تناسب اندام سلامت سلامت جسمي

ضد نفخ های طبیعی را بشناسید

تقویم فارسی اندروید

ضد نفخ های طبیعی را بشناسید

ضد نفخ های طبیعی

چی بخوریم که باد کمتری توی شکممان بپیچد و ظاهرش را به هم نریزد ؟

 

این روز های تعداد کسانی که با نفخ و یبوست و مشکلات گوارشی دست به گریبان هستند ، نسبت به گذشته بیشتر شده است . قدیمی تر ها برای اینجور مواقع عرق نعناع را پیشنهاد می کنند که ضد اسپاسم است و کل دستگاه گوارش را آرام کرده و باعث می شود گاز راحت تر از معده عبور کند . با این حال خوراکی های ضد نفخ فراوان اند و با گنجاندن شان در رژیم غذایی روزانه می شود راحت تر با دستگاه گوارش و اختلالات آن کنار آمد .

 

جوی دو سر

سری به صفحه های آشپزی اینستاگرام بزنید تا با کاسه های خوش آب و رنگی رو به رو شوید که پر از ماده ای به نام اوت میل هستند و با انواع اقسام میوه ها ، مربا ها ، چاشنی ها و ادویه ها تزیین شده اند . اوتمیل از خانواده جو محسوب می شود و در فارسی تحت عنوان جوی دو سر شناخته می شود و میتواند جایگزین خوب برای نان های سفید یا کیک ها و بیسکویت هایی باشد که برای صبحانه می خوریم و حواسمان نیست که چقدر می توانند برایمان نفاخ و یبوست زا باشند .

اوتمیل یا جوی دوسر منبعی فوق العاده از فیبر محلول محسوب می شود که عملکرد طبیعی روده را منظم کرده و باعث می شود شکمتان کمتر باد کند و جلو بیاید .

 

جعفری

احتباس آب و مایعات در بدن باعث می شود که شکم جلو آمده و ظاهر چاقی پیدا کند . در چنین شرایطی هرگز به پیشنهاد یک سبد جعفری تازه یا چند قاشق جعفری خشک به عنوان چاشنی غذا « نه » نگویید چون این سبزی خوش عطر و طعم جزو دیورتیک ها یا ادرار آور های طبیعی است که به دفع مایعات تجمع یافته در بدن کمک می کند و همچنین حاوی ویتامین استخوان ساز « کا » و ویتامین آنتی اکسیدان « ث » نیز هستند که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کنند . اضافه کردن جعفری به صورت خام با سالاد یا افزودن آن به دستور انواع اسموتی های سبز ، انتخابی است که شما را از نفخ خلاص کرده و پشیمان تان نمی کند .

 

رازیانه

یکی از درمان های سنتی نفخ که امتحانش را در طول تاریخ به خوبی پس داده است ، استفاده از دانه های خوش بوی رازیانه است . و دقیقا به همین خاطر هم هست که اگر سراغ رستوران های هندی بروید ، محال است متوجه بوی رازیانه در فضای اطرافتان نشوید . این ادویه شیرین ، محرک دستگاه گوارش است تا زمان هضم مواد غذایی کوتاه تر شود و غذا بیش از حد در معده نماند . علاوه بر این رازیانه تولید صفرا را نیز بیشتر می کند که در هضم سریع تر و راحت تر غذا موثر است . پس همیشه یک مشت رازیانه توی کیف تان داشته باشید یا از نوشیدن یک فنجان چای رازیانه در طول روز غافل نشوید .

 

موز

خوردن نان های سفید ، گوشت ، انواع افزودنی ها و اسنک ها ، حجم زیادی سدیم وارد بدن می کند که نتیجه اش حبس شدن آب و مایعات در فضا های بین بافتی است . اینجاست که موز می تواند وارد عمل شده و نفخ شکمی را رفع کند را شکم تان دوباره به سر جای خودش برگردد چون حاوی پتاسیم است که به عنوان یک دیورتیک عمل می کند . اگر میخواهید در طول روز دچار نفخ نشوید موز را به وعده صبحانه خود اضافه کرده یا همراه میان وعده تان میل کنید .

 

ماست

درست است که کلسیم ماست ضد چاقی شکمی است ، ولی این ماده لبنی یک خاصیت مهم دیگری هم برای شکم دارد و آن هم کاهش نفخ و گاز است که ظاهر برآمده ای به شکم می دهند . این نفخ از به هم خوردن تعادل میکروبی در روده است که خوردن ماست به ویژه از نوع پروبیوتیک آن ، با متعادل کردن باکتری های مفید موجود در روده ، سلامت را به دستگاه گوارش شما برمیگرداند . البته یادتان باشد سراغ ماست های طعم دار که مملو از شکر یا شکر مصنوعی هستند نروید و ماست های کم چرب را امتحان کنید .

 

نارگیل

درست است که نارگیل پر کالری می باشد ، اما خوردن آب آن باعث می شود نفخ شما که ناشی از مصرف انواع و اقسام اسنک های پر سدیم یا شور است ، از بین برود . آب نارگیل غنی از سدیم است که به دفع نمک و آب و مایعات اضافه از بدن کمک می کند . در ضمن یادتان باشد که در این زمینه خوردن خود نارگیل از آب آن پر خاصیت تر است .

 

خیار

اگر میخواهید از شر نفخ و باد کردن شکم خلاص شوید و لاغر تر به نظر برسید ، یخچال تان را پر از خیار کنید . خیار کالری کم ، آب زیاد و فیبر کمتری دارد و جزو سبزیجات ادرار آور محسوب می شود که به دفع آب اضافی از بدن کمک کرده و باعث می شود شکم تان کوچک تر از معمول جلوه کند .

 

زنجبیل

اگر از خواص ضد نفخ قوی زنجبیل آگاه باشید ، محال است که این ریشه تند و تیز را حتی برای یک لحظه از خودتان دور کنید . زنجبیل ضد اسپاسم و گرفتگی های عضلانی است و هم چنین به فرآیند هضم غذا و شل شدن عضلات دستگاه گوارش کمک می کند . البته چای زنجبیل هم همین خاصیت را دارد و برای درست کردن آن کافی است کمی پودر خشک زنجبیل یا چند تکه کوچک از ریشه تازه آن را داخل آب جوش بیاندازید و اجازه دهید چند لحظه دم بکشد .

 

ماهی

به جای استفاده از گوش های قرمز که سدیم بالا تری دارند ، سراغ گوشت ماهی بروید که هم کم چرب است و مملو از اسید های چرب غیر اشباع مورد نیاز بدن و هم حاوی پریدوکسین یا ویتامین « ب 6 » است که ضد احتباس آب و مایعات در بدن است و علاج شکم های نفخ و باد دار می باشد .

 

کرفس

کرفس هم از جمله سبزیجاتی است که خاصیت ادرار آوری دارد و در نتیجه از تجمع آب و مایعات در بدن پیشگیری می کند ، اما خواص این سبزی به همین جا ختم نمی شود چون کرفس منبع خوب ویتامین « ب 1 » « ب 6 » « ث » « اسید فولیک » و… نیز هست . . در ضمن بهتر است موقع خرید این سبزی پرخاصیت ، انواع ارگانیک آن را انتخاب کنید که آفت کش ها یا سموم را به خود جذب نکرده است .

 

منبع : تندرستی

گردآوری : هفت گنج

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی