سلامت سلامت جسمي مطالب اختصاصي

موثرترين روش ها براي پيشگيري ، مقابله و درمان پشه‌گزیدگی

در این مطلب از هفت گنج ، به موثرترين روشها براي پيشگيري از گزش پشه و مقابله و درمان نيش پشه اشاره كرده ايم. با ما همراه شويد ...
تقویم فارسی اندروید

در این مطلب از  هفت گنج ، به موثرترين روشها براي پيشگيري از گزش پشه و مقابله و درمان نيش پشه اشاره كرده ايم. با ما همراه شويد …

گزش پشه
گزش پشه

پشه چه کسانی را نیش می‌زند؟

برخی افراد که پی در پی دچار گزش پشه می‌شوند، کم کم بدنشان در مقابل نیش واکنش نشان نمی‌دهد، یعنی نوعی مصونیت در مقابل آن پیدا می‌کنند.

متوسط دمای پوست انسان بین 31 تا 35 درجه سانتیگراد است. پشه‌ها پوستی که گرم باشد (دمای بالای 32 درجه) را دوست داشته و برای گزش انتخاب می‌کنند.

پشه ها چطور انسان ها را پيدا ميكنند؟

پشه، عبور جریان خون در رگ های بدن شما را از فاصله 9 متری تشخیص می دهد. گیرنده‌های قوی دی اکسید کربن این حشره، به او اجازه می‌دهد تا نسبت به حداقل میزان این گاز فورا واکنش نشان دهد. بوی پوست بدن انسان تنها در صورت نزدیک بودن حشره به انسان کارایی دارد.

پیشگیری از گزش پشه

– پشه‌ها رنگ‌ها را تشخیص می‌دهند. آن‌ها به سمت رنگ‌های سیاه، قرمز تیره و آبی تیره بیشتر جلب می‌شوند و در مقابل، کمتر به سمت رنگ‌های سفید، زرد و سبز روشن جذب می‌شوند.

– مالیدن آب لیمو روی پوست، استفاده از اسپری حشره‌کش، نصب توری درب و پنجره، پماد و کرم مخصوص فراری دهنده پشه از پوست بدن، ریختن نفت هر چند وقت یک بار در لوله‌های فاضلاب و دستشویی منزل از ورود و گزش پشه جلوگیری می کند.

– هنگام مواجهه با پشه عصبانی نشوید و این قدر تکان نخورید. خشم شما سبب افزایش حرات بدن شده و در نتیجه پشه‌ها بیشتر به سمت شما جذب می‌شوند.

موثرترين روشهاي درمان نيش پشه 

1- مخلوط جوش شیرین و سركه :

با مخلوط کردن جوش شیرین و سرکه خمیری درست کنید و این ماده خمیری‌شکل را روی نقاطی که پشه نیش زده بمالید. این خمیر، اثر سمی ماده ای را که پشه با نیش خود وارد بدن کرده است، خنثی می کند و به زودی خارش آن بهبود می یابد. بعد از آن‌که این ماده خمیری خشک شد، بهبود گزش پشه تسریع می شود.

2- خمیر دندان :

استفاده از خمیردندان سبب تسکین خارش می شود. خارش پوست باعث گسترش سم به مناطق دیگر پوست می شود و سبب افزایش خارش های بعدی می گردد.

3- نمک:

پس از آن که قسمتی از بدنتان دچار گزش پشه شد، می توانید آن قسمت را با آب بشویید  و روی آن را آرام بمالید. سپس اطراف آن قسمت نمک بمالید. خارش آن، بعد از چند لحظه بهبود می یابد.

4- دئودورانت :

ماهیت قلیایی دئودورانت باعث تسکین درد گزش پشه می شود. نوع جامد آن از نوع اسپری و ژل آن بهتر می باشد.

اگرچه استفاده از سرکه به بهبود خارش کمک شایانی می کند، اما استفاده از سرکه برای پوست های حساس توصیه نمی شود، چون آن را دچار التهاب می کند

5- آلوئه ورا:

از درمان های مهم خانگی برای بیماری های پوستی از جمله گزش پشه، استفاده از آلوئه ورا می باشد. استفاده از آلوئه ورا، نه تنها خارش نیش پشه را تسکین می دهد، بلکه سبب تسریع در بهبودی آن می شود.

6- سرکه سفید:

سرکه سفید نه تنها یک پاک کننده طبیعی است، بلکه به عنوان تسکین دهنده خارش و ضدعفونی کننده در گزش پشه استفاده می شود. یک پنبه را به سرکه آغشته کنید و به نرمی بر روی قسمتی از پوست که دچار گزش پشه شده بمالید و اثر آن را پس از چند لحظه مشاهده کنید.

اگرچه استفاده از سرکه به بهبود و کم شدن درد و خارش کمک شایانی می کند، اما استفاده از سرکه برای پوست های حساس توصیه نمی شود، چون این نوع پوست ها را دچار التهاب می کند.

7- پوست موز:

پوست موز می تواند در درمان گزش پشه موثر باشد. این ویژگی به خاطر وجود مقادیر زیادی پتاسیم و آنتی اکسیدان های مختلف در پوست موز می باشد. این عناصر هم در موز و هم در پوست موز وجود دارد، اما استفاده از پوست آن بهتر جواب می دهد.

برای کاهش درد ناشی از گزش پشه کافی است قسمت داخلی پوست موز را روی منطقه مورد نظر بگذارید تا تاثیر کند.

8- لیمو:

استفاده از لیمو نه تنها خارش را برطرف می کند، بلکه از بروز عفونت نیز جلوگیری می نماید. لیمو یک ضدعفونی کننده طبیعی است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، به ترمیم پوست سرعت می بخشد. یک لیمو را ببرید و هسته هایش را خارج کنید و آن را بر روی قسمت مورد نظر بگذارید.

9- روغن درخت چای:

استفاده از این روغن در مبارزه با عفونت بسیار موثر است و یک ضد التهاب طبیعی محسوب می شود. همچنین به ترمیم پوست کمک شایانی می کند. برای بهبود گزش پشه چند قطره از این روغن را بر روی منطقه موردنظر بریزید.

اگر پس از گزش پشه، علایمی مانند درد و تب به همراه ورم شدید پوست را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید

10- كمپرس آب گرم:

استفاده از کمپرس آب گرم ویا دوش آب گرم می تواند در تسکین درد ناشی از گزش پشه موثر باشد. گرما سبب خروج بزاق پشه از پوست می شود و در کاهش درد بسیار موثر می باشد.

اگر چه این راه حل موقتی است، اما وقتی حس گرما به مغز منتقل شود، تا مدتی مغز با گرمای محل گزیده شده روبرو می شود و به فکر سرد کردن آن منطقه است و برای مدتی درد ناشی از گزیدگی را فراموش می کند.

11- برگ ریحان، اسطوخودوس و بارهنگ :

نتایج بررسی‌های حاکی از آن است که ريحان حاوی ترکیب‌های شیمیایی است که می‌توانند در درمان خارش موثر باشند. برای بهره‌ بردن از خواص این سبزی باید مقداری از ریحان خشک شده را داخل آب جوشاند و این جوشانده را پس از سرد شدن روی پوست مالید تا خارش ناشی از پشه‌گزیدگی را از بین ببرد.

همچنين ميتوانيد از برگ گیاهانی نظیر اسطوخودوس و بارهنگ استفاده کنید و روی زخم بگذارید (می توانید عصاره برگ را روی منطقه مورد نظر بگذارید) و روی آن را با دستمال تمیزی بپوشانید و ببندید.

12- كمپرس آب سرد و  یخ:

استفاده از یخ موجب بی حس شدن منطقه مورد نظر شده و تاثیر هیستامین را محدودمی کند (هیستامین در واکنش به ماده آلرژی زایی که پشه وارد بدن کرده است تولید می شود). همچنین یخ به کاهش خارش و درد کمک می کند.

13- چای کیسه ای:

می توانید از چای کیسه ای مصرف شده و خیس استفاده کنید. آن را روی محل مورد نظر بگذارید و اجازه دهید تا تانن موجود در برگ چای به مقابله با آلرژی و خارش پوستی بپردازد.

14- صابون :

صابون به دلیل خاصیت قلیایی اش، درد ناشی از گزش پشه را تسکین می دهد. مقداری از صابون را روی قسمت مورد نظر بگذارید و صبر کنید.

15- بلغور جو:

این ماده حاوی ترکیب‌های خاصی با ویژگی ضد تحریک و سوزش است و به همین دلیل می‌تواند خارش و ورم ناشی از گزیدگی را از بین ببرد. تهیه خمیر بلغور جو از طریق ترکیب آن با آب و قرار دادن آن روی محل گزیدگی به مدت 10 دقیقه شفابخش خواهد بود.

16- عسل:

این ماده دارای خواص ضدالتهابی و آنتی باکتریال است. استفاده از این ماده شیرین یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی خانگی است. عسل از سابقه‌ای چند صد ساله در دانش پزشکی برخوردار است و برای درمان گزیدگی‌ها و بیماری‌های مختلف کارکردهای متعددی دارد. قرار دادن یک قطره کوچک از عسل در محل گزیدگی، خارش ناشی از آن را تسکین می‌دهد.

17- از پماد کالامین و بتامتازون استفاده کنید.

18- پياز :

یک برش تازه از پیاز را روی محل گزیدگی قرار دهید.

19- جوش شيرين:

در مواردی که نیش پشه موجب کهیر و ورم در پوست شده باشد، مقداری جوش شیرین را با افزودن آب خمیر کنید. این خمیر را روی کهیر بمالید.

روشهاي دور كردن پشه از محل زندگي

اولین روش ، خلاص شدن از آب‌های راکد در اطرافتان است.به عنوان مثال، ظروف آب حیوانات خانگی و حوض‌ها محل مناسبی برای تخم‌گذاری این پشه‌ها و گسترش دامنه فعالیت آن‌هاست.

 دومین راه ، کاشتن و یا نگهداری از گیاهان چون علف گربه،‌ اکلیل کوهی، بالنگ، استوخدوس، دارچین و نعناع است. این گیاهان مانع جذب پشه‌ها می‌شوند یا به عبارتی به گیاهان پشه‌گریز معروف هستند.

سومین روش ، این است که از سیر استفاده کنید. پشه‌ها همانند خون‌آشام‌ها از این گیاه نفرت دارند. اگر از بوی سیر متنفرید، یک تکه پارچه را در آب سیر خیس کنید و پس از خشک شدن، آن را خارج از اتاق و یا محلی که زندگی می‌کنید، آویزان کنید. اگر هم برایتان فرقی نمی‌کند که بوی سیر بدهید، یک حبه سیر را چهار قسمت کرده و یکی از این چهار قسمت را له کرده و با پنج لیوان آب مخلوط کنید و به صورت اسپری درآورید و به خود بپاشید. این روش پشه‌ها را از شما دور می‌کند. همچنین می‌توانید یک بوته سیر را از سر در اتاقتان آویزان کنید.

چهارمین راه ، این است که گیاه مریم گلی و اکلیل کوهی را درون زغال کباب بریزید. این روش به راحتی پشه‌ها را دور می‌کند. استفاده از روغن‌ها و عصاره‌های طبیعی چون اوکالیپتوس، دارچین و روغن کرچک هم برای دفع نیش پشه‌ها به کار برده می‌شوند. برای استفاده از این روش، 10 تا 25 قطره از این روغن‌ها را درون دو قاشق غذاخوری حلال، مخلوط کرده و به بدن بپاشید.

 روشهاي پيشگيري از گزش پشه

1- در زمان‌هایی که این حشرات بیشترین فعالیت خود را دارند، ‌از بیرون رفتن خودداری کنید. پشه‌ها اکثرا در زمان طلوع و غروب خورشید فعال‌تر می‌شوند. به همین دلیل 30 دقیقه قبل و بعد از غروب و طلوع از خانه خارج نشوید تا از شر نیش این پشه‌های مزاحم در امان بمانید.

 2-پشه‌ها به سمت لباس‌های تیره جذب می‌شوند. به همین دلیل، بهتر است در زمانی که خارج از خانه هستید از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های تیره خودداری کنید. لباس‌های رنگ روشن و سفید مانع پشه‌ها هستند. هفتمین راه ، عطرها و صابون‌هایی با رایحه‌های گل‌ها هم جاذب پشه‌ها هستند. پس بهتر آن است که در خرید این محصولات آرایشی دقت کنید تا از نیش پشه‌ها در امان بمانید.

3- موقعیت نشستن شما هم در جذب پشه‌ها اثر دارد. از مکان‌های نزدیک به کولرها و پنکه‌ها استفاده کنید؛ چرا که پرواز پشه‌ها در معرض باد این وسایل به سختی صورت می‌گیرد. نهمین راه ، استفاده از اسپری سرکه سیب و یا سرکه سفید هم می‌تواند پشه‌ها را دور کند. آخرین روش استفاده از خفاش‌هاست، بهتر است یک خفاش بخرید و قفس آن را از پنجره آویزان کنید تا پشه‌ها را نوش جان کند.

به نکات زیر توجه کنید

– اگر برآمدگی غیرعادی پس از گزش پشه روی پوستتان بروز کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

– اگر به کشورهای خارجی سفر کردید و با گزش پشه مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از عدم انتقال بیماری های شایع در آن کشور اطمینان حاصل کنید.

– پس از انجام هر یک از راه های ارائه شده در بالا، مدتی به بدن خود فرصت دهید تا واکنش های مناسب را ارائه دهد. در برخی موارد ممکن است یک تا دو ساعت طول بکشد تا اثر خارش و درد و التهاب از بین برود.

– اگر پس از گزش پشه، علایمی مانند درد و تب به همراه ورم شدید پوست را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است حساسیت شدیدی به آن نوع پشه داشته باشید که باید تحت نظر پزشک بهبود یابد.

گردآوری و تنظیم:  گروه ۷ گنج- اختصاصي

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی