اخبار بين الملل اخبار داغ

درآمد باور نكردني چین از توليد اسباب‌بازی‌

درآمد تولید اسباب‌بازی چین، چند برابر درآمد نفتی ایران/رشد 15 درصدی استفاده از اسباب‌بازی‌های فکری و خلاقانه...
تقویم فارسی اندروید
درآمد تولید اسباب‌بازی چین، چند برابر درآمد نفتی ایران/رشد 15 درصدی استفاده از اسباب‌بازی‌های فکری و خلاقانه
اسباب بازي

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: مشکل اصلی موجود در صنعت اسباب‌بازی این است که ما تکنولوژی روز تولید اسباب‌بازی را در کشور نداریم.

محمد حسین فرجو در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح مشکلات و موانع موجود در رشد صنعت اسباب بازی به عنوان یکی از صنایع فرهنگی پرداخت و گفت: در صنعت اسباب‌بازی ما نه از نظر محتوایی علم و دانش داریم و نه از نظر تجهیزات و ادوات. هیچ صنعت‌گری را پیدا نخواهید کرد که مثلاً موی سر عروسک تولید کند. دانشگاه هایمان نیز در این حوزه نیروی انسانی تربیت نکرده اند و نزدیک به شش سال است مصوبه ایجاد رشته طراحی اسباب‌بازی را از شورای گسترش گرفته‌ایم تا امروز اما هیچ یک از دانشگاه‌های هنری ما این رشته را در اولویت‌ و علاقه خود برای تربیت دانشجو قرار نداده‌اند و از طرف دیگر هم که تجهیزات و ادوات این کار به صورت صنعتی و تجاری را در اختیار نداریم.

رشد معناداری در صنعت اسباب‌بازی داشته‌ایم

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی با بیان اینکه ما اکنون با واردات گسترده‌ی اسباب‌بازی از چین به عنوان یکی از معضلات پیش‌روی این صنعت مواجهه هستیم افزود: البته نباید نادیده‌بگیریم که از سال 1381 ما در صنعت اسباب‌بازی رشد معناداری داشته‌ایم. ما به سمتی می‌رویم که خلاءهای موجود از نبود اسباب‌بازی و سرگرمی بومی را پر کنیم.

وی ادامه داد: ما از شورای عالی انقلاب فرهنگی تواقع داریم در این راه پشتیبان ما باشد به عنوان نمونه متأسفانه اسباب‌بازی‌های ممنوعه‌ای که در گمرک جلوی انها را گرفته بودیم و در اختیار سازمان املاک تملیکی و ستاد اجرایی حضرت امام (ره) قرار گرفته بود توسط دو سازمان دولتی در هشت استان کشور حراج شد که به نظر من مسئولین فرهنگی کشور باید نسبت به اینگونه وقایع واکنش نشان دهند و اگر می‌خواهیم در محصولات فرهنگی، نوآوری داشته باشیم آنها را صادر کنیم و در عرصه‌های اجتماعی- فرهنگی حضوری جدی داشته باشیم باید به این مسائل توجه کنیم.

شورای نظارت بر اسباب‌بازی یک دهه بودجه نداشت

محمد حسین فرجو با تأکید بر تأثیر اسباب‌بازی در شکل‌گیری فرهنگ گفت: عروسک‌هایی چون باربی، سندی و …. مروج فرهنگ برهنگی هستند. در واقع چه کسی موافق فروش و توزیع آنها بین بچه‌ها است؟ آیا این خیانت نیست؟ شورای نظارت بر اسباب‌بازی به عنوان یک نهاد نظارتی، هدایتی در کشور یک دهه بودجه نداشت و از سوی دیگردشمنان ما بازی‌های رایانه‌ای بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران مثل دلتافورس، ژنرال و .. می‌سازند و کشورهای مخالف ما در رابطه با اسلام هراسی و شیعه کار می‌کنند و میلیاردها تومان برای فعالیت‌هایشان هزینه می‌کنند ما چه کار می‌کنیم؟ حتی حاضر نبودند برای شورای نظارت بر اسباب‌بازی بودجه تصویب شود و حمایتش کنند که به نظر من این اقدامات خلاف سیاست‌های فرهنگی رهبری است.

واردات اسباب‌بازی 2 میلیون و 900 هزار دلار در هر ماه

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی در ادامه با مقایسه آماری؛ وضعیت واردات اسباب بازی را رو به بهبود دانست و تشریح کرد: واردات اسباب‌بازی به کشور در هر ماه در سال 93 نزدیک به 2 میلیون و 900 هزار دلار بوده است و میانگین رشد اسباب‌بازی خلاقانه، کمک آموزشی و فکری به نزدیک 15 درصد رسیده است در حالی که در سال 81 نزدیک یک درصد بود.

وی ادامه داد: یکی از کارهای شورای نظارت ساماندهی تولید اسباب‌بازی داخلی بود و تمام اسباب‌بازی‌های داخلی نیاز به مجوز شورا دارند و لذا ما هولوگرامی در اختیار تولید کننده قرار می‌دهیم که شماره مجوز و شماره گواهینامه ثبت روی آن درج شده است که اگر کسی شماره ثبتی روی هولوگرام را به سامانه پیامک دبیرخانه ارسال کند شناسنامه اسباب‌بازی در اختیارش قرار می‌گیرد و در سال گذشته آمار اسباب‌بازی‌های ثبت شده نزدیک 365 نمونه بود و امسال این رشد ادامه دارد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی از ما سوال کند

فرجو به تصویب و تأیید کلیات ایجاد بنیاد ملی اسباب‌بازی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: وقتی بچه‌های ما از سوی معاندین نظام تهدید می‌شوند ما باید نگران باشیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید به همین دلیل سریعتر  عمل کند و بنیاد ملی اسباب‌بازی تأسیس شود و ما نباید فرصت‌ها را از دست دهیم.

وی در ادامه گفت: استاندارد اسباب‌باری از سال 82 با امضای رئیس جمهور اجباری شده است و نظارت و کنترلمان باید مستمر باشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی که اساسنامه شورای نظارت بر اسباب‌بازی را تصویب کرده است باید بر این شورا نظارت و کنترل داشته باشد و شورا باید ما را بخواهد و از ما سوال کند.

درآمد تولید اسباب‌بازی چین چند برابر درآمد نفتی ایران

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی در پایان با ذکر این نکته که چین درآمد تولید اسباب‌بازی‌اش چند برابر درآمد نفتی ایران است گفت: ما کشوری هستیم که جامعه در سبد هزینه خانوار هزینه بالایی برای اسباب‌بازی کودکش نمی‌کند. در آمریکا سرانه‌ی مصرف اسباب‌بازی برای هر کودک 400-350 دلار در سال، در اروپا 250 دلار، در چین 3/6 دلار و در دنیا 34 دلار است. خوشبختانه در یک دهه گذشته نوع نگرش مردم به اسباب‌بازی تغییر کرده و پدرها و مادرها معتقد هستند اسباب‌بازی در رشد شخصیت، توانایی‌ها، مهارت‌ها و حواس کودکانشان مؤثر است و برای آن وقت و هزینه بیشتری صرف می‌کنند.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی