سلامت

فواید فلوراید برای سلامتی

تقویم فارسی اندروید

شما نمی توانید فلوراید را ببینید، اما وجود دارد: در آب فلورایده ای که از شیر آب و مقداری آب بطری می نوشید، در محصولات دندانپزشکی مانند خمیر دندان و دهان شویه و در مکمل ها. بدون توجه به منبع، این ماده معدنی به جلوگیری از پوسیدگی دندان و تقویت استخوان های شما کمک می کند پس فواید فلوراید را دست کم نگیرید.

از آنجایی که ممکن است مقدار زیادی از یک چیز خوب داشته باشید، منطقی است که یاد بگیرید چگونه تعادل درستی را با مصرف فلوراید خود ایجاد کنید.

این مقاله فواید فلوراید و همچنین عوارض جانبی مصرف بیش از حد آن را شرح می دهد. همچنین به مصرف روزانه توصیه شده فلوراید و نحوه مکمل فلورایدی که به طور معمول از غذا و نوشیدنی دریافت می کنید اشاره می کند.

فواید فلوراید

در سراسر ایالات متحده، فلوراید به منابع عمومی آب آشامیدنی به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی برای کاهش پوسیدگی که به عنوان پوسیدگی دندان نیز شناخته می شود، اضافه می شود. تصمیم گیری در مورد افزودن فلوراید به آب آشامیدنی عمومی در سطح محلی یا ایالتی اتخاذ می شود.

مشخص شده است که مکمل فلوراید از فرآیند پوسیدگی دندان در نوزادان، کودکان و بزرگسالان جلوگیری می کند. فلوراید این اثر مفید را از طریق تماس مستقیم بر روی دندان ها اعمال می کند و همچنین از دندان های در حال رشدی که هنوز در زیر لثه هستند در برابر ایجاد حفره ها محافظت می کند.

اعتقاد بر این است که فلوراید از دو طریق به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند: با جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری ها و معدنی کردن دندان ها.

جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری ها

اثبات شده است که فلوراید رشد بیش از حد باکتری های خاصی را که ممکن است در ایجاد پوسیدگی دندان نقش داشته باشند، کاهش می دهد. فلوراید سطح PH دهان را کاهش می دهد و محیط دهان را اسیدی تر و کمتر میزبان باکتری ها می کند.

مشخص شده است که فلوراید رشد سه نوع باکتری دهان را مهار می کند: استرپتوکوک موتانس، استرپتوکوکوس سانگوئینیس و پورفیروموناس ژنژیوالیس.

معدنی سازی دندان ها

فلوراید با دندان ها تعامل می کند و ماده ای به نام فلوراپاتیت را تشکیل می دهد که دندان ها را معدنی می کند. مینرالیزاسیون فرآیندی از سخت شدن شیمیایی است، اثری که از دمینرالیزاسیون (شکستگی) دندان جلوگیری می کند. جالب اینجاست که اگرچه فلوراپاتیت جزء طبیعی دندان ها نیست، اما مفید است و هیچ آسیبی به دندان ها نمی رساند.

معدنی شدن فلوراپاتیت ناشی از مکمل های فلوراید همچنین به دندان ها کمک می کند تا در برابر آسیب هایی که می تواند توسط غذا، نوشیدنی ها و باکتری ها ایجاد شود مقاومت کنند.

از نظر سلامت و تغذیه انسان، فلوراید یک عنصر کمیاب است که درصد نسبتا کمی از ترکیب بدن را تشکیل می دهد.

کوچک اما توانا

فلوراید به عنوان یک عنصر کمیاب در نظر گرفته می شود، به این معنی که در بافت های بدن فقط در مقادیر کم (یا کمیاب) یا حدود 0.1 درصد حجمی وجود دارد.

عوارض جانبی احتمالی

فوابد فلوراید بدون عوارض نیست. مصرف فلوراید در سطوح بالاتر از 10 میلی گرم در روز توصیه نمی شود. فلوراید اضافی بسته به میزان قرار گرفتن در معرض فلوراید و اینکه آیا به طور مزمن (مکرر و دوباره)، در یک دوره زمانی طولانی یا به صورت حاد (سریع) رخ می دهد، می تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند.

افراط می تواند منجر به خطر شود

سطوح بالای مزمن مصرف فلوراید می تواند بر دندان ها و استخوان ها تأثیر بگذارد، در حالی که مصرف حاد مقادیر زیاد فلوراید می تواند عوارض جانبی خطرناک تری ایجاد کند. حتی ممکن است در موارد نادر تهدید کننده زندگی باشد.

قرار گرفتن بیش از حد مزمن در معرض فلوراید

فلوروزیس دندانی مستندترین عارضه جانبی فلوراید اضافی است. اغلب به دلیل مصرف بیش از حد فلوراید در دوران نوزادی و کودکی، در حالی که دندان ها در حال شکل گیری هستند، ایجاد می شود. می تواند منجر به ایجاد خطوط سفید یا لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان ها شود. فلوئوروزیس شدید دندانی می تواند منجر به حفره دار شدن مینای دندان شود.

فلوروزیس عمدتاً یک نگرانی زیبایی است و اعتقاد بر این است که برای دندان ها مضر نیست. فلوروز به خودی خود بهبود نمی یابد و ترمیم آن بسیار دشوار است. اگر دچار این عارضه شدید، مراقب درمان‌ های آرایشی خانگی مانند ژل‌ ها یا کرم‌ های سفید کننده دندان باشید. آنها می توانند باعث تغییر رنگ بیشتر دندان ها شوند.

برای جلوگیری از این خطرات، دندان های خود را بیش از سه بار در روز مسواک نزنید و بیش از چند بار در روز از دهانشویه استفاده نکنید. حتماً دهانشویه را نیز از دهان خود بیرون بریزید.

جلوگیری از فلوروزیس

برای جلوگیری از فلوئوروزیس، دندان های خود را در معرض فلوراید اضافی، چه با مکمل ها و چه از طریق قرار گرفتن بیش از حد در معرض خمیر دندان یا دهان شویه قرار ندهید.

شکنندگی استخوان

مصرف بیش از حد فلوراید همچنین باعث ایجاد بیماری نادری به نام فلوئوروزیس اسکلتی می شود که با استخوان های شکننده و سفت شدن یا سفتی مفاصل مشخص می شود. فلوئوروزیس اسکلتی می تواند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.

این وضعیت نادر است، اما اثرات آن می تواند از درد یا سفتی مفاصل گاه به گاه تا پوکی استخوان و تحلیل عضلانی باشد.

مسمومیت حاد فلوراید

مسمومیت حاد فلوراید می تواند باعث ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود. در برخی موارد، به ویژه در مورد کودکان خردسال، این اثرات می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

مسمومیت حاد غیرمعمول است زیرا غلظت فلوراید در آب، خمیر دندان و دهان شویه بسیار کم است و باعث مصرف بیش از حد فلوراید نمی شود.

دوز و آماده سازی

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، مصرف معمولی فلوراید روزانه در ایالات متحده از غذاها و نوشیدنی ها (از جمله آب آشامیدنی دارای فلوراید) عبارت است از:

  • کودکان 4 سال و کمتر: 1.2 تا 1.6 میلی گرم
  • کودکان 4 تا 11 ساله: 2.0 تا 2.2 میلی گرم
  • کودکان 11 تا 14 ساله: 2.4 میلی گرم
  • بزرگسالان: 2.9 میلی گرم

این اعداد تقریباً نزدیک به مقدار مصرف کافی فلوراید در روز هستند یا:

  • تولد تا 6 ماهگی: 0.01 میلی گرم در مردان، 0.01 میلی گرم برای زنان
  • 7 تا 12 ماهگی: 0.5 میلی گرم در مردان، 0.5 میلی گرم در زنان
  • 1 تا 3 سال: 0.7 میلی گرم در مردان، 0.7 میلی گرم در زنان
  • 4 تا 8 سال: 1 میلی گرم در مردان، 1 میلی گرم در زنان
  • 9 تا 13 سال: 2 میلی گرم در مردان، 2 میلی گرم در زنان
  • 14 تا 18 سال: 3 میلی گرم در مردان، 3 میلی گرم در زنان
  • بالای 19 سال: 4 میلی گرم در مردان، 3 میلی گرم در زنان

در مصرف فلوراید زیاده روی نکنید

بلعیدن مقادیر بسیار زیاد فلوراید از محصولات دندانپزشکی یا مکمل های غذایی می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله درد شکم، اسهال، تهوع و استفراغ را ایجاد کند.

علاوه بر منابع مکمل فلوراید، می توانید از فواید فلوراید در غذاها و نوشیدنی ها نیز بهره ببرید. انتخاب های قابل توجه شامل غذاهای دریایی، کشمش و سیب زمینی و همچنین چای، شراب و آب انگور است.

اما میزان فلوراید موجود در این محصولات کمتر از یک صدم گرم است که برای داشتن اثر محافظتی یا نامطلوب بسیار کم است و نمی توانید چندان از فواید فلوراید استفاده کنید.

خبر خوب برای عاشقان چای و قهوه

مصرف کنندگان چای و قهوه ممکن است خوشحال شوند اگر بدانند این نوشیدنی ها دارای فلوراید بالایی هستند. یک فنجان چای سیاه دم کرده بین 0.07 تا 1.5 میلی گرم فلوراید دارد در حالی که 1 فنجان قهوه دم کرده حاوی حدود 0.22 میلی گرم است. مقادیر دقیق ممکن است بسته به آب (و محتوای فلوراید) مورد استفاده برای تهیه این نوشیدنی ها متفاوت باشد.

مکمل های فلوراید

اگر شما یا فرزندتان نمی توانید آبی را که از منبع آب عمومی معمولی تامین می شود مصرف کنید، ممکن است محافظتی در برابر پوسیدگی دندان که فلوراید می تواند ایجاد کند، نداشته باشید. برای جبران، از خمیردندان و دهانشویه بدون نسخه حاوی فلوراید برای محافظت از فلوراید در برابر پوسیدگی دندان استفاده کنید.

علاوه بر این، طبق داده های انجمن دندانپزشکی آمریکا، ارائه‌ دهنده مراقبت‌ های بهداشتی یا دندانپزشک شما می‌ تواند فلوراید خوراکی یا موضعی (به معنای قرار دادن مستقیم روی دندان‌ های شما) را تجویز کند تا از فواید فلوراید بهره ببرید. همچنین می توانید فلوراید را به صورت حرفه ای روی دندان های خود اعمال کنید. متخصص مراقبت های بهداشتی شما می تواند در صورت لزوم به شما توصیه کند.

خلاصه

فلوراید یک ماده معدنی بسیار مورد نیاز است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان و ساختن استخوان های قوی کمک می کند. این می تواند با انجام دو عملکرد اساسی، پوسیدگی دندان را متوقف کند: جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری ها و معدنی کردن دندان ها. فلوراید بیش از حد می تواند باعث فلوروزیس دندانی شود که مستندترین عارضه جانبی فلوراید اضافی است. اغلب در دوران نوزادی و کودکی، در حالی که دندان ها در حال شکل گیری هستند، حمله می کند اما ممکن است برای افراد در هر سنی اتفاق بیفتد. در حالی که شما باید بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، یک مکمل فلوراید می تواند به پر کردن هر شکافی کمک کند.

حرف آخر

مکمل فلوراید منبع آب یکی از مقرون به صرفه ترین پیشرفت ها در بهداشت عمومی و بهره بردن از فواید فلوراید محسوب می شود. در حالی که مشخص شده است که فلوراید بروز و شدت پوسیدگی دندان را کاهش می دهد، اما در مقادیر بیش از حد مفید نیست. اگر به مکمل فلوراید دسترسی ندارید، یا اگر به هر دلیلی نمی توانید آن را مصرف کنید، باید مطمئن باشید که اگرچه ممکن است اثرات محافظتی آن را از دست بدهید، اما کمبود فلوراید عواقب جدی ندارد. با این حال، باید در مورد رعایت بهداشت دندان در خانه و اطمینان از انجام معاینات منظم در مطب دندانپزشک خود کوشا باشید.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی