تبلیغ رپورتاژ

مقایسه 3 قطره مهم چشم و اثرات هر یک (فلوکورت، بتازونیت و پرکورد)

تقویم فارسی اندروید
قطره‌های مهم چشمی

دکتر مریم روشنی؛ یکی از جراحان مطرح کشور است که تابه‌حال جراحی‌های موفق زیادی را با نام خود به ثبت رسانده است؛ ایشان بیان می‌کند که شناخت قطره‌ها و هم چنین آگاهی از تفاوت آنها بسیار اهمیت دارد تا بیمار در زمان مصرف مرتکب اشتباهی نشود. در ادامه به معرفی سه قطره مهم چشمی پراستفاده می‌پردازیم.

قطره فلوکورت

به‌هر‌دلیلی امکان ایجاد سوزش و التهاب در چشم وجود دارد که قطره فلوکورت، یکی‌از قطره‌های درمانی شناخته شده در این زمینه است. البته موارد مصرف قطره فلوکورت می‌تواند مواردی از جمله بیماری‌های آلرژیک، ملتحمه قرنیه، قسمت‌های قدامی کره چشم، التهاب ناشی از عمل پی آر کی و التهاب چشم باشد.

طبق گفته پزشکان:

“یکی از قطره‌های مهم چشمی که با نام قطره فلوکورت، شناخته می‌شود کاربردهای گسترده‌ای در پزشکی دارد. از این قطره پر مصرف، جهت رفع التهاب چشم، بیماری‌های آلرژیک، التهاب‌های ناشی از عمل PRK و… استفاده می‌شود. این قطره به شدت حساس است و حتما طبق تجویز پزشک باید مصرف شود.”

رفع التهاب چشم

این قطره چشمی، همانند داروهای دیگر از عوارض و آسیب‌هایی برخوردار است که بد نیست آگاهی در این زمینه داشت. در زمان مصرف این دارو، امکان سوزش و تاری دید وجود دارد؛ لذا می‌بایست از انجام هرگونه امور خطرناک خودداری کرد. همچنین استفاده از این دارو در مدت‌زمان طولانی می‌تواند آسیب‌های جدی در بینایی ایجاد کند که به‌شدت از مصرف آن در بازه زمانی طولانی لازم است خودداری شود.

قطره بتازونیت 

قطره بتازونیت یا بتامتازون، یکی از قطره‌های چشمی است که بعد از عمل‌های چشم همانند عمل پی آر کی، لازک، لیزیک و… به بیمار تجویز می شود. استفاده از این قطره تا دو هفته و حداکثر یکماه بلامانع است، اما مصرف بیشتر آن می تواند عوارض جدی را به دنبال داشته باشد. ناگفته نماند که هیچ بیماری نبایست به‌صورت خودسرانه از این دارو استفاده کند، چراکه این نوع قطره‌های چشمی ماهیت خطرناکی دارند و تنها در صورت صلاحدید پزشک می بایست مصرف شوند.

دقت به تاریخ انقضای قطره بتازونیت از نکاتی است که می‌بایست به‌شدت به آن توجه کرد؛ این مورد و همچنین نحوه استفاده صحیح از قطره در درمان بیماری اهمیت ویژه‌ای دارد.

طبق نظر پزشکان:

“قطره بتازونیت که با نام قطره بتامتازون هم شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین قطره‌های چشمی است. از این قطره، جهت رفع التهاب چشم، آلرژی و التهاب قرنیه استفاده می‌شود؛ البته، همانند هر قطره چشمی دیگر، بتازونیت هم عوارض جانبی دارد که حتما تحت نظر پزشک باید از آن مصرف کرد.”

قطره پرکورد 

قطره چشمی پرکورد، یکی از قطره‌های چشمی رایج است که اغلب در بیماران دارای التهاب و قرمزی و سوزش چشم تجویز می‌شود. مصرف این قطره به‌صورت روزانه حداکثر 1-2 قطره در چشم آسیب‌دیده مجاز است که تنها در صورت اجازه پزشک، استفاده آن مانعی ندارد.

به گفته متخصصان چشم پزشکی:

“قطره پرکورد، برای درمان موارد مختلفی مثل التهاب چشم، قرمزی و سوزش کاربرد دارد و از دسته قطره های کورتیکواستروئید چشمی به شمار می آید. قطره پردنیزولون که با نام پرکورد توسط پزشکان تجویز می شود، ممکن است باعث تاری دید و یا بروز حساسیت شود.”

لازم است که بعد استفاده از قطره پرکورد، چشم‌های خود را ببندید و از مالش چشم‌ها به‌خصوص با دست کثیف یا آلوده خودداری کنید. بدون شک مالش چشم سبب انتقال آلودگی می‌شود که در نهایت به عفونت چشم منجر می‌شود؛ ازاین‌رو می‌بایست نحوه استفاده صحیح از قطره چشمی را بدانید و سپس اقدام به‌مصرف آن کنید.

مقایسه سه مورد از قطره‌های مؤثر چشم

هر سه قطره چشمی پرکورد، بتازونیت و فلوکورت ماهیت‌های متفاوتی دارند؛ زیرا هر کدام مواد سازنده متفاوتی داشته‌اند. ازاین‌رو دارای تفاوت‌هایی هستند که قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم.

اولین مورد در خصوص مصرف قطره در زمان بارداری است؛ درست است که در زمان بارداری، استفاده از هر قطره و دارویی تنها می‌بایست طبق نظر پزشک صورت گیرد، اما در این میان، آزمایش‌هایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از قطره‌ها عوارض کمتر و حتی ناچیز بر خانم‌های باردار دارند. در مقابل برخی دیگر به‌شدت قوی هستند و می‌توانند مشکلاتی را در بدن بیمار و حتی جنین او ایجاد کنند؛ به طور مثال قطره بتازونیت نسبت به دو قطره دیگر دارای عارضه کمتری است، از این رو مصرف آن تقریباً بلامانع است. توجه کنید که این گفته به‌معنای مصرف خودسرانه نیست.

قطره چشمی

مورد دوم در خصوص مقایسه سه قطره چشمی پرکورد، بتازونیت و فلوکورت، مرتبط با عوارض آن‌ها است؛ عوارض قطره بتازونیت تاری دید، درد چشم، آب مروارید، افزایش فشار چشم، آب‌سیاه و سوزش چشم است و عوارض جانبی قطره پرکورد شامل آبریزش، ناراحتی چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم، صدمه عصب بینایی و اختلال در میدان دید می‌شود. در نهایت عارضه‌های موجود در قطره فلوکورت در مواردی مانند متفاوت است.

سخن پایانی 
قطره‌های چشمی، عوارض، خواص، درمان و مقدار مصرف متفاوت دارند؛ از طرفی مصرف برخی از آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد و باتوجه‌به وضعیت بیمار، آسیب‌هایی را وارد کند. به‌همین‌دلیل تاکید می‌شود که علاوه بر دریافت اطلاعات از پزشک، خود به‌صورت مستقل جستجویی داشته باشید تا بتوانید با آگاهی کامل‌تر مصرف قطره‌های چشمی خود را آغاز کنید. امیدواریم با انتقال اطلاعات در خصوص سه قطره چشم پرکورد، بتازونیت و فلوکورت آگاهی بیشتری را کسب کرده باشید.

منبع: https://dr-roshani.com/drug/1050

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی