تبلیغ رپورتاژ

نحوه استفاده از روغن‌های مختلف هنگام آشپزی

تقویم فارسی اندروید
روغن‌های مختلف

مواد غذایی می‌توانند تاثیر مستقیمی بر سلامتی داشته باشند و از آن‌جایی که در رسپی اغلب غذاها، روغن هم وجود دارد انتخاب روغن مناسب برای پخت‌وپز و سرخ کردن یکی از دغدغه‌های مهم افراد است. برای مثال انواع روغن ممکن است نقطه دود متفاوتی داشته باشند و به همین خاطر لازم است قبل از انتخاب آن‌ها، درباره کیفیت و نحوه استفاده این محصولات اطلاعات به‌دست آورد. در ادامه با این موضوع آشنا می‌شوید که مهم است از روغن‌های مختلف در هنگام آشپزی چگونه استفاده کرد.

روغن ذرت

روغن ذرت

روغن ذرت یکی از روغن‌های گیاهی تصفیه‌شده برای پخت‌وپز و سرخ کردن است. از این روغن برای درست کردن سس سالاد نیز استفاده می‌شود. قیمت بهترین مارک روغن ذرت با توجه به کیفیت بالای آن، مناسب است. برای خرید روغن اصل یا جدید می‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین معتبر مراجعه کنید و آن‌ها را با استفاده از خدمات خرید آنلاین تهیه کنید. برای استفاده بهتر از زمان باارزش خود، خرید اینترنتی گزینه بسیار مناسبی است و به شما در صرفه‌جویی در وقت و هزینه کمک می‌کند.

این روغن، نقطه دود بالایی دارد و به همین دلیل روغن مناسبی برای سرخ کردن است. همان‌طور که ذکر شد از آن برای پخت‌وپز هم استفاده می‌شود. در برخی از مطالعات، احتمال اثر مثبت این روغن بر سلامت قلب مطرح شده است.

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی حرارت را به‌خوبی تحمل می‌کند و برای سرخ کردن بسیار محبوب و مناسب است. معمولا از این روغن برای سرخ کردن بوقلمون استفاده می‌کنند. روغن بادام زمینی، منبع خوبی از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان است و کمی طعم آجیل دارد. روغن بادام زمینی می‌تواند روغن مفیدی باشد اما بهتر است از آن به‌اندازه استفاده شود.

همچنین گفته می‌شود هنگام پخت‌وپز می‌توان از روغن بادام زمینی دو یا سه مرتبه استفاده کرد. البته لازم است دقت کنید که استفاده مجدد از روغن تنها زمانی صورت بگیرد که روغن همچنان سالم مانده باشد و نشانه فاسد شدن نداشته باشد. از روغن بادام زمینی برای پخت‌وپز، سرخ کردن و برای درست کردن سس سالاد می‌توان استفاده کرد.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از روغن‌های پرطرفدار در جهان است. روغن زیتون انواع مختلفی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به روغن زیتون معمولی، بکر و فرابکر اشاره کرد. روغن زیتون فرابکر یکی از روغن‌های بسیار سالم است و مصرف آن مزایای زیادی دارد. برای مثال این روغن می‌تواند کلسترول LDL را کاهش دهد.  البته این روغن نقطه دود پایینی دارد و از آن برای تهیه سس سالاد یا غذاهایی که با حرارت کم پخته می‌شود استفاده می‌کنند.

در کنار برخی از روغن‌ها، کیفیت انواع ادویه هم اهمیت دارد. برای مثال می‌توان به کیفیت ادویه های ارگانیک اشاره کرد. برای خرید ادویه جات ارگانیک سالم مانند ادویه محلی و روستایی می‌توان به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرد. قیمت ادویه ارگانیک با توجه به مزایایی که دارد می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد. همچنین اگر قصد خرید آنلاین را دارید برخی از مراکز فروش، لیست قیمت را ارائه داده‌اند.

روغن کانولا

روغن کانولا

روغن کانولا یک روغن‌ گیاهی است و مقدار زیادی امگا 3 دارد. این روغن می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد. کانولا طعم خوبی دارد اما اگر برای مدت طولانی بماند ممکن است بوی نامطبوعی پیدا کند. این روغن پس از باز شدن حدود شش ماه تا یک سال ماندگاری دارد.

کانولا علاوه بر طعم خوب، نقطه دود بالایی دارد و به همین خاطر برای انواع غذاها می‌تواند مناسب باشد. برای مثال می‌توان به غذاهای کبابی، سرخ‌شده، پخته و غیره اشاره کرد. همچنین روغن کانولا بسیار تصفیه شده است و فرایند تولید می‌تواند به کاهش مواد مغذی این روغن منجر شود.

روغن آفتابگردان

روغن آفتاب‌گردان در گروه روغن‌های گیاهی قرار می‌گیرد و یکی از روغن‌های معروف و شناخته‌شده در ایران و در جهان است. این روغن، نقطه دود بالایی دارد و به‌همین خاطر هم برای پخت‌وپز و هم برای سرخ کردن ایده‌آل است. همچنین روغن آفتاب‌گردان انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع آن می‌توان گفت این روغن حاوی برخی از ویتامین‌ها است و می‌تواند به محافظت از سلامتی کمک کند.

روغن هسته انگور

این روغن یکی از روغن‌های عالی است و نقطه دود بالایی هم دارد و از این رو می‌تواند برای سرخ کردن گوشت و سایر مواد غذایی مناسب باشد. همچنین از این روغن برای تهیه انواع سوپ و تهیه انواع سس پاستا استفاده می‌کنند.

روغن کنجد

از این روغن در غذاهای چینی، ژاپنی و خاورمیانه‌ای استفاده می‌کنند. گفته می‌شود روغن کنجد می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. علاوه بر ارزش غذایی روغن کنجد، این روغن همچنین می‌تواند برای سرخ کردن و پخت‌وپز مناسب باشد.

برای مشاهده موارد بیشتر انواع روغن های گیاهی مناسب برای آشپزی این مطلب را نیز مطالعه کنید.

 

در پایان، برای نحوه مصرف روغن‌های مختلف هنگام آشپزی می‌توان مواردی نظیر کیفیت، ارزش غذایی و نقطه دود روغن را در نظر داشت. برای مثال اگر به نقطه دود روغن توجه نکنید پس از داغ شدن تجزیه می‌شود و با ایجاد ترکیبات ناسالم می‌تواند به سلامتی صدمه بزند. برخی از روغن‌ها مثل روغن ذرت یا کانولا نقطه دود خوبی دارند و برخی از روغن‌ها مانند روغن زیتون فرابکر نقطه دود پایینی دارند. هر نوع از این روغن‌ها برای سرخ کردن، پخت‌وپز و تهیه سس سالاد مناسب هستند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی