سلامت سلامت جسمي

درباره فواید سونا خشک چه می دانید؟

تقویم فارسی اندروید

فواید سونا خشک

فواید سونا خشک بسیار زیادند. از نظر جسمی، هیچ چیز از یک عرق عمیق و سالم هر روزه تقویت کننده تر و مفیدتر نیست. تنش از بین می رود. عضلات باز می شوند. از نظر ذهنی، آرامش، احیا و آمادگی هر آنچه که اتفاقات روزمره ممکن است به وجود آورد را سونای خشک در خود جای داده است.

چند دقیقه در روز تنها کافیست تا احساس بهتری داشته باشیم. پاسخ بدن به گرمای ملایم و مداوم روز به روز مستندتر شده و در سراسر جهان توسط مردم اثبات شده است. به همین دلیل پزشکان بیشتر و بیشتر فواید سونا خشک را توصیه می کنند.

فواید سونا خشک

سونا خشک

1. سونا خشک عملکرد قلب و عروق را بهبود می بخشد

جای تعجب نیست که سونا خشک در اکثر موارد کاهش استرس را به عنوان مزیت شماره یک استفاده از سونا ذکر می کند. مطالعات پزشکی اغلب مشخص می کند که استرس در زندگی روزمره ما می تواند بر سلامتی ما تأثیر منفی بگذارد. در حقیقت، اکثر قریب به اتفاق بیماری های قلبی حداقل تا حدی وابسته به استرس است. استحمام با آب گرم و استفاده از سونا به روش های مختلفی باعث کاهش استرس می شود. این یک فضای گرم و ساکت و بدون هیچ گونه حواس پرتی از محیط بیرون است. در واقع قدم به سونا خشک بگذارید و درب سایر نقاط جهان را به روی خود ببندید.” گرمای ناشی از سونا باعث شل شدن عضلات بدن و گردش خون می شود و باعث آزاد شدن اندورفین ها خواهد شد. اندروفین ها یک ماده شیمیایی طبیعی “خوب” هستند و انتشار آنها پس از سونا خشک بسیار عالی است.

  • کاهش خطر مرگ و میر و علل مهلک قلبی (سکته قلبی) را نیز به دنبال دارد. استفاده از سونا 2-3 بار در هفته در 174 درجه فارنهایت خطر ابتلا به بیماری کشنده قلبی عروقی را 27 درصد کاهش می دهد و 4-7 بار در هفته خطر را تا 50 درصد کاهش می دهد.
  • کاهش خطر فشار خون (فشار خون بالا) با مصرف منظم سونا امکان پذیر است. یک مطالعه 3 ماهه در مورد استفاده از سونا دو بار در هفته کاهش فشار خون بالا را نشان داد.
  • استفاده طولانی مدت از سونا و ورزش های هوازی با بهبود انطباق شریانی همراه است، به این معنی که شریان ها سالم تر هستند و توانایی تحمل فشارهای اضافی را دارند.
  • استفاده از سونا ضربان قلب را شبیه به تمرین هوازی با ضربان قلب بین 120-150 ضربان در دقیقه افزایش می دهد.

2. فواید سونا خشک در بهبودی بعد از فعالیت بدنی شدید

سونا خشک عضلات را شل می کند و درد و گرفتگی را در عضلات و مفاصل تسکین می دهد. تحت گرمای زیاد سونا خشک، بدن اندورفین آزاد می کند. اندروفین ها می توانند آرامش بخش و لذت بخش باشند و توانایی به حداقل رساندن درد ورم مفاصل و درد عضلانی را دارند. دمای بدن از طریق گرمای سونا بالا می رود. این باعث می شود رگ های خونی، گردش خون را افزایش دهند. این افزایش جریان خون به نوبه خود باعث تسریع روند بهبود طبیعی بدن از طریق تسکین درد و یا تسریع در بهبود کبودی یا بریدگی جزئی می شود. پس از شرکت در ورزش های بدنی، از گرمای سونا خشک برای تقویت آرامش عضلات با کمک به کاهش فشار عضلات و از بین بردن اسید لاکتیک و یا سایر سموم موجود در بدن استفاده کنید.

  • استفاده منظم از سونا همچنین می تواند به بهبود و رشد عضلات از طریق افزایش هورمون های رشد، از تمرینات قدرتی کمک کند.
  • هورمون رشد بعد از یکبار استفاده از سونا 200-300٪ افزایش می یابد که به کاهش آتروفی عضلات کمک می کند. این مربوط به مطالعه دانشگاه آیووا است.
  • سه هفته استفاده از سونا خشک بعد از ورزش باعث افزایش زمان تمرین و عدم فرسودگی تا 32٪ در دوندگان مرد شد.

۳. دفع سموم در سونا خشک

بسیاری از افراد می گویند ما به طور روزانه فعالانه عرق نمی کنیم. عرق عمیق اما دارای چندین مزیت اثبات شده برای سلامتی است. مزایای حاصل از عرق عمیق را می توان از طریق استفاده منظم از سونا خشک به دست آورد. با توجه به گرمای سونا خشک، دمای اصلی بدن شروع به افزایش می کند. رگهای خونی سپس باعث افزایش جریان خون می شوند (به بالا مراجعه کنید). از آنجا که گرما از خون شروع به حرکت به سمت سطح پوست می کند، سیستم عصبی بدن سیگنال هایی را به میلیون ها غدد عرق پوشاننده بدن انسان می فرستد. هرچه غده های عرق تحریک می شوند، عرق تولید می کنند. تولید عرق در درجه اول برای خنک کردن بدن طراحی شده و از 99٪ آب تشکیل شده است. با این حال، تعریق زیاد در سونا خشک می تواند به کاهش میزان سرب، مس، روی، نیکل، جیوه و مواد شیمیایی کمک کند که همگی سمومی هستند که معمولاً فقط از تعامل با محیط روزانه ما جذب می شوند. همانطور که بسیاری از پزشکان موافق هستند، دلیل اصلی محبوبیت سونا ها این است که آنها یکی از بهترین راه ها برای سم زدایی بدن ما هستند.

4. میزان بروز آلزایمر را 65 درصد کاهش می دهد

یک مطالعه 20 ساله با بیش از 2300 شرکت کننده در دانشگاه فنلاند شرقی توسط دکتر جاری لاوکانن و همکارانش انجام شده است که نشان داد استفاده منظم از سونا (4 تا 7 بار در هفته) با 176 درجه فارنهایت به مدت 19 دقیقه خطر بیماری های آلزایمر و زوال عقل را کاهش داد.

5.خواص سونا خشک در کاهش استرس

استفاده از سونا می تواند به بدن و ذهن کمک کند تا باعث کاهش استرس شوند و خطر ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانی را کاهش دهد. علاوه بر کاهش استرس، بهبود آمادگی قلبی و تنفسی به اثرات درمانی سونا برای افسردگی و اضطراب کمک می کند.

6. سونا می تواند خواب عمیق تری ایجاد کند

تحقیقات نشان داده است که خواب عمیق تر و آرام تر می تواند ناشی از استفاده از سونا باشد. علاوه بر آزاد شدن اندورفین ها (نگاه کنید به بالا)، درجه حرارت بدن که در اواخر عصر افزایش بیابد، در زمان خواب تاثیر خود را می گذارد. این کاهش آهسته و آرامش بخش اندروفین در تسهیل خواب مهم است. در سراسر جهان تجربه های عمیق خواب را که پس از استفاده در آرامش گرمای سونا احساس می شود، گزارش شده است.

7. سونا می تواند به مبارزه با ناخوشی ها کمک کند

تحقیقات پزشکی سونا در آلمان نشان می دهد که سونا خشک قادر به کاهش چشمگیر بروز سرماخوردگی و آنفولانزا در بین شرکت کنندگان بوده است. از آنجا که بدن در معرض گرمای سونا قرار دارد، گلبول های سفید خون را سریعتر تولید می کند که به نوبه خود به مبارزه با بیماری ها کمک می کند و به از بین بردن ویروس ها نیز کمک می کند. علاوه بر این، سونا می تواند علائم ناراحت کننده احتقان سینوس را از سرماخوردگی یا آلرژی برطرف کند. البته سونا بخار (به ویژه با استفاده از اوکالیپتوس) هم به پاکسازی احتقان ناخواسته کمک می کند و جنبه ای شگفت انگیز از آن را ارائه می دهد.

8. سونا پوست را تمیز می کند

سونا خشک یکی از قدیمی ترین استراتژی های زیبایی و یا سلامتی از نظر پاکسازی پوست فردی است. هنگامی که بدن از طریق عرق کردن عمیق شروع به تولید عرق می کند، پوست تمیز می شود و سلول های مرده پوست جایگزین می شوند و پوست شما را در شرایط خوبی قرار می دهد. عرق کردن باکتری ها را از لایه اپیدرم و مجاری عرق شستشو می دهد. پاکسازی منافذ نشان داده شده است که گردش خون مویرگی را بهبود می بخشد، ضمن اینکه کیفیتی نرم تر به پوست می بخشد.

9. خواص سونا خشک در سوزاندن کالری

ادعاهای عجیب و غریب اغلب توسط برخی از فروشندگان برای تبلیغ سونا به عنوان ابزاری برای کاهش وزن نهایی ارائه می شود. در حالی که برخی از افراد ممکن است در ابتدا مقادیر زیادی کالری سوزی را تجربه کنند خصوصاً آنهایی که در ابتدا وضعیت بدی ندارند. این فرآیند به مقدار قابل توجهی انرژی نیاز دارد. این انرژی از تبدیل چربی و کربوهیدرات در یک فرآیند بدنی حاصل می شود که کالری را می سوزاند. مطابق تحقیقات پزشکی ارتش آمریكا، “یك فرد متوسط به راحتی می تواند در یك جلسه تنها 500 گرم در سونا عرق كند و در طی این فرآیند تقریباً 300 کالری مصرف كند.” با افزایش فعالیت قلب و افزایش اکسیژن رسانی، بدن شروع به تبدیل کالری بیشتری به انرژی قابل استفاده می کند.

10. سونا مزایای تفریحی و اجتماعی را به ارمغان می آورد

اگرچه در مورد منافع اجتماعی به ندرت صحبت می شود اما در واقع بسیار مهم است. سونا می تواند یک منطقه خصوصی و شخصی از آرامش و تنهایی باشد. با این حال، به همین راحتی می تواند یک محیط آرامش بخش برای برقراری ارتباط با خانواده، دوستان و حتی غریبه ها باشد. محیط سونا برای مکالمه ای باز، صمیمی و آرام مناسب است.

11. فواید سونا خشک در تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از مهمترین فواید سونا این است که به ایجاد سیستم ایمنی قوی تر کمک می کند. جلسات سونا به تولید گلبول های سفید کمک می کند. گلبول های سفید بدن رسانه ای برای مبارزه با عفونت ها و بیماری های حمله کننده هستند. از آنجایی که کاربران عادی سونا تعداد گلبول های سفید خون بیشتری دارند، سالم تر می شوند و در صورت بروز بیماری، سریعتر بهبود می یابند.

12. فواید سونا خشک در زیبایی موها

ما یک غده خاص روی پوست سر خود داریم که ترکیباتی را آزاد می کند که به حالت طبیعی و مرطوب شدن موهای ما کمک می کند. سپری کردن مدت زمانی در سونا این غده را فعال می کند که در نتیجه این ترکیبات مفید آزاد می شود و در نتیجه به زیبایی موها کمک می کند و نیازی به صرف هزینه برای محصولات مراقبت از مو نیست.

13. با سونا احساس خوبی داشته باشید

سونا نه تنها احساس خوبی دارد بلکه برای بدن نیز مفید است. این تغییرات فیزیولوژیکی است که در طول گرمای سونا اتفاق می افتد و احساس فوق العاده ای دارد! سونا در حین زندگی روزمره استرس زا می تواند بسیار اثر گذار باشد. جایی که می توانیم بدن و روح را آرام کنیم و بدن را احیا کنیم. سونا خشک واقعاً شما را “احساس خوب”، “بهتر به نظر می رساند” و “خواب بهتر” را برای شما به ارمغان می آورد.

منبع:

finnleo

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی