بارداري و زايمان سلامت

چگونه یک بارداری سالم داشته باشیم

تقویم فارسی اندروید

بارداری سالم یک مرحله ی بسیار مهم در زندگی زنان است. به همین دلیل است که بیشتر زنان برای بچه دار شدن و باردرای هیجان زده هستند. قطعا یک حاملگی سالم در گرو این است که بتوانید با پیگیری از یک شیوه ی زندگی سالم و عادات مناسب خطرات این کار را کاهش داده و یک زایمان خوب و همچنین یک کودک سالم بدنیا بیاورید.

در دوران بارداری خود شما بیش از هر چیز به آگاهی و اطلاعات از خودتان و تغییراتی که در بدن شما در حال وقوع است احتیاج دارید تا به اوضاع مسلط شده و استرس و اضطراب کمتری داشته باشید. به همین دلیل ما به شما مقالاتی را معرفی کنیم که خواندن آن ها برای تان خالی از لطف نباشد.

به این ترتیب پشت سر گذاشتن 9 ماه بارداری برای تان لذت بخش تر خواهد بود ٬ با مطالعه این مقالات هر روز از بارداری تان اطلاعات جالب و مفیدی از وضعیت کنونی بدن خود می توانید بدست بیاورید.

آماده شدن برای یک بارداری و زایمان خوب و سالم در گرو این است که شما از آنچه کودک تان و خودتان به آن احتیاج دارید آگاه بوده و سعی کنید به بهترین شکل نیازهای خود را رفع کنید. باردرای برای بسیاری از زنان یک کار بی خطر تلقی می شود اما در هر صورت کیفیت بارداری شما در گرو آگاهی و رفتارهای سالم شماست.

چگونه یک بارداری سالم داشته باشیم

مراقبت های پزشکی لازم برای بارداری سالم

یک بارداری ایده آل بسته به این است که شما همه ی نیازهای پزشکی و مراقبت های مربوط به آن را انجام دهید. شما باید تمام خدمات دارویی، روال درست غذا خوردن، بررسی حساسیت های خود نسبت به سرخک، سرخچه و اوریون و موراد اینچنینی را بررسی کرده و همچنین وزن خود را در حد نرمال و ایده آل نگه دارید. به عبارتی شما در دوران بارداری مدام باید تحت نظر پزشک بوده و تست های پزشکی لازم را به صورت مداوم و منظم انجام دهید.

یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری

یک خانم باردار با اضافه وزن و نیازهای غذایی بیشتر مواجه خواهد بود. وی به 300 کالری بیشتر در ماه نیاز دارد. همچنین رژیم غذایی این مادران باید یک رژیم غذایی متعادل شامل محصولات طبیعی و سالم از جمله سبزیجات، غلات، دانه ها، پروتئین، برخی مقادیر ویتامین ها و مواد معدنی و مکمل های آهن و مقدار کافی 8 تا 10 لیوان آب باشد. همچنین توصیه می شود که از موادی مثل کافئین، نوشیدنی های شیرین و تنقلات بی خاصیت پرهیز کنند. به علاوه در این دوره برخی مواد دارویی یا غذایی که پیش از آن برای شما مفید یا بی تاثیر بوده اند می توانند در دوران بارداری خطرات زیادی برای شما و کودکتان داشته باشند. به همین علت است که گفته می شود پیش از مصرف هر ماده دارویی یا غذایی که اطلاعاتی در خصوص آن ندارید با پزشک تان مشورت کنید. به علاوه در این دوران باید تا جایی که امکانش هست از الکل، نیکوتین و مواد مخدر دوری کنید.

ورزش و باردرای سالم

در دوران بارداری ورزش و تحرک بدنی می تواند سلامت شما و نوزادتان را تضمین کند. به عبارتی تحرک کمک می کند تا شما در وضعیت سلامت ایده آلی بوده و بتوانید این دوران را بهتر و با سلامت بیشتری پشت سر بگذارید. البته در ورزش هایی که در دوران بارداری می کنید باید از تحت فشار گذاشتن خودتان و یا ایجاد درد و کشش اضافی در خودتان اجتناب کنید.

راهنمایی هایی برای بارداری سالم

باردرای یک دوره ی مهم و تاثیر گذار در زندگی یک زن و البته کودک وی است. به همین علت است که زنان باردار تمایل دارند مراقب هر چیزی باشند و خود و کودکشان را از خطرات احتمالی مصون بدارند.

زنان باردار در این دوران بهتر است از استرس و اضطراب دوری کرده و کمتر خود را در موقعیت تنش زا قرار دهند. همچنین با توجه به رژیم غذایی شان نیازهای بدن جنین را تامین کرده و اجازه دهند تا بهتر رشد کند. پیشنهادی که در خصوص رژیم غذایی می توانیم به شما بکنیم این است که از مصرف ویتامین D و کلسیم غافل نشوید. سعی کنید با مصرف ماست و شیر کم چرب و مواد لبنی مناسب نیازهای بدن خود را به بهترین شکل رفع نمایید.

یکی دیگر از پیشنهادات مهم تغذیه ای ما به شما برای داشتن بارداری سالم مصرف دائمی پروتئین است. سعی کنید با مصرف گوشت قرمز، مرغ  ماهی و دیگر محصولات دریایی نیازهای خود را به بهترین شکل مرتفع نمایید.

همچنین برای خانم های بارداری که گیاه خوار هستند یا به غذاهای گیاهی بیش از غذاهای گوشتی علاقه دارند هم توصیه های غذایی مفیدی داریم. می توانید در این دوران از مواد غذایی مثل کلم، اسفناج، کاهو و خردل و خربزه مصرف کنید و برای 5 وعده ی مختلف از غذاهای گیاهی مصرف کرده و خود را از مواد معدنی و فیبر و ویتامین های مختلف بهره مند سازید.

همچنین ویتامین C نیز اهمیت بالایی در این دوران دارد به همین علت است که توصیه می شود تا با مصرف غذاهایی مانند گریپ فروت، پرتقال، و گوجه فرنگی. دو عدد تخم مرغ به صورت روزانه نیاز بدن خود را رفع کنید.

اگر عادت به خوردن مواد کافئین دار مثل قهوه یا چایی دارید و نمی توانید آن را به طور کامل کنار بگذارید و از طرفی نگران سلامت نوزادتان هستید ٬ می توانید مقدار مصرف آن را کاهش داده و تا حدی از آن بنوشید که خطری برای تان ایجاد نکند و یک دوران بارداری سالم را تجربه کنید.

 

سایر مطالب مهم جهت مطالعه در مورد داشتن زایمان و بارداری سالم :

رژیم غذایی در دوران بارداری باید چگونه باشد؟

در بارداري اين غذاها را بخوريد تا فرزندي زيبا به دنيا آوريد

مکمل های ضروری برای دوران بارداری

زایمان طبیعی یا سزارین؟ كدام روش بهتر است؟

 

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی