جاذبه هاي ايران طبيعت و گردشگري

چشمه های باداب سورت ، جاذبه اي حيرت انگيز و اسرار آميز در ساري

این چشمه ها که یکی از جاذبه های طبیعی بسیار دیدنی استان مازندران به شمار می روند، روزانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند...
تقویم فارسی اندروید

چشمه های باداب سورت واقع در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت حد فاصل روستاهای اروست و مالخاست واقع در استان مازندران است. این چشمه ها که یکی از جاذبه های طبیعی بسیار دیدنی استان مازندران به شمار می روند، روزانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

چشمه هاي باداب سورت
چشمه هاي باداب سورت

چشمه های اسرار آمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می باشند. یکی از چشمه ها دارای آبی بسیار شور می باشد و دارای استخر آبی کوچکی است که عمدتا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و برای درمان دردهای کمر، پا و روماتیسم و امراض پوستی سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قراردارد دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی و کمی ترش مزه است که به صورت دائمی و نشتی می باشد و در اطرف دهانه چشمه کمی رسوب اکسید آهن نشسته است.

آب های رسوبی این دو چشمه در مسیر خود از بالای کوه به پائین طی هزاران سال ده ها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ های نارنجی و زرد و قرمز و در اندازه های مختلف ایجاد کرده اند که اسراری از دنیای مستور و پوشیده طبیعت بکر و دل انگیز را به نمایش گذاشته است.

چشمه باداب سورت از نوع ژئو پارک محسوب شده و همزمان با آخرین چین خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین شناسی) شکل گرفته است.

چشمه هاي باداب سورت
چشمه هاي باداب سورت

این چشمه در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا واقع شده و از جهت شمال ارتفاعات و تپه های پوشیده از جنگل های سوزنی برگ، از جهت جنوب دره مشرف ارتفاعات از جهت شرق ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه و از جهت غرب معدن سنگ های تزئینی احاطه کرده است.

مردم منطقه به دلیل گوگردی بودن این چشمه، که برای امراض پوستی کاملا مفید می باشد، از وجود این چشمه آگاهی کافی دارند و از آن به عنوان سرشور یاد می کنند. به گفته ساکنان منطقه آنها برای شفا یافتن از امراض پوستی خود با آب چشمه حمام می کنند اما به دلیل اینکه دمای آن تنها مقدار کمی از دمای محیط بالاتر است برای گرم کردن آن از داغ کردن سنگ های موجود در اطراف چشمه و گذاردن آنها در داخل آب چشمه استفاده می نمایند.

در ایران این اثر بی نظیر بوده و فقط در آسیا در کشور ترکیه مشابه آن به صورت رسوبات نمکی و فقط به رنگ سفید وجود دارد.

این چشمه ها در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

چشمه هاي باداب سورت
چشمه هاي باداب سورت

راه های دسترسی:

برای رسیدن به روستای اروست از تهران شما می توانید به ترتیب زیر از جاده های استان سمنان یا مازندران استفاده کنید. البته جاده های استان سمنان مسافت کمتری دارد و ایمن تر است اما جاده های استان مازندران به مراتب زیباتر است:

مسیر ۱: تهران => سمنان => مهدیشهر => شهمیرزاد => فولاد محله =>  سه راه تلمادره => روستای اروست => باداب سورت

مسیر ۲: تهران => ساری => کیاسر => سه راه تلمادره => روستای اروست => باداب سورت

همچنین از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه های شگفت انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی است.

پس از اینکه به تلمادره رسیدید یک پاسگاه پلیس واقع است. جاده روبروی این پاسگاه به سمت اروست می رود. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر می گذرید و در نهایت به یک سه راهی می رسید که به سه خط معروف است (سه راهی اروست، مالخواست و باداب سورت). متاسفانه اکثر افراد در این قسمت دچار اشتباه می شوند! مسیر سمت چپ آن که آسفالته است پس از ۲ کیلومتر به روستای زیبای اروست می رسد و مسیر آسفالته سمت راست نیز به روستای مالخواست می رود. اما مسیر مستقیم که خاکی است و البته در حریم روستای اروست واقع است به سمت چشمه ها می رود.

این مسیر خاکی را باید حدود ۳ کیلومتر طی کنید. اگر این مسیر خاکی را تا آخر طی کنید ممکن است سر از یک روستای دیگر در بیاورید. پس از طی حدود ۳ کیلومتر در این مسیر خاکی برای رسیدن به چشمه ها دو راه وجود دارد که هر دو نیز خاکی است و در سمت چپ جاده وجود دارند و از نظر کیفیت فرق چندانی با هم ندارند. یکی از آن ها که دورتر است، قدیمی و دیگری جدید و البته خصوصی می باشد که متعلق به یک معدن متروکه است که در مسیرتان اول به این جاده بر می خورید. در صورت عدم تمایل می توانید به راهتان ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این مسیر ها به بالای تپه ایی می رسند که چشمه ها بر روی آن واقع است.

چشمه هاي باداب سورت
چشمه هاي باداب سورت

پس اگر قصد عبور از جاده خصوصی را دارید باید سمت چپ جاده خاکی ایی را که از سه خط طی کردید را نظاره گر باشید تا به یک استخر ذخیره آب کشاورزی برسید. کنار این استخر محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. البته باید آن را تا چشمه ها پیاده طی کنید مگر اینکه از خودروی شاسی بلند استفاده کنید! به علت وجود معدن سنگ متروکه باید مراقب ریزش سنگ از بالای کوه باشید. اما تاکنون گزارشی از ریزش ارائه نشده است. امام مراقب باشید!

پس از آن که این جاده خاکی سر بالایی و خصوصی را طی کردید به یک کانکس نگهبانی می رسید که از آن به بعد ورود خودرو ممنوع است! ۳۰متر جلوتر نیز چشمه ها قرار دارند.

کسانی که برای یک شب قصد اقامت در این منطقه را دارند می توانند از حسینیه روستای اروست به طور رایگان استفاده کنند.

اثری در دست تخریب

اگر چه دیدن چشمه باداب سورت به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی توصیه می شود اما گردشگران باید رفتاری از خود بروز دهند که از ادامه روند تخریب این اثر تاریخی طبیعی جلوگیری شود.

متاسفانه این چشمه ها با وجود آنکه به ثبت رسیده است هنوز برای حفاظت و مراقبت از آن هیچ متولی پیش قدم نشده است. به طوری که در طول سال های گذشته که نام این چشمه بر سر زبان ها افتاده است، بدون هیچ حفاظی در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته است.

همین امر سبب شده است که عموم گردشگرانی که از رفتارهای مخرب و خطر آفرین برای این چشمه آگاهی ندارند، بر روی پله های آبشار چشمه قدم بگذارند و بخش های از آن را تخریب کنند. در فصول گرم برخی از گردشگران نه تنها روی پله های آبشار قدم می زنند بلکه بخش های از چشمه را به منظور جمع شدن آب کور می کنند که این اقدام مسیر طبیعی عبور آب را مسدود و حتی چشمه های کوچک را خشک کرده است.

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

منبع: سيتي پديا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی