تغذيه سالم سلامت

تاثیرات مصرف مکمل های ویتامین D بعد از 50 سالگی

تقویم فارسی اندروید

ویتامین D یک مکمل محبوب برای مصرف در هر سنی است، اما در اینجا به طور خاص آنچه که در صورت مصرف مکمل های ویتامین D در سن بالای 50 سال تجربه خواهید کرد، آورده شده است.

مکمل های ویتامین D

یک روز در حال رانندگی با اتومبیل هستیم و از جوانی خود لذت می بریم و سپس یک روز در دهه 50 خود از خواب بیدار می شویم و متوجه می شویم که ترک ها، چروک ها و دردهایی که قبلا هرگز تجربه نکرده بودیم را به همراه داریم.

متأسفانه، با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌ های خاص مانند پوکی استخوان، سرطان و فشار خون بالا نیز افزایش می‌ یابد. به عبارت دیگر بدن 50 ساله با بدن 20 ساله بسیار متفاوت است و به همین دلیل، مصرف برخی مکمل ها ممکن است پس از رسیدن به سن معینی، اثرات شگفت انگیزی داشته باشد.

بسیاری از ما در طی چند سال گذشته به سراغ مکمل‌ های ویتامین D رفته‌ ایم. این مکمل به قدری محبوب شده است که در حال حاضر دومین مکمل رایج مصرف شده توسط آمریکایی ها پس از یک مولتی ویتامین عمومی به شمار می رود و با توجه به اینکه میزان شیوع کمبود شدید ویتامین D در ایالات متحده 5.9٪ است، مطمئناً چیز خوبی است که بسیاری از مردم در تلاش برای مبارزه با این وضعیت هستند.

ویتامین D منحصر به‌ فرد است، زیرا وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌ گیرید، بدن انسان می‌ تواند این ماده مغذی را بسازد اما از آنجایی که بسیاری از ما مانند گذشته زیر نور آفتاب نیستیم، فرصت تولید این ویتامین کلیدی کاهش می‌ یابد.

به علاوه، ظرفیت پوست برای تولید ویتامین D در افراد مسن حدود 25 درصد از ظرفیت پوست در افراد 20 تا 30 ساله که در معرض همان مقدار نور خورشید قرار دارند، برآورد شده است.

اگر بیش از 50 سال سن دارید و در گروه مصرف کنندگان مکمل ویتامین D قرار می گیرید، در اینجا برخی از عوارض جانبی وجود دارد که ممکن است تجربه کنید. پس ادامه مقاله را بخوانید.

ویتامین دی

1. ممکن است استخوان های قوی تری داشته باشید

با افزایش سن، خطر پوکی استخوان در افراد افزایش می یابد. تقریباً 10 میلیون بزرگسال، بالای 50 سال از پوکی استخوان رنج می‌ برند و 34 میلیون نفر دچار کاهش توده استخوانی یا استئوپنی هستند. خوشبختانه، مصرف مکمل ویتامین D باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان (استخوان‌ های ضعیف‌ تر) می‌ شود.

به خصوص در مورد زنانی که در دوران یائسگی هستند، تمرکز بر سلامت استخوان کلیدی است زیرا خطر شکستگی افزایش می یابد و چه کسی می خواهد با شکستگی استخوان مقابله کند؟

2. ممکن است افسردگی کمتری را تجربه کنید

بیش از نیمی از موارد افسردگی بعداً در زندگی ظاهر می شوند و افسردگی دیررس با افزایش خطر ابتلا به بیماری، افزایش خطر خودکشی، کاهش عملکرد فیزیکی، شناختی و اجتماعی و خود بی توجهی بیشتر همراه است که همگی به نوبه خود با افزایش مرگ و میر مرتبط هستند.

چندین گیرنده ویتامین D در مغز شناسایی شده است که بر خلق و خوی تأثیر می گذارد که نشان می دهد سطوح پایین ویتامین D ممکن است با زوال شناختی و علائم افسردگی مرتبط باشد.

ارتباط مستقیمی بین سطوح پایین ویتامین D وجود دارد که خطر افسردگی در اواخر عمر را افزایش می دهد. مصرف مکمل های ویتامین D می تواند به حمایت از سطوح سالم ویتامین D کمک کند و احتمالاً با خطر افسردگی مبارزه کند.

سلامت بدن

3. ممکن است خطر ابتلا به سرطان کمتری داشته باشید

بالا رفتن سن مهم ترین عامل خطر برای برخی از سرطان ها است. نرخ بروز سرطان به طور کلی با افزایش سن به طور پیوسته افزایش می یابد، به این معنی که یافتن راه هایی برای کاهش خطر با افزایش سن کلیدی است.

نتایج یک مطالعه منتشر شده در BMJ نشان می دهد که سطوح بالای ویتامین D با 20٪ کمتر خطر ابتلا به سرطان های خاص در مردان و زنان در مقایسه با افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند، مرتبط است. اگر مکمل‌ های ویتامین D مصرف می‌ کنید و در نهایت سطوح بالاتری دارید، ممکن است متوجه کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ ها نیز شوید.

4. ممکن است فشار خون سالمی داشته باشید

ارتباطی بین سطوح پایین ویتامین D و بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن وجود دارد که یکی از آنها فشار خون بالا است. خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

داده های مشاهده ای ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و افزایش بروز فشار خون بالا و همچنین خطر ابتلا به فشار خون را نشان داده است. بنابراین، یک عارضه جانبی شگفت‌ انگیز که ممکن است در صورت مصرف منظم مکمل‌ های ویتامین D تجربه کنید، فشار خون سالم است، اگرچه این بدان معنا نیست که نمی‌ توانید از پیروی از یک رژیم غذایی سالم غافل شوید.

5. ممکن است سیستم ایمنی سالمی داشته باشید

با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن افراد به تدریج ضعیف می شود. ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری و اختلال مرتبط با ایمنی (از جمله COVID-19) مشاهده شده است. همراه با شستن دست‌ ها و پیروی از تمام توصیه‌ های CDC، اطمینان از اینکه سطح ویتامین D شما کنترل می‌شود، ممکن است به شما در دور نگه داشتن بیماری کمک کند.

منبع:

eatthis

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی