سلامت سلامت و تربيت كودك

آیا بچه ها می توانند از فیلم و تلویزیون یاد بگیرند؟

تقویم فارسی اندروید

بچه‌ها در دنیایی بزرگ می‌ شوند که صفحه‌ نمایش‌ ها در همه جا حضور دارند، بنابراین قابل درک است که والدین، مراقبان و معلمان پاسخ‌ های قطعی به این سؤال می‌ خواهند که آیا کودکان می‌ توانند از تعامل خود با رسانه‌ های دارای صفحه نمایش، از جمله فیلم و تلویزیون، بیاموزند. با این حال، یافته های تحقیق مختلط بوده است.

یادگیری از فیلم و تلویزیون

شواهد حاکی از آن است که کودکان دو ساله و کمتر می توانند از تلویزیون و فیلم یاد بگیرند اما فقط در شرایط بسیار محدود، رسانه ها برنامه هایی با حداقل فایده می سازند.

با این حال، پس از دو یا سه سالگی، رشد شناختی کودکان به جایی رسیده است که می‌ توانند از تلویزیون و فیلم درس‌ های معناداری بیاموزند، به‌ ویژه اگر برنامه‌ ها متناسب با سنشان باشد و کودکان را تشویق به برقراری روابط اجتماعی با شخصیت‌ ها کند.

این مقاله آنچه را که تحقیقات کنونی در مورد توانایی کودکان برای یادگیری از تلویزیون و فیلم در سنین زیر دو سال و بزرگتر از دو سال می‌ گوید، مرور می‌ کند و به دنبال آن توصیه‌ هایی برای والدین و مراقبان ارائه می‌ شود که آنها را قادر می‌ سازد تا از تعامل فرزندانشان با صفحه نمایش ها تا حد امکان مفید بهره ببرند.

آیا کودکان دو ساله و کمتر می توانند از تلویزیون و فیلم یاد بگیرند؟

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که کودکان زیر 18 ماه نباید از رسانه های صفحه نمایش خارج از چت ویدیویی استفاده کنند و کودکان بین 18 تا 24 ماه فقط باید در معرض برنامه های با کیفیتی قرار بگیرند که والدین یا مراقبان با آنها تماشا می کنند.

با این وجود تا سال 2020، کودکان زیر دو سال به طور متوسط ​​49 دقیقه در روز را با رسانه های صفحه نمایش می گذرانند که 18 دقیقه از آن را با تلویزیون سنتی، 17 دقیقه را با ویدئوهای آنلاین و سرویس های پخش و 10 دقیقه را با دی وی دی سپری کرده اند.

به عبارت دیگر، علیرغم توصیه ها، کودکان بسیار خردسال به طور مرتب در معرض نمایشگرها قرار می گیرند. با این حال، اگرچه بسیاری از رسانه‌ هایی که کودکان زیر دو سال را هدایت می‌ کنند، ادعا می‌ کنند که یادگیری و رشد شناختی آن‌ ها را ارتقا می‌ دهد، تحقیقات نشان داده است که به طور کلی، یادگیری کودکان از صفحه نمایش در این مدت بسیار محدود است و فقط در شرایط خاص اتفاق می‌ افتد.

کودکان ممکن است از اعمالی که در تلویزیون می بینند تقلید کنند

مطالعات نشان می دهد که از حدود 6 ماهگی، نوزادان می توانند کارهای ساده ای را که در تلویزیون تماشا می کنند تا 24 ساعت پس از آن تقلید کنند. تا زمانی که دو ساله شوند، می توانند سکانس های کوتاه تلویزیونی را تا یک ماه بعد به خاطر بسپارند.

با این حال، تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که کودکان بسیار خردسال از رسانه ها کمتر از تعاملات زندگی واقعی یاد می گیرند.

این پدیده تا زمانی که کودکان حدوداً 2 و نیم یا 3 سال سن دارند ادامه می یابد. محققان حدس می زنند که ممکن است به دلیل ناتوانی کودکان بسیار خردسال در درک رابطه بین اطلاعات منتقل شده روی صفحه تلویزیون و دنیای واقعی باشد.

به عبارت دیگر، آنها اطلاعات منتقل شده از طریق صفحه نمایش را درک می کنند اما فکر نمی کنند به آنها مربوط باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه توسط جرجن تروسث روانشناس نشان داد که بلافاصله پس از مشاهده دستیار در حال پنهان کردن یک اسباب بازی در اتاقی در مانیتور تلویزیون زنده، گروهی از کودکان 2 ساله نتوانستند اسباب بازی پنهان را در اتاق پیدا کنند.

با این حال، در مطالعه دیگری، تروسث و همکارش دریافتند که وقتی صفحه نمایش را شبیه پنجره کردند، توانایی کودکان برای یافتن موفقیت آمیز اسباب بازی افزایش یافت.

کودکان ممکن است برخی از اطلاعات را از تلویزیون جذب کنند

با این حال، شواهد نشان می‌ دهد که وقتی مراقبان توجه کودک خود را به صفحه‌ ای که محتوای ساده و مناسب رشد را نشان می‌ دهد، هدایت می‌ کنند، می‌ توانند یاد بگیرند.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان داد، اگرچه کودکان دو سال و کمتر که مکرراً یک DVD آموزشی را که کلمات جدید را برجسته می کرد، مشاهده کردند، در مقایسه با کودکانی که DVD را مشاهده نکردند، کلمات بیشتری یاد نمی گرفتند اما اگر والدین توجه فرزندان خود را به تلویزیون جلب می کردند و کلمات را برچسب گذاری می کردند. برخی از کودکان کلماتی را که DVD ارائه داده یاد گرفتند.

یک مطالعه طولی که قرار گرفتن کودکان در معرض رسانه های صفحه نمایش را در 6، 12، 18 و 24 ماهگی ارزیابی کرد، نشان داد که به تعویق انداختن قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش تا اواخر زندگی کودک، زمان کلی کمتر صفحه نمایش و تعامل کلامی بیشتر با مراقبان در طول مدت زمان صفحه نمایش با بهتر شدن رشد شناختی تا دو سالگی ارتباط دارد.

روی هم رفته، این یافته ها نشان می دهد که توانایی کودکان برای یادگیری از رسانه های صفحه نمایش قبل از دو سالگی نسبتاً محدود است و کودکان به طور قابل توجهی از تعاملات واقعی با مراقبان نسبت به تعامل با رسانه های صفحه نمایش سود بیشتری خواهند برد.

بچه ها از فیلم و تلویزیون چه می آموزند؟

AAP توصیه می کند که کودکان بین دو تا پنج سال به 1 ساعت تماشای صفحه نمایش با کیفیت بالا در روز محدود شوند و بعد از این سن، والدین و مراقبان، استفاده از صفحه نمایش را محدود می کنند تا اطمینان حاصل کنند که با خواب، فعالیت بدنی، تکالیف یا هر فعالیت دیگری که سلامت و رشد کودکان را ارتقا می دهد، تداخلی ایجاد نمی کند.

با این حال، در سال 2020، افراد بین دو تا چهار سال به طور متوسط ​​2 ساعت و 30 دقیقه در روز با صفحه نمایش و کودکان بین سنین پنج تا هشت سال به طور متوسط ​​3 ساعت و 5 دقیقه در روز را صرف کردند.

در حالی که این زمان بیش از حد توصیه شده است، خبر خوب این است که زمانی که کودکان به سن پیش دبستانی می رسند، می توانند با موفقیت از تلویزیون و فیلم های کم سرعت که شامل درس های مناسب رشد هستند، یاد بگیرند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، کودکان پیش دبستانی که در معرض نمایش تلویزیونی آموزشی بودند نسبت به کودکان پیش دبستانی که برنامه ای را تماشا نمی کردند، مهارت های سوادآموزی اولیه، از جمله دانش حروف را بیشتر آموختند.

رسانه‌ هایی که زندگی واقعی را تقلید می‌ کنند به کودکان کمک می‌ کنند بهتر یاد بگیرند

محققان پیشنهاد کرده‌ اند که توانایی تعامل اجتماعی با تلویزیون است که کودکان را قادر می‌ سازد از آن در سال‌ های پیش‌ دبستانی و بعد آن بیاموزند. در نتیجه، برنامه‌ های کودکانه که در آن شخصیت‌ ها با نگاه کردن به دوربین و درخواست مستقیم از تعاملات اجتماعی واقعی تقلید می‌ کنند مفید است. این برنامه ها پرسش‌ ها و مکث برای پاسخ‌ ها زمینه های شبه اجتماعی را ایجاد می‌ کند که کودکان را راهنمایی می‌ کند، مشارکت آن‌ ها را تشویق می‌ کند و یادگیری آن‌ ها را افزایش می‌ دهد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، 14 کودک 3 تا 5 ساله که به طور منظم برنامه Blue’s Clues را تماشا می کردند، با شخصیتی صحبت کردند که نمایش آنها را تشویق کرد تا برای کمک به شخصیت در حل مشکلات کمک کنند. بچه‌ ها گزارش دادند که معتقدند می‌ توانند کمک زیادی به شخصیت کنند که نشان‌ دهنده مشارکت آنها در حل مشکلات ارائه‌ شده در نمایش است.

به طور مشابه، در مطالعه دیگری، زمانی که کودکان پیش دبستانی با یک نمایش با پاسخ فیزیکی و شفاهی به درخواست‌ های شخصیت‌ ها تعامل داشتند، کودکان محتوای برنامه را بهتر از کسانی که پاسخ نمی‌ دادند درک کردند. این نشان می دهد که تقریب تعامل اجتماعی بین کودکان و شخصیت های تلویزیونی باعث افزایش یادگیری کودکان می شود.

در نتیجه، این تحقیق نشان می‌ دهد که هنگامی که کودکان مهارت‌ های شناختی لازم برای درک و توجه به رسانه‌ های نمایشگر را به دست آورند، تلویزیون آموزشی و فیلم‌ های متناسب با مرحله رشد کودک می‌ توانند فرصت‌ هایی را برای یادگیری فراهم کنند، به‌ ویژه اگر برنامه‌ ها به زندگی واقعی اجتماعی شباهت نزدیک داشته باشند.

توصیه هایی برای والدین و مراقبین

واقعیت این است که ممکن است همیشه برای خانواده‌ ها امکان پذیر نباشد که به شدت به توصیه‌ های زمان صفحه نمایش AAP پایبند باشند اما آسیب بعید است تا زمانی که:

کودکان محتوای با کیفیت و مناسب سن مصرف می کنند.

بعد از تماشا رفتار مثبتی از خود نشان می دهند.

زمان تماشای صفحه از خواب، وقت با دوستان و خانواده، تکالیف یا ورزش نمی گیرد.

یک برنامه رسانه خانواده ایجاد کنید

AAP به خانواده‌ ها پیشنهاد می‌ کند که یک طرح رسانه‌ ای خانواده ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که رسانه‌ ها به‌ طور متفکرانه و به گونه‌ ای استفاده می‌ شوند که می‌ تواند برای زندگی کودکان و والدین آنها مفید باشد.

برنامه رسانه خانواده چیست؟

این طرح به والدین و مراقبان کمک می‌ کند تصمیم بگیرند که فرزندانشان چه مدت زمانی را با رسانه‌ ها سپری کنند، مکان‌ ها و زمان‌ های بدون صفحه نمایش را مشخص کنند و تعیین کنند که کودکان مجاز به استفاده از چه نوع رسانه‌ هایی هستند. تکمیل این طرح تضمین می‌ کند که همه اعضای خانواده در مورد استفاده از رسانه‌ های صفحه نمایش یکسان هستند و احتمال اینکه قرار گرفتن در معرض رسانه‌ های کودکان معنادار و مناسب‌ تر باشد زیاد است.

اگر در مورد میزان زمانی که کودکان با صفحه نمایش می گذرانند نگرانی وجود دارد، مهم است که مدت زمانی را که کودکان می توانند با صفحه نمایش صرف کنند محدود شود و نوع محتوایی که آنها مصرف می کنند محدود شود.

بعلاوه، والدین و مراقبان باید استفاده سالم از رسانه را الگوبرداری کنند و برای نوزادان و کودکان پیش دبستانی، برنامه های تلویزیونی و فیلم ها را با بچه ها مشاهده کنند و پس از مشاهده در مورد محتوا بحث کنند تا یادگیری فرزندانشان افزایش یابد.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی