خواص مواد غذايي

ارزش غذایی و فواید پرتقال و آب پرتقال برای سلامتی

تقویم فارسی اندروید

پرتقال از محبوب ترین میوه های جهان است. این میوه از خانواده درختان مرکبات است. منشا اولیه این میوه هنوز مشخص نیست اما تصور می شود که هزاران سال پیش در آسیای شرقی کشت آن آغاز شده باشد. امروزه در بیشتر مناطق گرمسیر پرورش این میوه رایج است. این میوه خوش طعم یک منبع سالم از فیبر، ویتامین C، تیامین، فولات و انواعی از آنتی اکسیدان ها است. علاوه بر اینکه این میوه طعم دوست داشتنی و خاصی دارد خواص جالبی نیز در آن موجود است. با هفت گنج همراه باشید تا با ارزش غذایی و فواید پرتقال و آب پرتقال برای سلامتی بیشتر آشنا شویم.

ارزش غذایی و فواید پرتقال و آب پرتقال برای سلامتی
فواید پرتقال برای سلامت بدن

فواید پرتقال :

این میوه انواع مختلف با طعم و عطر های متنوعی دارد ، ارزش غذایی مواد موجود در این میوه در هر صد گرم به این صورت است :

کالری: 47
آب: 87٪
پروتئین: 0.9 گرم
کربوهیدرات: 11.8 گرم
شکر: 9.4 گرم
فیبر: 2.4 گرم
چربی اشباع: 0.02 گرم
چربی اشباع نشده: 0.02 گرم
امگا 3 :0.01 گرم
امگا 6 :0.02 گرم
چربی ترانس: 0 گرم

کربوهیدرات :

پرتقال یک میوه کم کالری است و این میوه عمدتا از کربوهیدرات و آب تشکیل شده است که با مقدار کمی چربی و پروتئین نیز غنی شده است. قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکاروز شکل غالب کربوهیدرات موجود در آن هستند. آنها مسئول ایجاد طعم و مزه این میوه می باشند. با این وجود این میوه شاخص قند بسیار پایینی داشته و قند آن با سرعت کمی وارد خون می شود. همین امر این میوه را به یکی از سالم ترین میوه ها تبدیل کرده است.

پرتغال

از جمله فواید پرتقال داشتن داشتن مقادیر زیاد فیبر است

این میوه مقدی منبع خوبی از فیبر می باشد. پرتقال های بزرگ با وزن 184 گرم می توانند 18 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین کنند. الیاف اصلی موجود در این میوه پکتین، سلولز، همی سلولز و لیگنین است. فیبر برای سلامت بدن  بسیار مفید است و به طور کلی الیاف فیبر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تغذیه باکتری هایی که در روده هستند، مفید است. همچنین فیبر می تواند در کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول نیز مفید باشد.

ویتامین و مواد معدنی موجود در پرتقال

این میوه یک منبع خوب از چندین ویتامین و مواد معدنی است. به خصوص ویتامین C، تیامین، فولات و پتاسیم از جمله ویتامین ها و مواد معدنی مهم موجود در این میوه می باشند.

ویتامین C: این میوه یک منبع خوب از ویتامین C است. پرتقال های بزرگ می توانند 100 درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین کنند.

تیامین: یکی از انواع ویتامین B یا همان B1 است. این ویتامین در طیف گسترده ای از مواد غذایی دیده می شود.

فولات: فولات یا ویتامین B9 یا اسید فولیک می تواند در بدن اثرات بسیار سودمندی داشته باشد و همچنین در غذاهای گیاهی متنوعی هم یافت شود.

پتاسیم: این میوه منبع خوبی از پتاسیم است. مصرف بالای پتاسیم می تواند سبب پایین آمدن فشار خون شود و اثرات مفیدی روی سلامت قلب و عروق دارد.

دیگر تریبات گیاهی :

این میوه سرشار از ترکیبات مختلف است. این ترکیبات گیاهی مسئول بسیاری از فواید مفید و سودمند این میوه می باشند. دو دسته از ترکیبات اصلی آنتی اکسیدانی این میوه ، کارتنوئیدها و فنل ها هستند.

پرتغال

فنولیک :

یکی دیگر از فواید پرتقال وجود ترکیبات فنلی در آن است . این میوه  یک منبع خوب از ترکیبات فنلی به ویژه فلاونوئیدها می باشد. این ترکیبات دارای بسیاری از خواص آنتی اکسیدانی می باشند.

دسته ای از فلاونوئیدها است که در پرتقال خونی بیشتر به چشم می خورد آنتوسیانین ها هستند. دلیل رنگ قرمز آن نیز همین آنتی اکسیدان است.

رنگ نارجی پرتقال و کارتنوئیدها :

همه ی میوه های خانواده مرکبات غنی از کارتنوئیدها می باشند. این ماده از انواع آنتی اکسیدان هاست که مسئول رنگ نارنجی پرتقال هم می باشد.

بتاکریپتوکسانتین: از آنتی اکسیدان های کارتنوئیدی موجود در این میوه است که اتفاقا از فراوان ترین آن ها نیز می باشد. بدن قادر است این ماده را به ویتامین A تبدیل کند. این ماده در مقادیر بالا در گوشت پرتقال موجود است. همچنین در گوجه فرنگی و گریپ فروت هم می توانید از آن بهره مند شوید.

طعم ترش پرتقال با اسید سیتریک :

این میوه و دیگر میوه های خانواده مرکبات دارای مقادیر زیادی اسید سیتریک و سیترات هستند. این مواد سبب طعم ترش این میوه می باشند. تحقیقات نشان داده است که اسید سیتریک و سیترات می توانند از سنگ کلیه جلوگیری کنند.

مزایای بهداشتی و درمانی پرتقال :

مطالعات انجام شده روی حیوانات و انسان ها نشان می دهد که مصرف منظم این میوه می تواند خواص درمانی زیادی روی فرد داشته باشد.

سلامت قلب

بیماری های قلبی از شایع ترین عوامل مرگ در کل جهان هستند. فلاونوئیدها در پرتغال، به خصوص ماده هسپریدین می تواند اثرات حفاظتی در مقابل بیماری های قلبی داشته باشد. مطالعات بالینی در انسان نشان می دهد که مصرف روزانه آب پرتقال به مدت 4 هفته می تواند یک رقیق کننده خون طبیعی باشد و فشار خون را کاهش دهد.

الیاف و فیبر این میوه نیز نقش موثری دارد. الیاف با کاهش سطح کلسترول خون می توانند سبب پیشگیری از بیماری های قلبی شوند. روی هم رفته مصرف منظم این میوه برای پیشگیری از بیماری های قلبی موثر است.

پرتغال

پیشگیری از سنگ کلیه

این میوه یک منبع خوب از اسید سیتریک و سیترات است. این مواد می توانند سبب پیشگیری از بروز سنگ کلیه شوند.

پیشگیری از کم خونی از دیگر فواید پرتقال است

کم خونی ناشی از کاهش مقدار سلول های خون  یا هموگلوبین ها می باشد.خیلی ها دچار کمبود خون یا کمبود آهن می شوند ، اگرچه پرتقال منبع خوبی از آهن نیست اما یک منبع خوب از اسیدهای آلی مانند ویتامین C است که می تواند در بهبود جذب آهن و در نتیجه کاهش کم خونی موثر باشد. در واقع هم ویتامین C و هم اسید سیتریک، جذب آهن از دستگاه گوارش را بهبود می دهند.

آب پرتقال
آب پرتقال

آب پرتقال :

آب پرتقال یک نوشیدنی رایج در کل دنیاست. یکی از تفاوت های اصلی بین آب پرتقال و خود این میوه میزان الیاف آن است که طبیعتا در آب آن بسیار کمتر می باشد. این کاهش مقدار الیاف و فیبر می تواند روی افزایش قند خون موثر باشد.

یک لیوان آب پرتقال مقدار مشابهی قند با میوه آن دارد. درنتیجه مصرف این نوشیدنی به جای خود این میوه می تواند سبب افزایش وزن و افزایش قند خون شود.

نهایتا باید گفت که آب پرتقال طبیعی قند زیادی ندارد اما در مقایسه با میوه آن مصرف خود میوه به صورت طبیعی سودمندتر می باشد و ما آن را به شما توصیه می کنیم.

عوارض جانبی پرتقال

در کوتاه مدت این میوه عوارض شناخته شده ای روی بزرگسالان نداشته است. برخی افراد ممکن است دچار آلرژی نسبت به این میوه باشند که البته بسیار نادر است.

در افرادی که سوزش معده دارند مصرف آن، می تواند علائم آن را بیشتر کند. چرا که این میوه حاوی اسید های آلی می باشد.

خلاصه

این میوه از محبوب ترین و رایج ترین میوه های جهان است. این میوه منبع خوبی از ویتامین C است. همچنین بسیاری از ویتامین های دیگر و آنتی اکسیدان ها هم در این میوه وجود دارند ، به همین دلیل این میوه می تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سنگ کلیه را بسیار مفید باشد، توصیه میشود روزانه یک عدد از این میوه را در برنامه غذایی خود بگنجانید .

برای مطالعه بیشتر در مورد آشنایی با خواص و مضرات پرتقال میتوانید این مطلب را مطالعه نمایید:

آشنایی با خواص و مضرات پرتقال

منابع استفاده شده : medicalnewstoday , whfoods

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی