خواص مواد غذايي سلامت

با خواص ژل رویال زنبور عسل آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

ژل رویال ماده ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه زنبورهای ملکه و جوان آنها تولید می شود.خواص ژل رویال به قدری زیاد است که برای درمان انواع بیماری های جسمی و بیماری های مزمن غالباً به عنوان یک مکمل رژیم غذایی به فروش می رسد.

خواص ژل رویال

اگرچه مدت زیادی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد اما کاربردهای آن در طب غربی همچنان بحث برانگیز است.

در اینجا 12 مورد از خواص ژله رویال آمده است:

1. حاوی انواع مواد مغذی است

ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است.

ترکیبات شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است اما تصور می شود که اثرات مثبت آن بر سلامتی از پروتئین ها و اسیدهای چرب بی نظیر آن ناشی می شود.

اینها شامل نه گلیکوپروتئین هایی است که به طور کلی به عنوان پروتئین های ژل رویال اصلی (MRJPs) و دو اسید چرب، ترانس 10-هیدروکسی-2-دکنوئیک اسید و اسید 10-هیدروکسیدکانوئیک شناخته می شوند.

ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین B و مواد معدنی کمیاب است.

برخی از ویتامین هایی که معمولاً در ژل رویال وجود دارند عبارتند از:

تیامین (B1)
ریبوفلاوین (B2)
پنتوتنیک اسید (B5)
پیریدوکسین (B6)
نیاسین (B3)
اسیدفولیک (B9)
اینوزیتول (B8)
بیوتین (B7)

این مواد مغذی ممکن است برخی از خواص ژل رویال را ارائه دهند اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این ماده بی نظیر مورد نیاز است.

خلاصه

ژل رویال حاوی آب، کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین های گروه B و مواد معدنی کمیاب است. پروتئین ها و اسیدهای چرب بی نظیر آن ممکن است دلیل فواید بالقوه سلامتی آن باشد.

2. ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد

ژل رویال به طور گسترده ای ادعا می شود که التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.

در چندین آزمایش آزمایشگاهی و حیوانی، به نظر می رسد اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند.

علاوه بر این، چندین آزمایش میزان کاهش مواد شیمیایی ضد التهابی را که از سلول های ایمنی بدن تحت درمان با ژل رویال درمان می شوند، نشان می دهد.

در حالی که این نتایج امیدوارکننده است اما فاقد مطالعات انسانی می باشد. برای نتیجه گیری نهایی در مورد درمان التهاب با ژل رویال به داده های بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشات حیوانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد. با این حال، تحقیقات جامعی در اینباره وجود ندارد.

3. ممکن است با تأثیر بر سطح کلسترول، خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است بر کلسترول خون تأثیر بگذارد و از این طریق خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

اگرچه مکانیسم دقیق آن نامشخص است اما پروتئین های خاص در ژل رویال ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند.

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی خرگوش ها نشان داد که ژل رویال به طور قابل توجهی سطح کلسترول  کل و  LDL “بد” آنها را به ترتیب 28٪ و 23٪ کاهش می دهد.

به طور مشابه، یک مطالعه انسانی یک ماهه منجر به کاهش 11 و 4 درصدی کلسترول کل و LDL “بد” در افرادی که روزانه حدود 3 گرم ژل رویال مصرف می کنند شده بود.

در مقابل، یک مطالعه کوچک انسانی دیگر، تفاوت معنی داری در سطح کلسترول بین شرکت کنندگان تحت درمان با ژل رویال و افراد تحت درمان با پلاسما یا دارونما نشان نداد.

در حالی که این مطالعات امیدوارکننده هستند اما تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تأثیر ژل رویال بر سلامت قلب مورد نیاز است.

خلاصه

برخی تحقیقات حیوانی و انسانی نشان داده شده است که خواص ژل رویال میزان کلسترول خون را کاهش داده است. با این حال برای تأیید این نتایج، مطالعات بیشتری لازم است.

خواص ژل رویال

4. ممکن است به بهبود زخم و ترمیم پوست کمک کند

ژل رویال چه به صورت خوراکی و چه موضعی ممکن است از بهبود زخم و سایر شرایط التهابی پوست حمایت کند. گفته شده است که دارای اثر ضد باکتریایی است که می تواند زخم ها را از عفونت پاک و عاری نگه دارد.

یک مطالعه روی حیوانات نشان از افزایش تولید کلاژن در موش ها با استفاده از عصاره ژل رویال داد. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای ترمیم پوست بسیار حیاتی می باشد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ظرفیت ترمیم بافت در سلول های انسانی تحت درمان با ژل رویال به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

در مقابل، یک مطالعه جدید انسانی درمورد بهبود زخم بین یک گروه کنترل شده و شرکت کنندگان در درمان زخم پای دیابتی به صورت موضعی با ژل رویال مورد خاصی را نشان نداد.

در نهایت، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر خواص ژل رویال در بهبود زخم و ترمیم بافت مورد نیاز است.

خلاصه

برخی تحقیقات نشان می دهد که ژل رویال ممکن است تولید پروتئین های موثر در ترمیم بافت را تقویت کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. پروتئین های خاص آن ممکن است فشار خون را پایین بیاورد

ژل رویال با کاهش فشار خون ممکن است از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند.

چندین آزمایش آزمایشگاهی نشان می دهد که پروتئین های خاص در ژل رویال سلول های عضله را در رگ ها و شریان های شما شل می کنند و بدین ترتیب فشار خون را پایین می آورند.

یک مطالعه جدید بر روی حیوانات، یک مکمل از ترکیب ژله رویال با سایر مواد مشتق از زنبور عسل را مورد بررسی قرار داده و کاهش قابل توجهی در فشار خون مشاهده کرده است با این حال، نقش دقیق ژل رویال در این مکمل کمی ناشناخته است.

برای درک رابطه ژل رویال با فشار خون تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

در حالی که تحقیقات اولیه نشان می دهد که پروتئین های خاص در ژل رویال ممکن است فشار خون را کاهش دهند، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

6. قند خون را با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب تنظیم می کند

ژل رویال همچنین با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب ممکن است کنترل قند خون و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

مطالعات متعدد روی حیوانات افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی آشکار بر لوزالمعده، کبد و بافت تولید مثلی در موش های چاق و دیابتی که تحت درمان با ژل رویال قرار گرفته اند را نشان داد.

یک مطالعه کوچک شش ماهه بر روی انسان، نشان دهنده کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا در افراد سالم است که روزانه از ژل رویال به عنوان مکمل می کنند.

با این حال، تحقیقات در مورد این موضوع محدود است.

خلاصه

مطالعات متعدد حیوانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش داده و کنترل قند خون را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات مبتنی بر انسان محدود است.

7. خواص آنتی اکسیدانی آن ممکن است باعث بهبود عملکرد مغز شود

ژل رویال ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند.

یک مطالعه نشان داد که موش های تحت تأثیر استرس که تحت درمان با ژل رویال بودند، سطح هورمون های استرس کمتر و سیستم عصبی مرکزی قوی تر از گروه کنترل شده داشتند.

یک مطالعه جداگانه منجر به بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی در موش ها پس از استفاده از ژله رویال شد.

یک مطالعه دیگر به روی حیوانات نشان داد که موش های تحت درمان با ژل رویال شاهد از بین رفتن رسوبات شیمیایی خاصی در مغز که مرتبط با بیماری آلزایمر است، شدند.

بیشتر این مطالعات اثرات محافظتی بر روی مغز و بافت عصبی را به آنتی اکسیدان ژل رویال نسبت می دهند.

گرچه این داده ها دلگرم کننده است اما تحقیقات انسانی هم مورد نیاز است.

خلاصه

مطالعات متعدد به روی حیوانات نشان می دهد که ژل رویال ممکن است به عملکرد مغز کمک کند، اگرچه این تحقیقات فاقد آزمایشات انسانی است.

8. خواص ژل رویال ممکن است باعث افزایش ترشح اشک و درمان خشکی مزمن چشم شود

ژل رویال ممکن است هنگام مصرف خوراکی، خشکی چشم را درمان کند.

یک مطالعه حیوانات و یک مطالعه کوچک انسانی در افرادی که به صورت خوراکی با ژل رویال تحت درمان قرار گرفته اند، از نظر چشم خشک مزمن بهبود یافته اند. نتایج حاکی از آن است که این ماده مشتق شده از زنبور عسل ممکن است ترشح اشک از غدد اشکی در داخل چشم شما را افزایش دهد.

هیچ عوارض جانبی از مطالعه انسانی گزارش نشده است. بنابراین، ژل رویال می تواند به عنوان یک محلول کم خطر برای خشکی مزمن چشم مفید باشد.

به خاطر داشته باشید که این نمونه داده بسیار کوچک نشان نمی دهد که ژل رویال قادر به درمان خشکی چشم اکثر مردم است. در نهایت، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

داده های کمی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است ترشح اشک را در افرادی که دارای خشکی مزمن چشم هستند، افزایش دهد. با این حال، مطالعات بیشتر ضروری است.

خواص ژل رویال

9. می تواند از راه های مختلف تأثیر ضد پیری داشته باشد

ژل رویال ممکن است روند پیری را از چند طریق کندتر کند.

مطالعات نشان می دهد افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی در موش هایی که به صورت خوراکی با ژل رویال تحت درمان قرار می گیرند، مشاهده شده است.

ژل رویال گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست موضعی برای حمایت از پوست سالم و جوان تر به کار می رود.

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است از افزایش تولید کلاژن و محافظت در برابر آسیب های پوستی در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش حمایت کند.

از آنجا که تحقیقات انسانی در مورد فواید ضد پیری استفاده از ژل رویال به صورت خوراکی یا موضعی کافی نیست، مطالعات بیشتری لازم است.

خلاصه

ژل رویال ممکن است برخی از علائم رایج پیری را کاهش دهد اما تحقیقات دچار کمبود هستند.

10. ممکن است موجب تقویت سیستم ایمنی شود

ژل رویال ممکن است پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما به باکتری ها و ویروس های خارجی را تقویت کند.

MRJP ها و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال باعث تقویت فعالیت ضد باکتریایی می شوند که می تواند بروز عفونت را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را پشتیبانی کند.

با این حال، بیشتر داده های کاربردی محدود به تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی است. بنابراین برای تأیید این تأثیرات، مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

خلاصه

برخی از تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی از اثرات ضد میکروبی ژل رویال پشتیبانی می کنند و نشان می دهند این ماده ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. با این حال، مطالعات انسانی در اینباره وجود ندارد.

11. خواص ژل رویال در کاهش اثرات جانبی درمان سرطان

شیمی درمانی و سایر درمان های سرطانی با عوارض جانبی منفی قابل توجهی از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی همراه هستند. ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی ناشی از برخی درمان های سرطانی را کاهش دهد.

یک مطالعه کاهش قابل توجهی در آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی در موش های صحرایی با بهره بردن از خواص ژل رویال را نشان داد.

یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نشان داد که ژل رویال به صورت موضعی ممکن است از موکوزیت جلوگیری کند، یک عارضه جانبی در درمان سرطان که باعث زخم دردناک در دستگاه گوارش شما می شود.

گرچه دلگرم کننده است اما این مطالعات نتیجه گیری قطعی در مورد نقش ژل رویال در درمان سرطان را ارائه نداده است و تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان را درمان کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

12. خواص ژل رویال ممکن است علائم خاص یائسگی را درمان کند

ژل رویال همچنین ممکن است علائم مرتبط با یائسگی را درمان کند.

یائسگی باعث کاهش هورمون های در حال گردش می شود که با عوارض جسمی و روحی مانند درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضطراب همراه است.

در یک مطالعه، ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش های دچار شده به یائسگی مؤثر بود.

یک مطالعه دیگر در 42 زن یائسه نشان داد که مکمل روزانه 800 میلی گرم ژل رویال به مدت 12 هفته در کاهش درد کمر و اضطراب مؤثر است.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

ژل رویال ممکن است علائم یائسگی را به طور مؤثر درمان کند اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

انواع مکمل و دوز مصرفی

از آنجا که تحقیقات نسبتاً محدود است، یک دوز قطعی توصیه شده برای ژل رویال تعیین نشده است.

ژل رویال وقتی به عنوان مکمل رژیم غذایی مصرف می شود، در حالت طبیعی (به شکل ژل) یا به شکل پودر یا کپسول موجود است.

مزایای آن در طیف گسترده ای از دوزها مشاهده شده است. تحقیقات فعلی نشان می دهد از 300 تا 60000 میلی گرم در روز مزایای احتمالی را به دنبال دارد.

ژل رویال همچنین می تواند به صورت موضعی بر روی پوست شما اعمال شود و گاهی در محصولات مراقبت از پوست تجاری در دسترس است.

اگر قبلاً از ژل رویال استفاده نکرده اید، بهتر است با دوز بسیار کمی شروع کنید تا از واکنش های آلرژیک جدی و عوارض جانبی خودداری نمایید.

خلاصه
دوز توصیه شده رسمی برای ژل رویال وجود ندارد. تحقیقات فعلی حاوی مزایای احتمالی 300-6000 میلی گرم در روز است.

خطرات و عوارض جانبی

اگرچه احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است اما ژله رویال می تواند بدون خطر هم نباشد.

از آنجا که این محصول زنبور عسل است، افراد مبتلا به آلرژی به نیش زنبور، گرده یا سایر حساسیت های محیطی باید در مصرف آن احتیاط کنند.

برخی از آلاینده های محیطی مانند سموم دفع آفات نیز در ژل رویال یافت شده اند و می توانند منجر به واکنش های آلرژیک شوند.

اگرچه استفاده از ژل رویال برای اکثر افراد بی خطر است اما گاهی اوقات عوارض جانبی جدی گزارش شده است. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

  • آسم
  • آنافیلاکسی
  • درماتیت

برخی از این واکنش های شدید حتی می تواند کشنده باشد.

خلاصه

اگرچه به طور کلی بی خطر تلقی می شود  اما ژل رویال ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک جدی شود.

سخن آخر

در حالی که ژل رویال قرن ها در داروهای باستانی استفاده می شده است اما به دلیل عدم تحقیق بیشتر توسط پزشکان غربی مورد تأیید قرار نگرفته است.

با این وجود این محصول زنبور عسل که متفاوت از عسل است هنوز هم به عنوان یک روش جایگزین برای درمان انواع بیماری های جسمی و روحی مورد استفاده قرار می گیرد.

تا به امروز، بسیاری از ادعاهای بهداشتی مرتبط با ژل رویال تأیید نشده است. بخش عمده تحقیقات موجود محدود به آزمایش های حیوانی و آزمایشات یا مطالعات بسیار اندک انسان است.

مصرف ژل رویال 100٪ بدون خطر نیست. گاهی اوقات عوارض جانبی جدی مانند آنافیلاکسی گزارش شده است.

اگرچه تحقیقات فعلی امیدوار کننده است اما تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که ژل رویال خوب است که در یک سبک زندگی سالم گنجانده شود.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی