اطلاعات جالب و مفيد سرگرمي و اطلاعات عمومي

همه چیز درباره مهارت تند خوانی و راه های یادگیری آن

تقویم فارسی اندروید

تند خوانی مهارتی است که تقریباً مانند یک قدرت به نظر می رسد. توانایی خواندن و درک سریع کتاب ها، مقاله ها و سایر مطالب مکتوب برای بسیاری از ما بسیار دشوار است. اما آیا تند خوانی کاری است که باید با آن به دنیا آمده باشید تا توانایی انجام آن را داشته باشید یا این چیزی است که هر کسی می تواند یاد بگیرد؟ بیایید نگاهی به ادعاهای سرعت در خواندن بیندازیم و اگر واقعاً امکان دارد 1200 کلمه را در دقیقه بخوانیم.

تند خوانی

از نظر برخی نظریه ها: بیشتر ما می توانیم در هر دقیقه حدود 200 تا 400 کلمه بخوانیم. تند خوان ها ادعا می کنند که در هر دقیقه بین 1000 تا 1700 کلمه را می خوانند.

بیایید با نگاهی به روش های مختلف تند خوانی شروع کنیم تا قبل از اینکه به کاربرد آن و اینکه چه کارهایی باید انجام دهیم بپردازیم.

فواید تند خوانی

برای تمرین تند خوانی حتی می توانید از مقاله های موجود در همین سایت استفاده کنید. میزان دقایقی که باید صرف خواندن هر مقاله شود به طور متوسط ذکر شده است. شما می توانید زمان بگیرید و خواندن را شروع کنید و سپس با میزان متوسط هر مقاله مقایسه کنید. به مرور زمان و انجام تمرینات زیر می توانید این سرعت را کاهش دهید و همچنان خودتان را با میزان متوسط قیاس نمایید.

حال فقط تصور کنید که چقدر در زندگی تان تاکنون وقت تان را در خواندن ناکارآمد تلف کرده اید و اگر می توانستید از همان سنین کودکی استراتژی های بهتر خواندن را انجام دهید تا کنون چه قدر بیشتر مطالعه کرده بودید.

همچنین درنظر بگیرید که با تبدیل شدن به یک خواننده سریعتر، می توانید در آینده چقدر وقت صرفه جویی کنید. در طول سال آینده، پنج سال، 10 سال یا بیشتر، می توانید با آن زمان اضافی بسیار پربارتر شوید (یا از آن برای گذراندن وقت بیشتر در کنار خانواده یا دوستان خود استفاده کنید یا آنچه را که دوست دارید انجام دهید).

این تمرینات تند خوانی را برای خودتان امتحان کنید و از نتایج و مزایای یادگیری روش های صحیح خواندن شگفت زده خواهید شد.

نظر شما در مورد تند خوانی چیست؟ آیا قبلاً تند خوانی را امتحان کرده اید؟ افکار، نظرات و نکات خود را در مورد تند خوانی برای ما بنویسید.

روش های مختلف تند خوانی

قبل از اینکه بتوانیم در مورد سریع خواندن صحبت کنیم، باید خصوصیات چگونگی تمایل به خواندن و درک متن را به صورت عادی بیان کنیم:

وقتی میزان وقتی که صرف تفکر از طریق مفاهیم پیچیده و ناآشنا را مشخص می کنید به غیر از وقتی که افراد برای لذت می خوانند، خواندن یک فرایند وحشتناک مکانیکی است. شما به یک کلمه یا چند کلمه نگاه می کنید. این “تثبیت” نامیده می شود و به طور متوسط ​​حدود 0.25 ثانیه طول می کشد. شما چشم خود را به سمت کلمه یا گروه کلمات دیگر حرکت می دهید. به این حالت “ساکاد” گفته می شود و به طور متوسط ​​حدود 0.1 ثانیه طول می کشد. پس از تکرار این یک یا دو بار، مکث می کنید تا عبارتی را که تازه به آن نگاه کرده اید درک کنید. این به طور متوسط ​​تقریباً 0.3 تا 0.5 ثانیه طول می کشد. تمام این اصلاحات و تعادل ها و مکث های مکمل را به هم اضافه کنید و در پایان تقریبا 95 درصد از کل خوانندگان بین 200 تا 400 کلمه را در دقیقه می خوانند.

افراد تند خوان ظاهرا کوتاه می کنند که چه مدت بر روی یک کلمه تثبیت می شوند و هدف نهایی سریع تر از 0.3-0.5 ثانیه ذکر شده در بالا است. ایده سریع خواندن از دهه 1950 میلادی شروع شده است اما اخیراً شاهد احیای دوباره برنامه هایی هستیم که در چند سال گذشته بسیاری از آنها ظاهر شده اند.

همانطور که انتظار دارید، تند خوانی چند روش محبوب متفاوت دارد اما بیشتر آنها در سیستم های مختلفی قرار می گیرند. این روش ها شامل “سطحی خواندن”، “راهنمای متا”، “نمایش تصویری سریالی سریع” و “روش دیگری” است.

سطحی خواندن این است که به متن نگاه کنید تا بخش های مهمی برای خواندن پیدا کنید. اگرچه این روش معمولاً یک روش سرعت در خواندن محسوب می شود اما شما یاد نمی گیرید که سریعتر بخوانید. شما فقط می آموزید که از چه بخش هایی می توانید پرش کنید. همانطور که انتظار دارید، مطالعات نشان می دهد که وقتی کتاب تمام می شود، جزئیات زیادی را به خاطر نمی آوریم.

راهنمای متا یکی از تکنیک های قدیمی است. در واقع استفاده از انگشت (یا اشاره گر مانند قلم) برای هدایت چشمان خود به سوی کلمات خاص است. نکته این است که باعث افزایش تمرکز روی کلمات خاص برای افزایش سرعت در خواندن می شود.

روش دیگری شما را به “خواندن” چندین خط یک بار با گسترش دید محیطی خود سوق می دهد. Tim Ferriss یک تکنیک سرعت در خواندن دارد که بر این ایده تأثیر می گذارد و تمرکز شما را بیش از هر چیز دیگری افزایش می دهد.

نمایش تصویری سریالی سریع روشی است که توسط اکثر سیستم های تند خوانی دیجیتال اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. کلمات تنها روی صفحه چشمک می زنند، بنابراین شما باید همزمان روی یک کلمه متمرکز شوید. همانطور که به سیستم عادت می کنید، سرعت می گیرید که صفحه نمایش به چه صورت کلمات را نشان می دهد.

تند خوانی

چگونه سرعت خواندن بر درک مطلب تأثیر می گذارد؟

مطمئناً تند خوانی ایده خوبی است و امکان دیدن 1000 کلمه در دقیقه از نظر فنی امکان پذیر است اما مشکل این است که شما همه این کلمات را درک نمی کنید. تحقیقات در این مورد بسیار محدود است اما کتابی که راینر ویرایش کرده است یعنی “حرکت چشم و پردازش اطلاعات در هنگام خواندن” یکی از جامع ترین دیدگاه ها در مورد چگونگی عملکرد چشم ما هنگام خواندن است. راینر معتقد است ادعاهای تند خوانی مزخرف است زیرا چشم ما نمی تواند به این روش کار کند. همانطور که وی در مصاحبه اش توضیح داد:

احتمالاً می توانید خود را تحت فشار قرار دهید تا کمی بیش از 500 کلمه در دقیقه مطالعه کنید اما از نظر چشم و آناتومی شبکیه محدود هستید. برای درک متن، باید چشم خود را جابجا کنید تا فووا (گودی مرکزی چشم) را در بخشی از متن مورد نظر خود قرار دهید. در غیر این صورت نمی توانید کلمات و متن را به دور از فووا تشخیص دهید. بنابراین، این یک عامل محدود کننده است، به همان سرعت که مغز می تواند اطلاعات را پردازش کند.

در مورد روشهایی مانند Ferriss که شما نیاز دارید چندین خط را به طور همزمان بخوانید رینر گفته است که این کار جواب نمی دهد:

ادعای دیگر این است که شما می توانید اطلاعات بیشتری را در مورد محدودیت چشم دریافت کنید اما هیچ مدرکی وجود ندارد که بگوید ما می توانیم این کار را انجام دهیم. آنچه در مورد فیزیولوژی شبکیه می دانیم بر خلاف این تصور است که می توانید همزمان دو خط متن را بخوانید.

سرانجام سیستم دیجیتال، RSVP ، یک مشکل جدی در حافظه دارد:

کلمات بسیار سریع ظاهر می شوند اما حافظه بیش از حد بارگیری می شود و کلمات سریع تر از آنچه می توانید با آنها مقابله کنید، وارد مغز می شوند.

مطالعات از جمله این تحقیق سال 2016 توسط راینر و همکارانش نشان می دهند که با افزایش سرعت خواندن، درک مطلب کاهش می یابد. این بدان معناست که شما در حال گرفتن اطلاعات نیستید و این هدف خواندن را خراب می کند. با RSVP (و برنامه هایی که از آن استفاده می کنند) شما قادر به بازگشت به متن برای درک بهتر متن نیستید و حافظه کوتاه مدت را بیش از حد بارگذاری می کنید، بنابراین به همان اندازه زود فراموش خواهید کرد

البته استدلال های ضد آن نیز وجود دارد. اخیراً، تحقیقات انجام شده توسط برنامه تند خوانی Spritz، تحقیقات راینر را نقض می کند. با توجه به اینکه آنها در حال فروش یک برنامه برای آموزش مردم برای تند خوانی هستند، جای تعجب ندارد. اسپریتز ادعا می کند از آنجا که سیستم آنها به شما این امکان را می دهد که چشم شما در یک نقطه استراحت کند می توانید سریعتر بخوانید. این می تواند صحیح باشد اما این مشکل حافظه راینر را به حساب نمی آورد.

Spritz همچنین به اشتراک نمی گذارد که چگونه تحقیقات آنها انجام شد یا تعداد افراد حاضر در مطالعه آنها چند نفر بودند.

فواید تند خوانی

روش های ساده برای تند خوانی

این که آیا شما در کلاس های فلسفه کتاب های درسی را مطالعه می کنید یا روزنامه صبح را می خوانید، خواندن می تواند احساس خستگی به شما بدهد. برای سرعت بخشیدن به خواندن و مطالعه آموزش ببینید تا این وظایف را خیلی سریعتر انجام دهید. خواندن سریعتر به درک کمتری منجر می شود اما با تمرین می توانید بر بعضی از این تأثیرات غلبه کنید.

1. صحبت با خود را متوقف کنید

تقریباً هر خواننده ای “تصور می کند” و کلمات را “زیر صدا می کند” یا دهان خود را حرکت می دهد. این ممکن است به خواننده کمک کند که مفاهیم را به خاطر بسپارد اما همچنین یک مانع بزرگ برای سرعت بخشیدن به مطالعه است. در اینجا چند روش برای به حداقل رساندن این عادت آورده شده است:

  • در هنگام خواندن، آدامس بجوید. این باعث می شود عضلات مورد استفاده، درگیر شوند.
  • اگر لبهای خود را هنگام خواندن حرکت می دهید، انگشت خود را در مقابل آنها نگه دارید.

2. پوشاندن کلماتی که قبلاً خوانده اید

هنگام خواندن، چشمان شما اغلب به کلمات قبلی برمی گردد. بیشتر اوقات، این حرکات کوتاه است که احتمالاً درک آنها را بهبود نمی بخشد. بلافاصله بعد از خواندن آنها، از یک کارت استفاده کنید و به خودتان آموزش دهید که بیش از حد از این عادت استفاده نکنید.

  • این عمل نیز هنگامی اتفاق می افتد که نتوانسته اید چیزی را درک کنید. اگر چشمان شما چندین کلمه یا خط به عقب برمی گردد، این نشانه آن است که ممکن است شما نیاز به کند کردن سرعت داشته باشید.

3. حرکات چشم را درک کنید

در حین خواندن، چشمان شما به طرز تندی حرکت می کند، روی برخی از کلمات متوقف می شوید و برخی دیگر را رد می کنید. فقط وقتی چشم شما متوقف شده است می توانید بخوانید. اگر یاد بگیرید که در هر خط حرکات کمتری انجام دهید، خیلی سریعتر می خوانید. موارد زیر برای حروف انگلیسی است:

  • می توانید هشت حرف را در سمت راست موقعیت چشمان خود بخوانید اما تنها چهار حرف را با سمت چپ می توانید بخوانید. این تقریباً دو یا سه کلمه است.
  • شما متوجه حروف 9 تا 15 از سمت راست هستید اما نمی توانید آنها را به وضوح بخوانید.
  • خوانندگان عادی کلمات را در سطرهای دیگر پردازش نمی کنند. آموزش پرش از خطوط و درک آنها بسیار دشوار خواهد بود.

تندخوانی

4. چشمان خود را آموزش دهید تا حرکات کمتری انجام دهند

مغز شما به طور معمول تصمیم می گیرد که کجا بتواند چشمان تان را بر اساس این که کلمات بعدی چقدر آشنا به نظر می رسند، حرکت دهد. اگر چشمان خود را آموزش دهید تا به جای آن به مکان های خاص در صفحه بروید، می توانید سریعتر بخوانید. این تمرین را امتحان کنید:

  • X را بر روی اولین كلمه بنویسید.
  • X دیگری را در همان خط بنویسید. آن را زیر پنج کلمه برای متون آسان یا هفت کلمه قرار دهید تا نکات اصلی را کم رنگ تر کنید.
  • X های بیشتری را در همان فاصله بنویسید، تا اینکه به انتهای پاراگراف برسید.
  • حالا سریع بخوانید، سعی کنید فقط چشمان خود را دقیقاً زیر هر X متمرکز کنید.

5. سرعت بیشتری را تنظیم کنید

بسیاری از برنامه ها ادعا می کنند که با آموزش های خود سرعت خواندن را افزایش می دهند، سپس تمرین می دهند تا مغز شما موفق شود. این مورد به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است. مطمئناً سرعت حرکت در متن را افزایش می دهد اما ممکن است کمی از آن یا کلا هیچ چیزی را درک نکنید. اگر می خواهید برای خواندن با سرعت زیاد هدف داشته باشید، این کار را امتحان کنید و ممکن است بعد از چند روز تمرین بیشتر بدانید. در اینجا آمده است:

  • یک مداد را در امتداد متن حرکت دهید. برای این کار وقت بگذارید تا بتوانید با سرعت آرام “یک هزار” بگویید و همین که به انتهای یک خط رسیدید به پایان برسید.
  • دو دقیقه وقت صرف خواندن با سرعت مداد کنید. حتی اگر شما چیزی را نمی فهمید، روی متن متمرکز شوید و چشمان خود را برای تمام مدت دو دقیقه روی متن نگه دارید.
  • برای یک دقیقه استراحت کنید، سپس سریعتر انجام دهید. هر بار که می گویید “یک هزار”، سعی کنید با سرعت قلم که حرکت می کند این بار دو خط را بخوانید.

6. سؤال کنید

همانطور که متن را می خوانید، سؤالاتی را ایجاد کنید که باید به آنها پاسخ دهید. سپس پاسخ سؤالات خود را پیدا کنید. روی آنچه که مهم است تمرکز کنید و از اطلاعات نامربوط پرش کنید.

یادآوری همه چیزهایی که می خوانید غیرممکن است، بنابراین یاد بگیرید که آنچه را که به نیازهای شما مرتبط است، بیرون بکشید. شما دقیقاً می دانید که برای خواندن چه چیزی لازم است.

7. کاهش زمزمه کردن

وقتی کودکان برای اولین بار یاد می گیرند که بخوانند، کلمات را زمزمه می کنند یا آنها را به نرمی و با آرامش می گویند. در سطح بعدی، آنها بی سر و صدا می خوانند اما هنوز لب هایشان را حرکت می دهند انگار هر کلمه را می گویند. به عنوان بزرگسالان ما این کلمات را در ذهن خود می گوییم.

این کار به ما اجازه نمی دهد سریعتر بخوانیم زیرا فقط می توانیم به همان سرعت صحبت کنیم. میانگین سرعت مکالمه در حدود 150 کلمه در دقیقه است، در حالی که میانگین سرعت خواندن در حدود 200 تا 300 کلمه در دقیقه است.

بنابراین برای خواندن سریعتر باید آن صدا را در درون خودمان خاموش کنیم. چطور؟ گوش دادن به موسیقی هنگام خواندن کمک می کند. در ابتدا، این بر درک شما از متن تأثیر خواهد گذاشت اما به زودی متوجه خواهید شد که درک شما افزایش می یابد. این نکته بسیار متناقضی است موسیقی که حواس شما را پرت کرده است، به شما کمک می کند تا سریعتر تمرکز کنید و یاد بگیرید.

8. از یک نشانگر استفاده کنید

وقتی کودک بودید به یاد دارید که هنگام خواندن از انگشت استفاده می کردید؟ به نظر می رسد این روش ساده برای بزرگسالان در افزایش سرعت خواندن بسیار عالی است.

این ترفند نکته ای است که باید سریع انجام دهید. انگشت شما مانند یک ردیاب برای چشم شما عمل می کند. نه تنها به متمرکز شدن کمک می کند بلکه سرعت خواندن را نیز تعیین می کند. همچنان که می خوانید و سریع تر حرکت می کنید سرعت خود را افزایش می دهید.

تندخوانی

9. واژگان خود را گسترش دهید

ندانستن معنی یک کلمه می تواند خواندن شما را کندتر کند. هرچه دایره واژگان شما گسترده تر باشد، مدت زمان کمتری برای متوقف کردن و جستجوی معانی کلمات ناشناخته صرف خواهید کرد.

وقتی اوقات فراغت دارید، معانی کلمات جدید را بیاموزید. این هم مهارت خواندن و هم هوش کلی شما را تقویت می کند.

10. بازی یادآوری را انجام دهید

در پایان هر صفحه از یک کتاب یا پایان چند پاراگراف در یک مقاله، مکث کرده و آنچه را که تازه خوانده اید به یاد بیاورید. چند کلمه کلیدی را در حاشیه بنویسید. این به درک بیشتر شما از متن کمک می کند.

تقویت مهارت های خواندن، کلید رشد ذهنی و حرفه ای است. اما به یاد داشته باشید که شادی و لذت را با یادگیری همراه کنید. موفقیت و رشد نیز باید سرگرم کننده باشد.

11. دید خود را در صفحه بیشتر کنید

به جای خواندن فقط یک یا دو کلمه در هنگام تثبیت چشم، می توانید خواندن 3 تا 7 کلمه (یا بیشتر) را با هر تثبیت چشم یاد بگیرید. این تغییر ساده می تواند به اکثر افراد کمک کند تا سرعت خواندن خود را سه برابر کنند!

این تمرین به شما کمک می کند تا این تکنیک را عملی کنید.

حرکات چشم را تمرین کنید:

یک کتاب داستانی یا غیرداستانی بگیرید و بگذارید عادت های بهتری در حرکت چشم داشته باشید تا به شما در خواندن سریعتر کمک کند.

به جای خواندن با نگاه کردن به اولین کلمه در هر سطحی که می خوانید، فقط با تمرکز روی کلمه دوم شروع کنید. اولین تثبیت چشم شما در هر خط به جای حرف اول با کلمه دوم شروع می شود. همچنین بر روی کلمه دوم تا آخر هر خط تثبیت خواهید شد.

به خودتان دو دقیقه فرصت دهید تا این روش جدید خواندن را تمرین کنید و هرچه سریعتر بخوانید. سعی کنید بیش از یک بار در هر 2 تا 3 کلمه در هر خط چشم خود را متوقف کنید.

12. دوباره خواندن را متوقف کرده و تمرکز را بیشتر کنید

خواندن مجدد و برگشت به هنگام خواندن بسیار ناکارآمد است.

بازخوانی دو نوع اصلی دارد: آگاهانه و ناخودآگاه.

بازخوانی آگاهانه، رگرسیون خوانده می شود. این زمانی است که شما آگاهانه تصمیم می گیرید که خواندن را متوقف کنید و برای درک بهتر آن به نقطه قبلی که قبلاً خوانده اید، برگردید.

بازخوانی ناخودآگاه هنگامی است که چشم شما به یک نقطه اشتباه بر می گردد. تغییر چشمان خود از یک خط به خط دیگر و گم کردن خطی که می خواندید در صفحه نمونه هایی از خواندن ناخودآگاه یا پرش به عقب است.

دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است یک جمله، کلمه، پاراگراف یا موارد دیگر را دوباره بخوانید.

دلایل زیادی برای خواندن مجدد وجود دارد. خواننده معمولی ​​مرتباً گم می شود و متن را دوباره می خواند، این یکی از دلایلی است که بیشتر افراد چنین خواندن کندی دارند.

خبر خوب این است که ثابت کردن خواندن آگاهانه و ناخودآگاه با یک تمرین ساده خواندن با سرعت انجام می شود که شامل خواندن با یک اشاره گر است.

13. سریعتر بخوانید و بیشتر بدانید

تمرکز یک عنصر کلیدی برای خواندن مؤثر است و به ویژه به چند دلیل چالش برانگیز است.

اول از همه، ذهن خود ما با ما مقابله دارد. این صدای اندک در داخل سر شما به راحتی پریشان می شود و می تواند حواس تان را پرت کند. تمرین آموزش ذهن آگاهی و مراقبه می تواند به ما در یادگیری چگونگی کنترل ذهن خود کمک کند.

اما این فقط آغاز کار است که هنگام خواندن دچار حواس پرتی و از دست دادن تمرکز شوید. ما همچنین باید با تحریک مقابله کنیم. می بینید، مغز شما می تواند اطلاعات بیشتری را از آنچه می خوانید پردازش کند. وقتی خواننده ماهری شوید، خواندن به یک عادت تبدیل می شود و درست مانند رانندگی با ماشین، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید در حالی که ذهن شما جای دیگر است.

اما حتی اگر شما می توانید به طور ناخودآگاه بخوانید، نمی توانید همه چیز را که خوانده اید بدون تلاش آگاهانه درک کنید و این نیاز به تمرکز و توجه جدانشدنی دارد.

خبر خوب این است که وقتی شروع به تمرین سریع خواندن می کنید سریعتر از یک خواننده متوسط ​​می خوانید.

این بدان معناست که اطلاعات و ورودی های بیشتر با سرعت بیشتری وارد مغز شما می شوند و این به معنای تحریک بیشتر و حواس پرتی کمتر است.

این در واقع یک نکته بسیار خوب است زیرا به شما کمک می کند تا بیشتر متمرکز شوید. وقتی فقط 150 یا 200 کلمه در دقیقه می خوانید، طبقه بندی کار آسانی است. در حالی که در حال خواندن 1000 کلمه در دقیقه هستید، طبقه بندی را امتحان کنید! انجام این کار غیرممکن است. چرا؟ زیرا وقتی سریع می خوانید، باید متمرکز شوید. صفحات را سریعتر عوض می کنید. چشمان تان را سریعتر حرکت می دهید. به یکباره اطلاعات بسیار بیشتری می خوانید که اگر تمرکز خود را از دست بدهید، نمی توانید سرعت را حفظ کنید.

تمرین نشانگر و آموزش حذف رگرسیون خواندن نیز به بهبود چشمگیر تمرکز شما کمک می کند زیرا می دانید که نمی توانید دوباره بخوانید.

وقتی می فهمید که گزینه خواندن مجدد را ندارید، نمی توانید به فکر ناهار یا آنچه که همکار آزار دهنده شما گفته است باشید و باید روی خواندن تمرکز کنید یا در غیر این صورت بسیاری از موارد را از دست خواهید داد. مثل اطلاعات مهم!

تمرکز یک نکته اصلی برای سرعت بخشیدن به موفقیت در سریع خواندن است اما خبر خوب این است که همان تمریناتی که به شما کمک می کند رگرسیون را از بین ببرید و اصلاح های چشمی خود را بهبود بخشید نیز به شما کمک می کند تا بیشتر بر روی کار مورد نظر تمرکز کنید.

اگر تمام آنچه شما انجام می دهید دو تمرین ساده خواندن با سرعت باشد در طول 30 روز شما به طور چشمگیری توانایی تمرکز خود را هنگام خواندن بهبود خواهید بخشید و اگر متوسط ​​یا پایین تر باشید شما به راحتی سرعت خواندن خود را سه برابر خواهید کرد.

نکات بیشتر برای تند خوانی

همانطور که با تمرین های تند خوانی که در بالا توضیح داده شد تمرین می کنید، حتما مطالب متنوعی را مطالعه کنید. با چیزهای ساده شروع کنید مثل داستان های معمولی که خواندن و درک آن آسان است.

برای اولین هفته تمرین خود، فقط مطالب آسان را بخوانید.

بعد از هفته اول، می توانید در طول جلسه تمرین خود خواندن کتاب های چالش برانگیز را شروع کنید. مجدداً، قرار نیست همه چیز را در حین تمرین درک کنید. دلیل اینکه می خواهید تمرین های خواندن سریع را با انواع مطالب خواندن تمرین کنید این است که شما در حال ایجاد یک عادت هستید.

شما نمی خواهید فقط هنگام خواندن رمان از تند خوانی استفاده کنید، می خواهید مغز خود را آموزش دهید که همیشه سرعت در خواندن داشته باشد (وقتی می خواهید). هرچه انواع مطالب خواندنی برای شما بیشتر باشد، مغز شما سریعتر یاد می گیرد و سرعت خواندن سریعتر شما تقویت می شود.

همچنین، حتماً با انواع متریالی که بیشتر می خوانید تمرین زیادی کنید. اگر دائماً بر روی صفحه کامپیوتر مطالعه می کنید، بعد از اولین هفته آموزش، سرعت خواندن را روی صفحه کامپیوتر تمرین کنید.

سطحی خواندن

تند خوانی

1. بدانید چه موقع سطحی بخوانید

از سطحی خواندن یا اسکیمینگ می توان برای به مطالعه درک غیر عمیق متن استفاده کرد. این می تواند برای نظر انداختن به یک روزنامه برای مطالب جالب یا مطالعه مفاهیم مهم از کتاب درسی در آماده سازی یک آزمون استفاده شود. اما بدانید که جایگزینی مناسب برای مطالعه کامل نیست.

2. عناوین و تیترهای هر بخش را بخوانید

فقط با خواندن عناوین فصل و هر زیر عنوان در ابتدای بخش های بزرگ شروع کنید. عناوین هر مقاله روزنامه یا فهرست مطالب یک مجله را بخوانید.

3. ابتدا و انتهای یک بخش را بخوانید

کتب درسی معمولاً حاوی مقالات و خلاصه ای از هر فصل است. برای متون دیگر، فقط پاراگراف اول و آخر یک فصل یا مقاله را بخوانید. اگر با موضوعی آشنایی دارید می توانید به سرعت آن را بخوانید اما سعی نکنید هر چه سریعتر خواندن تان را سریع کنید. شما با جست و خیز بیشتر بخش، در وقت خود صرفه جویی می کنید اما باید آنچه را می خوانید درک کنید.

4. در کل متن دور کلمات مهم را خط بکشید

اگر هنوز مایل به یادگیری بیشتر هستید، به جای اینکه به طور عادی بخوانید چشمان خود را سریعاً در طول صفحه بگردانید. اکنون که قسمت اصلی آن را می دانید، می توانید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که قسمت های مهم را نشان می دهد. کلمات زیر را نشان کرده و به دور آن حلقه بکشید:

  • کلماتی که چندین بار تکرار می شوند
  • ایده های اصلی – اغلب شامل کلماتی از عنوان یا تیتر صفحه
  • اسامی خاص
  • اصطلاحات، متن جسورانه، یا پاورقی
  • کلماتی که شما نمی شناسید

5. تصاویر و نمودارها را بررسی کنید

اینها اغلب بدون نیاز به خواندن زیاد اطلاعات زیادی را ارائه می دهند. یک یا دو دقیقه وقت بگذارید تا مطمئن شوید که هر نمودار را کاملاً درک کرده اید.

6. در صورت اشتباه، اولین جمله هر پاراگراف را بخوانید

اگر سررشته موضوع را گم کرده اید، شروع هر پاراگراف را بخوانید. یک یا دو جمله اول نکات اصلی را به شما یاد می دهند.

7. با استفاده از حاشیه نویسی مطالعه کنید

به عقب برگردید و به کلماتی که خط کشیده اید نگاه کنید. آیا می توانید این موارد را بخوانید و درکی کلی از متن داشته باشید؟ اگر با یک کلمه مشخص گیج شده اید، سعی کنید چند جمله در اطراف آن کلمه را بخوانید تا موضوع دوباره به یادتان بیاید. با انجام این کار دور کلمات اضافی را هم خط بکشید.

سرعت خواندن شما

آموزش تند خوانی

1. برای سرعت خواندن خود زمان بگذارید

پیشرفت خود را با زمانبندی روزانه خود یا هر بار که این تمرین ها را امتحان می کنید دنبال و مقایسه کنید. تلاش برای به دست آوردن بهترین سرعت شما می تواند انگیزه بزرگی را ایجاد کند. در اینجا آمده است که چگونه وقت خواندن خود را با کلمات در دقیقه اندازه گیری کنید:

  • تعداد کلمات را در یک صفحه بشمارید، یا تعداد آنها را در یک خط بشمارید و با تعداد خطوط را در صفحه ضرب کنید.
  • یک تایمر به مدت ده دقیقه تنظیم کنید و ببینید که در آن زمان چقدر می توانید بخوانید.
  • تعداد صفحاتی را که می خوانید با تعداد کلمات در هر صفحه ضرب کنید. تقسیم بر ده کنید تا کلمات خود را در هر دقیقه دریافت کنید.

2. اهداف خود را تعیین کنید

اگر روزانه یک یا چند از این تمرینات را تکرار کنید باید سرعت خواندن شما بهبود یابد. بسیاری از افراد بعد از گذشت چند هفته می توانند سرعت خواندن خود را دو برابر کنند. نقاط عطف خود را برای ایجاد انگیزه در تمرین خود تنظیم کنید:

  • 200 تا 250 کلمه در دقیقه سرعت خواندن مورد انتظار برای کسیست که 12 سال سن یا بالاتر دارد.
  • 300 واژه در هر دقیقه سرعت خواندن یک دانش آموز متوسط ​​است.
  • خواندن 450 واژه در هر دقیقه، سرعت خواندن یک دانشجو است. در حالت ایده آل، شما می توانید این کار را با درک کامل انجام دهید.
  • 600 تا 700 واژه در هر دقیقه، اغلب بیشترین سرعتیست که یک دانشجو یا دانش آموز می تواند  مطالعه کند. اکثر مردم می توانند با حدود 75٪ درک طبیعی خود با این سرعت بخوانند.
  • با خواندن 1000 واژه در دقیقه و بالاتر، به سطح خوانندگان سرعتی رقابتی می رسید. این معمولاً به تکنیک های افراطی احتیاج دارد که از بیشتر متن پرش می کنند. اکثر مردم با این سرعت نمی توانند چیزهای زیادی را به خاطر بسپارند.

بیشتر بخوانید

خواندن مهارتی است توسعه و تقویتش زمان می برد. هرچه این کار را بیشتر انجام دهید، بهتر خواهید شد. نظریه پردازان قبلاً فکر می کردند تنظیم اهداف خواندن روزانه یا سالانه احمقانه است و خواندن نباید یک مسابقه باشد اما اکنون فهمیده اند که اهداف تعیین شده شما را مجبور می کنند که وقت بیشتری برای مطالعه بگذارید و هرچه کتاب های بیشتری بخوانید، زودتر در خواندن سریع می شوید.

البته همیشه به یاد داشته باشید که بهترین راه برای لذت بردن از یک کتاب خواندن با سرعت خودتان است. با وجود اینکه ممکن است عالی به نظر برسد اما هرگز نمی خواهید کسی باشید که 1800 کلمه در دقیقه را  می خواند فقط به دلیل اینکه می تواند.

منظور فقط صرفه جویی در زمان است و اگر ساعت های غیرقابل توصیف را صرف یک داستان واقعاً عالی کنید، چه کسی اهمیت می دهد؟ همیشه تعداد کتاب های زیادی در جهان وجود خواهد داشت و فقط کسی که زمان بسیار زیادی دارد می تواند آنها را بخواند. بهتر است از کتابهایی که واقعاً می خواهید لذت ببرید، بهتر از آن است که سعی کنید نسخه‌ای از کتابهایی را که دوست ندارید خوانده باشید.

در نهایت، این شمایید که باید تصمیم بگیرید چقدر زمان و تلاش خود را برای خواندن سریعتر قرار دهید. تمرکز و تلاش ذهنی زیادی برای سرعت بخشیدن به خواندن نیاز است و هنگامی که آن را انجام می دهید، اطلاعات را از دست نمی دهید. اگر شما کسی هستید که دوست دارید چند لحظه مکث کرده و در هنگام لذت بردن از یک کتاب یا مقاله به فکر ایده های خود نیز باشید تند خوانی ممکن است برای شما مناسب نباشد زیرا آن لحظه ها از بین می روند.

بنابراین به طور خلاصه: تند خوانی برای هر چیزی که به درک واقعی آن نیاز دارید، احتمالاً ایده بدی است. با این حال، اگر چند سند دارید که می خواهید از طریق تند خوانی آن را بخوانید یا در حال خواندن چیزی باشید که مهم نیست، این روش ها هنوز هم می توانند ارزشمند باشند. فقط بدانید که شما به یک دستگاه درک مطلب تبدیل نمی شوید.

 

منبع:

lifehacker

wikihow

theutopianlife

tckpublishing

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی