تغذيه سالم سلامت

نكات مهم تغذيه اي در ايام عيد نوروز

زیاده روی در مصرف غذا و تنقلات، شیرینی و شکلات می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی و همچنین افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن در ایام نوروز شود...
تقویم فارسی اندروید

یک کارشناس تغذیه به خانواده‌ها توصیه کرد: برای خرید آجیل پایان سال، آجیل کم نمک را انتخاب کنند.

100901647786

نیلوفر حیدری در خصوص تغذیه در ایام نوروز گفت: زیاده روی در مصرف غذا و تنقلات، شیرینی و شکلات می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی و همچنین افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن در ایام نوروز شود. حیدری گفت: در مورد افرادی که مبتلا به قند خون و یا چربی خون بالا هستند زیاده روی در مصرف این مواد باعث اختلال در وضعیت سلامت آنها خواهد شد، بنابراین برای برخورداری از آرامش و سلامتی در سفرهای نوروزی باید تعادل در مصرف مواد غذایی را در نظر گرفت. وی تاکید کرد: کودکان باید از مصرف بیش از حد شیرینی و شکلات در ایام نوروزی و سفرهای نوروزی اجتناب کنند، زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات در کودکان اغلب باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ می شود، ضمن اینکه مانع مصرف وعده‌های اصلی غذا می‌شود.

حیدری افزود: بعد از هر بار مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز به بهداشت دندان‌ها و مسواک زدن به خصوص در کودکان توجه شود.

وی ادامه داد: همچنین هنگام خرید آجیل باید به تازگی و کم نمک بودن آن توجه داشت و تا حد امکان از فروشگاه‌هایی که معتبر هستند و اجناس با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند و مواد را در مکانی خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری می‌کنند، خریداری کنید. حیدری گفت: باید از خرید خشکباری که علائم کپک زدگی در آنها مشاهده می شود خودداری کرد و بهتر است انواع کم نمک آجیل برای خرید انتخاب شود.

وی در ادامه افزود: در سفرهای نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر زمان‌ها تنظیم شود و در صورت مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده در مصرف آنها زیاده روی نشود. همچنین در این ایام بهتر است حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی کاهش داد و به ویژه شام را مختصر میل کرد. حیدری در خصوص تغذیه در سفر نیز یادآور شد: حتما در طول سفر به دریافت مقادیر مناسب لبنیات پاستوریزه دقت کنید و روزانه متناسب با نیاز بدنتان حدود 2 تا 3 لیوان شیر یا ماست استفاده کنید و در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید و حداقل روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات مصرف نمائید. وی گفت: در سفر بهتر است از آب‌های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: برای برطرف شدن نیاز بدن به مایعات، آب بهترین نوشیدنی است و توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف آبمیوه‌های مصنوعی و نوشابه‌های گازدار پرهیز شود. وی در پایان عنوان کرد: به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده نمایید و تا حد امکان از مصرف سوسیس، کالباس و ساندویچ های آماده پرهیز کنید.

گردآوری: گروه هفت گنج

منبع: ايسنا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی