سلامت سلامت و تربيت كودك

چگونه یک کودک اجتماعی داشته باشیم؟

تقویم فارسی اندروید

مهارت های اجتماعی برای رشد کودکان مهم است. مهارت های اجتماعی می تواند به روابط شخصی و حرفه ای کمک کند. روش های بسیاری وجود دارد که می توانید به آنها در بهبود مهارت های اجتماعی کمک کنید. برای کودک تان، اصول خوش اخلاقی و مهربانی را توضیح دهید. از آنجا فعالیت هایی مانند فعالیت های گروهی و ورزش را پیدا کنید که به تقویت مهارت های اجتماعی و پرورش کودک اجتماعی کمک می کند. در صورت لزوم، اگر احساس می کنید کودک شما مهارت های اجتماعی کافی را کسب نمی کند، از متخصصان پشتیبانی خارجی بخواهید اما این مقاله تا حد زیادی می تواند به شما در رشد کودک تان کمک کند.

کودک اجتماعی

قسمت اول

توضیح اصول

1. درباره فضای شخصی توضیح دهید

یکی از مبانی مهارت های اجتماعی شامل فضای شخصی است. کودکان خردسال ممکن است درک نکنند که همه دارای فضای شخصی هستند که باید به آن احترام گذاشت.

  • برای بچه ها توضیح دهید که فضای شخصی در افراد مختلف و از فرهنگ به فرهنگ دیگر متفاوت است. افرادی که به آنها نزدیکتر هستند، مانند اقوام و خواهران و برادران، ممکن است بیشتر از غریبه ها مایل به در آغوش گرفتن و لمس باشند. به همین ترتیب، افراد از فرهنگ های دیگر ممکن است فضای شخصی را کمتر و یا بیشتر ترجیح دهند.
  • به کودکان بگویید چگونه زبان بدن را بخوانند. به آنها بیاموزید که وقتی افراد با کشش، دستهایشان را مانند صلیب می کشند و عقب می روند، علامت حمله به فضای شخصی آنهاست.
  • همچنین باید به بچه ها بگویید که حق داشتن فضای شخصی خود را دارند. بدون اجازه وارد فضای شخصی آنها نشوید، اگر نمی خواهند بغل شوند آنها را در آغوش نگیرید. بگذارید آنها بدانند که بر بدن خودشان اختیار دارند.
  • در عوض به کودکان نیز یاد دهید همین کار را انجام دهند. از آنها بخواهید قبل از در آغوش گرفتن مردم، نشستن در کنار مردم و … از آنها اجازه بگیرند.

2. همدلی را بیاموزید

همدلی یکی دیگر از مبانی مهم مهارت های اجتماعی است. دیدگاه کودک خردسال محدود است. کودکان ممکن است در درک اینکه چگونه می توانند خود را جای شخص دیگری قرار دهند، تلاش کنند. سعی کنید به کودکان در درک همدلی کمک کنید.

  • بچه ها را به استفاده از تخیل خود تشویق کنید. از آنها بخواهید که خود را در سناریوهای مختلف و متنوعی تصویر کنند. در طول روز به دنبال فرصت های یادگیری باشید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان به شما گفت كه در مدرسه شخصی را دیده كه به عنوان نماینده انتخاب می شود، فرزندتان را تشویق كنید كه تصور كند در سناریوی مشابه چه احساسی دارد.
  • هنگام تماشای تلویزیون یا فیلم، از فرزندان خود بپرسید که فکر می کنند یک شخصیت چه احساسی دارد و چرا. آنها را تشویق کنید تا خود را در سناریوی مشابه تصور کنند و به احساس خود فکر کنند.

3. به کودکان کمک کنید نحوه مکالمه را درک کنند

مهارت های اساسی مکالمه برای رشد اجتماعی بسیار حیاتی است. کودکان خردسال اغلب از نحوه مکالمه اطمینان ندارند و ممکن است مستعد قطع گفتگو یا نادیده گرفتن گفته ها باشند. با کودکان خود در مورد مهارت های اساسی مکالمه صحبت کنید.

  • با بچه ها در مورد نحوه ورود به مکالمه صحبت کنید. ورودهای اساسی را توضیح دهید. به کودکان بیاموزید تا با گفتن جملاتی مانند “سلام!” به دیگران سلام کنند و گفتن “حال شما چطور است؟” را فراموش نکنند. نشانه های غیرکلامی را نیز مانند تکان دادن سر، لبخند زدن و تکان دادن دست را توضیح دهید.
  • برای کودکان توضیح دهید که آنها باید در مکالمه به نوبت صحبت کنند. قبل از مداخله به آنها بگویید مهم است که صبر کنند تا صحبت دیگری به پایان برسد. همچنین، گوش دادن به بچه ها را بیاموزید. توضیح دهید که در یک مکالمه، باید به صحبت های طرف مقابل پاسخ دهید تا اینکه فقط در مورد خودتان صحبت کنید.
  • به کودکان خود بیاموزید که چگونه با دیگران نیز صحبت کنند. برای کودک خود توضیح دهید که ابراز وجود به معنای پرخاشگری نیست. این به معنای درخواست مستقیم و صادقانه خواسته هاست. افرادی که به روشی قاطعانه ارتباط برقرار می کنند از تهدید، توهین یا بهانه برای به دست آوردن خواسته های خود استفاده نمی کنند.

4. در مورد آداب اساسی آموزش دهید

کودکان اغلب رفتارهای اساسی را نمی دانند، بنابراین این موارد نیز برای آموزش مهم است. برای بچه ها توضیح دهید بسیار مهم است که بگویند لطفاً، متشکرم، ببخشید و سایر اشکال ادب که بین همه مشترک است. در مورد به خاطر سپردن تشکرها در خانه خود قانونی تنظیم کنید. این به کودکان نشان می دهد که چگونه رفتارهای مثبت را منتقل کنند.

5. درباره بیان خواسته ها و نیازها صحبت کنید

کودکان ممکن است هنگام تلاش برای بیان خواسته ها و نیازهایشان، به طور تصادفی حرف های توهین آمیز را بگویند. به عنوان مثال، اگر در طول بازی به او نوبت ندهند، ممکن است دخترتان به برادر بزرگترش بگوید که بی عقل است. آنچه او سعی در برقراری ارتباط دارد این است که احساس کنار گذاشتن را دوست ندارد. به کودکان بیاموزید که چگونه به طور مناسب آنچه را که می خواهند و احتیاج دارند را به دیگران بگویند.

  • بچه ها را در لحظه تصحیح کنید. ممکن است از فرزندتان بشنوید که با دخترتان درباره راه دادن به بازی بحث می کند یا چیزی مانند آن که شما باید مداخله کنید و بگویید منظور شما واقعاً این است که می خواهید شارلوت به شما نوبت بدهد. به او بگویید شما باید خواسته تان را محترمانه بیان کنید.
  • به کودکان بیاموزید که درمورد رفتارهایی که باعث ناراحتی آنها می شود، در مقابل دیگران بایستند. کودک در سن پیش دبستانی ممکن است وقتی احساس کرد که مورد تمسخر قرار گرفته است، لگد بزند و ضربه بزند. در عوض، به او بیاموزید که از کلمات خود استفاده کند. به او بگویید، وقتی با تمسخر روبرو شد، جمله ای بگوید: “این کار احساس من را جریحه دار می کند وقتی اینگونه صحبت می کنی و من نیاز دارم که تو این کار را متوقف کنی.”
  • از کودکان بخواهید هنگام ناراحتی متوقف شوند و فکر کنند. اگر کودکی مطمئن نیست که چه چیزی را می خواهد یا به چه چیزی احتیاج دارد، سولاتی بپرسید تا به او کمک کنید این مسئله را تشخیص دهد. چیزی مانند این را بپرسید، “چرا این باعث عصبانیت شما می شود؟ چرا شما چنین واکنشی نشان می دهید؟”

رشد کودک

قسمت دوم

فعالیت هایی را تمرین کنید که مهارت های اجتماعی را آموزش می دهد.

1. برای بچه های خود کتاب بخوانید

نشان داده شده است که خواندن داستان به تقویت احساس همدلی در کودکان و بزرگسالان کمک می کند. به دنبال داستان های کودکانه ادبی با کیفیت بالا و چیزی بیش از داستان های عامه پسند باشید زیرا شخصیت ها اغلب در آثاری که برای مخاطبان انبوه طراحی شده اند، کمتر توسعه یافته اند. داستان های کلاسیک کودکان، مانند شازده کوچولو و وب شارلوت، ممکن است به کودکان در ایجاد همدلی کمک کند. این می تواند به بچه ها کمک کند مهارت های اجتماعی بهتری را در طول زندگی یاد بگیرند.

2. رفتار خوب را الگوی خود قرار دهید

یک روش عالی برای کمک به کودک در درک مهارت های اجتماعی این است که به سادگی خودتان رفتار خوب را الگوی خود قرار دهید. در طول زندگی روزمره خود به دیگران احترام بگذارید. اگر بچه های خود را به خرید مواد غذایی می برید، با صندوقدار گفتگوی مودبانه برقرار کنید. وقتی فرزند خود را بعد از مدرسه تحویل می گیرید، نسبت به سایر والدین، ​​معلمان و مسئولان مدرسه مهربان و خوش برخورد باشید. کودکان به والدین خود نگاه می کنند و از مشاهده شما عادت های خوب را انتخاب می کنند.

3. چیستان نمایشی بازی کنید

Charades (چیستان نمایشی) احساسی یک بازی عالی است که برای آموزش خواندن نشانه های اجتماعی غیرکلامی به کودکان طراحی شده است. برای انجام بازی، می توانید احساسات مختلفی را روی کاغذ بنویسید، مانند شادی، غم، ترس و غیره. سپس برگه های کاغذ را در نوعی ظرف قرار دهید. نوبتی بردارید و احساسات را بازی کنید. این می تواند به بچه ها کمک کند تا وقتی شخصی احساس خاصی را تجربه می کند، شکل ظاهری او را تشخیص دهند.

شما همچنین می توانید تنوع بدهید و چیزی مانند شبیه سازی بازی کنید. از فرزندان خود بخواهید که از افراد یا حیوانات احساسی خاص منتقل کنند و سعی کنند این احساس را حدس بزنند.

4. بازی هایی انجام دهید که ارتباط چشمی را تشویق می کنند

تماس چشمی نیز یک مهارت مهم اجتماعی است. در فرهنگ غربی، توانایی حفظ تماس چشمی به کسی نشان می دهد که شما در حال گوش دادن و توجه هستید. بازی هایی انجام دهید که به کودکان می آموزد چگونه ارتباط چشمی خود را حفظ کنند.

  • خیره شدن در بازی و مسابقه می تواند روشی سرگرم کننده و بازیگوشانه باشد تا به کودکان خود در مورد ارتباط چشمی بیاموزید.
  • می توانید بازی ای به نام “چشم ها روی پیشانی” را انجام دهید. دو چوب با یک جفت چشم را روی پیشانی خود قرار دهید و به بچه های خود دستور دهید که به برچسب چشم بدوزند. این دقیقاً تماس چشمی نخواهد بود اما به بچه ها درک مسیری را که باید هنگام مکالمه با کسی داشته باشند، می دهد.
  • هنگام بازی با تاب، کودک خود را تشویق کنید تا با شما تماس چشمی برقرار کند.
  • اطمینان حاصل کنید که به فرزند خود یاد می دهید که همه فرهنگ ها برای تماس چشمی ارزش قائل نیستند و حتی بعضی از فرهنگ ها برقراری تماس چشمی را بی ادبانه می دانند.

تربیت فرزند

قسمت سوم

حمایت از زندگی اجتماعی فرزند شما

1. از دوستی ها حمایت کنید

دوستی برای رشد اجتماعی کودک مهم است. به منظور کمک به کودک در رشد مهارت های اجتماعی، از دوستی وی حمایت کنید. به آنها کمک کنید تا شکوفا شوند و رشد کنند.

  • میزبان قرار بازی با والدین دوستان فرزندان خود باشید و پیشنهاد دهید که یک روز بچه ها با هم بگذرانند.
  • بچه های خود را به رویدادهایی ببرید که دوستانش را ببیند. برنامه های مدرسه، مهمانی های تولد و رفتن به مکان هایی مانند پارک می تواند راهی عالی برای اطمینان به فرزندتان باشد که دوستان خود را به طور منظم می بیند.
  • به کودک خود کمک کنید تا با اختلاف در دوستی مقابله کند. توضیح اینکه دعوا یا عصبانی شدن دوستان با یکدیگر طبیعی است مفید عمل می کند. اگر فرزندتان احساسات دوست خود را جریحه دار کرد، او را تشویق کنید که عذرخواهی کند.

2. از بچه های خود بخواهید ورزش های گروهی انجام دهند

تحقیقات نشان می دهد مهارت های مهم اجتماعی مانند رهبری و همدلی را می توان از طریق ورزش های گروهی آموخت. اگر بچه های شما به ورزش علاقه مند هستند، فکر کنید که آنها را در تیمی ثبت نام کنید.

  • ورزش علاوه بر تأثیر مثبت بر مهارت های کلی اجتماعی، فعالیت بدنی و عادات سالم را نیز تشویق می کند. کودکانی که در سنین کم به ورزش های گروهی می پردازند، بعدها کمتر سیگار می کشند و همچنین ممکن است اعتماد به نفس بهتری داشته باشند.
  • به یاد داشته باشید که همه بچه ها از ورزش لذت نمی برند. اگر کودک شما در برابر ورزش بسیار مقاوم است، او را مجبور نکنید. بسیاری از فعالیت های فوق برنامه دیگر نیز وجود دارد که کار گروهی و همبستگی را تقویت می کند. این موارد می توانند به همان اندازه ورزش های گروهی برای کودک شما مفید باشند.

3. کودک خود را درگیر برنامه های فوق برنامه کنید

برنامه های درسی غیرمستقیم می توانند راهی عالی برای ترغیب بچه ها به رشد مهارت های اجتماعی باشد. فرزندان خود را تشویق کنید که در مدرسه به باشگاه ها بپیوندند یا در سازمان های محلی شرکت کنند.

  • به علاقه کودک خود توجه کنید. اگر بچه های شما علاقه مند به نوشتن و هنر هستند، از آنها بخواهید در یک مرکز هنری محلی کلاس های خود را بگذرانند یا برای مقاله نویسی مدرسه ثبت نام کنند.

قسمت چهارم

جستجوی پشتیبانی خارجی

1. در صورت لزوم به یک درمانگر مراجعه کنید

اگر به نظر نمی رسد فرزند شما از نظر اجتماعی رشد می کند، این می تواند نشان دهنده یک اختلال اساسی بهداشت روان باشد. اگر در مورد رشد اجتماعی فرزند خود نگرانی دارید، با یک روانپزشک کودک یا مشاور صحبت کنید. می توانید از پزشک عادی فرزند خود درخواست ارجاع کنید یا از طریق ارائه دهنده بیمه خود یک درمانگر پیدا کنید.

2. تأخیرهای اجتماعی در کودکان را بشناسید

اگر کودک شما از نظر اجتماعی رشد نمی کند، این می تواند نشانه ای از متفاوت بودن چیزی باشد. انواع مشکلات، مانند ناتوانی های ژنتیکی یا اوتیسم، می تواند باعث رشد کودک شما با سرعت کندتر شود. اگر به نظر می رسد كودك شما در زمینه های زیر مشكل دارد از یك متخصص اطفال یا روانپزشك كمك بگیرید.

  • بین 19 تا 24 ماه، کودک شما ممکن است با دیگران تعامل نداشته باشد. کودک شما ممکن است هنگام نگاه کردن به شما لبخند نزند یا عکس العمل نشان دهد. همچنین ممکن است کودک درگیر بازی نباشد یا تصاویر اشیاء آشنا را تشخیص ندهد. این علائم می تواند نشان دهد که کودک شما ممکن است اوتیسم باشد.
  • با اوتیسم، هرچه کودک بزرگتر می شود، رشد اجتماعی ممکن است به آرامی ادامه یابد. کودک ممکن است در مکالمات مختصر شرکت نکند، دستورالعمل های ساده را دنبال نکند، به داستان گوش ندهد، دوست پیدا نکند، گفتگو را آغاز نکند یا حالات جسمی را بیان نکند. این بدان معناست که ممکن است کودک شما جملاتی مانند “من گرسنه ام” یا “صدمه دیده ام” را نگوید.

3. با معلمان کودک خود صحبت کنید

شما باید در صحبت منظم با معلمان فرزند خود نکاتی را بیان کنید. حتماً از معلم در مورد رشد اجتماعی فرزند خود سال کنید. شما همچنین باید مطمئن شوید که کودک شما در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرد. قلدری می تواند کودک را در رشد اجتماعی کمی عقب بیندازد. داشتن یک رابطه سالم با معلم فرزندتان می تواند به شما کمک کند تا در مورد مسائلی مانند قلدری از او محافظت کنید.

منبع:

wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی