خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

همه چیز درباره خواص دمنوش رزهیپ

تقویم فارسی اندروید

بوته های گل رز هزاران سال است که کشت می شوند، بنابراین درمانگران باستانی می توانستند به توت های قرمز روشن سرشار از ویتامین ها که هر پاییز در بوته ها رشد می کنند دسترسی داشته باشند. مدتهاست که شفا دهنده ها و متخصصان تغذیه در مورد فواید قدرتمند سلامتی استفاده از میوه گیاه رز برای تهیه دمنوش رزهیپ برای محافظت در برابر بیماری و قوی نگه داشتن کل بدن اطلاعات دارند.

دمنوش رزهیپ

میوه داگ رز (rosa canina) یکی از بهترین منابع طبیعی ویتامین C است و وقتی در آب داغ غوطه ور می شود دمنوش رزهیپ را با طعمی شیرین و دلپذیر مهیا می کند.

گیاهانی مانند برگ نعناع، سکنجبین و بادرنجبویه یا میوه هایی مانند تمشک یا توت فرنگی را می توان به این مخلوط اضافه کرد تا انواع بی پایان دمنوش رزهیپ تهیه شود و کام همه را خوشحال کند.

چگونه رشد می کنند

رزهیپ در بسیاری از مناطق آب و هوایی در سراسر جهان به صورت وحشی رشد می کند و برای رشد و نمو به آفتاب زیاد و باران منظم نیاز دارد.

بعد از رشد در تمام طول تابستان، بوته برگ های آن در پاییز می ریزد و میوه اش هنگام رسیدن اولین یخبندان، قرمز یا نارنجی می شود که این سیگنال آماده بودن میوه است.

از میوه های تازه می توان بلافاصله برای تهیه یک دمنوش رزهیپ با طعم ملایم استفاده کرد که ملس و ترش است و طعم آن مانند گلبرگ های گل است که به آن انرژی رشد می دهد.

میوه ها همچنین می توانند خشک و در یک مکان تاریک و خنک مانند یخچال یا فریزر برای استفاده های بعدی نگهداری شوند. دمنوش رزهیپ که از میوه های پیر ساخته می شود، دارای طعم قوی و شیرینی بیشتری نسبت به نوع تازه رسیده اش است.

سرشار از ویتامین C

دمنوش رزهیپ میزان قدرتمندی از ویتامین C را تأمین می کند و یک فنجان از آن به طور معمول شامل تأمین نیاز کل روز از ویتامین C می شود.

برخی از انواع آنها می توانند 40 برابر ویتامین C بیشتر از مرکباتی مانند پرتقال و لیمو داشته باشند.

ویتامین C یک ویتامین ضروری است که به استحکام استخوان ها کمک می کند، گردش خون را تقویت می کند، فشار خون را تنظیم می کند، رشد سلول های جدید خون را تشویق می کند و برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است. کمبود آن می تواند منجر به بیماری های جدی پزشکی مانند اسکوربوت و همچنین ریزش مو، خونریزی لثه و سایر بیماری ها شود.

از آنجا که بدن ما به تنهایی قادر به تهیه آن نیست، بنابراین باید آن را از طریق غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم، مانند دمنوش رزهیپ دریافت کنیم.

رزهیپ همچنین دارای ویتامین های B Complex، ویتامین E، آنتی اکسیدان ها، بیوفلاونوئیدها، پلی فنول ها و ده ها ویتامین دیگر، مواد مغذی و ترکیبات مفید است که به قدرت بدن ما کمک می کند.

تقویت طبیعی انرژی

دمنوش رزهیپ یک چای گیاهی است، به این معنی که به طور طبیعی فاقد کافئین است. مصرف بیش از حد کافئین، به خصوص در اواخر روز، می تواند به بی قراری منجر شود و از خواب شبانه شما جلوگیری کند.

اسید و مواد شیمیایی سخت موجود در نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه می تواند باعث سوءهاضمه، ترش کردن معده و سایر مشکلات دستگاه گوارش شود.

با دمنوش رزهیپ که تمام روز انرژی پایدار به همراه دارد و بعداً باعث بی خوابی هم نمی شود، از انرژی طبیعی و سالم بهره مند شوید. ویتامین های B Complex و ویتامین C با هم کار می کنند تا انرژی را افزایش دهند، تمرکز شما را بهبود ببخشند و شما را بدون مشکلاتی که کافئین ایجاد می کند، سرحال نگه دارد.

دمنوش رزهیپ به اندازه کافی ملایم است و می توانید هر زمان از روز آن را بنوشید و چون کافئین وجود ندارد، برای کودکان، زنان باردار یا شیرده، افراد مسن و هر کسی که می خواهد کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کند یک انتخاب عالی است.

داروهای گیاهی

بهترین میوه باستانی

دمنوش رزهیپ یک تقویت کننده عالی سیستم ایمنی است و ویتامین C تولید گلبول های سفید خون و سلامت تنفس را برای مقابله با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های شایع تحریک می کند.

میوه های آن همچنین پر از کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و پلی فنول ها هستند که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند و با رادیکال های آزاد که می توانند به سلول ها آسیب برسانند و با سرطان ارتباط دارند، مبارزه می کنند.

مطالعات نشان داده است که دمنوش رزهیپ می تواند باعث کاهش التهاب، سلامت قلب، کمک به بدن در تنظیم فشار خون، بهبود گردش خون، تقویت استخوان ها، تقویت هضم، تنظیم سطح قند خون، بهبود سریعتر زخم ها و تسکین درد شود.

پلینیوس، یکی از شاعران رومی و از اولین نویسندگانی که در مورد تاریخ طبیعی نوشت، ده ها مورد استفاده از آن را ثبت کرد و چای رزهیپ و سایر نوشیدنی هایش را به عنوان درمان های دارویی توصیف کرد که علاوه بر کمک به ترمیم زخم ها، می تواند بیماری معده و خستگی را درمان کند.

بعدها، دولت انگلیس از رزهیپ برای تهیه شربت مکمل غذایی در طول جنگ جهانی دوم استفاده کرد تا از بروز بیماری اسکوربوت در هنگام جلوگیری از حمل و نقل مواد غذایی تازه به کشور جلوگیری کند.

برخی از متخصصان تغذیه چای رزهیپ را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم توصیه می كنند و فواید درمانی و دارویی آن توسط دانشمندان و پزشكانی مورد بررسی قرار می گیرد كه امیدوارند خواص درمانی در طب جدید بیشتر جریان یابد.

تقویت پوست و مو

هر فروشگاه لوازم آرایشی را بررسی کنید، مطمئناً ده ها محصول دارای روغن رزهیپ را مشاهده خواهید کرد. میزان زیاد ویتامین C، ویتامین E، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید به روشنایی پوست، کاهش ظاهر چین و چروک و لکه های تیره، بهبود قابلیت ارتجاعی و یکنواخت شدن رنگ پوست کمک می کند.

می توانید روغن رزهیپ فشرده شده سرد و خنک را مستقیم به پوست خود بمالید یا چند قطره را با لوسیون های مورد علاقه خود و سایر محصولات مراقبت از پوست مخلوط کنید تا باعث افزایش رطوبت و مواد مغذی شود. این ماده بلافاصله به پوست شما جذب می شود و احساس سنگینی و چربی برخی از محصولات را ندارد.

افراد مشهوری از جمله میراندا کر و کیت میدلتون، دوشس کمبریج و همسر شاهزاده ویلیام، در مورد اثرات ضد پیری روغن رزهیپ گفته اند و راضی بوده اند.

با نوشیدن دمنوش رزهیپ، حاوی همان روغن های طبیعی، ویتامین ها و مواد معدنی که پوست را روشن می کند و موها را براق و سالم نگه می دارد، فواید روغن رزهیپ را تقویت کنید.

کمک به هضم غذا

دمنوش رزهیپ دارای خواص ضد التهابی است که به عضلات معده کمک می کند تا از گرفتگی معده، سوزش معده و نفخ جلوگیری کند. این چای به لطف غلظت بالای آنتی اکسیدان ها به بهبود جذب مواد مغذی نیز کمک می کند. چای رزهیپ همچنین حاوی فلاونوئیدهایی است كه با آنزیم های گوارشی ارتباط هایی ایجاد می كنند كه به تجزیه موثرتر غذا كمك می كنند.

چای رزهیپ همچنین حاوی اسیدهای تری ترپن است که با عوامل بیماری زایی که می توانند باعث ناراحتی معده و اسهال شوند مقابله می کند. این ترکیبات شامل ساپونین هایی است که از انتشار عوامل بیماری زا جلوگیری کرده و از سلامت دستگاه گوارش محافظت می کنند.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

نوشیدن چای رزهیپ ممکن است به کنترل وزن و تسریع در کاهش وزن کمک کند. مطالعه ای که توسط Dovepress منتشر شده است، تأثیرات چای رزهیپ بر روی افراد چاق را بررسی کرده است. این مطالعه یک آزمایش بالینی تصادفی و دوسوکور بود. به سی و دو نفر از افراد مبتلا به چاقی به مدت 12 هفته عصاره گل رزهیپ یا دارونما داده شد. در شرکت کنندگانی که از گل رزهیپ استفاده کردند، چربی احشایی شکمی نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، به میزان قابل توجهی پایین بود.

از سلامت قلب حمایت کنید

چای رزهیپ ممکن است در برابر بیماری های قلب و عروق از جمله حمله قلبی و لخته شدن خون محافظت کند. خواص ضد التهابی چای رزهیپ به کاهش التهاب در رگ ها و رگ های خونی برای بهبود گردش خون کمک می کند. این به تنظیم فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

چای رزهیپ همچنین می تواند كلسترول را كه یكی از عوامل خطرزای بیماری های جدی قلبی است، كاهش دهد. دانشمندان تحقیق متقابل را برای بررسی تأثیر رزهیپ و کلسترول انجام دادند. به بیماران چاق هر روز و به مدت شش هفته پودر رزهیپ داده شد. در پایان مطالعه، شرکت کنندگان کاهش سطح کلسترول بالا را تا پنج درصد نشان دادند.

ممکن است از آرتریت روماتوئید جلوگیری کند

چای رزهیپ دارای خواص ضد التهابی است که می تواند از دردهای مرتبط با درد عضلات و مفاصل جلوگیری کند. بنیاد آرتریت اظهار داشت که رزهیپ با مهار تولید پروتئین های التهابی، التهاب را کاهش می دهد. مصرف روزانه آن ممکن است به لطف کاهش التهاب، به کاهش درد مرتبط با آرتروز کمک کند. آنها اظهار داشتند که یک مطالعه نشان داد که رزهیپ حدود یک سوم درد مفاصل را کاهش می دهد. در مطالعه دیگری، رزهیپ علائم آرتریت روماتوئید را در 89 فرد بهبود بخشید.

نماد تاریخی

بوته های گل رز بیش از 5000 سال است که کشت می شوند و مورخان تصور می کنند که احتمالاً کشت آن در چین آغاز شده است. امروزه بیش از 150 گونه گل رز فقط در نیمکره شمالی زمین وجود دارد و می توان از بسیاری از آنها برای تهیه چای رزهیپ استفاده کرد.

گل های رز در دوره رومی ها هنگامی که از آنها برای تهیه عطر چای و گلاب استفاده می کردند مانند نوشیدنی هایی که به عنوان دارو استفاده می شدند، ارزشمند بودند. رومی ها حتی باغ های گل سرخ بزرگ را برای لذت بردن شهروندان کاشتند.

در طول قرن پانزدهم، گل های رز وقتی که می توانستند نمادی از خانواده های نجیب زاده متخاصم در انگلیس باشند، معنای شوم تری پیدا کردند.

خانه لنکستر از گل رز قرمز به عنوان نماد خود استفاده کرد، در حالی که خانه یورک از گل رز سفید استفاده کرد. چندین دهه جنگ داخلی بین خانواده ها به نام “جنگ گلهای رز” ملت را از هم پاشید و سرانجام وراث مرد هر دو خانواده را از بین برد.

سرانجام، خانواده ها مجدداً در خانه تودور به هم پیوستند که گلهای رز قرمز و سفید را به یک نشان جدید تبدیل کرد که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

گل سرخ در ادبیات، شعر و موسیقی نیز سابقه ای طولانی دارد.

در دهه 1500، نمایشنامه نویس ویلیام شکسپیر چنان با گل سرخ  خو گرفته بود که یکی از مشهورترین دیالوگ های رومئو و ژولیت را الهام بخشید: “گل رز با هر نام دیگری هم خوشبوست.”

برداشت رزهیپ

برای برداشت شخصی رزهیپ حتما بوته هایی را انتخاب کنید که با سموم دفع آفات یا سایر مواد شیمیایی سخت آفت کشی نشده اند و برای جلوگیری از خراشیده شدن دست تان توسط خارها از دستکش استفاده کنید.

میوه هایی را انتخاب کنید که قرمز روشن یا نارنجی باشند و وقتی آنها را لمس می کنید سفت باشند. هر کدام را که شکسته است، توسط پرندگان یا حشرات خورده شده است، یا علائم پوسیدگی دارد را انتخاب نکنید.

آنها را با دست با جدا کردن میوه از شاخه برداشت کرده و یا با استفاده از قیچی آنها را به آرامی از شاخه ها جدا کنید.

اگر از میوه تازه برای تهیه چای رزهیپ استفاده می كنید، می توانید بذرها را در میوه ها رها كنید. گلهای رز را به راحتی له كرده تا آب و طعم آن آزاد شود و آنها را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب داغ قرار دهید.

چای تازه رزهیپ را می توان خنک کرد، در ظرف شیشه ای نگهداری کرد و به مدت سه روز در یخچال نگه داشت.

دمنوش گیاهی

مواد لازم برای دمنوش رزهیپ

  • 1 فنجان میوه رزهیپ (تازه یا خشک)
  • 4 نوار پوست لیموی تازه
  • 4 نوار پوست پرتقال تازه

طرز تهیه:

اگر از میوه تازه برای تهیه این چای گلاب استفاده می کنید، آنها را له کنید تا آب آن آزاد شود و طعم آن باز شود. 1 قاشق چایخوری از آن لازم دارید. از میوه گل رز و 1 نوار از پوست لیمو و پرتقال در یک فنجان چای ریخته و آب جوش را روی این مخلوط بریزید.

اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه دم بکشد تا چای به رنگ نارنجی روشن و بسیار معطر برسد. در صورت تمایل، مقدار کمی عسل، استویا، شکر یا شیرین کننده مورد علاقه خود را بهم بزنید. 4 وعده تهیه می کند.

چای رزهیپ همچنین می تواند تا سه روز در یخچال نگهداری شود تا در فرصتی دیگر از آن لذت ببرید.

چای رزهیپ همچنین یک نوشیدنی عالی برای طراوت دادن به کوکتل ها است. با تهیه شربت رزهیپ، طعم گل را تقویت کنید. به سادگی 2 قاشق غذاخوری را بجوشانید. رزهیپ با 1 فنجان آب و 1 فنجان شکر اضافه کنید و برای حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که به قوام شربت برسد روز حرارت بماند.

منبع:

getnadi

senchateabar

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی