تغذيه سالم سلامت سلامت جسمي

علائم اعتياد به شيريني و راههاي مقابله با آن

بعضی از شما می گویید که بدون دونات و کلوچه های روزانه خود نمی توانید زندگی کنید اما آیا شما واقعاً معتاد به شکر هستید؟ جواب این سوال پیچیده است...
تقویم فارسی اندروید

بعضی از شما می گویید که بدون دونات و کلوچه های روزانه خود نمی توانید زندگی کنید اما آیا شما واقعاً معتاد به شکر هستید؟ جواب این سوال پیچیده است. یک الگوی پرهیز کامل یا زیاده روی ممکن است منجر به اثرات اعتیاد گونه ای روی افراد شود.

اعتياد به شيريني - 7ganj.ir

علائم اعتياد به قند و شيريني:

 

قند نیز شیبه هورمون های مغزی که احساس خوبی را در مغز به وجود می آورند (مانند داروهای استرس) تاثیر گذار است.

هیچ کس نمی تواند بگوید که شکر از نظر اعتیاد مانند هروئین است اما می تواند تاثیر منفی روی مغز و بدن شما بگذارد.

علائم اعتیاد به قند شما ممکن است که یک برنامه غذایی و عادت نامناسب داشته باشید. کسی که می تواند از غذاهای شیرین در مدت زمان طولانی استفاده کند احتمالاً به شکر معتاد شده است.

تعدادی از این علائم به این شکل است:

 

  • شما ممکن است در هنگام غذا خوردن کنترل خود را از دست داده و میزان بیشتری غذا میل کنید
  • یا ممکن است زمانی که تصمیم گرفته اید عادت خوردن روزانه کیک و کلوچه را ترک کنید، آن روز حال بدی داشته باشید.

این به خاطر کاهش میزان قند خون شماست که علائم آن شامل کمی احساس اضطراب، لرزش یا حتی عرق سرد است. مغز شما در برابر قند قند همه سلول های مغز را پر می کند. زمانی که شما بیش از حد معمول غذاهای شیرین مصرف می کنید این میزان قند ممکن است روی قسمتی از مغز که کار کنترل میزان غذا را برعهده دارد اثر گذاشته و در آن اختلال وارد کند.

در مطالعات آزمایشگاهی، موش هایی که به آنها مقدار زیادی قند خورانده شد. در مغزشان تغییراتی شبیه تزریق دارو رخ داد. در انسان ها تنها زمانی که عکس یک خوراکی شیرین مانند شیرینی یا بستنی به یک نفر نشان داده شد، موجب به وجود آمدن تأثیری در مغز شیبه تغییراتی که در زمان مصرف داروی اعتیاد دیده می شود، مشاهده شد.

این در خانم ها قویتر است زیرا افرادی که به پاسخ این آزمایش، اشتهای بیشتری برای غذا خوردن از خود نشان دادند آنها بودند.

افزايش سریع قند خون

چرا وقتی که به عنوان میان وعده یک تکه شکلات می خورید حالت شتاب زدگی می گیرید؟ قند موجود در شکلات (کربوهیدارت ساده) به سرعت در سیستم گردش خون شما به صورت یک منحنی نوک تیز زیاد می شود.

کربوهیدارت ساده همچنین در میوه ها، سبزی ها و لبنیات نیز یافت می شود اما این محصولات دارای فیبرو پروتئین هستند که پروسه افزایش ناگهانی قند خون را کاهش می دهد.

انواع شربت ها، نوشابه ها، شکلات و شکر روی میز به دلیل نداشتن پروتئین و فیبر باعث افزایش سریع قند خون و جنب و جوش افراد می شود.

افت ناگهاني قند خون

بدن شما احتیاج دارد که گلوکز را از سیستم جریان خون خارج و به سمت سلول ها ببرد تا برای تبدیل انرژی به آن کمک کند.

برای این منظور غده پانکراس شما شروع به ترشح انسولین می کند و در نتیجه ممکن است میزان قندخون شما به میزان ناگهانی افت کند.

میزان قندخون پایین با عث لرزش و سرگیجه در شما شده و شما به دنبال خوردن یک خوراکی شیرین برای بالابردن مجدد قند همه جا را می گردید. بنابراین آن وعده شکلاتی، شما را برای تغذیه نامناسب بعد از آن آماده می کند.

نشاسته می تواند با قند برابری کند

آیا گمان می کنید به خوارکی های شیرین گرایش ندارید، در حالی که عاشق نان و سیب زمینی سرخ شده یا چیپس هستید؟

این خوراکی ها کاملاً دارای کربو هیدرات هستند و بدن این کربوهیدرات را شکسته و به قند ساده تبدیل می کند.

سلول های چشایی را آموزش دهید

شما به اندازه ای که فکر می کنید به قند و شیرینی نیاز ندارید. در حقیقت، شما می توانید سلول های چشایی زبانتان را به گونه این آموزش دهید که از خوراکی های شیرین لذت ببرند.

سعی کنید هر هفته یکی از غذاها یا خوراکی های شیرینی را که مصرف می کنید، ترک کنید. به عنوان مثال دسر بعد از شام را کنار بگذارید به صورت تدریجی میزان شکر را در چای یا قهوه کاهش دهید.

به پروتئین اجازه دهید کمک تان کند

وقتی شما به شدت گرسنه هستید، هر بیسکویت و کلوجه ای که توجه شما را به خود جلب می کند، گرسنگی قدرت شما را برای مقابله با نخوردن قند و شیرینی از بین می برد.

خوردن پروتئین یکی از ساده ترین راه ها برای مهار کردن این احساس است. غذای دارای پروتئین بالا به آرامی هضم می شوند و این باعث می شود که شما مدت زمان بیشتری احساس سیر بودن را داشته باشید. پروتئین میزان قند را به یکباره بالا نخواهد برد و راهی برای مهار کردن قند خون است.

گردآوري: گروه هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی