اخبار داغ اخبار سياسی - مذهبي

شرط اصلي آمريكا براي توافق نهايي و رفع تحریم‌های ایران

سخنگوی کاخ سفید گفته است که رفع تحریم‌های ایران منوط به بازرسی‌های سرزده است...
تقویم فارسی اندروید

سخنگوی کاخ سفید گفته است که رفع تحریم‌های ایران منوط به بازرسی‌های سرزده است.

سخنگوي كاخ سفيد
سخنگوي كاخ سفيد
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: رفع تحریم های ایران منوط به بازرسی های سرزده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در روز چهارشنبه رهبر معظم ایران اعلام کرد که ایران اجازه هیچگونه بازرسی از مراکز نظامی و یا مصاحبه با دانشمندان هسته ای خود را تحت هر توافقی با قدرت های جهانی نمی دهد،گفت: ما در بطن توافق سیاسی که در اوایل آوریل حاصل شد به طور شفاف اعلام کرده ایم که چگونه بایستی راههای دستیابی با ایران به تسلیحات اتمی را مسدود می کنیم و چگونه جامعه بین المللی و بازرسان بین المللی بایستی متعهد بودن ایرانی ها به توافق را راستی آزمایی کنند و راستی آزمایی این تعهد شامل وضع بازرسی های سرزده است که بر برنامه اتمی این کشور قرار داده شده است.

ارنست افزود: تنها موضوعی که آمریکا و هم پیمانانش در گروه 1+5 با آن موافقت خواهند کرد توافقی نهایی است که منعکس کننده رئوس مطالب توافق سیاسی است که در هفته نخست آوریل به تصویب رسید و در آن توافق سیاسی جامعه بین المللی و هم پیمانان ما در گروه 1+5 و ایرانی ها به طور شفاف اعلام کردند که آنچه بر برنامه اتمی ایران وضع خواهد شد بازرسی های سرزده خواهد بود که بر هر برنامه اتمی کشورهای دیگر هم وضع شده است و موفقیت اجراشدن این بازرسی ها پیش از آنکه رئیس جمهور توافق را امضاء کند، ضروری است. اجرایی شدن این موضوع همچنین تا پیش از آنکه تحریم های ایران رفع شوند، ضروری است. این موضوعی است که رئیس جمهور و هم پیمانانمان در گروه پنج به علاوه یک امیدوارند که ایران آن را انجام دهد.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا تصور شما اینگونه نیست که عذرخواهی رئیس جمهور اوباما از ایران به خاطر کودتای سال 1953 بر ضد نخست وزیر مصدق می تواند به بهبود روابط با ایران کمک کند،گفت: من از هیچ برنامه خاصی برای عذرخواهی وی آگاه نیستم اما مطمئنم که وی در سخنرانی هایش در قاهره و سازمان ملل از کلماتی استفاده کرد که به دقت انتخاب شده بودند. زمانی که به موضع این دولت و رئیس جمهور آن درباره این وقایع تاریخی مربوط می شود من شما را به سخنان وی رجوع می دهم و چیز جدیدی در اختیار ندارم.

وی درباره سوال خبرنگاری در رابطه با اظهارات اوباما در جامعه یهودیان آمریکا گفت: لازم است در اینجا به چند حقیقت اشاره کنم. نخست وزیر عراق یک مسلمان شیعه است و بزرگترین همسایه این کشور ایران است. ما این انتظار را داریم که ایران و عراق با هم رابطه داشته باشند. ما به طور شفاف این موضوع را تایید می کنیم و ایرانی ها هم در این رابطه شفاف بوده اند که هیچ نفعی در اقدامات خشونت بار داعش در کشور عراق و در دروازه های کشورشان وجود ندارد. آنچه که در اینجا مهم به نظر می رسد این است که ایران به حاکمیت همسایگانش و از جمله عراق احترام بگذارد. این موضوع سبب شده است که دولت آمریکا تلاشی مستمر را برای افزایش توانایی های دولت مرکزی عراق که نخست وزیر عبادی هدایت آنرا بر عهده دارد به کار گیرد.

وی افزود: حیدر العبادی در ابتدا متعهد شده است که عراق با توجه به گوناگونی جوامع آن اداره کند. آنچه که ما گفته ایم این بوده است که آمریکا با ایرانی همکاری نظامی نخواهد داشت. ما از نیروهای نظامی عراقی که نماینده تمام جوامع این کشور باشند و تحت کنترل دولت مرکزی این کشور باشند،حمایت می کنند. این اصلی است که ما از آن تبعیت می کنیم و شواهدی دال بر موفقیت آن وجود دارد.این فرمولی بود که ما در تکریت به کار بردیم. نگرانی های زیادی برای ورود داعش به تکریت و از بین بردن پیشروی های شبه نظامیان شیعه وجود داشت و آمریکا و همپیمانانش در ائتلاف وارد موضوع شدند و از نخست وزیر عبادی خواستند که نیروها را عازم کند و به طور مستقیم کنترل فرماندهی آنها را به دست گیرد. ما با حملا ت هوایی خود داعش را در این منطقه به عقب راندیم و در میدان نبرد موثر ظاهر شدیم. این فرمول موفقیت آمیز بود اما وضعیت ها متفاوتند. عراقی‌ها در تلاشند که خود را ثابت کنند و هم اکنون نیروهای خود را در شرق رمادی مستقر کرده اند.

این سخنگو گفت: رئیس جمهور به طور شفاف استفاده از نیروهای نظامی آمریکا در نبردهای زمینی در عراق را رد کرده است. دلیل این موضوع این است که ما درسهای مهمی از حملات و لشکرکشی های پیشین خود به عراق فراگرفته ایم. ما معتقدیم اعزام نیروهای زمینی به عراق نمی تواند در راستای منافع ملی ما باشد. اینکه دولت و نیروهای امنیتی و مردمی عراق مسئوولیت امنیت در کشورشان را بر عهده بگیرند در راستای منافع آمریکاست. آنها این کار را می توانند با حمایت آمریکا صورت دهند. شاید حضور نیروهای نظامی زمینی آمریکا در عراق در کوتاه مدت موثر باشد. ما شاهد موفقیت های کوتاه مدت آنها در مبارزه با افراط گرایی و ایجاد ثبات در کشور بودیم اما به خاطر نا موفق بودن نخست وزیر مالکی در اداره کشور ما شاهد استمرار این موضوع نبودیم.

وی افزود: ما شاهد وضعیتی مشابه درباره سوریه هستیم. در این کشور هم رئیس جمهور اوباما هیچ طرحی برای استقرار نیروهای نظامی آمریکا در سوریه ندارد. به هرحال در هفته گذشته شاهد این موضوع بودیم که رئیس جمهور نیروهای کشور را برای عملیاتی زمینی راهی این کشور کرد تا یکی از سرکردگان داعش را نابود کند.رئیس جمهور در این رابطه شفاف بوده است که ما از حملات پیشین به عراق درس هایی آموخته ایم. ما تنها می توانیم از نیروهای امنیتی عراق حمایت کنیم.

ارنست در پاسخ به این سوال که آیا داعش در پشت حملات انتحاری در قطیف عربستان است ،گفت: این موضوع مشخص نیست، اینها حملات وحشتناکی هستند که صورت می پذیرند.این نشان دهنده روش های افراطی است که ما شاهد آن هستیم. حقیقت این است که زمانی که این گروههای تروریستی افراطی این حملات خشونت بار را صورت می دهند تمامی قربانیان مسلمان هستند. این موضوعی معمول است و ما شاهد تلفات فراوان هستیم و این خشونت ها را محکوم میکنیم. تحقیقات درباره مسببان این حمله ادامه دارد. این موضوعی است که در توافق نهایی لحاظ خواهد شد تا رئیس جمهور و دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک آنرا امضاء کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اوباما در مصاحبه با نشریه آتلانتیک درباره مبارزه با داعش گفت: سخنان رئیس جمهور با تهدید ناشی از داعش سازگار بود.وی اعلام کرد که این مشکل به تعهدی بلند مدت نیازمند است. این یک فرضیه کوتاه مدت نیست. رئیس جمهور خواهان دولتی در عراق است که نماینده تمام مردم این کشور باشد.ما شاهد این موضوع در دوران نخست وزیر مالکی نبودیم.اما زمانی که نخست وزیر عبادی به قدرت رسید او به روشی جامع و فراگیر کشور را هدایت کرد تا کشور با اتحاد با تهدیدات ناشی از داعش مقابله کند. بر اساس موفقیت هایی که داشته ایم و به اجرایی شدن راهبرد ما مربوط می شود انتظار تضعیف بیشتر داعش را از حالا تا چند سال آتی خواهیم داشت.این موضوع به ادامه این راهبرد نیازمند است.

منبع: تسنیم

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی