خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با خواص میوه گریپ فروت

تقویم فارسی اندروید

گریپ فروت ( grapefruit ) از نظر علمی به یک میوه بسیار مفید جهت از دست دادن وزن و لاغر شدن می باشد که در بیشتر رژیم های غذایی استفاده می شود.

گریپ فروت

 

کاهش وزن

در ادامه دو مطالعه و تحقیق که در راستای کاهش وزن انجام شده است را با هم مرور می کنیم. در یک مطالعه طی 12 هفته به عده ای که اضافه وزن داشتند گفته شد قبل از غذا نصف یک عدد گریپ فروت میل کنند. همه ی آن ها بعد از 4 هفته 2.5 کیلو از دست داده بودند. و پس از 12 هفته همه ی آن ها تقریبا 5.5 کیلوگرم وزن از دست داده بودند.

به علاوه در یک مطالعه دیگر که با 91 فرد چاق در خصوص تاثیر گریپ فروت در اضافه وزن، مقاومت به انسولین و سندروم متابولیک انجام شد. آن ها دریافتند که کسانی که تا قبل از خوردن غذا نصف یک عدد گریپ فروت بخورند پس از 12 هفته می توانند 2 کیلو وزن کم کرده و مقاومت آن ها به انسولین بهبود یافته و سطح انسولین پس از مصرف گلوکز در آن ها کاهش یافت.

گریپ فروت سبب سوزاندن کالری بیشتر می شود

این میوه شبیه به کرفس است. حدود 60 درصد آن آب است و شامل مقادیر زیادی فیبر نیز می باشد. فیبر کمک می کند تا به خوبی غذا در بدن شما هضم و جذب شود.

یک نکته ی مهم و جالبی که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم این است که خوردن آب این میوه با برخی داروها می تواند کشنده باشد. می توانید در خصوص نام و مشخصات این داروها تحقیق کنید.

فواید گریپ فروت

ما می دانیم که گریپ فروت برای کاهش وزن مفید است. گریپ فروت سرشار از پکتین، مواد مغذی، کالری کم و همچنین بدون هیچ چربی اشباع شده یا کلسترولی می باشد. تمام عناصر گفته شده در بالا خواص و فواید بسیاری دارند.

کاهش خطر بیماری قلبی

این میوه می تواند باعث کاهش کلسترول و به تاخیر انداختن بیماری قلبی باشد. با توجه به مطالعات محققین در سال 2006  مشخص شد که تنها مصرف روزی یک عدد گریپ فروت در روز باعث کاهش قابل توجه میزان کلسترول خون می شود. محققین معتقدند که این تاثیر گریپ فروت به خاطر آنتی اکسیدان های سرشار آن است.

کاهش خطر سرطان ریه

گریپ فروت سفید شامل میزان بالایی از فلاونوئید و نارینژین است که مانع از فعال شدن یک آنزیم سرطان زا می شود.

مهار سرطان روده

لیمونین پودر خمیر گریپ فروت و نارینژین فلاونوئید در یک مطالعه در رابطه با سلول های سرطانی کولون مورد بررسی قرار گرفت. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن گریپ فروت می تواند سبب سرکوب سرطان روده بزرگ شود.

کمک به درمان سرطان پروستات

یک مطالعه در خصوص خواص این میوه مشخص کرد که فلاونوئید موجود در آن می تواند سبب ترمیم DNA در سلول های سرطانی پروستات شود.

حملات گر گرفتگی  Heavy Metal

گریپ فروت سرشار از پکتین است که به فلزات سنگین متصل شده و جلو روند آن ها در گرگرفتگی را می گیرند. یک مطالعه نشان داده کودکان 5 تا 12 ساله ای که سطح سرمی خون بالایی دارند پس از مصرف سه دوز از پکتین که در مرکبات موجود است به مدت 28 روز به کاهش چشمگیری در سطح سرمی خون شان دست یافتند.

ویتامین C و سرماخوردگی

یک نیمه از گریپ فروت 38.4 میلی گرم ویتامین C دارد که 64 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند. 1 فنجان آب گریپ فروت تازه دارای 93.9 میلی گرم از این ویتامین است که 156 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند. این میوه در مقایسه با پرتغال ویتامین سی کمتری دارد چرا که آب پرتغال در یک لیوان 95 میلی گرم ویتامین سی دارد.

سم زدایی عالی کبد

این میوه با مقادیر گلوتاتیونی که دارد می تواند در رفع سموم کبد و سم زدایی آن عالی عمل کند. با توجه به مطالعات انجام شده در بیمارستان ماساچوست این میوه حتی در مبارزه با هپاتیت سی نیز موثر است.

بسیار خب با دلایل گفته شده شما باید انگیزه ی بالایی برای اضافه کردن این آن به رژیم غذایی خود داشته باشید.

اگر جزو کسانی هستید که دارو مصرف میکنید یا عمل پیوند عضو انجام داده اید حتما قبل از مصرف گریپ فروت مطمئن شوید داروهای مصرفی شما با این میوه تداخل ندارند ! همچنین مصرف گریپ فوروت باعث پس زدن عضو پیوندی میشود ، چون با داروهای پیوندی ترکیب و اثر معکوس میدهد برای همین در مصرف این میوه حتما احتیاط لازم را انجام دهید. همچنین به گفته کارشناسان آب میوه گریپ‌فروت تاثیرگذاری برخی داروها به خصوص داروهایی را که برای درمان فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب استفاده می‌شوند را  مختل می‌کند.

هشدار :

داروهایی که اثرگذاریِ آنها با مصرف گریپ فروت مختل می‌شود شامل موارد زیر است:

  • داروهای استاتین پایین آورنده کلسترول همچون “زوکور”
  • داروهای کاهنده فشار خون همچون “پروکاردیا”
  • داروهای جلوگیری کننده از پس زدن عضو پیوندی همچون “ساندیمون”
  • داروهای ضد اضطراب همچن “بوسپیرون”

برای مطالعه بیشتر درباره مزایا و خواص این میوه میتوانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

آشنایی با خواص و مضرات گریپ فروت

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی