خواص مواد غذايي سلامت

هويج ، دشمن یبوست و کم خونی

بسیاری از مردم تنها هویج را برای تقویت قوه بینایی موثر می‌دانند در صورتی که هویج سرشار از بسیاری خواص بوده که برای رفع یبوست، کم خونی و بیماری‌های گوارشی بسیار مفید است...
تقویم فارسی اندروید

بسیاری از مردم تنها هويج را برای تقویت قوه بینایی موثر می‌دانند در صورتی که هويج سرشار از بسیاری خواص بوده که برای رفع یبوست، کم خونی و بیماری‌های گوارشی بسیار مفید است.

هويج-7ganj.ir

وحید عرفانی به خواص هويج اشاره کرد و گفت: هویج اگر چه نوعی سبزی محسوب می‌شود اما از لحاظ خواص تا حدودی شبیه پرتقال است و می‌توان آن را به جای میوه مصرف کرد.

وی افزود: معمولا هويج به دو نوع زردک و خود هويج  معمولی که میزان قند و آهن این دو با هم متفاوت است و توصیه می‌کنیم افراد هويج را به صورت خام مصرف کنند.

این متخصص تعذیه با اشاره به اینکه انجماد و پخته شدن هويج تنها مقدار کمی از ارزش غذایی آن کم می‌کند افزود: برخی کودکان تمایل چندانی به خوردن هويج ندارند که می‌توان آن را به صورت رنده شده روی سالاد داخل سوپ و حتی تکه‌های هويج را در کنار گوشت و مرغ صرف کرد.

عرفانی گفت: هویج تقریبا انواع ویتامین‌های ضروری از جمله ویتامین آ، ب، ث، ای و دی و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، مس، پتاسیم و سدیم است که نه تنها دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند بلکه در کاهش کلسترول خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش به دلیل فیبری که دارد موثر است.

وی به این نکته اشاره کرد که هويج در افرادی که ناراحتی‌های روده‌ای دارند توصیه می‌شود چرا که باکتری‌های بیماری‌زای روده را از بین می‌برد و به نوعی ضد عفونی کننده روده‌ها و التیام دهنده زخم روده است و خانواده‌هایی که کودک آنها دچار بیماری‌های انگلی هستند با اضافه کردن هویج به وعده غذایی کودک تا حد زیادی به رفع آن کمک می‌کند.

عرفانی همچنین به افرادی که دچار کم خونی هستند توصیه کرد: تا به دلیل آهن فراوانی که در این سبزی وجود دارد از آب هويج یا هویج خام بسیار مصرف کنند.

وی در پاسخ به اینکه برخی به دلیل مشکل بینایی خوردن هویج را در دستور غذایی قرار می‌دهند چقدر تاثیر دارد گفت: ویتامین آ موجود در هويج قدرت بینایی را تقویت می‌کند و همچنین این سبزی از بروز بیماری‌های شب کوری جلوگیری کرده و دید چشم را بهبود می‌بخشد و در بسیاری موارد از بروز آب مروارید جلوگیری می‌کند.

گردآوري: گروه هفت گنج

منبع: فارس

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی