم 268 درصد
فسفر 290 میلی گرم 41 درصد
روی 45.2 میلی گرم 22 درصد
مواد مغذی گیاهی
کاروتن آلفا 3 میکرو گرم
کاروتن بتا 11 میکروگرم
لوتئین زاکسنتین 92 میکروگرم

در ادامه این مقاله از 7گنج با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص خواص فندق برای  پوست ، مو و زیبایی بخوانید.

فندق

خواص فندق برای پوست

  1. به تاخیر انداختن پیری زودرس

یک فنجان فندق حدود 86 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E را تامین می کند. همچین دارای ویتامین های A و ویتامین C است که دو آنتی اکسیدان قوی هستند. این ویتامین ها از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می کنند. بنابراین فندق علائم پیری را به تاخیر می اندازد.

  1. خواص فندق در مراقبت از پوست

همنطور که گفتیم فندق حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. این ویتامین به چربی های زیر پوست متصل شده و در مرطوب نگه داشتن و آبرسانی پوست موثر است. بنابراین با وجود این ویتامین پوست شما همیشه نرم و صاف باقی می ماند.

  1. یک ضد آفتاب طبیعی

از دیگر فواید فندق تاثیر آن برای دفع اشعه های UV خورشید است. شما می توانید روغن فندق را روی پوست خود بمالید. این به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و پوست را از اثرات اشعه UV محافظت می کند. می توانید فندق را با کمی عصاره کنجد ، آووکادو و گردو مخلوط کنید تا یک ضد آفتاب طبیعی به دست بیاید.

ضد آفتاب طبیعی بسازید

در ابتدا با مواد طبیعی که دارای SPE هستند یا به عبارتی خاصیت ضد آفتاب دارند، آشنا شوید.

ماده طبیعی مقدار SPF
روغن دانه تمشک قرمز 30 تا 50
روغن دانه هویج 35 تا 40
روغن دانه آفتابگردان 30
روغن زیتون 25
روغن جوانه گندم 20
روغن فندق 15
روغن نارگیل، روغن سویا 10
روغن کنجد، روغن شاهدانه، روغن آوکادو، روغن بادام زمینی 4 تا 10
روغن جوجوبا، روغن سبوس برنج 4
روغن بادام 5
اکسید روی 2 تا 20 (بسته به میزان آن)

می دانید که اشعه های مضر آفتاب همیشه در کمین پوست شما هستند، چه در روزهای آفتابی، چه وقتی تمام آسمان را ابر پوشانده و حتی در فصل پاییز یا بهار که آفتاب ملایم تر می تابد شما همیشه به یک لایه محافظ از ضد آفتاب ها نیاز دارید. ولی شاید علاقه ای به استفاده از ضد آفتاب های شیمیایی نداشته باشید و یا در دسترس تان نباشند. در این صورت مواد طبیعی جایگزین خوبی هستند.

بهترین SPF، اس پی اف 50 است. شما می توانید برای نتیجه بهتر از ترکیبی از روغن های بالا استفاده کنید. بهتر است ترکیب نهایی و یا روغنی که از آن استفاده می کنید، سبک بوده و بافت نرمی داشته باشد تا پوست را خسته و کدر نکند. اگر ترکیب نهایی بافت سنگین داشت از روغن های پایه سبک مانند روغن نارگیل استفاده کنید. در آخر اضافه کردن کمی ویتامین E به مخلوط تان به آن خاصیت ضد چروک و ضد پیری می دهد. قبل از استفاده از هر ماده ای روی پوست، آن را تست کنید ، برای تست میتوانید مقداری کمی از ماده را روی پوست دست خود بمالید و چند ساعت منتظر باشید تا مطمئن شوید پوست شما نسبت به مواد آن حساسیتی ندارد و موجب ناراحتی شما نمی شود.

  1. سالم و تازه نگه داشتن پوست

فندق حاوی آنتی اکسیدان های حیاتی ست که به سلامت و زیبایی پوست کمک زیادی می کنند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از آسیب های احتمالی آن ها به پوست تا حد زیادی جلوگیری می کنند. همچنین از سرطان پوست ناشی از اشعه های UVA / UVB جلوگیری می کند. فلاونوئید همراه با آنتی اکسیدان ها موجب می شوند سلول های تازه در پوست تولید شود و همچنین سلول های مرده را از بین می برند و پوستی به مراتب سالم تر و شاداب تر برای تان به ارمغان می آورند.

  1. خواص فندق در آبرسانی طبیعی پوست

فندق دارای خواص آبرسانی طبیعی است و پوست را به صورت طبیعی مرطوب نگه می دارد.

  1. درمارن آکنه از دیگر خواص فندق است

از فندق می توانید به عنوان اسکراب خفیف برای درمان آکنه هم استفاده کنید. کافی است یک قاشق چای خوری فندق پخته و له شده را با نصف قاشق چای خوری قهوه و نصف قاشق چایخوری قند خرد شده در روغن نارگیل یا زیتون حل کرده و به عنوان اسکراب روی پوست تان بمالید.

  1. با فندق موهای تان را رنگ کنید

فندق یک رنگ موی قهوه ای طبیعی روی موها ایجاد می کند. اگر کمی قهوه هم به آن اضافه کنید رنگ دلپذیرتری ایجاد خواهد شد. از این گذشته ، خواص و فواید فندق از موها در مقابل آسیب های ناشی از مواد شیمیایی هم محافظت می کند. برای این کار کمی فندق پودر شده را با قهوه و کمی آب داغ مخلوط کنید و بعد از سرد شدن به مدت یک ساعت روی موها بگذارید. (فراموش نکنید که این قبیل رنگ موهای طبیعی تاثیر و ماندگاری زیادی ندارند)

  1. رشد سریع مو از دیگر خواص فندق می باشد

می توانید از فندق برای تقوت موهای تان استفاده کنید. کافی است کمی روغن فندق را روی پوست سر یا ساقه موها ماساژ دهید. یک شب به آن وقت بدهید و روز بعد با یک شامپو ملایم موها را بشویید. این کار موها را از ریشه تقویت می کند و رشد مو را بیشتر می کند.

  1. یک درمان خوب برای موهای خشک و آسیب دیده

آیا موهای تان خشک و خشن شده اند؟ خیلی ها بعد از دکلره، باید حسرت داشتن موهای سالم و زیبا را به جان بخرند. در این گونه موارد فندق می تواند به شما کمک کند. کافی است دو قاشق غذاخوری پودر فندق را با تخم مرغ مخلوط کرده و روی موهای تان بگذارید. بعد از 20 دقیقه ماسک مو را با شامپو ملایم و آب ولرم بشویید. این ماسک ، موها را تمیز می کند و از خشکی و شکنندگی آن می کاهد.

روغن فندق

  1. ماساژ مو با روغن فندق

فواید فندق برای مو خیلی زیاد است، با چند قطره روغن فندق موهای تان را ماساژ دهید. این کار آسیب هایی که در طول مدت ها به موها وارد شده را درمان کرده و موهای سالم و شاداب برای تان به ارمغان می آورد.

  1. با روغن فندق لاغر شوید

روغن فندق کالری کمی دارد در نتیجه استفاده از روغن فندق به جای روغن های نباتی یا روغن های آشپزی یک راه حل خوب برای کاهش وزن است. 31 گرم فندق تنها 176 کالری، 3 گرم فیبر و 17 گرم چربی دارد. این روغن حتی زودتر از روغن های دیگر حس سیری و پری به شما می دهد و در نتیجه از پرخوری هم جلوگیری می کند. جایگزین کردن این روغن با روغن های دیگر، یک راه حل خوب برای کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی سالم است. البته نباید مصرف روغن را بیشتر کنید. به همان مقدار که قبلا روغن استفده می کردید، از روغن فندق استفاده کنید.

  1. فواید روغن فندق برای قلب

دانه های فندق منبع خوبی از چربی های اشباع نشده هستند در حالی که کلسترول کمی هم دارند. چربی های غیر اشباع شده به خصوص اسید اولئیک به کاهش سطح LDL و افزایش سطح HDL کمک می کند. فقط یک فنجان از این آجیل 50% از سطح منیزیم مورد نیاز بدن را تامین می کند. منیزیم نقش مهمی در تنظیم سطح کلسیم دارد. می دانید که مقادیر زیاد کلسیم در بدن به سلامت قلب لطمه می زند.

  1. فواید فندق در جلوگیری از سرطان

فندق حاوی ماده آلفا توکوفرول می باشد که نوعی از ویتامین E است. این ماده می تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را تا 50% کاهش دهد. فندق همچنین منبع غنی منگنز است که به عنوان یک عنصر سازنده آنزیم ضد اکسیداتیو در میتوکندری ( میتوکندری اندامکی است که وظیفه آن تنفس سلولی و نوعی دستگاه انتقال انرژی است ) شناخته می شود. هر دو این ویژگی ها در کنار هم باعث می شوند که فواید فندق نقش مهمی در جلوگیری از سرطان مثانه داشته باشد.

  1. فواید روغن فندق برای عضلات

همانطور که قبلا هم گفتیم، منیزیم نقش مهمی برای حفظ سطح کلسیم در بدن و سلول های بدن دارد. بنابراین انقباض عضلات را تشدید کرده و از اضافه وزن و تجمع چربی اطرف بافت های عضله جلوگیری می کند. این به نوبه خود باعث کاهش تنش عضلانی شده و از خستگی عضلات، اسپاسم، گرفتگی و درد جلوگیری می کند.

  1. منبع خوب پروتئین

فقط با اضافه کردن یک فنجان به رژیم غذایی خود 17 گرم پروتئین دریافت می کنید. این مقدار روغن فندق دوز خوبی از فیبر هم دارد. این باعث می شود که فندق به یک گزینه عالی برای گیاه خواران تبدیل شود. با خوردن فندق مقدار چربی بیشتری می سوزانید و مقدار تولید توده های چربی بدن نیز کمتر خواهد شد.

  1. خواص فندق در درمان یبوست

فندق یک منبع غنی از فیبر است. ( هر 31 گرم فندق حاوی 2.7 گرم فیبر می باشد که 10% از RDA را تامین می کند.) فندق در رژیم غذایی حرکات روده را بهبود می دهد و دفع مدفوع را آسان تر می کند.

  1. فواید فندق برای سلامت کلیه و استخوان ها

منیزیم موجود در فندق به همراه کلسیم برای سلامتی استخوان ها و مفاصل ضروری است. منیزیم اضافی که توسط استخوان ها ذخیره می شود به عنوان یک منبع همیشه در دسترس برای مواقع ضروری برای بدن عمل می کند. علاوه بر این فندق حاوی منگنز است که یک ماده معدنی می باشد که به رشد و سلامت استخوان ها کمک می کند. جای تعجب نیست که فندق در زنان یائسه ابتلا به پوکی استخوان و شکنندگی استخوان ها را کاهش می دهد.

  1. کمک به سلامت سیستم عصبی و مغز شما

ویتامین B6 یک ویتامین ضروری برای عملکرد اسیدآمینه ها در بدن است. این اسید آمینه به نوبه خود نقش تنظیم کننده ای در حفظ سلامت سیستم عصبی ایفا می کند. کبمود ویتامین B6 با سنتز میلین (رشته عصبی که بر کارایی و سرعت ضربه های الکتریکی مغز موثر است) به عملکرد هرچه بهتر مغز کمک می کند. ویتامین B6 برای تولید مناسب انتقال دهنده های عصبی از جمله اپینفرین، ملاتونین و سروتونین نیز ضروری است. این یکی از عوامل تاثیر گذار در سلامت سیستم عصبی به شمار می آید.

  1. خواص فندق در بهداشت سیستم گوارشی

منگنز آنزیم فعال و کاتالیزوری است که نقش کلیدی در تولید کلسترول و اسیدهای چرب دارد. سطح بهینه منگنز در بدن به متابولیسم بهتر بدن کمک می کند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می دهد. فیبر موجود در فندق نیز به حرکت بهتر مواد غذایی و جذب بهنیه مواد مغذی در معده و روده کمک می کند. به علاوه برای دفع بهتر مواد زائد و سموم از بدن هم مفید است.

  1. بهبود قدرت ایمنی از دیگر خواص فندق است

فندق دارای مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم  است. همه این مواد مغذی برای بهبود جریان خون در بدن ضروری هستند. وقتی جربان خون در بدن بهبود پیدا کند، سیستم ایمنی شما نیز بهتر عمل کرده و در نهایت شما بدن قوی تر و سالم تری خواهید داشت.

  1. ضد استرس و افسردگی

فندق حاوی دوز خوبی از اسید آلفا لینولنیک همراه با اسیدهای چرب امگا3 است. این عناصر همراه با ویتامین های B نقش مهمی در پیشگیری و تعدیل شرایط مختلف روانشناختی از جمله اضطراب، استرس، افسردگی و حتی اسکیزوفرنی دارد. این عناصر برای حافظه هم مفید هستند.

  1. فواید قندق در کمک به باروری و فرزند آوری

متون باستانی نشان می دهند که فندق از قدیم به عنوان یک غذای مقوی برای کمک به باروری شناخته می شده است. مطالعات نشان می دهد که این دانه ها می توانند سطح قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود دهند. در نهایت این روند به بهبود سطح باروری کمک می کند.

  1. قاعدگی آسان در خانم ها از دیگر فواید فندق است

دانه های فندق غنی از منیزیم، ویتامین E، کلسیم و سایر مواد مغذی هستند. این عناصر تاثیر مثبتی در کاهش گرفتگی عروق داشته و در نهایت به چرخه قاعدگی بهتر کمک می کنند.

  1. منبع غنی از آهن

مطالعات نشان می دهند که فندق یک درمان فوق العاده طبیعی برای کمبود آهن و بیماری های مربوط به آن است.  کبد از آهن برای جذب اکسیژن استفاده می کند. بنابراین با بالا رفتن سطح آهن خون ، شما سالم تر خواهید بود. تعداد کمی فندق می تواند 30% از نیاز شما به آهن در طول روز را تامین کند.

  1. منبع ویتامین K

از دیگر فواید فندق غنی بودن آن از ویتامین K می باشد، ویتامین K از لخته شدن خون جلوگیری می کند. همچنین با کمک به سنتز پلاکت ها نقش مهمی در جلوگیری از خونریزی بیش از حد دارد. بنابراین در شرایط خونریزی های شدید می تواند زندگی شما را نجات دهد. این ویتامین همچنین برای جذب کلسیم ضروری است. بنابراین منابع خوب این ویتامین در بدن با رفع کمبود کلسیم از شکنندگی استخوان ها جلوگیری می کنند.

  1. زنان باردار یا شیرده فندق بخورند

تغذیه در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و نوزاد اهمیت زیادی دارد. فندق منبع خوبی از مواد مغذی مورد نیاز در دوران حاملگی از جمله آهن و کلسیم می باشد و خواص فندق برای تامین این مواد مغذی بسیار مناسب است. با داشتن یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات و آجیل ها می توانید مطمئن باشید که مواد مغذی به اندازه کافی به بدن تان برسند. همچنین با مصرف مقادیر خوب فیبر از ابتلا به یبوست که در این دوران معمول است، پیشگیری کنید.

زنان شیرده یا مادران باردار می توانند از فندق به عنوان یک میان وعده استفاده کنند تا از گرسنگی های ناخواسته در این دوران پیشگیری کنند. فندق در کنار تامین مواد مغذی به بهبود سطح سلامت نیز کمک می کند.

آجیل فندق

  1. فواید فندق برای رشد نوزاد

فولات یک عنصر ضروری است که به رشد نوزاد کمک می کند. فقط 30 گرم فندق می تواند 17 درصد از فولاد مورد نیاز روزانه را تامین کند.

  1. خواص فندق در پیشگیری از دیابت

معمولا پزشکان به کسانی که سابقه ابتلا به دیابت در شجره نامه خانوادگی شان دارند توصیه می کنند که از فندق به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنند. فندق به ویژه برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 مفید است. همچنین به خاطر سطح پایین گلیسمی فندق، خوردن آن از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

خوردن فندق سطح کلسترول خوب را بالا می برد در حالی که میزان کلسترول بد کاهش پیدا می کند. در نتیجه مصرف فندق می تواند از ابتلا به بیماری های مختلف که به خاطر کلسترول بد ایجاد می شوند، جلوگیری کند. البته توصیه می شود قبل از اضافه کردن آجیل به رژیم غذایی تان، نظر پزشک تان را هم جویا شوید.

  1. خواص فندق در کنترل فشار خون

فندق برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند، مفید است. این دانه منبع خوبی از چربی های سالم است. در حالی که انواع چربی های غیر اشباع تنها 1.5 گرم از هر 31 گرم فندق را شامل می شود. همچنین 46 میلی گرم منیزیم، 193 گرم پتاسیم، 2.7 گرم فیبر نیز در این مقدار فندق موجود است. فندق دارای دوز خوبی از پتاسیم برای کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش خطرات ناشی از ابتلا به فشار خون می باشد.

  1. کمک به افزایش وزن

فندق غنی از چربی های سالم است در نتیجه به شما کمک می کند تا به صورت سالم وزن تان را بالا ببرید. با این حال قبل از مصرف آن برای چاق شدن بهتر است اول با پزشک مشورت کنید.

ده توصیه جالب برای اضافه کردن فندق به رژیم غذایی همراه با خوراکی ها :

  • آجیل میان وعده خوشمزه ای است که می تواند در وعده های اصلی هم استفاده شود.
  • رایج ترین راه برای مصرف فندق این است که چند عدد از آن را به عنوان میان وعده بخورید.
  • فندق را با شکلات تلخ مخلوط کرده و با انواع نان یا بسکویت بخورید.
  • می تونید فندق را به همراه انواع توت ها برای صبحانه میل کنید.
  • می توانید آن را با انواع سیب سرخ کنید و بخورید.
  • یا از آن در کنار مرغ یا ماهی استفاده کنید.
  • و یا فندق خرد شده را به سس پاستا اضافه کنید.
  • همچنین می توانید فندق خرد شده را در کنار آجیل های دیگر به رشته فرنگی خود اضافه کنید.
  • حالا که از خواص شگفت انگیز فندق آن باخبر هستید می توانید آن را در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. فقط یک فنجان از این آجیل می تواند بسیاری از نیازهای بدن به انواع مواد مغذی را تامین کند.
  • با این حال همانطور که در بالا ذکر شد فندق کالری زیادی نیز دارد. از این رو مراقب باشید با مصرف فندق دچار اضافه وزن نشوید.

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج- اختصاصی ۷ گنج

www.7ganj.ir

*** کپی برداری تنها در صورت ذکر نام ولینک فعال به۷ گنج مجاز است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی