تبلیغ رپورتاژ

مهم ترین وظایف کارشناس کنترل کیفیت در صنعت مواد غذایی

تقویم فارسی اندروید
وظایف کارشناس کنترل کیفیت

مهم ترین وظایف کارشناس کنترل کیفیت در صنعت مواد غذایی

حوزه صنایع غذایی با محصولات بسیار حساسی سر و کار دارد. به همین دلیل در این صنعت نیاز زیادی به کارشناسان کنترل کیفیت است که وظیفه بازرسی و کنترل کیفیت مواد غذایی از تامین مواد اولیه گرفته تا توزیع کالاهای نهایی را بر عهده دارند. همچنین کنترل کیفیت مستقیماً بر رضایت مصرف کنندگان، شهرت برند و میزان فروش شرکت تأثیرگذار است.

در این مقاله قصد داریم درباره وظایف مهم کارشناس کنترل کیفیت در حوزه مواد غذایی صحبت کنیم و نگاهی به میزان حقوق و مهارت‌های موردنیاز این شغل بیندازیم. پس با ما همراه باشید.

شرح وظایف و مسئولیت‌های کارشناس کنترل کیفیت

وظایف کارشناس و متخصص کنترل کیفیت به صنعتی که در آن کار می‌کند، بستگی دارد؛ اما به‌طور‌کلی شامل بررسی محصولات و مواد و بررسی عیوب و مشکلات آن‌ها بر اساس نتایج است. این افراد آزمایش‌های مختلف را انجام می‌دهند، داده‌های گردآوری‌شده را با نرم افزارهای مختلف تجزیه و تحلیل می‌کنند و سپس عملکردهای مختلف را بر اساس این داده‌ها توسعه می‌دهند.

علاوه بر این، استخدام کارشناس کنترل کیفیت (QC) به این منظور انجام می‌شود که استانداردهای تعیین شده در ساخت و بسته‌بندی محصولات رعایت شود. به همین دلیل این افراد باید تجهیزات آزمایشگاهی و فنی را نیز ارزیابی کنند. سایر وظایف کارشناس کنترل کیفیت در صنعت مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • تجزیه و تحلیل دلایل احتمالی نقص محصولات و کیفیت آن‌ها
  • مدیریت سیستم های کنترل کیفیت و اندازه گیری معیارهای آن
  • توسعه الزامات زیرساختی برای آزمایشگاه‌ها و استانداردهای کالیبراسیون در راستای بهینه کردن عملکرد آزمایشگاهی
  • توسعه پروتکل‌های بازرسی و آزمایش مواد، محصولات و بسته بندی آن‌ها
  • توسعه روش‌های تست کیفیت مواد، محصولات و بسته بندی
  • تهیه گزارش‌های بررسی کیفیت محصول
  • اجرای طرح‌ها و استراتژی‌های مختلف برای ارائه محصولات غذایی ایمن
  • بازرسی تأسیسات، تجهیزات، محصولات یا خطوط تولید برای انطباق آن‌ها با مقررات ایمنی و جلوگیری از بروز خطا
  • بررسی عیوب فنی و فرایندهایی که بر کارکرد تجهیزات آزمایشگاهی تأثیر می‌گذارند
  • بررسی گزارش‌ها، دستورالعمل‌ها و روش‌های استاندارد برای تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • بازرسی و آزمایش پروتکل‌ها، زیرساخت‌های آزمایشگاهی و تجهیزات مختلف
  • بررسی سوابق کنترل کیفیت (QC)، نتایج آزمایش و گزارش‌ها برای ارائه به مدیریت

دلیل اهمیت کنترل کیفیت در صنایع غذایی چیست؟

در ادامه دلایل مهم اهمیت کنترل کیفیت را در صنایع غذایی نام می‌بریم.

کاهش هزینه تولید

شرکت‌های صنایع غذایی با انجام بازرسی و کنترل های کیفی موثر در فرآیندها و عملیات تولید می‌توانند هزینه‌های تولید خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. ضایعات و کیفیت پایین محصول باعث افزایش بیشتر هزینه‌های تولید می‌شود. کنترل کیفیت از تولید محصولات ضعیف و دارای عیوب جلوگیری می‌کند و در نتیجه هزینه تولید را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

جلب اعتماد مشتریان

کنترل کیفیت با تولید کالاهای بهتر و برآورده ساختن نیازهای مشتریان، اعتماد را بین آن‌ها نسبت به شرکت ایجاد می‌کند. در نتیجه این امر باعث افزایش شهرت و ارتقای برند خواهد شد و شانس بقای آن در بازار رقابتی نیز بالاتر خواهد رفت.

تسهیل قیمت‌گذاری

با به کارگیری اقدامات کنترل کیفیت، شرکت‌های صنایع غذایی می‌توانند از تولید محصولات یکسان با کیفیت بالا اطمینان حاصل کنند. این امر مشکل تثبیت قیمت محصولات غذایی را تا حد زیادی تسهیل می‌کند و نگرانی از تغییر مداوم قیمت کالاها را از بین می‌برد.

افزایش فروش

کنترل کیفیت، تولید محصولات با کیفیت خوب را تضمین می‌کند که در جذب مشتریان و در نتیجه افزایش فروش تاثیر زیادی دارد. همچنین با کنترل کیفیت می‌توان تقاضای موجود و همچنین ایجاد تقاضای جدید را برای محصولات افزایش داد.

بهبود تکنیک‌های تولید

یک کارشناس کنترل کیفیت با ارائه داده‌های فنی و مهندسی برای بهبود فرآیندهای صنعتی، روش‌ها و طرح‌های بهتری تولید می‌کند که باعث می‌شود کیفیت محصولات تولیدی افزایش پیدا کند و کالاها با نرخ‌های معقول‌تری به فروش برسند.

میزان حقوق کارشناس کنترل کیفیت در ایران

معمولا کسانی که به‌عنوان کارشناس کنترل کیفیت استخدام می‌شوند، در رشته مهندسی صنایع درس خوانده‌اند. به همین دلیل برای بررسی میزان حقوق کارشناس کنترل کیفیت بهتر است به‌طورکلی نگاهی به میزان حقوق مهندسین صنایع در شهرهای مختلف ایران بیندازیم:

شهر کارشناس کارشناس ارشد مدیر
تهران 6.5 میلیون تومان 9 میلیون تومان 14 میلیون تومان
شهرهای بزرگ 6 میلیون تومان 8 میلیون تومان 11.5 میلیون تومان
شهرهای کوچک 6 میلیون تومان 8 میلیون تومان 9 میلیون تومان

این آمارها از گزارش حقوق و دستمزد یکی از سایت‌های کاریابی معتبر به دست آمده‌اند.

مهارت‌های موردنیاز کارشناس کنترل کیفیت

هر شغلی نیاز به مهارت‌ها و ویژگی های شخصیتی خاصی دارد تا بتوان در آن شغل موفق شد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مهارت‌های کارشناس کنترل کیفیت را با هم بررسی خواهیم کرد.

توجه به جزئیات

داشتن توجه به جزئیات از بروز مشکلات عمده در زنجیره تامین جلوگیری می‌کند. در حقیقت کارشناس کنترل کیفیت باید توجه به جزئیات زیادی داشته باشد تا بتواند تمام فرایندهای موجود را بررسی کرده و آن‌ها را با استانداردها مطابقت دهد. همچنین از نیاز به انجام مجدد یا تجدید نظر در وظایف برای برآورده کردن الزامات بعدی جلوگیری می‌کند.

مدیریت زمان

داشتن مدیریت زمان خوب تضمین می‌کند که کارشناس کنترل کیفیت زمان کافی برای تکمیل وظایف خود داشته باشد و بتواند اولویت بندی کند. همچنین از بروز استرس و به عقب انداخت کارها به لحظه آخر جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌توان با ذهن روشن، روی انجام وظایف خود به خوبی تمرکز کرد.

حل مسئله

داشتن مهارت های حل مسئله به کارشناسان کنترل کیفیت کمک می‌کند تا به‌راحتی برای رعایت استاندارهای کیفی، راه‌حل‌های مختلفی را به کار بگیرند. در حقیقت مهارت‌های حل مسئله ترکیبی از خلاقیت، منطق و تفکر انتقادی است که می‌تواند به حل چالش‌هایی که برای کارشناس کنترل کیفیت پیش می‌آید کمک کند.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی در هر شغلی موردنیاز است. در شغل کارشناس کنترل کیفیت نیز برای توضیح راه‌های بهبود فرایندهای تولید محصولات به این مهارت نیاز است. همچنین برای همکاری با سایر افراد در بخش کنترل کیفیت یا مشتریان، نیاز به مهارت‌های ارتباطی قوی است.

روحیه کار تیمی

تضمین کیفیت معمولاً یک کار گروهی است،. به همین دلیل کارشناسان کنترل کیفیت باید توانایی کار گروهی را داشته باشند تا بتوانند در این شغل موفق ظاهر شوند. روحیه کار تیمی برای دستیابی به استانداردهای کیفی موردنیاز ضروری است؛ زیرا این کار باید با همکاری کارشناسان کنترل کیفیت با هم انجام شود.

آشنایی با استانداردهای کیفیت

درک استانداردهای کیفیت یک مهارت ضروری برای کارشناس تضمین کیفیت است. اکثر این کارشناسان باید در چارچوب استانداردهای تعیین شده کار کنند. درک سایر استانداردهای کنترل کیفیت کلیدی، مانند دستورالعمل های تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو نیز می‌تواند به کارشناس کنترل کیفیت در انجام وظایف او کمک کند.

جمع‌بندی

کارشناس کنترل کیفیت در واحد کنترل کیفیت صنایع مختلفی می‌تواند استخدام شود که یکی از این حوزه‌ها، صنایع غذایی است. کنترل کیفیت در تولید مواد غذایی و بسته‌بندی اهمیت فراوانی دارد. کارشناسان کنترل کیفیت از مواد اولیه گرفته تا تولید محصولات فرایندهای موجود را بررسی و آن‌ها را بهبود می‌دهند تا استاندارهای کنترل کیفیت در آن‌ها رعایت شوند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی