داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

خواص روغن یا اسانس چوب صندل برای ذهن و بدن

تقویم فارسی اندروید

آیا به دنبال افزایش احساس آرامش و شفافیت ذهنی بیشتری در زندگی روزمره خود هستید؟ بسیاری از ما به راحتی و به طور روزمره تحت فشار قرار می گیریم بنابراین داشتن لحظه ای آرامش واقعاً به بهبود زندگی ما کمک می کند. اسانس چوب صندل به دلیل فواید درمانی فراوان، به افراد کمک می کند تا وضوح و آرامش بیشتری کسب کنند. این اسانس فقط دارای رایحه ای شگفت انگیز نیست، چوب صندل همچنین می تواند در کنار بسیاری از خواص درمانی شگفت آور دیگر بر سلامت روانی هم تأثیر بگذارد.

اسانس چوب صندل

روغن یا اسانس چوب صندل چیست؟

روغن یا اسانس چوب صندل معمولاً به دلیل داشتن بوی چوبی و شیرینش شهرت دارد. این ماده اغلب به عنوان پایه ای برای محصولات بخور، عطرها، لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. همچنین به راحتی با روغن های دیگر ترکیب می شود.

به طور سنتی، روغن چوب صندل بخش مهمی از سنت های مذهبی در هند و سایر کشورهای شرقی را شامل می شود. خود چوب صندل مقدس قلمداد می شود. این درخت برای مراسم مذهبی مختلف از جمله عروسی و ولادت استفاده می شود.

روغن چوب صندل یکی از گرانترین روغن های اساسی موجود در بازار است. چوب صندل با انواع مختلف و بالاترین کیفیت در هند یافت می شود. که به Santalum معروف است. هاوایی و استرالیا نیز چوب صندل تولید می کنند اما از نظر کیفیت و خلوص هم تراز انواع موجود در هند به حساب نمی آیند.

برای به دست آوردن بیشترین سود از این روغن، درخت چوب صندل باید حداقل 40-80 سال قبل از برداشت ریشه ها رشد کند. یک درخت چوب صندل بالغ تر، به طور معمول روغنی با بوی قوی تر تولید می کند. استفاده از روش تقطیر بخار یا استخراج CO2 روغن را از ریشه های بالغ استخراج می کند. تقطیر بخار از گرما استفاده می کند که می تواند ترکیبات زیادی را از بین ببرد که روغن هایی مانند چوب صندل را بسیار عالی تر می کند. به دنبال روغنی باشید که با کمترین حرارت ممکن استخراج می شود.

اسانس چوب صندل شامل دو ماده فعال اصلی، آلفا و بتا سانتالول است. این مولکول ها عطر و بوی قوی مرتبط با چوب صندل را تولید می کنند. آلفا سانتالول به طور خاص برای مزایای بهداشتی متعدد بررسی شده است. برخی از این فواید شامل بهبود کنترل قند خون در آزمایشات حیوانی، کاهش التهاب و کمک به کاهش تکثیر سرطان پوست می شود.

فواید چوب صندل بی شمار است اما تعداد معدودی از آنها برجسته هستند. بیایید نگاهی به آن ها بیندازیم!

خواص روغن یا اسانس چوب صندل

اسانس چوب صندل

1. وضوح ذهنی

یكی از مهمترین مزایای چوب صندل این است كه باعث شفافیت ذهنی هنگام استفاده از رایحه می شود. به همین دلیل است که اغلب برای مدیتیشن، دعا یا مراسم معنوی دیگر استفاده می شود.

مطالعه ای که در ژورنال بین المللی Planta Medica منتشر شد، تأثیر روغن چوب صندل را بر میزان توجه و سطح برانگیختگی ارزیابی کرده است. محققان دریافتند که ترکیب اصلی چوب صندل، آلفا سانتالول، دارای درجه بالایی از توجه و روحیه است.

دفعه دیگر مقداری روغن چوب صندل را استنشاق کنید که تمرکز ذهنی شما را بالا ببرد اما خواهید دید که هنوز هم آرامش خواهید داشت.

2. آرامش و ریلکسش شدن

در کنار اسطوخودوس و بابونه، چوب صندل به طور معمول در لیست روغن های اساسی مورد استفاده در آروماتراپی برای رفع اضطراب، استرس و افسردگی قرار می گیرد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله درمان های تکمیلی در کلینیک نشان داد که بیمارانی که اسانس چوب صندل را به عنوان تسکین دهنده دریافت می کردند، نسبت به بیمارانی که دریافت نمی کردند، احساس آرامش بیشتر و اضطراب کمتری داشتند.

3. آفرودزیاک طبیعی

پزشکان طب آیورودا به طور سنتی از چوب صندل به عنوان آفرودزیاک (قوای جنسی) استفاده می کنند. این یک ماده طبیعی است که می تواند میل جنسی را افزایش دهد و چوب صندل هم به این دلیل با آن هم تراز دیده می شود که به افزایش میل جنسی کمک می کند و ممکن است به مردان در بهبود ناتوانی جنسی کمک کند.

برای استفاده از روغن چوب صندل به عنوان یک ماده طبیعی افزایش میل جنسی، سعی کنید از چند قطره روغن برای ماساژ یا به عنوان لوسیون موضعی استفاده کنید.

4- قابض

چوب صندل یک قابض ملایم است، به این معنی که می تواند در بافت های نرم مانند لثه و پوست انقباضات جزئی ایجاد کند. بسیاری از افتر شیوها و تونرهای صورت از چوب صندل به عنوان یکی از ترکیبات اصلی جهت تسکین، سفت شدن و پاکسازی پوست استفاده می کنند.

اگر به دنبال اثر قابض کننده در محصولات طبیعی مراقبت از بدن هستید، می توانید چند قطره روغن چوب صندل را به محصول مورد استفاده خود اضافه کنید. همچنین بسیاری از افراد برای مبارزه با آکنه و لکه های تیره از روغن یا اسانس چوب صندل استفاده می کنند.

5- ضد ویروسی و ضد عفونی کننده

چوب صندل یک ماده ضد ویروسی عالی است. مشخص شده است که برای جلوگیری از تکثیر ویروس های رایج مانند ویروس های تبخال مفید است.

سایر کاربردهای آن شامل کاهش التهاب ناشی از تحریک خفیف پوست مانند زخم های سطحی، جوش ها، زگیل ها یا دمل ها است. فقط به یاد داشته باشید که همیشه ابتدا روغن را روی یک ناحیه کوچک تست کنید قبل از آنکه مستقیماً روی کل پوست بمالید یا آن را با یک روغن حامل پایه که به آن حساسیت ندارید مخلوط کنید تا کمی رقیق شود.

اگر گلودرد دارید، می توانید با یک فنجان آب و چند قطره روغن چوب صندل ضد ویروسی که به آن اضافه شده است غرغره کنید تا بهبود یابید.

6. ضد التهاب

چوب صندل همچنین یک ماده ضد التهاب است که ممکن است التهابات خفیف مانند نیش حشرات، سوزش های تماسی یا سایر شرایط پوستی را تسکین دهد.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که ترکیبات فعال موجود در چوب صندل می توانند علائم التهابی در بدن به نام سیتوکین ها را کاهش دهند.

۷. اکسپکتورانت

چوب صندل می تواند در درمان طبیعی سرماخوردگی و سرفه مفید باشد. چند قطره از آن را به یک دستمال یا حوله بزنید و استنشاق کنید تا به کاهش شدت و مدت زمان سرفه تان کمک کند.

8. ضد پیری

چوب صندل دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که می تواند به کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند که باعث پیری می شوند. همچنین یک ضد التهاب طبیعی است.

طبق یک بررسی علمی که در سال 2017 منتشر شده است، آزمایشات بالینی توانایی روغن یا اسانس چوب صندل را برای کمک به بهبود طبیعی آکنه، اگزما، پسوریازیس، زگیل های متداول و اثر به جا مانده از مگس های آلوده بر پوست تایید کردند.

سعی کنید پنج قطره روغن چوب صندل را به یک لوسیون بیفزایید و آن را مستقیماً بر روی صورت تان جهت دریافت مزایای طبیعی ضد پیری بمالید و یا به درمان آکنه و سایر آسیب های جزئی پوست کمک کنید.

9- عفونت ادراری

در حالی که هیچ آزمایش بالینی برای حمایت از این مزیت وجود ندارد، اما استفاده داخلی از چوب صندل توسط یک کمیسیون آلمانی برای درمان حمایتی از عفونت های دستگاه ادراری تحتانی تایید شده است. این کمیسیون آلمانی یک چهارم قاشق چای خوری (1 تا 1.5 گرم) روغن اساسی چوب صندل را برای عفونت های دستگاه ادراری توصیه می کند. این روش درمانی فقط باید تحت نظر پزشک باشد و برای زمان طولانی تر از شش هفته مناسب نیست.

10. اثرات ضد سرطانی

مطالعات انجام شده با استفاده از یک آزمایش حیوانی نشان می دهد که روغن چوب صندل و ماده مؤثر آن، آلفا سانتالول، به عنوان مواد شیمیایی پیشگیری کننده عمل می کنند. یک درمان موضعی حاوی پنج درصد روغن چوب صندل، اثرات پیشگیری کننده بر سرطان پوست در افراد مبتلا به آن را نشان می دهد.

در همین حال، تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که آلفا سانتالول میزان بروز تومور و تکثیر آن را به روش وابسته به زمان و غلظت کاهش می دهد.

استفاده از روغن یا اسانس چوب صندل

ممکن است از قبل با خواص درمانی سایر روغن های اساسی آشنا باشید. هر روغنی مزایای منحصر به فرد خود را دارد. آروماتراپی روشی برای استفاده از روغن های اساسی جهت بهبود روانی یا جسمی است. می توانید روغن های اساسی را به صورت موضعی روی پوست پخش کرده، استنشاق کرده و یا ماساژ دهید.

بسیاری از افراد روغن های اساسی را برای مدیریت استرس و آرامش مفید می دانند. عطرها به شدت با احساسات و خاطرات ما در ارتباط هستند. این بدان دلیل است که عصب های گیرنده رایحه ما در کنار عصب های عاطفی در مغز ما، یعنی آمیگدال و هیپوکامپ قرار دارند. محققان بر این باورند که برخی از عطرها می توانند به ایجاد آرامش یا احساس ریلکس شدن و راحتی کمک کنند. روغن های دیگر ممکن است با برخی از هورمون ها، انتقال دهنده های عصبی یا آنزیم ها در تداخل باشند و در نتیجه تغییر خاصی در شیمی بدن ما ایجاد شود.

چوب صندل نه تنها فواید بسیاری دارد بلکه چندین راه استفاده نیز دارد. به دلیل داشتن خاصیت درمانی این گیاه از نظر داروهای درمانی در طب سنتی چینی و آیورودا بسیار قابل توجه بوده است. استفاده از روغن چوب صندل در این روش های سنتی منجر به درمان عفونت های ادراری، مشکلات گوارشی، سرفه، افسردگی و همچنین عفونت های دیگر می شود.

چوب صندل همچنین دارای یک اثر آرام بخش شبیه به اسطوخودوس برای بدن است. چوب صندل می تواند به افزایش تمرکز، وضوح ذهنی و تعادل کمک کند.

در اینجا چند روش برای امتحان کردن اسانس چوب صندل وجود دارد:

اسانس چوب صندل

1. آرامش

چند قطره از اسانس چوب صندل را قبل از حرکات کششی، کلاس های ورزشی یا یوگا یا در زمان آرامش و استراحت خود استنشاق کنید تا به تنظیم روحیه تان کمک کند. قبل از زمان استراحت، دعا یا نوشتن از آن استفاده کنید تا توانایی استراحت و تمرکز خود را افزایش دهید.

2. تمرکز

بهترین راه برای بهره‌مندی از مزایای وضوح ذهنی چوب صندل، استفاده از تقریباً 2-4 قطره، روی مچ پا یا مچ دست در مواقع استرس زیاد یا درگیری ذهنی در طول روز است. همچنین اگر نمی خواهید آن را مستقیماً روی پوست خود بمالید، می توانید مستقیماً روغن را استنشاق کنید. همچنین از آن به عنوان عود استفاده کنید تا به همه افراد خانه اجازه دهید از آن لذت ببرند. یا در پایان یک روز طولانی چند قطره از آن را به آب وان حمام اضافه کنید.

3. برای بدن

استفاده از روغن چوب صندل در محصولات مراقبت از پوست بسیار رایج است. یکی از موارد استفاده برای پوست این است که: روغن چوب صندل را با یک روغن پایه برای درمان خشکی پوست مخلوط کنید. در مخلوط کردن اسانس چوب صندل با سایر اسانس ها خلاق باشید تا ترکیب منحصر به فرد خود را ایجاد کنید. به عنوان مثال، 4-5 قطره چوب صندل را با روغن گل سرخ و وانیل مخلوط کرده و آن را به یک لوسیون غیر شیمیایی برای داشتن یک رایحه عاشقانه، معطر و چوبی تبدیل کنید.

یا می توانید ادکلن مردانه خانگی خود را با مخلوط کردن چوب صندل با اسانس های مختلف دیگر درست کنید تا رایحه ای خاکی و مردانه تهیه کنید. همچنین می توانید از چوب صندل به عنوان پایه ای برای نرم کننده موهای خود استفاده کنید. چوب صندل علاوه بر خاصیت نرم کنندگی، برای جلوگیری از شوره سر هم مناسب است.

4. پاکسازی و تمیز کردن خانه

می توانید از روغن چوب صندل به روشهای مختلف در خانه استفاده کنید:

  • قبل از آتش زدن در شومینه، چند قطره از آن را به یک چوب اضافه کنید.
  • با قرار دادن 2-3 قطره بر روی دریچه A / C، در اتومبیل خود به حفظ هوشیاری تان در طول ساعات شلوغی و ترافیک کمک کنید.
  • از آنجا که چوب صندل دارای خاصیت ضد عفونی کننده است، می تواند به ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی نیز کمک کند. در هر بار شستشو 10-20 قطره اضافه کنید.
  • روغن چوب صندل را به وان حمام یا برای شستشوی پا اضافه کنید تا آرامش بیشتری ایجاد کند.

عوارض جانبی و احتیاطی روغن چوب صندل

در مورد استفاده از چوب صندل هيچ گونه عوارض جانبي شناخته شده ای وجود ندارد. برخی از افراد ممکن است از استفاده موضعی آن ، تحریک جزئی پوستی را تجربه کنند. مانند هر روغن ضروری ، ابتدا یک لکه آزمایش کوچک را قبل از استفاده در پوست روی پوست انجام دهید. همیشه روغن چوب صندل را ابتدا با روغن حامل یا لوسیون مخلوط کنید تا قبل از استفاده روی آن رقیق شود. روغنهای حامل معمولی شامل: روغن بادام ، روغن جوجوبا یا روغن انگور است.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی و همچنین نوزادان و کودکان نباید از چوب صندل در داخل استفاده کنند. مادران باردار یا شیرده نباید از روغن چوب صندل در داخل استفاده کنند. اگر باردار هستید ، شیرده هستید ، وضعیت پزشکی دارید یا در حال حاضر به شما دارو گرفته شده است ، قبل از استفاده از روغن چوب صندل با پزشک خود مشورت کنید.

همیشه روغن یا اسانسی را انتخاب کنید که 100 درصد خالص باشد، درجه درمانی داشته باشد و ارگانیک باشد تا از قدرت، ایمنی و اثربخشی آن اطمینان حاصل شود.

خلاصه

فواید روغن چوب صندل شامل توانایی آن در تقویت وضوح ذهنی است.

مصرف روغن چوب صندل برای سرماخوردگی، سرفه، عفونت ادراری، آکنه، اگزما، پسوریازیس و موارد دیگر مفید است.

روغن چوب صندل توانایی قابض کنددگی طبیعی، ضد التهاب، ضد ویروسی و غیره را دارد.

این روغن باورنکردنی اثرات ضد سرطانی را به ویژه در مورد سرطان پوست نشان می دهد.

از روغن چوب صندل در ادکلن خانگی یا عطر استفاده کنید. همچنین می توانید آن را در حمام خود هم استفاده نمایید.

همیشه یک اسانس چوب صندل را انتخاب کنید که 100 درصد خالص باشد، درجه درمانی داشته باشد و ارگانیک و معتبر باشد.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی