تبلیغ رپورتاژ

کشف چاه های طلا در قشم

تقویم فارسی اندروید

سفر با تور قشم تجربه ای است که هیچوقت تکراری نخواهد شد، جزیره ای مملو از جاذبه های طبیعی بی نظیر که باعث شده tour qeshm بین گردشگران داخلی و خارجی به سرزمین عجایب و شگفتی ها معروف شود. احتمال شما هم با خیلی جاذبه های گردشگری این جزیره مثل دره ستارگان، تنگه چاهکوه یا جنگل های دریایی حرا آشنا باشید..! اما ما در این مطلب به سراغ یکی از مناطق دیدنی قشم رفتیم، یعنی چاه های تلا لافت که شاید کمتر از دیگر جاهای دیدنی قشم معروف باشد، اما به نوبه خود یکی از جالب ترین آثار ساخته شده به دست بشر بوده و تاریخچه ساخت آن به دوران های تاریخی پس از اسلام بر می گردد. چاه های تلا یا تل آب به خاطر نقش مهمی که در تامین آب شیرین منطقه داشتند به چاه های طلا قشم معروف شده و امروزه بسیاری از مسافران در سفرشان با تور قشم lahzeakhar از آن ها دیدن می کنند.

تل آب، طلای مقدس جزیره قشم

چاه های تلا در بخش مرکزی شهرستان قشم، روستای لافت و پشت قلعه نادری و داخل گودال بزرگ مجاور قلعه قرار دارند. این چاه ها روی شیب نسبتا آرام شرق گودال قرار گرفته اند، البته تپه های سنگی گودال نیز دارای شیب عمومی قابل توجهی هستند. درباره تعداد چاه های تلا نقل شده که براساس تعداد روزهای سال کبیسه یعنی تقریبا 366 چاه در این منطقه حفاری شده که شیب 266 تا از آن ها با گذشت زمان پر شده و در حال حاضر تنها حدود 100 عدد از چاه های طلا لافت باقی مانده است. گفتنی است که چاه های داخل گودال میانگین دارای 2 الی 3.5 متر عمق و چاه های بالای گودال تقریبا 5 الی 6 متر عمق دارند.

قدمت چاه های تلا را حدود 400 سال تخمین زده اند، البته محققان معتقدند که تاریخ ساخت این چاه ها به دوره حکومت هخامنشیان بر می گردد. همچنین جالب است بدانید که مردم بومی روستای لافت، چاه های تلا و درختان اطراف آن را که معتقدند نگهبان چاه ها هستند، مقدس می دانند و گاها دیده شده که زیر سایه درختان یا در کنار چاه ها به عبادت می پردازند و حتی به شاخه های قدیمی ترین و تنومند ترین درخت این منطقه پارچه های سبز رنگی وصل می کنند و در واقع به عبارتی دخیل می بندند.

چاه های تلا لافت

کاربری چاه های تلا لافت

همان طور که یک اشاره کلی در قسمت های بالایی متن کردیم، چاه های لافت در گذشته با هدف جمع آوری آب باران و تامین آب منطقه و نجات مردم از کم آبی توسط غلام های حاکم وقت لافت یعنی خواجه کریم (سالی یک عدد) حفر شده اند. به همین خاطر است که این چاه ها در ابتدا تل آب نامیده شد و به مرور به تلا شهرت یافتند. البته روایت دیگری نیز وجود دارد، مبنی بر آن که در آن زمان این چاه ها مردم را از خطر مرگ بر اثر کمبود آب نجات دادند به همین خاطر آن ها را چاه های طلا نامیدند. اما موضوع مهم این است که این چاه ها چطور می توانستند مقدار زیادی از آب را داخل خود جمع آوری و نگهداری کنند؟

به دلیل آن که چاه های لافت بر روی یک تخته سنگ شیب دار حفر شده بودند، هنگام بارش باران تمام چاه ها پر آب می شدند و برداشت آب از آن ها نیز تقریبا در تمام طول سال صورت می گرفته است.

چاه های لافت در سفر به قشم

بازدید از چاه های لافت در سفر به قشم

همان طور که می دانید که لحظه آخر یکی از معتبرترین سایت های گردشگری فعال در زمینه ارائه تور و خدمات مسافرتی می باشد، بنابراین اگر علاقمندید از چاه های طلا لافت بازدید کنید، یکی از بهترین روش های پیش رو انتخاب یکی از تورهای مسافرتی قشم و سفر به این جزیره می باشد. لازم به ذکر است بازدید از این چاه ها برای عموم مسافران و گردشگران رایگان می باشد.

آدرس چاه های تلا: هرمزگان، جزیره قشم، روستای لافت، پشت قلعه نادری یا قلعه لافت.

در آخر قصد داریم به شما پیشنهاد کنیم که در کنار بازدید از چاه های طلا لافت از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه یا اطراف آن، از جمله قلعه پرتغالی ها، کاسه سلخ، دریاچه و آب انبار اصلی روستای لافت و روستای زیبای توریان نیز دیدن نمایید. همچنین از آن جایی که پیدا کردن رستوران خوب در قشم برای هر سلیقه ای کمی دشوار است، پیشنهاد می کنیم مقاله ” در سفر به قشم کجا غذا بخوریم؟ ” را نیز مطالعه نمایید!

یک دیدگاه

  • چقدر جالب بود من فکر نمیکردم که با همچین روشی بشه تو جنوب ایران آب جمع کرد انگار واقعا این چاه ها چاه های طلا هستند!

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی