سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

افزایش کراتین با روش های طبیعی و ساده

تقویم فارسی اندروید

کراتین پروتئین سختی است که مو، ناخن و لایه بیرونی پوست شما را می سازد. افزایش کراتین ممکن است به انعطاف پذیری، استحکام و درخشندگی بیشتر ناخن های شکننده یا موهای نازک و کم پشت کمک کند. کمبود کراتین می تواند منجر به ریزش مو، افتادگی پوست و شکستگی ناخن شود. شما می توانید کراتین خود را به طور طبیعی با خوردن یک رژیم غافزایش کراتینذایی غنی از کراتین و سایر مواد مغذی افزایش دهید. برای افزایش بیشتر کراتین از عادات متداول کراتین شکن خودداری کنید و سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی یا افزایش دهنده کراتین هستند.

چیزهایی که باید بدانید

  • سبزیجات، ماهی و پروتئین بخورید تا سطح کراتین خود را افزایش دهید.
  • برای تقویت بیشتر از محصولات موی حاوی کراتین استفاده کنید.
  • از صاف کردن یا سفید کردن موهای خود اجتناب کنید، زیرا گرما و مواد شیمیایی می توانند سطح کراتین را کاهش دهند.

غذا

1. غذاهای حاوی کراتین بخورید

کراتین به طور طبیعی در سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، پیاز، تره فرنگی و سیر یافت می شود. این غذاها را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا کراتین بدن خود را به طور طبیعی تقویت کنید. جگر، ماهی، ماست و شیر کم چرب از دیگر منابع غذایی خوب کراتین هستند.

2. از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین استفاده کنید

پروتئین های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به بدن کمک کنید کراتین بیشتری بسازد. از گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات کم چرب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که گوشت قرمز سرشار از چربی است، بنابراین مطمئن شوید که سایر نیازهای سلامتی خود را با رژیم غذایی کراتین دوست خود متعادل کنید.

  • اگر گیاهخوار یا وگان هستید، از محصولات پر پروتئین مانند گردو، بادام و لوبیا استفاده کنید.

3. اسیدهای چرب امگا 3 بخورید

چند بار در هفته ماهی های چرب را در وعده های غذایی خود بگنجانید. ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلا، ساردین و ماهی تن منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند به بدن شما در ساخت کراتین کمک کنند.

  • ماهی سالمون و کنسرو ماهی تن را به 350 گرم در هفته محدود کنید.
  • اگر باردار هستید ماهی خال مخالی نخورید – این ماهی با جیوه بالا در نظر گرفته می شود که بهتر است در دوران بارداری از آن اجتناب کنید.

4. مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید

بدن شما برای ساخت کراتین به ویتامین C نیاز دارد. مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا این میوه ها سرشار از ویتامین C هستند. برخی از بهترین محصولات برای ویتامین C عبارتند از:

  • میوه و آب مرکبات، مانند پرتقال و گریپ فروت
  • میوه های استوایی مانند طالبی، کیوی، انبه، پاپایا و آناناس
  • توت فرنگی، بلوبری، شاه توت، تمشک، کرن بری و هندوانه
  • کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل
  • فلفل (سبز و قرمز)، گوجه فرنگی و سیب زمینی (شیرین و سفید)
  • سبزیجات برگدار مانند کلم، اسفناج و سبزی شلغم

5. غذاهای غنی از بیوتین بخورید

بدن شما برای ساختن مو و پوست سالم به بیوتین نیاز دارد که تا حدی به دلیل نقش آن در تولید کراتین است. افزایش مصرف غذاهای غنی از بیوتین ممکن است کیفیت مو و ناخن را بهبود بخشد، اگرچه تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده است. بیوتین را از غذاهایی مانند زیر دریافت کنید:

  • تخم مرغ (با زرده)
  • سبزیجاتی مانند گل کلم، لوبیا، نخود سیاه، سویا و قارچ
  • غلات کامل
  • موز
  • مغزها مانند بادام، بادام زمینی، گردو، پسته، بادام زمینی و کره آجیل آنها

6. سیستین را از رژیم غذایی خود دریافت کنید

سیستین در بدن شما به یک بلوک ساختمانی از کراتین تبدیل می شود. غذاهای غنی از سیستین را به طور منظم در وعده های غذایی خود بگنجانید. تخم مرغ یکی از بهترین منابع سیستین است. سایر گزینه های غذایی خوب عبارتند از: گوشت گاو، گوشت خوک، دانه ها و شیر.

  • گزینه های بدون چربی و کم چرب را انتخاب کنید که برای قلب و سلامت کلی شما بهتر است.

محصولات

1. محصولات موی مبتنی بر کراتین را دریافت کنید

برخی از شامپوها، نرم کننده ها و محصولات حالت دهنده حاوی کراتین هستند. استفاده مداوم از این محصولات در طول زمان ممکن است به ساخت پروتئین روی موهای شما کمک کند که آن را صاف‌تر و نرم‌ تر می‌ کند. به دنبال این محصولات در داروخانه محلی یا فروشگاه لوازم آرایشی خود بگردید – آنها باید به وضوح برچسب گذاری شوند.

2. شامپو و نرم کننده با مواد مغذی مناسب را انتخاب کنید

از محصولات موی غنی شده با ویتامین E، ویتامین B5، آهن، روی و مس استفاده کنید. این امکان وجود دارد که این مواد مغذی بتوانند تولید کراتین موهای شما را افزایش دهند. به دنبال این مواد مغذی روی برچسب یا در فهرست مواد بگردید.

عادت هایی که باید از آنها دوری کرد

زیبایی مو

1. موهای خود را با اتو صاف نکنید

استفاده از اتو موی برقی می تواند ساختار الیاف کراتین را در موهای شما تغییر داده و به آن آسیب برساند. اگر در تلاش برای بهبود و افزایش کراتین هستید، به جای استفاده از اتوی صاف کننده، موهای خود را در محیطی خنک با سشوار خشک کنید.

2. موهای خود را سفید نکنید

سفید کردن موهای شما به کراتین و کوتیکول موهای شما آسیب می رساند. استفاده از رنگ های ملایم اشکالی ندارد اما اگر کراتین قوی و سالم می خواهید، از سفید کردن موهای خود اجتناب کنید.

3. از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

از موهای خود در برابر آن اشعه های قوی تابستانی محافظت کنید که می تواند مانند سفید کننده روی موهای شما عمل کند و به کراتین آسیب برساند. اگر بیرون از منزل هستید، کلاه لبه دار بپوشید یا خود را با چتر بپوشانید.

  • موهای نازک و رنگ روشن نسبت به موهای ضخیم تر و زبرتر در برابر نور خورشید آسیب پذیرتر هستند.
  • با پوشاندن یا استفاده از کرم ضد آفتاب روی پوست در معرض آفتاب، از پوست خود در برابر آسیب های خورشید محافظت کنید.

4. بعد از شنا موهای خود را کاملا آبکشی کنید

استخرها و جکوزی ها حاوی مقدار زیادی کلر هستند، یک ماده شیمیایی که موهای شما را خشک می کند و به کراتین آسیب می رساند. اگر می‌ خواهید در استخر شنا کنید، پس از آن موهای خود را با آب تمیز بشویید.

منبع:

wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی