تغذيه سالم نوشیدنی نوشیدنی ها

سوال های متداول در مورد چای، دمنوش و قهوه

تقویم فارسی اندروید

همانطور که می دانید انواع چای، دمنوش و قهوه بعد از اب جزو پر مصرف ترین نوشیدنی ها هستند که در ایران و تمام جهان طرفداران بسیاری دارند. البته این نوشیدنی ها که هر کدام به صورت مختلف مورد استفاده قرار می گیرند دارای خواص و مضراتی بوده که ممکن است از ان بی اطلاع باشید و در این مورد سوالاتی برای شما قبل از مصرف پیش بیاید. ما در این مطلب سعی کرده ایم جواب سوالات شما را به خوبی پاسخ و توضیح بدهیم.

این سوالات شامل است از:

1. چند نوع چای وجود دارد؟

بیش از 3000 نوع چای وجود دارد. انواع چای از برگ های یک گیاه به نام کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) به دست می آیند. بر اساس نوع برگ‌های چای و سطح اکسیداسیون یا فرآوری، چای به 6 نوع اصلی تقسیم می‌شود: چای سیاه، چای سبز، چای سفید، چای زرد، چای اولانگ و چای Pu-erh.

2. کدام نوع چای برای بدن سالم تر است؟

چای سبز اغلب به عنوان سالم ترین چای برای بدن معرفی می شود. این چای یکی از کم فرآوری‌ شده‌ترین نوع چای‌ است، زیرا تحت اکسیداسیون قرار نمی‌گیرد. چای سبز حاوی پلی فنول ها و آنتی اکسیدان زیادی است که به سلامت مغز و قلب کمک می کند. سال هاست از چای سبز به دلیل خواص دارویی بالا، برای سلامت بدن استفاده می شود.

برخی از خواص چای سبز شامل است از:

  • عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
  • متابولیسم و چربی سوزی را افزایش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند.
  • به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد. بسیاری از انواع سرطان ها از جمله ریه، روده بزرگ، مری، دهان، معده، روده کوچک، کلیه، لوزالمعده و غدد پستانی و …
  •  بوی بد دهان را کاهش می دهد.
  • به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می کند.
  • از دچار شدن به بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.
  • به پیشگیری از استرس اکسیداتیو، مشکلات عصبی و سکته ی مغزی کمک می کند.
  • به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظ از بدن در برابر ویروس ها کمک می کند.
  • و …
چای سبز، سالم ترین نوع چای

3. آیا می توان چای را دوباره گرم کرد؟ 

ما همیشه پیشنهاد می کنیم که چای را تازه دم مصرف کنید، زیرا چای بعد از چند ساعت (3 الی 4 ساعت) خاصیت و طعم مطلوب خود را از دست داده و تیره می شود که می تواند برای بدن سمی و ناسالم باشد. اگر چای شما بیشتر از 3 یا حتی بیشتر از 4 ساعت مانده است این زمان می تواند برای شروع رشد باکتری ها در چای کافی باشد. هرچه هوای محیط گرم تر باشد روند فساد سریع تر می شود. به طور مثال در طول تابستان، زمانی که دما به طور کلی بالا است، گرما می تواند روند فساد را تسریع کند.

آیا می توان چای را دوباره گرم کرد؟ 
آیا می توان چای را دوباره گرم کرد؟

به خاطر داشته باشید که اگر شکر، شیرین کننده، شیر یا هر نوع میوه ای به چای خود اضافه کرده باشید، این بازه زمانی به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و چای شما زودتر خراب می شود.

توجه داشته باشید، حتی اگر می خواهید که چای دم شده را برای جلوگیری از خراب شدن در یخچال نگه دارید باید بدانید که چای نباید بیش از 8 ساعت در یخچال نگهداری شود زیرا می تواند برای بدن بسیار مضر باشد.

4. روش نگهداری چای چگونه است؟

برای تازه نگه داشتن چای، باید از قرار دادن برگ های چای در برابر هوا، گرما، نور و رطوبت خودداری کنید. این بدان معناست که چای را باید در یک ظرف شیشه ایی و یا یک ظرف مات مخصوص چای به طور دربسته، در مکانی خنک و تاریک قرار دهید. شما باید از نگهداری چای در نزدیکی هر منبع گرمایی مانند اجاق گاز یا پنجره آفتاب گیر و مواد بو دار همچون ادویه ها خودداری کنید.

توصیه می شود چای را در یخچال نگهداری نکنید زیرا ممکن از بعد از مدتی نم کشیده یا توسط مواد غذایی بودار شود.

5. کدام چای برای کاهش وزن بهتر است؟

چای سبز موثرترین چای برای کاهش وزن در نظر گرفته می شود. این چای سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. کاتچین ها فشار خون را کنترل می کنند و به کنترل کاهش وزن و بهبود سلامت مغز کمک می کنند. علاوه بر این، متابولیسم شما را افزایش داده و چربی سوزی را در بدن افزایش می دهند.

چای سبز، بهترین چای برای کاهش وزن
چای سبز، بهترین چای برای کاهش وزن

6. چای کیسه ای بهتر است یا چای فله؟

چای کیسه ای شامل ناخالصی هایی شامل اجزای دیگری از جمله ساقه گیاه، خرده برگ ها و برگ های پایینی گیاه است که مرغوبیت کمتری از لحاظ طعم و کیفیت دارند. خرد بودن برگهای استفاده شده در چای کیسه ای باعث افزایش سطح تماس برگ با هوا شده و باعث پایین آمدن کیفیت چای به میزان بسیار زیاد می شود.

چای کیسه ای با اینکه کیفیت پایین تری نسبت به چای باز یا فله دارد، قیمت گرانتری نیز دارد. در اصل مقدار بیشتر پولی که شما می پردازید نه برای چای بلکه بابت هزینه بسته بندی و غیره می باشد. البته چای کیسه ای با کیفیت خوب ارگانیک نیز در بعضی فروشگاه ها به فروش می رسد اما قیمت آنها بسیار گران بوده و اصلا مقرون به صرفه نمی باشد.

چای کیسه ای بهتر است یا چای فله؟
چای کیسه ای بهتر است یا چای فله؟

چای کیسه ای به خاطر ناخالصی های موجود و کیفیت پایین برگ چای طعم مطلوبی نیز ندارد. در ضمن چون از چای خرد تهیه شده، در هنگام دم کردن میزان بیشتری کافئین از برگ چای در آب جوش حل شده که باعث تلخی چای می شود. به زبانی دیگر، هر چه چای خرد تر و برگها پیرتر باشند، میزان کافئین و طعم تلخ آن بیشتر می باشد.

اما چای فله طعم بهتری نسبت به چای کیسه‌ای ارائه می‌ دهد، زیرا برگ‌های چای، تازه‌تر هستند و کمتر آسیاب می‌شوند. چای کیسه ای با خیس شدن در آب گرم ممکن است چای را کدر کند که این برای بسیاری خوشایند نیست.

توجه داشته باشید که هنگام دم کردن چای کیسه ای، بعد از دو نهایتا پنج دقیقه کیسه ی چای را در بیاورید تا باعث تلخی چای شما نشود.
توجه داشته باشید که هنگام دم کردن چای کیسه ای، بعد از دو نهایتا پنج دقیقه کیسه ی چای را در بیاورید تا باعث تلخی چای شما نشود.

7. آیا می توان به حیوانات خانگی چای داد ؟

خطر اصلی چای این است که می تواند حاوی کافئین باشد. کافئین برای سگ ها، گربه ها و طیور خطرناک است. بنابراین از چای های گیاهی بدون کافئین استفاده کنید. سعی کنید برای شروع از مقدار کم شروع کنید زیرا حیوانات به مدت زمان نیاز دارند تا به طعم چای عادت کنند. البته بهتر است قبل از استفاده از هر نوع چای با دامپزشک یا پزشک مربوط به حیوانات مشورت نمایید.

همیشه این را به یاد داشته باشید دوزهای بیش از حد کافئین چه چای، قهوه و یا … می تواند منجر به علائم خطرناک و حتی مرگ حیوان شود.

ایا می توان به حیوانات خانگی چای داد ؟
ایا می توان به حیوانات خانگی چای داد ؟

8. آیا چای باعث کم خونی می شود ؟

پاسخ : بله. چای با جذب آهن تداخل دارد و در صورت مصرف زیاد منجر به کم خونی و فقر آهن می شود. با مصرف چای، آهن موجود در مواد غذایی مصرف‌ شده از بین می‌رود، به همین خاطر است که تاکید می‌شود یک فاصله زمانی مشخصی را بین مصرف چای و صرف غذا یا مکمل ها قرار داده شود. کسانی که دچار کم‌خونی هستند، باید بیشتر از همه این نکات را رعایت کنند. چای سبز و چای سیاه بیشتر از هر نوع باعث کم خونی یا آنمی می شوند.

آنمی Anemie یا کم خونی شرایطی است که در آن خون فاقد تعداد کافی گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن مورد نیاز به بافت های بدن است. ازآنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گستره ی وسیعی از مشکلات را به‌ همراه دارد.
ایا چای باعث کم خونی می شود ؟
ایا چای باعث کم خونی می شود ؟

9. ابداع چاي کيسه ‌ای توسط چه کسی بود و چه نتیجه ای به دنبال داشت؟

توماس سالیوان Thomas Sullivan کسی بود که برای اولین بار کیسه چای را در سال 1908 اختراع کرد. ابداع چای کيسه ‌ای، احتمالا بهترين و بدترين اتفاق در صنعت چای بود. بهترين بود، چون سبب افزايش توجه مردم به چای شد و بدترين بود، چون از آن به بعد، درون کيسه‌ ها چای ‌هایی با کيفيت پايين در دسترس مردم قرار گرفت.

اولین کسی که چای کیسه ای را اختراع کرد. Thomas Sullivan

در گذشته کم ‌کم مردم به چای کيسه‌ ای علاقه بيشتری نشان دادند چون ديگر نيازی به استفاده از صافی نبود و از آنجا که برگ کامل چای درون کيسه قرار می ‌گرفت، رنگ و بوی چاي بسیار لذت بخش و عالی بود. اما به تدريج توليدکنندگان به جاي برگ کامل، چای پودری شده يا اصطلاحا خاک چای را جانشين آن کردند تا زمان رنگ دادن به حداقل برسد و در ضمن سود آن ها افزايش يابد. گرچه امروزه خيلی ها دم کردن چای خشک و عطر و بوی آن را می ‌پسندند اما هنوز هم سرعت رنگ دادن و دم کشيدن چاي کيسه‌ ای سبب شده طرفداران خاص خود را داشته باشد، به ‌طوری که در انگليس ۹۵ درصد چای مصرفی مردم را چای کيسه‌ ای تشکيل می ‌دهد.

گزیده ای از چای کیسه ای لیپتون در طول سال های، 1920 تا 1951

10. آيا نوشيدن چاي يا هر نوشيدنی داغ برای بدن ضرر دارد؟

پاسخ: بله، البته! چاي را نباید خيلی داغ نوشيد. برخي مطالعات نشان داده‌ اند که نوشيدن مايعات خيلی داغ ممکن است به مخاط گلو و مری آسيب برساند و به بروز سرطان منجر شود. نتايج بررسی ها حاکی از اين مطلب هستند، افرادي که چای خيلی داغ می ‌نوشند، بيش از ديگران مستعد ابتلای سرطان مری هستند. تا چند سال پيش دانشمندان تصور می کردند شايد چای موجب سرطان مری می ‌شود ولي بررسی های جديد نشان داده است که اين ضرر چای مربوط به داغ بودن آن است، بنابراين براي حفظ سلامت و استفاده بيشتر از فوايد چای بهتر است اين نوشيدنی را خيلی داغ ميل نکنيد.

11. آیا چاي محرک است يا آرام بخش؟

بعضی ‌ها چای می ‌نوشند چون معتقدند چاي خاصيت آرام‌ بخشی دارد و خستگی را از بین می برد اما بعضي‌ ها هم می ‌گويند چای شادی آور و نشاط ‌آور است. واقعيت اين است که هر دوی اين صحبت‌ ها درست است. چاي تا پيش از دو دقيقه از دم ‌کشيدن اثر محرک دارد اما پس از مدتی به تدريج از خاصيت محرک بودن آن کاسته شده و خاصيت آرام ‌بخشی آن بيشتر می ‌شود. پس از گذشت پنج دقيقه از دم‌ کشيدن چای، تمام کافئين موجود خارج مي شود و چای کاملا آرام ‌بخش است. البته مقدار اين ترکيب در يک فنجان چای زياد نيست، با اين حال ممکن است مصرف زياد در بعضی افراد موجب ايجاد حالاتی مانند بي ‌قراری و عصبانيت شود، از اين رو، نبايد در مصرف چای زياده ‌روی کرد.

12. کدام چاي بهتر است؟ سبز يا سياه؟

در گياه چای ترکيبات خاصی وجود دارد که داراي خواص مهم زيستی مانند آنتی اکسيدان ‏ها است که اين ترکيبات فوايد بسياری دارند.در طی فرآيند تخمير اين مولکول ‌ها تغيير مي‌ کنند، مثلا برخی از آن ها اکسيد شده و يا به مواد جديدی تبديل می ‌شوند.

در نتيجه، در چای سياه که تخمیر بیشتری دارد موادی به وجود می آيد که حاصل آن تغييرات هستند، يعني در چای سياه موادی وجود دارد که در چای سبز، با تخمير کمتر، وجود ندارد. سردسته اين مواد، کافئين است. وجود کافئين در چای سياه و آنتی ‏اکسيدان کمتر ارزش آن را در مقايسه با چای سبز که خواص آنتی ‌اکسيدانی بيشتری دارد، کمتر می ‏کند. به همين دليل اگر افراد ذايقه خود را با چای سبز تطبيق دهند، از خواص بيشتر گياه چای بهره ‌مند خواهند شد.

13. آیا نوشیدن چای و دمنوش ها دندان های شما را لکه دار می کند؟

پاسخ: بله. چای سیاه و سبز اکثرا دندان را لکه دار می کنند، زیرا دارای ترکیب شیمیایی به نام تانن هستند که به طور طبیعی دندان ها و لثه های شما را لکه دار می کند.

آیا چای و دمنوش ها دندان های شما را لکه دار می کند؟

حتی دمنوش های گیاهی مانند چای بابونه، چای ترش و … در صورت مصرف منظم در طول زمان می توانند باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ دندان شما شوند. بنابراین به شما توصیه می شود پس از هر بار مصرف دندان خود را به خوبی مسواک بزنید.

14. دمنوش چیست؟

دمنوش نوعی نوشیدنی است که در آن جزوی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کل به نوشیدنی ساخته شده از گیاهان دارویی، میوه ها و ادویه‌جات دم‌نوش گفته می‌شود. بیشتر دم‌نوش‌ ها فاقد کافئین هستند.

دمنوش چیست؟
دمنوش چیست؟

15. تفاوت دمنوش با چای چیست؟

چای نوعی نوشیدنی است که از برگ گیاهی به نام کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. مانند چای سیاه یا چای سبز اما دم‌نوش یا چای گیاهی از برگ، گل، پوست درخت (مانند دارچین)، میوه، ریشه یا دانه گیاهان بخصوصی به غیر از کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود.

16. چند نوع دمنوش وجود دارد؟

در کل دنیا گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که به صورت تکی یا ترکیبی به عنوان دمنوش، دم می شوند. تاریخچه ی دمنوش را نمی توان از تاریخچه گیاهان دارویی جدا کرد.

17. تفاوت دمنوش با جوشانده چگونه است؟

در دم‌نوش گیاه را کمی کوبیده و در آب جوشیده شده به مدت چند دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، روی بخار ملایم قرار می‌دهند و بعد صاف می‌کنند. در مقابل اگر گیاه را مستقیم با آب سرد یا گرم بجوشانند، جوشانده‌ای بدست می‌آید که خاصیت و اثر آن قوی تر از دم‌نوش است، چرا که حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می‌شود. البته بسیاری از گیاهان باید به صورت دم کرده‌ استفاده شود و اگر بر اثر نا آگاهی یا غفلت جوشانده شود، خاصیت آن تغییر پیدا می‌کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می‌شود که باعث عوارض ناگواری خواهد شد.

18. تفاوت دم‌نوش با عرقیات گیاهی چگونه است؟

همانطور که گفته شد دمنوش از دم کردن گیاهان دارویی بر روی حرارت ملایم است اما عرقیات گیاهی، از تقطیر اسانس ریشه، پوست یا گلبرگ گیاهان طبی و دارویی در آب به دست می اید.

19. مصرف بیش از حد گیاهان دارویی چه عوارضی دارد؟

مصرف بیش از حد گیاهان دارویی موجب بروز عوارض بدی در بدن می‌شود و این تصور که گیاهان دارویی بدون عوارض هستند، تصور غلطی است. اگرچه گیاهان دارویی منشأ طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کمتری ایجاد می‌کنند اما مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از این گیاهان می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد. بنابراین مصرف گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد.

  • پیش از مصرف هر نوع گیاه دارویی باید دستور دقیق مصرف و عوارض جانبی آن روشن باشد. سمی بودن یک داروی گیاهی بسته به قسمت مورد استفاده ی گیاه و روش تهیه ی آن فرق می‌کند.
  • مصرف هم‌زمان داروهای شیمیایی با گیاهی خاص ممکن است موجب بروز تداخل دارویی گردد. بنابراین باید پزشک را از مصرف این گیاهان مطلع نمود.
  • در مورد کودکان و سالمندان، مصرف این گیاهان باید با احتیاط بیشتری همراه باشد.
مصرف بیش از حد گیاهان دارویی چه عوارضی دارد؟
مصرف بیش از حد گیاهان دارویی چه عوارضی دارد؟

20. چگونه می شود از گیاهان دارویی برای دمنوش استفاده کرد؟

به شما توصیه می کنیم تا زمانی که اطلاعات کافی در مورد نوع گیاهان دارویی و نحوه ی مصرف آن را ندارید از ترکیب و یا دم کردن گیاهان خودداری نمایید. در صورت نیاز شما می توانید گیاهان دارویی را از فروشندگان با تجربه یا معتبر گیاهان دارویی تهیه نمایید. فروشندگان داروی گیاهی باید اطلاعات و شناخت کافی در زمینه ی خواص داروهای گیاهی را داشته باشند تا بتوانند نسبت به سلیقه یا مشکل شما برای شما گیاه دارویی تجویز کنند و اطلاعات کافی از چگونگی مصرف، فواید و مضرات را به شما بدهند. بهتر است داروهای گیاهی از مراکزی تهیه شوند که دارای مجوز یا عضو اتحادیه باشند.

21. آیا استفاده از دمنوش در زمان بارداری ممکن است؟

مادران باردار یا شیرده تنها پس از مشاوره با پزشک، مجاز به مصرف دمنوش هستند. در هنگام بارداری، بسیاری از گیاهان مورد استفاده در دم‌نوش می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین مضر و خطرناک باشد. شما باید قبل از استفاده از دمنوش با پزشک خود مشورت کنید، چون در غیر این صورت نوشیدن دمنوش ممکن است باعث مشکلاتی همچون سقط جنین یا وزن کم نوزاد در هنگام تولد شود.

22. آیا دمنوش ها با داروهای شیمیایی تداخل دارند؟

مصرف همزمان پاره‌ای از گیاهان یا دمنوش‌های گیاهی با بعضی از داروها، خاصیت درمانی، اثرات تقویت کنندگی یا آرام بخشی داروها را افزایش می‌دهد.
از طرفی در مواردی هم تداخل دمنوش‌ها با داروها می‌تواند از خواص داروها کاسته یا با ایجاد مسمومیت موجب بروز انواع عوارض جزئی یا شدید در فرد مصرف کننده شود. بنابراین بدون کسب اطلاعات لازم، از مصرف همزمان گیاهان دارویی یا بعضی از دمنوش‌ها به همراه داروها پرهیز کنید.

23. آیا کودکان می توانند دمنوش یا جوشانده بخورند؟

کودکان بالای 2 سال می توانند از دمنوش و یا جوشانده استفاده کنند، اما در صورتی که دکتر کودکان نوع و اندازه ی دمنوش و یا جوشانده را تجویز کند. برخی از متخصصان خاطرنشان می کنند که چای های گیاهی و دمنوش ها می تواند یک انتخاب سالم برای کودکان باشد، زیرا آب رسان هستند و حاوی شکر مانند آبمیوه یا نوشابه نمی باشند.

24. بیشترین گیاهان مصرفی برای تهیه دمنوش در ایران کدامند؟

در ایران گیاهان زیادی وجود دارد که به عنوان دمنوش و یا جوشانده مورد استفاده قرار می گیرند، بیشترین گیاهان مصرفی این روزها که مورد پسند مردم است و در اکثر خانه ها و کافی شاپ ها و … مورد استفاده قرار می گیرد شامل است از: چای سبز، چای ترش، چای به، بابونه، دارچین، زنجبیل، هل، رازیانه، عناب، تخم شربتی، نعناع، پونه، گزنه، گل بنفشه، کاسنی، گل ختمی، اسطوخودوس، اکالیپتوس، پوست مرکبات، گل ساعتی، گل شاه پسند، به لیمو ، گل همیشه بهار، زعفران، ریحان، نعناع فلفلی، آویشن، زردچوبه، گل محمدی، رزماری، گل پامچال، راعی، زالزالک، زرشک، زیره، سنبل الطیب، گل گاوزبان، مرزه، بهار نارنج و …

بیشترین گیاهان مصرفی برای تهیه دمنوش در ایران کدامند؟
بیشترین گیاهان مصرفی برای تهیه دمنوش در ایران کدامند؟

25. دمنوش، گیاهان خشک بهتر است یا گیاهان تازه؟

خب می دانیم هرچه گیاهان تازه تر باشند دم کردن آن بهتر است، اما این برای هر فصل امکان پذیر نیست چون هر گیاهی در فصل مخصوص به خود رشد می کند و نمی توان آن را به صورت تازه هر زمانی استفاده و تهیه کرد. پس از این رو مجبوریم که از گیاهان خشک شده استفاده کنیم. سعی کنید گیاهان خشک شده ی همان سال خریداری و استفاده کنید.

26. آیا می‌توانیم گیاهان و میوه‌ها را برای تهیه دمنوش با هم مخلوط کنیم؟ ایا اثرشان تغییر می‌کند؟

برای ترکیب گیاهان و میوه ها حتما باید اطلاعات و دانش کافی در مورد خاصیت و هماهنگی گیاه و میوه را داشته باشید. شما می‌توانید گیاهان و میوه ها را با توجه به نوع و خواصشان با هم ترکیب کنید تا خاصیت بیشتری پیدا کنند.

27. دمنوش‌ها را بعد از تهیه، چند ساعت یا چند روز می توان در یخچال نگه داشت ؟

بهتر است دمنوش‌ را تازه و به صورت گرم مصرف کنید تا از ترکیب‌های آنتوسیانین، آنتی‌اکسیدانی و فلاونوئیدی شان بهره‌مند شوید. زیرا فرمول این ترکیب‌ها در اثر ماندن و مواجهه با اکسیژن هوا تغییر می‌کند و ساختار شیمیایی‌شان می‌شکند. اکثر دمنوش ها را بیشتر از 24 ساعت نمی توان در یخچال نگهداری کرد.

28. دمنوش فله‌ای را تا چه مدت و در چه شرایطی می‌توانیم نگه داریم؟

دمنوش‌ها چون خشک هستند و رطوبت خیلی کمی دارند، می‌توان آن‌ها را در محیط خشک، خنک و سایه تا 3 الی 2 ماه نگه داشت. اما نگهداری طولانی‌ مدت آن‌ها باعث کاهش آثار مفیدشان می‌شود. بهتر است گیاهان خشک در ظروف شیشه‌ایی و یا ظروف مخصوص گیاهان خشک نگهداری شوند.

29. بهترین زمان مصرف دمنوش چه زمانی است؟

دمنوش ها را نسبت نوع و خواص درمانیشان در زمان های مختلف برای هدفی مشخص می توان مصرف کرد. مثلا اگر شما به کم خوابی دچار هستید و یا استرس دارید می توانید قبل از خواب دمنوش آرامش میل نمایید. یا اگر با هضم غذا مشکل دارید بعد از مصرف غذا برای هضم بهتر غذا از دمنوش مخصوص استفاده نمایید.

30. دمنوش ترکیبی چیست؟

در دم‌نوش‌های ترکیبی معمولا چند گیاه جهت رسیدن به یک منظور و هدف با هم ترکیب می‌شوند، برای مثال گروهی از دم‌نوش‌های ترکیبی انرژی‌زا هستند و بعضی دیگر کم‌کننده ی فشارخون و گروهی دیگر آرام‌ بخش هستند که برخلاف انرژی زاها که ضربان قلب و انرژی را افزایش می‌دهند به آرامش و تنش‌زدایی از بدن کمک می‌کنند.

دمنوش ترکیبی چیست؟

31. چای یا قهوه ؟ کدام یک سالم تر است؟

باید بگوییم که چای سالم تر از قهوه است، زیرا حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است. قهوه دو برابر چای کافئین دارد. علاوه بر این، چای حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به قهوه است. آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهند.

استرس اکسیداتیو می تواند به سلول های بدن آسیب برساند و منجر به بیماری های مانند بیماری قلبی و سرطان بشود.  اما مصرف مقدار مناسب آنتی اکسیدان (مانند آنتی اکسیدان های موجود در چای) به طور بالقوه می تواند این خطر را در شما کاهش دهد.

اما ناگفته نماند که قهوه نیز فواید به خصوص خود را دارد و بسیاری قهوه را بیشتر می پسندد با این حال ما نوشیدن چای را به شما پیشنهاد می کنیم.

چای یا قهوه ؟ کدام یک سالم تر است؟
چای یا قهوه ؟ کدام یک سالم تر است؟

32. کدام نوشیدنی زودتر کشف شد؟ قهوه یا چای؟

قهوه برای اولین بار در حدود سال 900 پس از میلاد، سه هزار سال پس از تولید چای، در یمن ساخته شد. چای برای اولین بار در 2700 سال قبل از میلاد در چین کشت شد و آن را به یکی از اولین نوشیدنی های جهان تبدیل کرد.

33.  کافئین کدام نوشیدنی بیشتر است؟ چای یا قهوه؟

بر اساس تحقیقات، چای در حالت دم نشده حاوی کافئین بیشتری نسبت به قهوه است، اما وقتی دم می‌ شود، محتوای کافئین موجود در چای بسیار کمتر از قهوه است. کافئین برای افزایش انرژی مورد نیاز برای یک روز طولانی در محل کار یا موارد دیگر پیشنهاد می شود، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث اختلال در تمرکز و خواب و سیستم گوارشی حتی حملات پانیک شود. زمانی که سعی می کنید مصرف کافئین خود را کنترل کنید، چای راه حل بهتری است.

34. روزانه چه مقدار می توان چای یا قهوه نوشید؟

در صورت نداشتن بیماری های خاص، هیچ اشکالی در مصرف نوشیدنی های کافئین دار در مقادیر معقول وجود ندارد. چون پلی فنول ها و کافئین موجود در چای و قهوه فواید بسیاری برای سلامتی دارند. برای کسانی که عادت به مصرف قهوه ندارند نهایتا نوشیدن_ 200 میلی گرم_ در روز مجاز است و برای کسانی که عادت به خوردن قهوه دارند نهایتا _200 الی 400 _میلی گرم مجاز می باشد. توجه داشته باشید که خوردن بیش از حد قهوه اثرات بدی می تواند بر روی بدن شما داشته باشد. اگر پس از مصرف قهوه دچار مشکل جسمی شدید از خوردن قهوه تا حد امکان پرهیز کنید و نوشیدنی های دیگر را جایگزین نمایید.

روزانه چه مقدار می توان چای یا قهوه نوشید ؟

میزان مصرف توصیه شده برای چای نیز نهایتا 3 الی 4 استکان است. چون ما ایرانی ها عادت به مصرف زیاد چای در طول روز هستیم باید این نکته را در نظر بگیریم که خوردن بیش از حد چای نیز ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیندازد. شما می توانید نهایتا در طول روز تا 710 میلی گرم چای مصرف کنید. برای جلوگیری از عوارض مصرف، می توانید چای کم رنگ میل نمایید.

35. مصرف بیش از حد کافئین چه تاثیری بر بدن دارد؟

کافئین می تواند باعث بی خوابی، عصبی بودن، بی قراری، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب و سایر عوارض جانبی شود. دوزهای بیشتر ممکن است باعث سردرد، اضطراب و درد قفسه سینه شود. زمانی که کافئین در دوزهای بسیار بالا استفاده شود، می تواند بسیار خطرناک بوده و باعث ضربان نامنظم قلب و حتی مرگ شود.

36. ایا زنان باردار مجاز به خوردن چای یا قهوه هستند؟

نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند برای جنین خطرناک باشد، بنابراین مهم است که مراقب میزان کافئین مصرفی خود در دوران بارداری باشید. مطالعات نشان می دهد که دریافت بیش از 150 تا 200 میلی گرم کافئین در روز در دوران بارداری ممکن است خطرناک باشد. مقادیر بالای کافئین در دوران بارداری می تواند بر روی رشد و تکامل کودک تاثیر منفی بگذارد. ما به شما توصیه می کنیم حتما در این مورد قبل از مصرف هر گونه نوشیدنی کافئین دار نسبت به شرایطتان حتما با پزشکتان مشورت نمایید، تا از میزان مصرف یا مصرف نکردن کافئین توسط پزشک اگاه شوید.

37. قهوه یا چای کدام یک چربی سوزی بهتری دارند ؟

اگر اهل باشگاه و عاشق ورزش کردن هستید، یک فنجان قهوه ممکن است نوشیدنی ایده‌آلی برای شما باشد. زیرا متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و تضمین می‌کند کالری بیشتری در زمان ورزش بسوزانید. با این حال، اگر فقط سعی دارید اهسته و با رژیم لاغر شوید، چای نوشیدنی بهتری است.

38. کودکان در چه سنی می توانند کافئین مصرف کنند؟

کودکان در چه سنی می توانند کافئین مصرف کنند؟
کودکان در چه سنی می توانند کافئین مصرف کنند؟

هیچ مقدار قابل قبولی از کافئین برای کودکان زیر 12 سال وجود ندارد. کارشناسان توصیه می کنند در هنگام تصمیم گیری برای دادن چای یا قهوه حاوی کافئین به کودک باید احتیاط کرد. زیرا مصرف زیاد کافئین، عوارض بسیاری برای کودکان دارد، که باعث اختلال در خواب، بد خلقی و انجام رفتارهای تهاجمی در کودکان می‌شود. قهوه می‌تواند ضربان قلب و فشارخون کودکان را افزایش دهد. همچنین مصرف قهوه می‌تواند کودکان را مضطرب و پریشان کند یا باعث حالت تهوع در آن‌ ها شود.

39. کدام ویتامین در قهوه وجود دارد؟

قهوه حاوی تعدادی مواد مغذی مفید از جمله، ریبوفلاوین (ویتامین B-2) ، نیاسین (ویتامین B-3)، منیزیم، پتاسیم و ترکیبات مختلف فنلی یا آنتی اکسیدان ها است.

40. قهوه بدون شیر چه نام دارد؟

پاسخ: قهوه سیاه. به زبان ساده قهوه سیاه ترکیبی از آب و قهوه، بدون شیر است. شما باید آن را بدون هیچ طعم اضافه ای مانند عسل، خامه و شیر سرو کنید.

41. فواید نوشیدن قهوه سیاه چیست؟

قهوه سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند با آسیب سلولی مبارزه کند و خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند سرطان و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

"<yoastmark

برخی از فواید قهوه سیاه شامل است از:

  • جلوگیری از سرطان
  • کاهش وزن
  • کمک به سلامت کبد
  • جلوگیری از بیماری های قلبی
  • آرامش بخش
  • کاهس افسردگی و استرس
  • جلوگیری و کنترل دیابت
  • کاهش التهاب
  • تقویت حافظه و عملکرد مغز
  • و …

42. آیا قهوه اعتیادآور است؟

آیا قهوه اعتیادآور است؟
آیا قهوه اعتیادآور است؟

کافئین و قهوه ممکن است باعث وابستگی جسمی و رفتاری شود ولی قاعدتا جزو اعتیاد محسوب نمی‌شود و ترک آن به راحتی قابل اجرا است. شما می‌توانید بدون عوارض خاصی مصرف قهوه را کنار گذارید و نهایتا دو یا سه روز از وابستگی به آن رهایی یابید. بنابراین با اینکه کلمه “اعتیاد” اغلب به صورت غیر معمول استفاده می شود، کافئین (از نظر علمی) اعتیادآور نیست. اگر قهوه را به میزان متعادلی در طول روز مصرف کنیم، نه.  با این حال دیده شده که بدن برخی افراد به کافئین موجود در قهوه هم واکنش نشان می دهد و اگر صبحشان را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز نکنند، دچار علایمی مانند سردرد، خستگی، نداشتن تمرکز کافی و دردهای عضلانی می شوند.

43. وقتی عبارت فاقد کافئین Decaf روی بسته بندی قهوه های فوری یا معمولی درج می شود، آیا این قهوه اصلا کافئین ندارند؟

پاسخ: خیر. حتی قهوه های Decaf یا فاقد کافئین هم حاوی مقدار بسیار اندکی کافئین هستند.

44. آیا امکان انتقال کافئین موجود در قهوه از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار وجود دارد؟

پاسخ: بله. مقداری از کافئین موجود در قهوه می تواند از طریق شیر مادر به فرزند او منتقل شود. البته نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی، مشکلی برای فرزند شیرخوار مادران شیرده ایجاد نمی کند اما زیاده روی در نوشیدن قهوه به وسیله مادر می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در شیرخواران مانند اختلال در خواب، کج خلقی، عصبانیت و حتی کاهش کیفیت شیر خوردن آنها شود.

45. اثر کافئین موجود در قهوه تا چند ساعت در بدن باقی می ماند؟

بیشتر از 5 ساعت. وقتی شما یک فنجان قهوه غلیظ می خورید، اثر آن در خون شما حدود یک ساعت بعد به اوج خود می رسد و برای اکثر افراد برای چندین ساعت در این سطح باقی می ماند، شش ساعت پس از مصرف کافئین، نیمی از آن هنوز در بدن شما وجود دارد. پاکسازی کامل کافئین از جریان خون شما می تواند تا 10 ساعت طول بکشد. به همین دلیل وقتی سر شب یک فنجان قهوه می نوشید، نمی توانید به سادگی در ساعت های ابتدایی شب به خواب بروید.

46. کافئین قهوه های فوری بیشتر است یا دانه های پودر شده قهوه؟

کافئین موجود در دانه های پودر شده قهوه به مراتب از کافئین قهوه های فوری بیشتر است. یک فنجان قهوه که با دانه ی پودر شده طبیعی و خالص قهوه تهیه شده باشد، حدود 115 میلی گرم کافئین دارد، در حالی که کافئین موجود در یک فنجان قهوه فوری حدود 65 میلی گرم است.

47. مصرف متعادل قهوه در طول روز چه فایده ای برای بدن دارد؟

مصرف متعادل قهوه (حدود 200 الی 300 میلی گرم در طول روز) می تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، پارکینسون، سنگ کیسه صفرا و بیماری های کبدی را تا حدی کاهش دهد. البته به شرطی که قهوه را با شکر فراوان یا شیر بسیار پرچرب و خامه میل نکنید. کسانی که به قهوه عادت ندارند همان طور که گفته شد می توانند نهایتا 200 میلی گرم قهوه مصرف کنند.

48. ویژگی یک قهوه خوب چیست؟

اگر قهوه را آسیاب شده می خرید، باید دقت داشته باشید که هنگام دم کردن، کمی روغن خوشبو پس بدهد و عطر و طعمی مطلوب و نسبتا تلخ داشته باشد. رنگ قهوه های خالص، قهوه ایی تیره و بسیار شفاف است اما قهوه هایی که ناخالصی دارند یا از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، طعم خاک یا خاک چوب می دهند و رنگشان هم قهوه ای روشن است. به طور کل نسبت به نوع و برشته شدن قهوه، یک قهوه ی خوب باید دارای طعم، اسیدیته، رنگ و رایحه مناسب و استاندارد باشد.

ویژگی یک قهوه خوب چیست؟

49. آیا کافئین همه قهوه‌ها یکسان است؟

خیر، محتوای کافئین یک قهوه توسط چند عامل تعیین می‌شود. اول از همه، نوع دانه های قهوه استفاده شده بر میزان کافئین آن تأثیر می‌گذارد. بطور کلی گونه روبوستا نسبت به عربیکا کافئین بیشتری دارد. به علاوه هر‌چه زمان دم‌آوری بیشتر باشد کافئین نوشیدنی نیز بیشتر می‌شود.

50. چرا قهوه در بدن بعضی افراد باعث خواب‌آلودگی می‌شود؟

آدنوزین مولکولی است که به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می شود و می تواند باعث خواب آلودگی شود. وقتی قهوه می نوشید، بدن شما کافئین موجود در آن را جذب می کند و زمانی که این کافئین به مغز شما می رسد، به گیرنده های آدنوزین شما می چسبد.

کافئین می تواند جلوی اثرات آدنوزین را بگیرد، این همان چیزی است که باعث می شود بعد از یک فنجان قهوه صبحگاهی احساس هوشیاری کنید. با این حال، هنگامی که کافئین از بین می رود، بدن شما ممکن است با تجمع آدنوزین مواجه شود، به همین دلیل است که قهوه باعث می شود احساس خستگی و خواب آلودگی کنید.

چرا قهوه در بدن بعضی افراد باعث خواب‌آلودگی می‌شود؟
چرا قهوه در بدن بعضی افراد باعث خواب‌آلودگی می‌شود؟

به هر حال، قهوه در واقع خستگی شما را کاملا برطرف نمی کند، بلکه فقط آن را برای چند ساعت پنهان می کند تا بتوانید تمرکز، بهره وری یا عملکرد خود را افزایش دهید. در همان زمان که کافئین شما را فریب می دهد تا فکر کنید خسته نیستید، بدن شما را نیز فریب می دهد تا فعال تر شود. به همین دلیل است که برخی از افراد دوست دارند قبل از دویدن یا حتی قبل از مدیتیشن صبحگاهی یک فنجان قهوه بنوشند.

با این حال، عملکرد کافئین در همه افراد متفاوت است و ممکن است تحمل خفیف ایجاد شود.

51. آیا کافئین همه قهوه‌ها یکسان است؟

خیر، محتوای کافئین یک قهوه توسط چند عامل تعیین می‌شود. اول از همه، نوع دانه های قهوه استفاده شده بر میزان کافئین آن تأثیر می‌گذارد. بطور کلی گونه روبوستا نسبت به عربیکا کافئین بیشتری دارد. به علاوه هر‌چه زمان دم‌آوری بیشتر باشد کافئین نوشیدنی نیز بیشتر می‌شود.

52. آیا زمان نوشیدن قهوه مهم است؟

پاسخ: بله. بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط تا اواخر صبح است که سطح کورتیزول شما پایین است. البته این برای کسانی است که حوالی ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار می‌شوند، پس این زمان برای نوشیدن قهوه 9:30 تا 11:30 صبح است که سطح کورتیزول در اکثر افراد کمتر است. دلیل دیگری که پیشنهاد می شود شما باید قهوه صبح خود را پس از بیداری به تأخیر بیندازید این است که کافئین موجود در قهوه می‌تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد، نوشیدن قهوه هنگامی‌ که سطح کورتیزول در اوج است ممکن است سطح این هورمون را بیشتر کند.

آیا زمان نوشیدن قهوه مهم است؟
آیا زمان نوشیدن قهوه مهم است؟

افزایش سطح کورتیزول در طی مدت طولانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کرده و باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت فرد شود.
البته به یاد داشته باشید اگر در اواخر روز قهوه بخورید، ممکن است با خواب شما تداخل پیدا کند و موجب کم خوابی در شما شود، کم خوابی خود منشا بسیاری از بیماری‌هاست. بهتر است در اواخر روز به جای استفاده از قهوه، یک فنجان چای بنوشید.

53. آیا می‌توان قهوه را در کنار دارو مصرف نمود؟

قهوه حاوی مواد شیمیایی به نام تانن است. تانن ها می توانند به بسیاری از داروها در بدن متصل شوند و میزان جذب دارو را کاهش دهند. برای جلوگیری از این تداخل، از مصرف قهوه 1 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از مصرف دارو، همچون داروهای افسردگی به نام داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای اجتناب کنید.

به شما پیشنهاد می شود هر زمان که دارو مصرف می‌کنید در مورد تداخلات داروی مصرفی با کافئین، با دکتر مشورت کنید.

آیا می‌توان قهوه را در کنار دارو مصرف نمود؟
آیا می‌توان قهوه را در کنار دارو مصرف نمود؟

54. ورود قهوه به ایران چگونه بود؟

در زمان سلسله صفوی، قهوه در ایران جایگاه خود را در میان نوشیدنی‌‌های روزانه مصرفی مردم، پیدا کرد. در سال 1664 میلادی کاشف الدین، داروساز مشهور در دوره صفویه، رساله‌‌ای در مورد فواید و مضرات قهوه نوشت. رساله او در خصوص فواید و مضرات قهوه، باعث ایجاد علاقه در شاه عباس برای استفاده از قهوه شد و این آغازی خوب برای گسترش قهوه در ایران بود. .

پیش از این، سرو و نوشیدن قهوه در ایران در بین عموم مردم، رواج نداشت و قهوه نوشیدنی مخصوص بارگاه‌‌های سلطنتی و افراد حاکم بود. بنابراین، در کاخ‌‌ها فضایی به نام قهوه خانه برای نوشیدن قهوه توسط سلسله صفوی و قاجار ایجاد شده بود و این چنین برای اولین بار مکانی برای سرو قهوه در ایران شکل گرفت. این مکان‌ها توسط افرادی به نام “قهوه چی” یا “قهوه باشی” اداره می شدند.

تاریخچه ورود قهوه به ایران
تاریخچه ورود قهوه به ایران

با گذشت زمان، قهوه خانه‌‌ها در ایران به خارج از محدوده کاخ، جایی که مرفهین و اشراف حضور داشتند انتقال پیدا کرد. با انتقال قهوه خانه‌ها به خارج از محدوه کاخ، نوشیدن قهوه در ایران، در بین مردم عادی نیز رواج پیدا کرد.

55. ایا در هنگام مریضی می توان از قهوه استفاده کرد؟

ایا در هنگام مریضی می توان از قهوه استفاده کرد؟
ایا در هنگام مریضی می توان از قهوه استفاده کرد؟

 اگر فقط سرماخوردگی خفیف دارید، قهوه می تواند خستگی ناشی از مریضی شما را کاهش دهد. خوردن یک فنجان قهوه در هنگام سرماخوردگی برای غلبه بر خستگی، به شما کمک می‌کند روز خود را در محل کار یا مدرسه بدون هیچ گونه عوارض جانبی سپری کنید. با این حال، اگر شرایط شدیدتری مانند استفراغ، اسهال، آنفولانزا یا مسمومیت غذایی دارید، نوشیدن آن در این موارد توصیه نمی شود. زیرا قهوه ادرار آور است و باعث کمبود اب بدن می شود. نوشیدن مایعاتی که آبرسانی می کنند مانند آب، آب میوه های رقیق شده، دمنوش و نوشیدنی های ورزشی برای بدن شما بهتر و مناسب تر است.

56. ایا کسانی که نارحتی معده و روده دارند می توانند قهوه مصرف کنند؟

قهوه دارای ترکیبات متعددی از جمله کافئین، اسیدهای همچون اسید کلروژنیک ،آلکانویل،هیدروکسی تریپتامین است که ممکن است روی معده اثر منفی گذاشته و باعث ناراحتی معده شوند یا حتی زخم معده را تحریک کنند. اگر متوجه شدید که بیشتر مشکلات معده شما زمانی اتفاق می‌افتد که کافئین را مصرف می‌کنید، قهوه بدون کافئین را امتحان کنید. علاوه بر این، افزودن شیر، خامه، شکر یا شیرین کننده‌ها به قهوه بدون کافئین ممکن است باعث مشکلات معده در افرادی شود که به این افزودنی‌ها حساس هستند.

ایا کسانی که نارحتی معده و روده دارند می توانند قهوه مصرف کنند؟
ایا کسانی که نارحتی معده و روده دارند می توانند قهوه مصرف کنند؟

به عنوان مثال، حدود 65 درصد مردم دنیا قادر به هضم درست لاکتوز (نوعی قند موجود در شیر) نمی باشد و ممکن است بعد از مصرف لبنیات دچار مشکلاتی همچون نفخ، گرفتگی معده، اسهال و … شوند.

57. آیا قهوه بدون کافئین باعث ناراحتی معده می شود؟

در برخی موارد دیده شده جایگزین کردن قهوه کافئین دار با قهوه بدون کافئین (Decaffeinated coffee) برای کاهش ناراحتی معده ناشی از نوشیدن قهوه مفید بوده است.

این مزیت برای زمانی است که ناراحتی معده شما ناشی از کافئین موجود در قهوه بوده باشد و نه اسیدهای قهوه یا افزودنی های آن، زیرا قهوه فاقد کافئین همچنان حاوی اسیدهای قهوه است که باعث افزایش تولید اسید معده و انقباضات روده می شود و افزودن شیر، خامه، شکر یا شیرین کننده ها به قهوه بدون کافئین به خصوص در افرادی که به این مواد خوراکی حساسیت دارند باعث مشکلات معده خواهد شد.

آیا قهوه بدون کافئین باعث ناراحتی معده می شود؟
آیا قهوه بدون کافئین باعث ناراحتی معده می شود؟

مصرف بیش از حد قهوه برای کسانی که معده و روده ی حساس دارند گاهی ممکن مشکلات جدی به وجود بیاورد. ممکن است علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بدتر کند و باعث سوزش سر دل، زخم معده، حالت تهوع، رفلاکس اسید و سوء هاضمه شود.

58. آیا می توان قهوه را با معده ی خالی نوشید؟

نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است باعث بروز برخی مشکلات مانند ایجاد اسید بیشتر در معده شود که می تواند باعث سوزش سر دل یا ایجاد زخم معده و استفراغ شود در موارد بالاتر خوردن قهوه با شکم خالی باعث بروز مشکلاتی مانند انقباض کیسه صفرا، اضطراب، اختلالات تمرکز، افزایش فشار خون، فیبروکیستیک سینه و … می‌شود. نوشیدن قهوه باعث سرحال شدن انسان می‌شود، اما مصرف این نوشیدنی با شکم خالی ممکن است زیان آور و مسئله ساز باشد.

آیا می توان قهوه را با معده ی خالی نوشید؟
آیا می توان قهوه را با معده ی خالی نوشید؟

برخی مضرات خوردن قهوه به صورت ناشتا شامل است از:

  1. ترشح اسید بیشتر در معده به دلیل اسیدی بودن
  2. فشار خون
  3. سوء هاضمه، نفخ و زخم معده
  4. ادرار آور
  5. کاهش میل به صبحانه و غذا
  6. عصبانیت، پرخاشگری و افسردگی
  7. تشدید استرس
  8. احساس خواب آلودگی
  9. پوکی استخوان به دلیل دفع کلسیم
  10. مقاومت بدن نسبت به انسولین
  11. و …

59. ایا نوشیدن قهوه با معده ی خالی باعث لاغری شما می شود؟

با نوشیدن معقول قهوه و ترکیب آن با یک رژیم غذایی سالم، می‌توانید تا حدودی وزن کم کنید. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که قهوه در روند کاهش وزن تاثیر گذار است اما به شرطی که در بهترین زمان مصرف قهوه برای چربی سوزی نوشیده شود. مصرف زیاد قهوه می‌تواند منجر به افزایش سطح استرس و بی خوابی شود که هر دو منجر به پرخوری و اضافه وزن می‌شود.

"<yoastmark

قهوه حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها و کافئین نیز حاوی مکمل های چربی سوز است که میزان متابولیسم شما را 3 تا 11 درصد افزایش می دهد این در نگاه اول ممکن است یک چیز مثبت به نظر برسد، اما نخوردن صبحانه (یا هر وعده غذایی) فقط متابولیسم شما و سطح انرژی شما را کاهش می دهد، که این امر کاهش وزن را سخت تر می کند .

پس مصرف قهوه به صورت ناشتا و با معده خالی را کنار بگذارید و اگر تمایل به مصرف آن در صبح دارید همانطور که در بالا گفته شد پس از صرف صبحانه، در اواسط و اواخر صبح آن را میل کنید. بهترین زمان خوردن قهوه 1 تا 2 ساعت بعد از صرف صبحانه به ویژه در ساعت 9 تا 11 صبح است. چرا که میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در حد متعادل خود است. اما قبل و بعد از ساعات 9 تا 11 مجددا میزان هومون‌های استرس‌زا بدن بالا می‌رود که با خوردن قهوه شرایط هورمونی بدن به هم می‌خورد.

قهوه می‌تواند مزایای بسیاری از جمله کاهش وزن داشته باشد اما برای لاغر شدن نباید تنها متکی به قهوه بود. بلکه در کنار آن تحرک بدنی و تغذیه مناسب مهم است. بهترین نوع قهوه، قهوه‌ ای است که توسط شیرین کننده‌های مصنوعی شیرین نشده باشد. در صورت تمایل برای گرفتن تلخی قهوه از مقداری دارچین، پودر کاکائو ساده یا عسل کمک بگیرید.

60. آیا نوشیدن قهوه قبل از تمرینات ورزشی مفید است؟

مصرف قهوه 30 الی 60 دقیقه قبل از تمرینات ورزشی می‌تواند خستگی را به تاخیر بیندازد و به افزایش قدرت عضلات کمک کند. در واقع بهتر است که قبل از شروع حرکات ورزشی قهوه بدون شکر بنوشید. مهمترین تاثیر نوشیدن قهوه قبل از ورزش این است که به شما کمک می‌کند، کالری بیشتری بسوزانید. قهوه یک کمک ورزشی شناخته شده است که ممکن است قدرت، استقامت، قدرت، هوشیاری و سطح انرژی شما را در طول تمرین افزایش دهد.

آیا نوشیدن قهوه قبل از تمرینات ورزشی مفید است؟
آیا نوشیدن قهوه قبل از تمرینات ورزشی مفید است؟

با این حال، قهوه بیش از حد می تواند عوارض جانبی منفی مانند افزایش سطح کورتیزول ایجاد کند که می تواند منجر به کاهش، افزایش عضلات شود.  بنابراین، در حالی که قهوه می تواند انرژی شما را تقویت کند و به تمرکز کمک کند، مهم است که از خطرات بالقوه مرتبط با مصرف بیش از حد کافئین آگاه باشید.

البته اگر عصرانه ورزش می کنید، بهتر است کافئین را کنار بگذارید. مصرف کافئین 6 ساعت یا کمتر قبل از رفتن به رختخواب می تواند خواب شما را مختل کند. خواب و استراحت کافی برای سلامت کلی شما و ساخت عضلاتی که خیلی روی آنها زحمت کشیده اید بسیار مهم است.

برخی از خواص نوشیدن قهوه قبل از ورزش شامل است از:

  • افزایش عملکرد و انرژی فیزیکی بدن
  • افزایش استقامت هوازی
  • افزایش قدرت، استقامت و قدرت عضلانی
  • بهبود عملکرد مغز و سطح تمرکز
  • کمک به فرآیند اکسیداسیون چربی
  • کمک به رفع خستگی و خواب الودگی
  • کاهش درد عضلانی
  • و …

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی