سلامت سلامت جسمي

نشانه‌های ابتلا به آندومتریوز

تقویم فارسی اندروید

نشانه‌های ابتلا به آندومتریوز

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بیماری آندومتریوز گفت: زنانی که مبتلا به این بیماری بوده و قصد بارداری دارند، بهتر است با مشورت پزشک جهت فرزنددار شدن اقدام کنند.
آندومتریوز

به گزارش سلامت نیوز، لاله اسلامیان در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با بیماری آندومتریوز اظهار داشت: تشخیص این بیماری به طور قطعی انجام نمی‌گیرد ولی به صورت کلی معاینه لگن توسط پزشک، سونوگرافی، لاپاراسکوپی و MRI جهت تشخیص بهتر این بیماری کمک می‌کند.

وی افزود: آندومتریوز بیماری است که طی آن بافت داخل رحم که آندومتر نام دارد به اشتباه در جایی خارج از رحم قرار می‌گیرد.

جراح زنان و زایمان ادامه داد: این سلول‌ها در قسمت‌های مختلفی از بدن از جمله داخل حفره شکمی یا روی تخمدان قرار می‌گیرند و بافت‌های نابجایی را تولید می‌کنند همچنین این بیماری می‌تواند از بعد از دوران بلوغ تا قبل از یائسگی در زنان ایجاد شود و سن خاصی را در بر نمی‌گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: یکی از علل بروز این بیماری می‌تواند سیکل عادت ماهیانه باشد به این صورت که خون به صورت برگشت‌پذیر از داخل لوله‌ها وارد حفره شکمی شده و سلول‌هایی از آندومتر که هنوز زنده هستند در آنجا کاشته می‌شود همین مسئله سبب بروز بیماری می‌شود.

اسلامیان با اشاره به علایم این بیماری اظهار کرد: دردهای غیرطبیعی و کیست‌های تخمدانی از جمله نشانه‌های وجود آندومتریوز است همچنین ممکن است افراد به دلیل وجود توده‌های لگنی یا کیست‌های تخمدان به پزشک مراجعه کنند اما علامت واضح وجود این بیماری درد شدید هنگام عادت ماهیانه است به طوری که هر ماه از ماه قبل درد بیشتری احساس می‌کنند.

وی گفت: تنها راه تشخیص قطعی بیماری بافت شناسی نمونه است یعنی آزمایشگاه بافت آندومتریوز را تشخیص و تأیید کند. البته امروز بیشتر از شیوه لاپاراسکوپی برای این مسئله استفاده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه استفاده از قرص‌های ضدبارداری در زنان جوانی که تمایل به بچه‌دار شدن ندارند، بهترین راه کاهش دردهای ناشی از این بیماری است، گفت: البته در این موضوع باید به عوامل مختلفی توجه داشت کسانی که سابقه سرطان در اقوام نزدیک خود دارند باید این موضوع را به صورت تخصصی با پزشک خود مطرح سازند.

اسلامیان خاطر نشان کرد: در مواردی که زنان تمایل برای بارداری داشته پزشک اقدامات لازم را جهت درمان آندومتریوز به روش غیر از قرص‌های ضدبارداری انجام داده تا این بیماران بتوانند مشکل خود را که در واقع نازایی است رفع کنند.

وی توصیه کرد: زنانی که بیماری آندومتریوز داشته و قصد بارداری دارند بهتر است تحت نظر پزشک هر چه سریعتر جهت فرزنددار شدن اقدام کنند.

جراح زنان و زایمان در رابطه با فیبرهای آدنوما در سینه زنان گفت: اصولا این فیبرها خطرناک نبوده و بیماران باید جهت کنترل این بیماری هر چند ماه یک بار بنا به توصیه پزشک سونوگرافی کنند همچنین در صورت داشتن درد زیاد در ناحیه سینه برای بیماران ویتامین E تجویز می‌شود.

منبع : salamatnews.com

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی