روانشناسي و سلامت روان سلامت

اپیزود مانیک یا شیدایی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

یک دوره شیدایی با یک دوره پایدار خلق و خوی غیرعادی بالا یا تحریک‌ پذیر، انرژی شدید، افکار مقایسه ای و سایر رفتارهای افراطی و اغراق‌ آمیز مشخص می‌ شود. افراد همچنین می توانند روان پریشی را تجربه کنند، از جمله توهم و هذیان که نشان دهنده جدایی از واقعیت است.

علائم شیدایی می تواند یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. دوره‌های شیدایی ممکن است با دوره‌هایی از افسردگی که در طی آن شما ممکن است احساس خستگی، غم و ناامیدی کنید، تلاقی پیدا کند. در حالی که دوره‌ های شیدایی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی شایع‌ تر است، دلایل دیگری نیز برای این تغییرات شدید در رفتار و خلق و خوی وجود دارد.

شیدایی

علائم یک دوره شیدایی

شناخت علائم شیدایی صرفاً آکادمیک نیست. علائم دوره شیدایی می تواند یک اورژانس پزشکی باشد، درست مانند علائم تنگی نفس، درد قفسه سینه یا خونریزی.

در زیر برخی از رفتارهای رایج مرتبط با یک دوره شیدایی – رفتارهایی که ممکن است به راحتی مشاهده کنید – آورده شده است تا بتوانید تشخیص دهید که آیا نیاز به کمک وجود دارد یا خیر.

هذیان یا توهم

اگر دوست شما یا کسی که دوستش دارید توهمات شنیداری یا بصری را توصیف می کند (دیدن یا شنیدن چیزی که وجود ندارد) یا رفتارهای پارانوئید یا سایر رفتارهای هذیانی نشان می دهد (باور کردن چیزی که واقعی نیست)، بلافاصله با پزشک یا روانپزشک تماس بگیرید.

هذیان و توهم از علائم جدی شیدایی هستند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

کاهش نیاز به خواب

آیا شما یا یکی از عزیزانتان تا ساعت 4 صبح بیدار می مانید و سپس ساعت 8 صبح برای رفتن سر کار از خواب بیدار می شوید؟ کاهش نیاز به خواب در هنگام ظهور علائم شیدایی رایج است. مشکلات خواب و اختلال دوقطبی می توانند از یکدیگر تغذیه کنند، با دوره های شیدایی منجر به مشکلات خواب و بالعکس.

درگیر شدن در بسیاری از فعالیت ها به طور همزمان

در طول یک دوره شیدایی، ممکن است بی‌ قرار به دنبال راه‌ هایی برای از بین بردن انرژی اضافی باشید. مردم اغلب پروژه‌ های زیادی را بر عهده می‌ گیرند یا افزایش بهره‌ وری را تجربه می‌ کنند که فراتر از آن چیزی است که معمولاً در یک دوره زمانی معین انجام می‌ دهند.

زیاد صحبت کردن یا بلند صحبت کردن

صحبت کردن با صدای بلند و سریع یک علامت رایج در ابتدای دوره مانیک یا هیپومانیا است. توجه به این نکته ضروری است که برای اینکه به عنوان گفتار سریع طبقه بندی شود، باید نشان دهنده انحراف از گفتار معمول فرد باشد. برخی از افراد سریعتر از دیگران صحبت می کنند، اما اگر فردی که معمولاً کلمات خود را با دقت انتخاب می کند و به آرامی صحبت می کند، شروع به سریع صحبت کردن کند، آگاه باشید.

به راحتی حواسش پرت می شود

آگاه باشید اغلب برای فرد مبتلا به علائم شیدایی خارج از زمینه و خارج از شخصیت ظاهر می شوند.

افزایش میل به رابطه جنسی

گرایش زیاد به رابطه جنسی یک علامت رایج شیدایی یا هیپومانیا است.

افزایش رفتارهای پرخطر

شخصی که دوره شیدایی را تجربه می کند ممکن است رفتارهای مخاطره آمیزتری انجام دهد، به ویژه در مورد پول، مانند خرج کردن بیش از حد، خریدهای غیر لازم و قمار.

تفکر سریع

توجه داشته باشید که آیا دوست یا یکی از اعضای خانواده‌ تان شکایت دارند که افکارشان به‌ طور غیرقابل کنترلی در حال حرکت است. از نظر ظاهری، ممکن است فردی که مبتلا به اختلال دوقطبی است، روان و خوشایند صحبت کند، در حالی که در درون افکار تکراری و غیر آرامی دارد.

از اینکه از عزیزتان بخواهید منظورشان را توضیح دهد اگر به شما گفت که افکارش در حال تکرار هستند، نترسید.

پرواز ایده ها

برای فردی که وارد فاز شیدایی اختلال دوقطبی می‌ شود، دنبال کردن دور ایده‌ ها ممکن است سخت باشد. اگر درک منطقی از پیشرفت یک بحث برای شما سخت است، توجه کنید.

پرواز ایده‌ ها ممکن است چیزی شبیه به این به نظر برسد: “فکر می‌ کنم فردا هوا چگونه خواهد بود. هدف از زندگی چیست؟ فراموش کردم به گربه غذا بدهم.” همه ما لحظاتی داریم که در آن کلمات ما در یک پیشرفت غیر منطقی در کنار هم قرار می گیرند. نکته مهم این است که متوجه تغییر در ارائه ایده های عزیزتان شوید.

بزرگ نمایی

بزرگ نمایی به عنوان یک احساس اغراق آمیز از اهمیت تعریف می شود که ممکن است در قدرت، دانش یا هویت باشد و ممکن است در هر دو دوره شیدایی و هیپومانیک رخ دهد.

به عنوان مثال، فکر بزرگ می تواند کسی باشد که معتقد است مشهور است. شاید آنها چیزی مانند “امروز از خانه بیرون نرویم زیرا ممکن است خبرنگارانی بخواهند با من صحبت کنند” در حالی که هیچ مبنایی برای این افکار وجود ندارد.

همچنین از فردی که دچار شیدایی شده است ممکن است به عنوان مثال، جملاتی مانند “ما باید آخر هفته به یمن برویم، من در آنجا رئیس جمهور شده ام.” بشنوید.

خصومت یا افزایش تحریک پذیری

مراقب تحریک پذیری یا خصومت بی دلیل باشید. محتاط باشید و در صورت مشاهده این نوع رفتار کمک بگیرید. سعی نکنید به تنهایی شرایط را مدیریت کنید.

افکار خودکشی

در برخی موارد، یک دوره شیدایی می تواند منجر به احساس ناامیدی، بی ارزشی و یا افکار در مورد مرگ یا خودکشی شود.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده با خط حیاتی پیشگیری از خودکشی ملی تماس بگیرید. اگر شما یا یکی از عزیزانتان در معرض خطر فوری هستید، با اورژانس تماس بگیرید.

وقف بیش از حد مذهبی

افزایش تعصب مذهبی یا درگیری مذهبی می تواند یکی دیگر از علائم شیدایی باشد.

لباس روشن

در طول یک دوره شیدایی یا هیپومانیک، یک فرد به احتمال زیاد لباس های رنگارنگ یا پر زرق و برق می پوشد. البته، بیشتر افرادی که لباس های رنگ روشن می پوشند، دوره شیدایی یا هیپومانیا را تجربه نمی کنند.

اما اگر انتخاب های روشن با سایر علائم شیدایی یا هیپومانیا همزمان باشد، لباس می تواند یک سرنخ ظریف باشد. تغییر در لباس، مانند ترجیح دادن لباس‌های آشکارتر، ممکن است منعکس‌ کننده علائم دیگری مانند گرایش بیش از حد به رابطه جنسی باشد.

شیدایی در کودکان

یک کودک می تواند علائم شیدایی را نیز نشان دهد. متأسفانه، در مورد کودکان، تشخیص اختلال دوقطبی نسبتاً نادر است زیرا ممکن است علائم به تنهایی به عنوان یک اختلال رفتاری اشتباه تشخیص داده شود.

اگر نگران فرزندی در زندگی خود هستید، با یک متخصص اطفال صحبت کنید. اگر کودک از اقوام یا دوستانش است، این گفتگو باید ملایم و متفکرانه باشد. ممکن است بخواهید ابتدا با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید تا ایده هایی در مورد نحوه نزدیک شدن به موضوع داشته باشید.

تشخیص

برای اینکه یک دوره شیدایی در اختلال دوقطبی تشخیص داده شود، فرد باید حداقل یک هفته خلق و خوی غیرطبیعی، گسترده یا تحریک‌ پذیر داشته باشد، به اندازه‌ ای شدید باشد که باعث اختلال در عملکرد شود یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. حداقل سه مورد از علائم زیر:

  • به راحتی حواسش پرت می شود.
  • درگیر شدن در چندین کار در یک زمان (بیش از آنچه می توان به طور واقعی در یک روز انجام داد)
  • درگیر شدن در رفتارهای پرخطر مانند قمار یا رابطه جنسی محافظت نشده
  • احساس فشار برای صحبت کردن، صحبت کردن با صدای بلند و سریع
  • بزرگ نمایی یا احساس توهم از خود
  • نیاز کم به خواب
  • افکار مسابقه ای

بر اساس کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM)، فرد باید حداقل یک دوره شیدایی داشته باشد که با اختلال اسکیزوافکتیو «بهتر توضیح» داده نشود یا در فردی رخ دهد. با اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوفرنی فرم، اختلال هذیانی، یا سایر طیف اسکیزوفرنی مشخص یا نامشخص و سایر اختلالات روان پریشی.

علل

دوره‌ های شیدایی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی شایع است، اما می‌ تواند ناشی از سایر عوامل و شرایط سلامتی باشد، از جمله:

  • آسیب های مغزی خاص
  • تومورهای مغزی خاص
  • سکته های خاص
  • زوال عقل
  • آنسفالیت
  • لوپوس
  • عوارض جانبی دارویی
  • مصرف تفریحی مواد مخدر یا الکل
  • اختلال اسکیزوافکتیو

درمان

در حالی که هیچ درمانی برای دوره‌ های شیدایی وجود ندارد، ترکیبی از دارو، درمان و تغییرات سبک زندگی می‌ تواند به مدیریت علائم کمک کند و به شما کمک کند تا احتمالاً از محرک‌ ها اجتناب کنید.

دارو

یک دوره شیدایی حاد اغلب با یک آنتی سایکوتیک درمان می‌ شود، در حالی که درمان طولانی‌ مدت ممکن است شامل تثبیت‌ کننده‌ های خلقی برای جلوگیری از دوره‌های بعدی باشد. اگر شما یا کسی که دوستش دارید تغییراتی را در خواب تجربه می‌ کنید (بیدار بودن برای مدت طولانی)، داروی خواب نیز ممکن است کوتاه مدت تجویز شود.

داروهای ضد روان پریشی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ابیلیفای (اریپیپرازول)
  • لاتودا (لورازیدون)
  • ریسپردال (ریسپریدون)
  • سروکل (کوتیاپین)
  • Vraylar (کاریپرازین)
  • زیپرکسا (اولانزاپین)

تثبیت کننده های خلق و خو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دپاکوت (دیوالپروکس سدیم)
  • لیتیوم
  • تگرتول (کاربامازپین)

تراپی

روان درمانی با یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می تواند به شما کمک کند زمانی که خلق و خوی شما در حال تغییر است و همچنین محرک هایی که منجر به دوره های شیدایی می شود را شناسایی کنید. آنها همچنین می توانند انطباق دارو را افزایش دهند و مهارت هایی را برای مقابله با این دوره ها و بهبود کیفیت زندگی شما فراهم کنند. برخی از رویکردهای درمانی رایج عبارتند از:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
  • خانواده درمانی

حمایت بخش مهمی از مدیریت دوره‌های شیدایی شما است، بنابراین اگر منابعی مانند دوستان حمایت‌ کننده و خانواده ندارید، می‌ توانید به گروه حمایتی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بپیوندید.

تغییرات سبک زندگی

فراتر از دارو و درمان، چند تغییر نسبتاً ساده در شیوه زندگی می تواند به مدیریت دوره شیدایی کمک کند. در مورد سایر تکنیک های تکمیلی که ممکن است مؤثر واقع شوند، با پزشک خود صحبت کنید.

  • برای ورزش وقت بگذارید. تمام تلاش خود را برای انجام نوعی فعالیت بدنی روزانه انجام دهید.
  • به یک رژیم غذایی کامل پایبند باشید و از حذف وعده های غذایی خودداری کنید.
  • روی بهداشت خواب مناسب تمرکز کنید، از جمله حفظ یک چرخه خواب و بیداری ثابت (حتی در تعطیلات آخر هفته).
  • یک دفترچه یادداشت تهیه کنید. ممکن است بهتر باشد که دفترچه ای برای ثبت علائم شیدایی و افسردگی برای خود نگه دارید. به عوامل محرک، مانند تغییر شغل، جدایی، جابجایی یا حتی عوامل موقعیتی مانند بیرون ماندن تا دیروقت، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، شروع یک پروژه جدید یا رفتن به تعطیلات توجه ویژه ای داشته باشید.
  • با قرار ملاقات های پزشک و همچنین داروهای تجویز شده در مسیر خود قرار بگیرید.

مقابله

اگر عزیزی دارید که مبتلا به اختلال دوقطبی است، راه‌ های زیادی وجود دارد که می‌ توانید درباره این اختلال اطلاعات بیشتری کسب کنید. یادگیری عمیق تر در مورد معیارهای تشخیصی اختلال دوقطبی یا علائم شیدایی یا هیپومانیا می تواند مفید باشد.

در مشاهده رفتاری که شبیه هر یک از علائم ذکر شده است هوشیار باشید. اگر یکی از عزیزان مبتلا به اختلال دوقطبی است، سعی کنید از او بخواهید تجربیات خود را به اشتراک بگذارد تا بتوانید برای او در دفترچه یادداشت کنید.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با شیدایی دست و پنجه نرم می کنید، برای کسب اطلاعات در مورد امکانات پشتیبانی و درمانی در منطقه خود، با خط کمک ملی اداره سوء مصرف مواد و خدمات سلامت روان تماس بگیرید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی