روانشناسي و سلامت روان روانشناسی سلامت

تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت شما

تقویم فارسی اندروید

تحقیقات نشان می دهد که روابط اجتماعی تاثیر قابل توجهی روی سلامت فرد دارد. اگر شما روابط اجتماعی بیشتری دارید و یا مشارکت بیشتری در رخدادهای اجتماعی داشته باشید اغلب سلامت روانی و جسمانی بیشتر و همچنین زندگی طولانی تری دارید. برای آگاهی از تاثیر روابط اجتماعی بر روی سلامت خود با 7گنج همراه باشید.

این نظریه به این معنی نیست که شما خود را تبدیل به یک دستگاه دوست یابی کرده و وقت تان را مدام صرف بودن با آدم ها کنید در حالی که این با شخصیت واقعی شما در تضاد است. هنوز هم کیفیت روابط از کمیت آن ها مهم تر می باشند. روابط اجتماعی سالم می توانند روابط بین زوجین، خانواده، دوستان  و همکاران یا افراد هم دین تان باشند.

از طرف دیگر انزوای اجتماعی می تواند برخی از خطرات جدی را برای سلامت شما در پی داشته باشد. در ادامه چند یافته کلیدی در خصوص اثر روابط اجتماعی روی سلامت را بررسی می کنیم.

تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت شما

تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت انسان :

1. چاقی

مطاعات انجام گرفته در سال 2015 نشان داد که افرادی که تعاملات اجتماعی بیشتری دارند چه نوجوانان و چه بزرگسالان کمتر احتمال دارد که چاق شوند. روابط سالم افراد را نسبت به تناسب اندام شان محتاط تر کرده و این افراد اجازه نمی دهند چاقی به سراغ شان بیاید. البته بزرگسالانی که دچار روابط پراسترس هستند بیشتر در خطر چاقی به سر می برند.

2.خطر مرگ

مطالعات نشان داد که بزرگسالانی که روابط اجتماعی کمتری دارند تا 2 برابر بیشتر در خطر مرگ قرار درند. این آمار بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و متغیرهای دیگری که می تواند مرگ و میر را تحت تاثیر قرار دهد جمع آوری شده است. بنابراین یکی از چند اثر روابط اجتماعی بر سلامت شما پایین آوردن احتمال مرگ و میرتان است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که مردان با روابط اجتماعی پایین بیشتر از زنان در خطر مرگ و میر قرار دارند به خصوص افراد مسن که تنها بوده و دوستی ندارند ممکن است نتوانند از مرگ زودهنگام خود را برهانند.

3. فشار خون

فشار خون بالا به علت عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی ناسالم، بیماری یا ژنتیک می تواند ایجاد شود. علت هر چه باشد فشار خون می تواند به رگ های خونی سراسر بدن شما آسیب رسانده و سبب ایجاد بیماری های دیگر شود.

محققان متوجه شده اند که نوجوانان زمانی که در اجتماع و بین دوستانشان به سر می برند فشار خون کمتری دارند. به علاوه انزوای اجتماعی خطر فشار خون را در افراد مسن مبتلا به دیابت بالا می برد. می دانید که دیابت نیز یکی از بیماری های ایجاد کننده فشار خون است.

4. بیماری های قلب و عروق

مطالعات انجام شده نشان می دهد که فعالیت های اجتماعی کم با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق همراه است. برای مثال یک مطالعه در سال 2001 در بزرگسالان مبتلا به بیماری عروق کرونر نشان داد که کسانی که از لحاظ اجتماعی جدا از دیگران هستند 2.4 درصد بیش از دیگران در معرض خطر مرگ قلبی قرار دارند.

5. سرطان و بازگشت آن

سلول های کشنده طبیعی بخشی از سیستم ایمنی بدن شماست که می تواند سرطان را در بدن تشخیص داده و اقدامات به موقع را سبب شود. این سلول ها همچنین با ویروس ها هم مبارزه می کنند. تعداد کمی از مطالعات انجام شده نشان دا که عملکرد این سلول ها با میزان روابط اجتماعی فرد و سلامت روابط وی بستگی دارد.

در یک مطالعه روی بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مشخص شد که حمایت اجتماعی و برخورد مثبت اطرافیان در بهبود عملکرد سلول های کشنده طبیعی نقش دارد. نکته مهم این است که فعالیت سلول های کشنده طبیعی در تومور لنفوسیت زمانی اتفاق می افتد که فرد سطح بالایی از حمایت اجتماعی را دریافت کند.

6. عفونت HIV

یکی دیگر از بخش های مهم سیستم ایمنی بدن سلول T است. این سلول ها می توانند به سرکوب بیماری ها و پاسخ های ایمنی کمک کنند. ویروس اچ آی وی در درجه اول سلول های T را آلوده کرده و آن ها را از بین می برد. در ادامه سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و سندروم نقص ایمنی اکتسابی در بدن توسعه می یابد.

برخی از مطالعات نشان می دهند که بین روابط اجتماعی سالم و شمار سلول های T موجود در بدن ارتباط مستقیم وجود دارد. برای مثال یک مطالعه پنج ساله نشان می دهد که افراد دارای حمایت اجتماعی بالا می توانند با کاهش 37 درصدی خطرات در کمین سلول های T مواجه شوند که بسیار عالی است. افرادی که حمایت اجتماعی ضعیف داشتند تا 64 درصد بیشتر در معرض خطرات در کمین سلول های T می باشند.

7. پاسخ التهابی

التهاب یکی دیگر از پاسخ های طبیعی بدن شما در برابر آسیب و استرس است. اما التهاب مزمن می تواند در بسیاری از شرایط دیگر مانند آرتریت، بیماری قلبی و سرطان ایجاد شود.

یک مطالعه نشان داد که 25 درصد از جوانان و 14 درصد از بزرگسالان با روابط اجتماعی سالم کمتر در معرض خطر التهاب قرار دارند. انزوای اجتماعی در کنار عدم فعالیت بدنی به یک اندازه می تواند خطر التهاب را در فرد کاهش دهد.

8. افسردگی

انزوای اجتماعی می تواند در نوجوانان و بزرگسالان سبب ایجاد افسردگی شود. افسردگی نیز بسیاری از علائم دیگر مانند بی خوابی ، از دست دادن وزن و یا چاقی مفرط، عدم تمرکز، احساس بی ارزشی و فکر مداوم به مرگ و حتی خودکشی را به همراه دارد.

متاسفانه انزوای اجتماعی موضوع همه گیری است که تعداد زیادی از افراد را در سطح جهان به خود درگیر کرده است. یک مطالعه توسط دانشگاه دوک آمریکا مشخص کرد که 25 درصد از آمریکایی ها هیچ حمایت اجتماعی معنی داری دریافت نمی کنند و به نوعی درگیر انزوای اجتماعی هستند. بیش از 50 درصد از آمریکایی ها نیز ادعا کرده اند که هیچ فامیل یا دوست نزدیکی ندارند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی