تبلیغ رپورتاژ

دلایل ممنوع الخروج شدن و نحوه استعلام آن

تقویم فارسی اندروید

ممنوع الخروجی! از آن اتفاقات نادری که برای تعداد کمی از افراد پیش می آید. اما در صورت پیش امد ممنوع الخروجی باید چه اقداماتی انجام بدهیم؟ و اصلا چه عوامل و مسائلی سبب ممنوع الخروجی ما می شود؟ در ادامه این مطلب مفصل به این موضوع پرداخته ایم:

ممنوع الخروج شدن یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است در لحظه آخر و هنگام چک-این پاسپورت متوجه آن شوید و از پرواز خود جا بمانید.

برای همین بد نیست پیش از رزرو بلیط هواپیما استعلام ممنوع الخروجی را انجام دهید تا با خبر شوید آیا ممنوع الخروج شده اید؟ یا خیر؟

هرچند لازم است بدانید این ممنوعیت تنها شامل ممنوعیت خروج  از طریق مسیر هوایی نیست و شامل مسیر های زمینی و دریایی نیز می شود. اما چگونه باید از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کنیم و راه های رفع ممنوع الخروجی چیست؟ اگرسوالات شما نیز حول این موضوع است پس حتما با ما در ادامه این مطلب همراه باشید

قانون ممنوعیت خروج از کشور

 

ممنوع الخروجی اتفاقی است که برای تعداد محدودی از افراد رخ می دهد

و این موضوع چندان شایع نیست. با این حال بد نیست تا بدانیم کدام عوامل سبب ممنوع الخروجی افراد می شود و نحوه استعلام ممنوع الخروجی چگونه است؟ متاسفانه در اغلب مواقع، هنگام ممنوع الخروجی، فرد تا لحظه آخر و چک-این پاسپورت متوجه این موضوع نمی شود. در ادامه به بررسی افرادی که شامل ممنوع الخروجی می شوند، پرداخته ایم:

* زنان متاهلی که قصد خروج از کشور را به صورت انفرادی دارند برای خروج به رضایت نامه کتبی همسر نیازمند هستند و در غیر این صورت شامل ممنوع الخروجی می شوند.

* افراد مجرد زیر 18 سال برای خروج از کشور به رضایت پدر و سرپرست خود نیاز مند هستند.

* دختران بالای هجده سال برای خروج از کشور به رضایت پدر نیازمند نیستند با این حال در شرایط خاص پدر می تواند مانع خروج از کشور فرزند خود بشوند.

* دزدی، کلاهبرداری، سوءشهرت از دیگر دلایل ممنوع الخروجی می باشد که توسط قوه قضایه اجرا می شود.

*  بدهی مالیاتی بالا، از دیگر دلایلی است که باعث ممنوع الخروجی شما می شود. اگر بدهی مالیاتی شما بالای 500 ملیون تومان باشد دادگاه شما را ممنوع الخروج می کند.

* علاوه بر این افرادی که به هر دلیلی خروج شان سبب آسیب و ضرر به منافع ملی می شود ممنوع الخروج هستند.

* آقایان دانشجویی که مشمول خدمت سربازی هستند، باید قبل از سفر استعلام دقیق ممنوع الخروجی را انجام دهند و در صورت نیاز وثیقه بگذارند.

* اگر آقا هستید و در آستانه طلاق می باشید در صورت عدم پرداخت مهریه حق خروج از کشور را نخواهید داشت و برای خروج از کشور دچار ممنوعیت می شوید

 

* اگر ثابت شود فرد برای انجام کار های مجرمانه قصد خروج از کشور را دارد حکم ممنوع الخروجی برای آن صادر می شود.

* اگر به هر دلیلی حکم جلب شما صادر شده باشد حق خروج از کشور را ندارید و شامل ممنوعیت خروج از کشور می شوید.

* افرادی که در خارج از کشور به خاطر تکدی گری، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هرعنوان دیگری سوء شهرت دارند شامل ممنوعیت خروج از کشور می باشند.

با این حال در حالت کلی درباره ممنوع الخروجی باید بگوییم که علل ممنوعیت خروج از کشور به یکی از 4 دسته بندی زیر مربوط می شود و از این خارج نیست:

 علل کیفری و قضایی ممنوعیت خروج از کشور: 

در قانون کیفری جمهوری اسلامی ایران طبق ماده 509 آیین دادرسی کیفری در صورتی که فرد مرتکب جرمی شود یا مضنون به انجام یک جرم باشد، تا اثبات این موضوع و اعلام حکم دادگاه حق خروج از کشور را نخواهد داشت. همچنین افرادی که از نظر کیفری دارای محکومیت هستد و زمان محکومیت آن ها به پایان نرسیده است تا پایان محکومیت حق خروج از کشور را ندارند.

علل مالیاتی ممنوعیت خروج از کشور: 

در صورتی که فرد داری بدهی های مالی یا بدهی های بانکی باشد تا وصول بدهی حق خروج ازکشور را ندارد. با این حال سقف بدهی های مالی برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است که در ادامه به آن پرداخته ایم:

* اشخاص حقیقی- عادی حداکثر تا سقف 10 ملیون تومان

* اشخاص حقیقی-تولیدی حداکثر تا 200 ملیون تومان

* اشخاص حقیقی تولیدی حداکثر تا میزان 20 درصد از سرمایه اصیلی و یا 500 ملیون تومان

این افراد در صورت عدم پرداخت بدهی خود شامل ممنوعیت خروج از کشور می شوند.

*دیگر علل ممنوعیت خروج از کشور می توان به علل مربوط به مشکلات در سازمان دارایی اشاره کرد

استعلام ممنوع الخروجی

نحوه استعلام ممنوع الخروجی 

با توجه به دلیل ممنوع الخروجی راه های بررسی آن متفاوت خواهد بود که در ادامه به آن اشاره کرده ایم:

نحوه استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی:

در گذشته استعلام ممنوع الخروجی دارای فرایند سخت و پیچیده ای بود و شما می بایست با پاسپورت خود به اداره گذرنامه مراجعه می کرید. اما امروز کافی است تا وارد سایت: my.ssaa.ir  بشوید و با وارد کردن اطلاعات شخصی خود مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی و کلیک بر گزینه بررسی… شرایط ممنوع الخروجی خود را در چند دقیقه استعلام نماید.

لازم به ذکر است که این سایت مختص به سازمان ثبت اسناد می باشد و در صورتی که دچار ممنوع الخروجی مالیاتی شده باشید از طریق این سایت می توانید از ممنوع الخروجی خود مطلع شوید. برای بررسی وضعیت ممنوع الخروجی خود در رابطه با پرونده های قضایی باید از سامانه ثنا استعلام بگیرید.

نحوه استعلام ممنوع الخروجی قضایی و کیفری 

برای مطلع شدن از ممنوع الخروجی خود به دلایل قضایی و کیفری باید وارد سامانه ثنا مربوط به قوه قضایی بشوید که راهنمای آن به شرح زیر می باشد:

نحوه استعلام از سامانه ثنا: برای استعلام از ممنوع الخروجی خود از سامانه ثنا می توانید با وارد شدن به سایت آن با آدرس : (sana.adliran.ir ) و ثبت آن از ممنوع الخروجی خود و حکم های قضایی و کیفری مربوطه آگاهی های لازم را پیدا کنید.

برای سایر مواردی که ممکن است شما را دچار ممنوع الخروجی کرده باشد نیز باید شخصا به اداره گذرنامه مراجعه کنید.

شرایط و نحوه ممنوع الخروجی

اگر دچار ممنوع الخروجی شدید و قصد دارید تا ممنوعیت خود را رفع کنید، پیش از هر چیزی لازم است تا از دلیل ممنوع الخروجی خود آگاه شوید. همچنین از لحظه صادر شدن حکم ممنوع الخروجی، تا بیست روز حق اعتراض دارید و پس از ثبت اعتراض بنا به در خواست شما پرونده مجددا بررسی خواهد شد. باید بدانید حکم ممنوعیت خروج از کشور شما به طور کلی شش ماه اعتبار دارد و پس از 6 ماه بنا به صلاح دید قاضی رفع یا تمدید خواهد شد.

ممنوعیت خروج از کشور

قطعا مراحل رفع ممنوع الخروجی بسیار پیچیده است و متناسب با دلیل حکم ممنوع الخروجی فرد، رفع آن دارای مراحل متفاوتی می باشد. توصیه می شود  در انجام مراحل رفع ممنوع الخروجی حتما از یک وکیل خبره و کاربلد کمک بگیرید با این حال رفع موارد ممنوع الخروجی در موارد شایع به شرح زیر می باشد.

نحوه رفع ممنوع الخروجی مهریه 

اگر به دلیل پرداخت مهریه ممنوع الخروج شدید لازم است تا برای رفع این ممنوعیت حکم اعسار بگیریدکه طی آن مهریه قسط بندی می شود و می توانید از کشور خارج شوید.

نحوه رفع ممنوع الخروجی مالیاتی

همچنین اگر به دلایل مالی و مالیاتی شامل ممنوعیت خروج از کشور شده اید باید به سپردن وثیقه ( تضمین مالی) به بانک اقدام کنید تا ممنوعیت خروج از کشورتان رفع شود. همچنین توجه داشته باشید در همه حالات دادگاه تعیین کننده وضعیت و شرایط رفع ممنوعیت شما می باشد. اگر بدهی مالی دارید و ورشکسته هستید پس از اثبات ورشکستگی خود می توانید ممنوع الخروجی خود را رفع کنید. علاوه برین اگر برای پیگیری مطالبات مالی خود قصد خروج از کشور را دارید می توانید برای ارائه مدارک مربوط به پیگیری مالی تان، ممنوع الخروجی خود لغو کنید.

آیا می‌توان در شرایطی خاص حکم ممنوع‌الخروجی را لغو کرد؟

بله می شود در شرایط خاص و برای یک بار حکم ممنوع الخروجی را لغو کرد. در ادامه مطلب به این موارد خاص اشاره کرده ایم :

سفر به حج تمتع:  افراد این اجازه را دارند یک بار و برای اجرای حج تمتع از دادگاه اجازه خروج از کشور را بگیرند.

سفر برای درمان: همچنین افرادی که دارای بیماری های خاص هستند اجازه دارند یکبار برای انجام امور درمانی از کشور خارج شوند.

سفر تجاری: در موارد که افراد دچار ممنوع الخروج مالیاتی شده اند اگر توانایی پرداخت بدیهی خود را نداشته باشند می توانند یکبار و برای انجام امور تجاری و بهبود وضعیت مالی خود از کشور خارج شوند. 

سوالات متداول مربوط به رفع ممنوع الخروجی

*در موارد تشابه اسمی و اشتباه در ممنوع الخروجی چه اقداماتی باید انجام شود؟

در موارد که ممنوع الخروجی برای یک فرد به صورت اشتباه اجراه شده است، شخص باید با مراجعه به دادستان انتضامی مالیات و ارائه مدارک و مستندات درخواست رفع ممنوع الخروجی خود را ثبت نماید.

* در صورتی که مقام قضایی ممنوع الخروجی فردی را صادر کند آیا این حکم قابل اعتراض است؟

با توجه به این که صادر کننده این حکم چه مرجعی می باشد و باتوجه به دلیل صدور حکم ممنوع الخروجی نحوه اعتراض به حکم مذکور نیز متفاوت خواهد بود. اگر قاضی دادگاه حکم ممنوع الخروجی را برای فردی صادر کرده باشد، مرجع اعتراض دادگاه تجدید نظر استان خواهد بود.

ممنوعیت خروج از کشور قطعا از بدترین و ناخوشایند ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای یک مسافر آن هم در زمان رفتن اتفاق بیوفتد از این رو توصیه می کنیم حتما پیش از خروج از کشور و رزرو بلیط هواپیما از ممنوع الخروج بودن یا نبودن خود مطلع شوید. برای اطلاع از این منظور می توانید از لینک های موجود در صفحه استفاده کنید.

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی