داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

توصیه های طب سنتی برای درمان كبد چرب

تقویم فارسی اندروید

درمان كبد چرب

یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده‌های غذایی میل کنید. به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری‌های کبد، مانع ابتلا افراد مستعد به کبد چرب می شود.

کاهش جذب چربی در کبد با خارمریم

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ولی‌زاده؛ مرکز تحقیقات علوم تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زندگی آنلاین نوشت: گیاه خارمریم یکی از گیاهان دارویی است که از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های کبدی استفاده می‌کنند. این گیاه از آنجا که ترکیبی به نام سیلی‌مارین دارد، می‌تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری‌گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول‌موثر باشد. این گیاه از جمله موثرترین‌ گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب است و مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه غذا موثر می‌باشد.

با زنجبیل متابولیسم بدن را افزایش دهید

افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار زنجبیل مصرف می‌کنند، می‌توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت‌و‌ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها بهره‌مند شوند. برای این منظور می‌توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده‌های غذایی میل کنید. به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری‌های کبد، مانع ابتلا افراد مستعد به کبد چرب می شود.

سویا را با گوشت قرمز عوض کنید

جایگزین کردن سویا و پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری‌گلیسیرید در بافت کبد داشته باشد. از این رو، درمانگران به افراد مستعد ابتلا به کبد چرب و التهاب کبد توصیه می‌کنند در طول هفته برای تهیه غذاهای خود از گوشت قرمز و سویا کنار هم استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند..

آبلیمو را فراموش نکنید

نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

از زردچوبه غافل نشوید

بر اساس جدیدترین تحقیقات مشخص شده، افرادی که از زردچوبه به عنوان یک چاشنی در برنامه روزانه خود استفاده می‌کنند کبد مقاوم‌تری در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب دارند و احتمال ذخیره شدن ذرات چربی در کبد آنها کمتر است.

عرقیات گیاهی بنوشید

عرق گیاهی شاه‌تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند. این نوشیدنی‌های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می‌کنند. به اعتقاد درمانگران، نوشیدن یک تا 2 لیوان ازیکی از عرقیات شاه‌تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آنها احتمال ابتلا به بیماری‌ كبد را تقلیل می دهد.

به یاد داشته باشید

خوردن انجیر، پسته، فندق، بادام درختی، سیب، به، زردک (هویج ایرانی)، انار، مویز، نخود، آب زرشک (با عسل یا نمک)، دارچین، زعفران، سکنجبین نیز بسیار مفید است.

لازم به ذکر است که به گفته درمانگران علاوه برافراد چاق و دچار اضافه وزن و طرفداران دایمی‌فست فودها، که به آنها اشاره شد، به گفته برخی از متخصصان، مصرف بی‌رویه ویتامین A و برخی اختلالات مادرزادی در جذب چربی‌ها نیز می‌تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی