تبلیغ رپورتاژ روانشناسی

مطرح کردن موضوع طلاق با دیگران (چطور به بقیه بگم طلاق گرفتم؟)

تقویم فارسی اندروید
مطرح کردن موضوع طلاق

مطرح کردن موضوع طلاق و جدایی با دیگران برای بسیاری افراد کار سخت و دشواری است؛ چراکه در کشور ما طلاق امر پسندیده ای نیست و دیگران به افراد مطلقه نگاه مثبتی ندارند. به همین دلیل این افراد تصور می‌کنند که با مطرح کردن مسئلۀ طلاق خود دیگر جایگاهی در بین دوستان و اطرافیان خود ندارند و دیگران به چشم همان آدم سابق به آن‌ها نگاه نمی‌کنند. اما در حقیقت باید بدانید که این زندگی شخصی و خصوصی شماست و دیگران هیچ نقشی در آن ندارند. درست است که زندگی بعد از طلاق ناخوشایندی‌های خود را دارد اما به هیچ عنوان به معنای اشتباه بودن تصمیم شما یا بد بودنتان نیست. در این مقاله ما به شما نکاتی را آموزش می‌دهیم که به کمک آن می‌توانید به راحتی مسئله طلاق خود را با دوستان یا همکاران خود در میان بگذارید و یک طلاق سالم (healthy divorce) داشته باشید. تنها به یاد داشته باشید که در این راه داشتن اعتماد به نفس کمک زیادی به شما خواهد کرد.

نکاتی که قبل از مطرح کردن موضوع طلاقتان بهتر است بدانید:

طلاق را تعریف کنید

می‌خواهید دیگران چه برداشتی از طلاقتان داشته باشند؟ طلاق را آن‌طور که دوست دارید فهمیده شود و به روشی که قدرتمندتر و نه ضعیف‌تر نشانتان بدهد، تعریف کنید. طلاقتان دوستانه است؟ طلاق برایتان غیرمنتظره بود، اما یاد گرفته‌اید که چطور با آن کنار بیایید؟ این مطالب را با دیگران در میان بگذارید. مثلاً بگویید: “طلاقمون دوستانه است و با آرزوی بهترین‌ها برای همدیگه از هم جدا شدیم. فکر کنم اینجوری برای هر دو نفرمون بهتره. برای پسرمون هم بهتره که با هر کدوم از ما به تنهایی اوقات خوشی رو بگذرونه، تا این که کنار هر دومون دائماً درگیر جرو بحث باشه.”

شاید با همسر سابقتان در حال جنگ و دعوا هستید، اما نمی‌خواهید که این‌طور باشد. به قول مربیان کسب و کار طوری لباس بپوشید که مناسب کار مورد علاقه‌تان باشد. به عبارت دیگر درباره شرایط دلخواه طلاق حرف بزنید: “دلم میخواد طلاقمون یه طلاق توافقی و بدون جرو بحث باشه، به همین خاطر دارم نهایت تلاشم رو میکنم تا اوضاع همونطور که دوست دارم پیش بره.” علت طلاقتان خیانتی است که همه از آن اطلاع دارند؟ در این صورت باز هم خودتان باید تصمیم بگیرید که چقدر و چطور می‌خواهید این مسئله را باز کنید. اگر همسر سابقتان به شما خیانت کرده است، می‌توانید طوری درباره آن حرف بزنید که شخصیت خوبی را از خودتان به نمایش بگذارید و از انتقاد کردن بیش از حد از همسر سابقتان خودداری کنید. تیر تیز انتقادی که به سمت دیگران روانه می‌کنیم، غالباً به سمت خودمان بازمی‌گردد. از این فرصت برای متمرکز شدن روی خواسته‌هایتان استفاده کنید.

فراخوان عمل صادر کنید

باور کنید یا نه، نظر اکثر افراد درباره طلاق معمولاً تابعی از اثری است که طلاق بر آنها می‌گذارد. سخنرانی غرایی که درباره طلاق می‌کنید، فرصتی طلایی برای تغییر نظر اطرافیانتان درباره طلاق است. نقشی را که آنها می‌توانند در این ماجرا داشته باشند، شناسایی کنید.

خواهان حمایت عاطفی هستید؟ برای تغییر دکوراسیون یا تعمیر خانه به کمک نیاز دارید؟ فراخوان عمل گفتگوها را از “دلیل” طلاق به سمت “اقدام بعدی” منحرف می‌کند. مطالبی که بیان می‌کنید و درخواست‌هایی که دارید به طرف مقابلتان بستگی دارد. برای مثال خواستگار جدیدتان بیشتر از هر چیزی به این موضوع علاقه‌مند است که بداند آیا برای شروع یک رابطه جدید آماده هستید یا خیر. دوست صمیمیتان احتمالاً می‌خواهد اطلاعات بیشتری درباره احوالتان به دست بیاورد و بپرسد که آیا به چیزی نیاز دارید یا خیر. پدر یا مادر دوست فرزندتان احتمالاً بیشتر این موضوع برایش جالب است که بفهمد فرزندتان چه روزهایی پیش شما است و کی می‌توانید برای یک دورهمی برنامه‌ریزی کنید.

همواره خودتان خاتمه دهنده گفتگو باشید

مطرح کردن موضوع طلاق و جدایی

به قول گویندگان تلویزیون “حالا نوبت شماست!” وقتی خودتان خاتمه دهنده گفتگو باشید، می‌توانید گفتگو را قبل از آن که حرفی بزنید که پشیمان شوید، تمام کنید. دعوت برای انجام دادن یک کار مفید می‌تواند خاتمه مناسبی باشد. اگر نمی‌خواهید درخواستی بکنید، حداقل یک سوال را از قبل آماده کنید تا توجه مخاطبتان را به موضوع دیگری منحرف کنید. اکثر افراد اگر فرصتی برای حرف زدن درباره خودشان پیدا کنند، موضوع طلاق شما را به فراموشی خواهند سپرد. حتی یک تغییر موضوع ناشیانه هم مجاز است: “حالا که حرف خانواده به میون اومد، بگو ببینم بچه‌هات چطورن؟” یا “مرسی که پرسیدی، یه کم از خودت بگو.”

به روزرسانی را به موازات تغییر وقایع فراموش نکنید

جدایی نیز مانند کسب و کار بالغ می‌شود، پس شیوه حرف زدنتان درباره طلاق هم باید به مرور تغییر کند. تصور کنید که سه ماه بعد از جدایی، جلسه‌ای درباره مرور عملکردتان با رئیس شرکتتان دارید. ماجرای طلاق را برای رئیستان تعریف کرده‌اید، الان به او می‌گویید: “همونطور که می‌دونین من و شوهرم تصمیم گرفتیم از هم جدا بشیم. از اونجایی که وقت آزاد بیشتری داشتم، اضافه کاری وایسادم و تاثیر این اضافه کاری توی بهبود عملکرد بخشم مشهوده. میخواستم باهاتون درباره پاداشی که نشون دهنده سهم من تو این موفقیت باشه، صحبت کنم.”

نگران واکنش‌های دیگران نباشید

هیچ وقت نمی‌توانید رفتار دیگران را پیش‌بینی کنید. ممکن است افرادی که فکر می‌کردید درکتان می‌کنند، ناامیدتان کنند و بالعکس اشخاصی که گمان می‌کردید، بی‌ملاحظه و بی‌فکرند، با قدرت درک بالایشان شگفت زده‌تان کنند. به خاطر بسپارید که نمی‌توانید رفتار دیگران را کنترل کنید. شما باید با احساسات و هیجانات خودتان کنار بیایید و قرار نیست مشکلات جدیدی را هم به آنها اضافه کنید. افرادی که واکنش منفی به طلاق نشان می‌دهند، این رفتار را به دلیل ترس از جدایی از خود بروز می‌دهند، به خصوص اگر خودشان در حال تجربه دوران سختی در رابطه‌شان باشند.

خودتان را برای غیبت‌ها آماده کنید و مراقب باشید که به چه کسی اعتماد می‌کنید

متوجه می‌شوید که عده‌ای از حرف زدن درباره طلاق خجالت می‌کشند و نمی‌خواهند بیشتر درباره این موضوع بدانند، حال آن که بقیه از شنیدن جزئیات لذت می‌برند. خودتان را برای شنیدن غیبت‌های آزاردهنده آماده کنید و مراقب باشید که به چه کسی اعتماد می‌کنید. اگر احساس می‌کنید که یک نفر به زور از زیر زبانتان حرف می‌کشد، مودبانه به او بگویید که فعلاً برای حرف زدن درباره طلاق آماده نیستید. دوست خوب کسی است که گوش شنوایی داشته باشد، نه آن که در زندگیتان فضولی کند.

سرتان را بالا نگه دارید

طلاق

در آخر به خودتان یادآوری کنید که هیچ علتی برای خجالت کشیدن وجود ندارد. شما تصمیم بسیار سخت و شجاعانه‌ای گرفتید که بسیاری از آن می‌ترسند. سرتان را بالا نگه دارید و هرگز فکر نکنید که باید به خاطر طلاقتان از دیگران عذرخواهی کنید.

چطور بدون خجالت به دوستان و همکارانم بگویم که طلاق گرفتم؟

مطرح کردن موضوع طلاق با دوستان

مطرح کردن موضوع طلاق با دوستان می‌تواند به اندازه در میان گذاشتن این موضوع با خانواده سخت و نفس‌گیر باشد، به خصوص اگر آنها دوستان خوبی برای همسر سابقتان هم باشند. سعی کنید حتی‌الامکان با سیاست رفتار کنید تا آنها ناخودآگاه احساس کنند که مجبور نیستند طرف شما یا همسرتان را بگیرند.

دوستان صمیمی

دوستان صمیمی

دوستان صمیمیتان حق دارند که نسبت به دوستان معمولیتان اطلاعات بیشتری درباره جداییتان داشته باشند. می‌توانید به رفقای شفیقتان بگویید که:

میدونی که دوستیمون برام خیلی مهمه، به خاطر همین میخواستم یه موضوع خیلی مهمی رو درباره زندگیم بهت بگم. …. دارم طلاق میگیرم. چند وقتی سعی کردیم به زندگیمون سرو سامون بدیم، اما دیگه واقعاً نمیتونیم ادامه بدیم. از اونجایی که خیلی به هم نزدیکیم و همیشه راز دلم رو بهت گفتم، مطمئنم خودت یه بوهایی برده بودی و میتونی دلایل طلاقمون رو حدس بزنی. حتماً درک میکنی که دلم نمیخواد الان درباره جزئیات حرف بزنم. وقتی یه کم گذشت و به این موضوع عادت کردم، بیشتر بهت توضیح میدم.

دوستان معمولی

شاید ترجیح بدهید که دوستان دیگرتان را هم در جریان بگذارید تا تصادفاً از شما درباره همسر سابقتان نپرسند و در موقعیت معذب کننده و ناخوشایندی قرار نگیرید که مجبور شوید شرایط را توضیح بدهید.

نیازی نیست تمام جزئیات را تعریف کنید. صادقانه و با جسارت به سادگی بگویید:

میخواستم بهتون بگم که دارم طلاق میگیرم. امیدوارم به حریم خصوصیم احترام بذارین. اگه دوست داشتین میتونین به بقیه دوستانمون هم اطلاع بدین.

مطرح کردن موضوع طلاق با رئیس و همکاران

معمولاً بهترین کار این است که زندگی شخصیتان را در محل کار حتی‌الامکان خصوصی نگه دارید. فقط کلیت موضوع را که لازم است، بیان کنید و بقیه را محرمانه نگه دارید تا از شایعات و حدس و گمان‌هایی که ممکن است شغلتان را به خطر بیاندازد، اجتناب کنید.

رئیس

رئیستان از جمله اشخاصی است که باید از طلاقتان اطلاع داشته باشد، چون ممکن است ادامه روند طلاق و انجام دادن مراحل قانونی آن بر برنامه کاریتان اثر بگذارد. به علاوه ممکن است این اطلاع‌رسانی برای تغییر دادن میزان کسر مالیات از حقوق و خدمات بیمه لازم باشد.

می‌توانید موضوع را این طور با رئیستان در میان بگذارید:

میخواستم بهتون اطلاع بدم که من دارم از همسرم جدا میشم. نهایت تلاشم رو میکنم تا این موضوع کمترین تاثیر رو روی کارم بذاره، اما ممکنه برای انجام امور قانونی لازم بشه گاهی مرخصی بگیرم. حتی‌الامکان سعی میکنم که طبق برنامه به کارم ادامه بدم و اگه امکان داره، امیدوارم این موضوع مثل یه راز بین خودمون باقی بمونه.

همکاران

همکاران

به نفعتان است که به همکارانتان حرفی نزنید، به خصوص اگر آنها نقشی در زندگی خصوصیتان ندارند و خارج از محیط کار رابطه‌ای با هم ندارید.

بااین حال اگر حرف طلاقتان سر زبان افتاد و آنها صحت این شایعات را از شما جویا شدند، به سادگی جواب بدهید:
حرفی که شنیدین درسته. مطمئنم به حریم خصوصیم احترام میذارین و درباره زندگی شخصیم با بقیه همکارا حرف نمیزنین.

مطرح کردن موضوع طلاق با افراد مربوط به زندگی فرزندتان

لازم است به بزرگسالان دیگری که نقش مهمی در زندگی فرزندتان دارند، موضوع را اطلاع بدهید تا آنها تغییرات ناگهانی رفتار فرزندتان را درک کنند. وقتی آنها موضوع جدا شدنتان را بدانند، بهتر می‌توانند با رفتارهای دردسرساز فرزندتان کنار بیایند و به جای آن که او را در این روزهای سخت تنبیه کنند، از او حمایت کنند.

معلم‌

طلاق گرفتن والدین بر رفتار کودکان در مدرسه تاثیر می‌گذارد و احتمالاً موجب افت تحصیلیشان می‌شود. بهتر است معلم فرزندتان را در جریان بگذارید تا بداند که فرزندتان در حال گذراندن چه روزهای سختی است.

مثلاً می‌توانید به معلم بگویید:

یه خبر مهمی رو باید بهتون اطلاع بدم. چون من و همسرم داریم از هم جدا میشیم، ممکنه متوجه تغییراتی در رفتار فرزندم بشین. لطفاً سعی کنین نسبت بهش صبور باشین و اگر مشکلی پیش اومد، در اسرع وقت به من اطلاع بدین. نهایت تلاشم رو میکنم تا مشکلات را برطرف کنم و اون رو در مسیر درست نگه دارم.

خودتان را برای جواب دادن به سوالات آماده کنید

بسیاری از افرادی که از موضوع طلاق قریب‌الوقوعتان مطلع می‌شوند، صرفاً حرفتان را می‌پذیرند و مودبانه از نقب زدن در زندگیتان و فضولی کردن خودداری می‌کنند. در این میان هستند کسانی که از روی نگرانی، کنجکاوی یا تعیین تکلیف برای اقدامات و برخوردهای بعدی سعی می‌کنند وادارتان کنند تا جزئیات بیشتری را از مشکلات زناشوییتان برملا کنید. خودتان باید تصمیم بگیرید که چه مقدار اطلاعات را به چه کسی بدهید، خویشاوندان و دوستان صمیمیتان نسبت به آشنایان و همکاران مستحق دریافت جزئیات بیشتری هستند. عقل و بصیرتتان را به کار بگیرید و سعی کنید به همسرتان احترام بگذارید تا ماجرای طلاق از آنچه که هست، دشوارتر و پیچیده‌تر نشود.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی