تبلیغ رپورتاژ سلامت جسمي

استرابیسم (انحراف چشم) در کودکان و بزرگسالان و راههای درمان

تقویم فارسی اندروید
استرابیسم یا انحراف چشم

به نقل از دکتر یادگاری جراح زیبایی چشم استرابیسم یا انحراف چشم، یک مشکل بینایی است که در آن، دو چشم هم‌زمان به یک نقطه نگاه نمی‌کنند. در اکثر مواقع، استرابیسم در اوایل کودکی و طفولیت مشاهده می‌شود. این مشکل را گاهی تحت عنوان انحراف چشم یا لوچی یا تاب داشتن چشم می‌شناسند.

عضلاتی که به چشم متصل هستند، به طور عادی همزمان با هم کار می‌کنند تا هر دو چشم را هم‌زمان و در یک‌جهت حرکت دهند. استرابیسم هنگامی رخ می‌دهد که عضلات چشم کارشان را به خوبی انجام ندهند و حرکات چشم را به طور هماهنگ کنترل نکنند. وقتی که عضلات چشم آن‌طور که باید کارشان را انجام ندهند، چشم‌ها ممکن است نامتقارن شوند و مغز ممکن است قادر به ادغام کردن چیزی که یک چشم می‌بیند با چیزی که چشم دیگر می‌بیند نباشد.

به ندرت پیش می‌آید که یک کودک، پس از ابتلا به استرابیسم، این مشکل با رشد کردن او شدیدتر شود. در صورت عدم اقدام برای درمان، انحراف چشم می‌تواند موجب مشکلاتی دائمی در دید شود. به طور مثال، اگر کودک از یک چشم خود، به خاطر هم تراز نبودن آن، استفاده نکند، ممکن است دچار ضعیفی در آن چشم شود.

علت ابتلا به استرابیسم چیست؟

استرابیسم چیست

استرابیسم یا انحراف چشم در کودکی اغلب هیچ علتی ندارد، اگرچه بیشتر جنبه‌ی ارثی دارد. گاهی اوقات استرابیسم هنگامی به وجود می‌آید که چشم‌ها می‌خواهند مشکلات بینایی را مانند دوربینی و یا آب مروارید جبران کنند. عوامل دیگری که می‌توانند خطر ابتلای کودک به انحراف چشم را بالا ببرند شامل عارضه‌هایی می‌شود که روی عضلات و عصب‌ها تأثیر می‌گذارند، تولد زودتر از موعد، سندروم داون، صدمه به سر و مشکلاتی دیگر.

بزرگ‌سالان نیز ممکن است به خاطر آسیب به چشم‌ها یا مجاری خونی، دچار انحراف چشم شوند. از دست دادن بینایی، تومور چشمی یا تومور مغزی، بیماری گریوز، سکته‌ی قلبی و اختلالات مختلف عصبی و عضلانی نیز ممکن است باعث بروز استرابیسم در افراد بزرگ‌سال شود. (برگرفته از سایت زیبایی رازی)

علائم این بیماری چیست؟

به نقل از متخصصین کلینیک زیبایی پرشین شایع‌ترین علائم و نشانه‌های این بیماری عبارت‌اند از:

  • چشم‌ها هم‌زمان به یک جهت نگاه نمی‌کنند. (اگر چشمان کودکتان تنها کمی انحراف داشته باشد، ممکن است متوجه آن نشوید).
  • چشم‌ها هماهنگ با هم حرکت نمی‌کنند.
  • در نور روشن روز، یک چشم لوچ یا بسته می‌شود.
  • برای نگاه کردن به چیزی، کودک سر را تکان می‌دهد و یا در جهت آن جسم می‌چرخاند.
  • زل زدن به اشیاء (استرابیسم، مشاهده و درک عمیق را محدود می‌کند.)

کودکان بزرگ‌تر ممکن است از تاری دید، خشتگی چشم‌ها، حساسیت نسبت به نور یا دوبینی شکایت کنند. این علائم ممکن است کم و زیاد شوند و هنگامی که کودک خسته یا مریض است، بدتر شوند.

چشمان نوزادان ممکن است در ابتدا ناهماهنگ و انحراف دار باشند؛ اما در طی 3 تا 4 ماه، چشم‌ها می‌باشند هماهنگ شده باشند. در برخی موارد، ممکن است به خاطر تیغه‌ی پهن بینی چشمان کودک ناهماهنگ به نظر بیایند؛ اما اگر چشمان کودکتان بعد از 4 ماه کلاً هماهنگ نشدند، حتماً کودکتان را برای معاینه‌ی چشم نزد پزشک ببرید.

استرابیسم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

استرابیسم

اغلب اوقات، پزشک تنها با نگاه کردن به چشمان کودک می‌توانند تشخیص دهد که انحراف چشم دارد. وقتی‌که چشم‌ها هم‌زمان در یک جهت حرکت نمی‌کنند، کاملاً مشخص است.

پزشک از کودک می‌خواهد تا در حالی که هر کدام از چشم‌هایش پوشیده شده و سپس بازشده‌اند، به جسمی نگاه کند. با این کار پزشک می‌تواند ببیند که کدام چشم و تا چه حدی چقدر منحرف می‌شود و در چه شرایطی به طور غیرعادی منحرف می‌شود. این تست‌ها به پزشک کمک خواهند کرد تا متوجه شود که آیا کودک تنبلی چشم دارد یا خیر که این عارضه گاهی همراه با استرابیسم رخ می‌دهد.

درمان

عمل جراحی روی عضلات چشم

رایج‌ترین درمان‌ها برای استرابیسم در بزرگ‌سالان یا کودکان عبارت‌اند از:

  • عینک: استفاده از عینک گاهی می‌تواند استرابیسم خفیف را درمان کند.
  • پچ (چشم بند) موقتی چشم که در صورتی که کودک تنبلی چشم داشته باشد، بر روی چشم قویتر قرار می‌گیرد. این کار موجب قوی‌تر شدن چشم ضعیف‌تر می‌شود و در نتیجه ممکن است انحراف چشم را برطرف کند. کودک شما برای چند هفته یا چند ماه، باید گاهی اوقات یا در همه وقت این پچ را روی چشم خود داشته باشد. (برگرفته از سایت فروش تجهیزات پزشکی رازی )
  • عمل جراحی روی عضلات چشم. این عمل اغلب تنها راه برای بهبود دید و هماهنگی بیشتر چشم‌ها می‌باشد. این جراحی ممکن است به بیشتر از یک بار عمل نیاز داشته باشد و کودک ممکن است همچنان نیاز به عینک داشته باشد.

درمانهای دیگر شامل داروها و تمرینات چشمی می‌باشد. درمان استرابیسم باید در اسرع وقت انجام شود. به طور کلی، هر چه در هنگام شروع درمان، سن کودک کمتر باشد، شانس اصلاح این مشکل بیشتر خواهد بود. همچنین ادامه دادن مراجعات پزشکی برای مشکل کودکتان بسیار حائز اهمیت است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی