سلامت سلامت جسمي

با علل و علائم اوليه سرطان ريه آشنا شويد

سرطان ريه سالانه قربانيان زيادي مي گيرد. بيشتر مردم ابتلا به اين بيماري را در حکم مرگ مي دانند در صورتي که اگر اين بيماري زود تشخيص داده شود قابل درمان است...
تقویم فارسی اندروید
سرطان ريه سالانه قربانيان زيادي مي گيرد. بيشتر مردم ابتلا به اين بيماري را در حکم مرگ مي دانند در صورتي که اگر اين بيماري زود تشخيص داده شود قابل درمان است.
سرطان ريه
به تازگي محققان ارتباط جالبی بين افسردگي، اضطراب و علايم رواني با سرطان ريه پيدا کرده اند.
در موارد زيادي، افراد در مرحله اول پيشرفت سرطان ريه و بدون آگاهي از آن پس از مراجعه به بخش مراقبت هاي رواني در مي يابند که تومور دارند. علايم رواني که در اين افراد ديده مي شود شامل خستگي مفرط، خواب آلودگي، افسردگي، بي قراري و حمله هاي عصبي بي دليل است. اگر چه هنوز ارتباط بين اضطراب، افسردگي و سرطان ريه روشن نيست اما مشخص شده است که مبتلايان به سرطان ريه بدون دليل احساس غيرعادي پيدا مي کنند.
بيماري هاي مکرر مانند سرماخوردگي، آنفلوآنزا، برونشيت يا ذات الريه به ويژه در زنان مي تواند به علت ضعف سيستم دفاعي يا سرطان ريه باشد. اين بيماري ها در بيماران مبتلا به سرطان ريه پس از فروکش کردن علايم بيماري دوباره بروز مي کند. سرطان ريه با ساکن شدن در بافت هاي ريه و لوله هاي برونشيتي، علايم مشابه به سرماخوردگي يا آنفلوآنزا ايجاد مي کند. اين سرطان، ريه را به بيماري ها و عفونت ها مستعدتر مي سازد و سيستم دفاعي بدن که مشغول مقابله با سرطان است کمتر مي تواند خود را در برابر ميکروب ها محافظت کند و در نتيجه دچار عفونت هاي جدي از جمله برونشيت و ذات الريه مي شود.
علامت ديگر سرطان ريه، خستگي مفرط و ضعف بدون دليل است، اين احساس خستگي مانند زماني است که به تب، سرماخوردگي يا آنفلوآنزا مبتلا شده ايد و قادر به بلند شدن از جا نيستيد. علت اين خستگي رها شدن ماده اي در خون است که از طريق تومورهاي سرطاني روي ميزان اکسيژن و سلامت گلبول هاي قرمز و عملکرد غده فوق گرده ای تأثير مي گذارد.
ضخيم شدن نوک انگلشتان دلايل زيادي دارد اما شايع ترين آن سرطان ريه است. بيشتر مردم به اشتباه اين علايم را به آرتريت ربط مي دهند. ناخن ها متورم، سرخ يا کمي گرم مي شود و فرد در برداشتن اشيا مشکل پيدا مي کند. علت اين علايم، رهايي «سيتوکينز» يا ماده شيميايي ديگري در خون است که باعث رشد بافت و استخوان در زير ناخن مي شود.
اگر بدون تغيير در شيوه زندگي دچار کاهش وزن شديد يا اين که به غذاهايي که قبلاً دوست داشتيد تمايلي نداريد جاي نگراني دارد.
سرطان ريه با علايمي مانند کاهش وزن و از دست دادن اشتها، سخت نفس کشيدن و کم اشتهايي خود را نشان مي دهد. درد معده باعث حالت تهوع مي شود. از دست دادن اشتها هنگامي رخ مي دهد که سرطان به کبد سرايت کرده است. به علايم توجه کنيد تا مطمئن شويد ناشي از ناراحتي روده اي، مسموميت غذايي، نفخ يا قاعدگي نيست. اگر بي اشتهايي و کاهش وزن ادامه پيدا کند بهتر است به پزشک مراجعه کنيد.
رشد غيرطبيعي سينه در مردان هم یکی دیگر از علامتهاست. اين مشکل مي تواند نشانه يک مشکل جسمي نهفته باشد.تغيير در اندازه  مي تواند در يک سينه يا هر ۲ سينه اتفاق بيفتد. با متابوليزم سلول هاي سرطاني، هورموني در خون رها مي شود و سندرومي به نام «پارانئوپلاستيک» به وجود مي آيد. اين ناهنجاري هورموني مي تواند به رشد غيرطبيعي سينه در مردان منجر شود. اين مسئله را حتما با پزشک در ميان بگذاريد؛ زيرا علت آن مي تواند اضافه وزن هم باشد اما بايد احتمالات ديگري را نيز در نظر گرفت.
حدود ۱۵ درصد موارد سرطان ريه، در افراد غيرسيگاری مشاهده مي شود و علت آن هم قرارگرفتن در معرض آلودگي هوا يا مواد شيميايي است. اگرچه نفس تنگي يکي از شايع ترين علايم سرطان ريه است، اغلب مردم به آن توجه نمي کنند يا اين که آن را به بيماري ديگري ارتباط مي دهند. سرطان مي تواند در کيسه هاي هوايي يا لوله برونشيتي که به ريه راه پيدا مي کند به وجود بيايد. رشد تومور در ورود و خروج هوا به ريه مشکل ايجاد مي کند.
برخي افراد مبتلا به سرطان ريه که بيماري شان تشخيص داده شده است به ياد مي آورند که در گذشته دچار تغيير در صدا يا سرفه هاي مکرر طولاني چند ماهه يا بيشتر بودند و آن را به آلرژي يا بيماري ديگري ربط داده بودند. در اين موارد فرد مرتب به صاف کردن صدا نياز پيدا مي کند. توليد بزاق افزايش پيدا مي کند. صدا کمي خشن مي شود. سرفه ها خشک يا همانند هنگام سرماخوردگي است. رنگ خلط ممکن است کمي قهوه اي باشد. گاهي در بزاق دهان کمي خون مشاهده مي شود. با ايجاد انسداد در لوله برونشيت يا ريه به علت تومور در حال رشد خلط متراکم مي شود. تومورهاي ريه ممکن است روي تارهاي صوتي و حنجره ها فشار وارد کند در صورت مشاهده سرفه هاي مزمن يا خوني حتما بايد به پزشک مراجعه شود.
خستگي در هنگام انجام کارهاي ساده مانند حمل خريد منزل يا کارهاي فيزيکي مي تواند علايم اوليه برخي انواع سرطان باشد. کارهايي مانند بالارفتن از پله ها، انجام کارهاي منزل سخت تر يا غير قابل انجام به نظر مي آيد. ورزش هايي را که قبلا خوب انجام مي داديد نمي توانيد کامل انجام دهيد.سلول هاي سرطاني ماده شيميايي رها مي کند که در فعاليت طبيعي گلبول ها اختلال ايجاد مي کند و باعث کم خوني يا کاهش ميزان سديم و افزايش ميزان کلسيم خون مي شود. گسترش سرطان ريه به مغز مي تواند در يک طرف بدن ضعف ايجاد کند.
دردسينه يا کمر که به علت رشد تومور به وجود مي آيد يا درد در قسمت سينه يا ريه به راحتي با درد عضله اشتباه گرفته مي شود و ممکن است از نشانه هاي ابتلا به سرطان ريه باشد. گاهي نيز درد در معده حس و با ناراحتي گوارشي اشتباه گرفته مي شود.سرطان ريه با وارد کردن فشار به طور مستقيم از طريق تومور يا با تحريک اعصاب که از اين قسمت عبور مي کند به طور غيرمستقيم درد ايجاد مي کند. گاهي مواقع که مغز از تومور پيغام دريافت مي کند فرد در سينه، گردن و شانه احساس درد مي  کند.سلول هاي سرطاني مي تواند در قفسه سينه درد ايجاد کند. تومور روي اعصاب فشار وارد و در نتيجه درد در شانه، زير بغل يا قسمت پايين دست ايجاد مي کند.به محض احساس درد بي دليل در سينه، شانه، کمر يا معده فورا به پزشک مراجعه کنيد. درد سينه علامتي است که در يک چهارم بيماران مبتلا به سرطان ريه ديده مي شود .
بعضي از موادغذايي به حفظ سلامت ريه ها کمک مي کند. سبزيجاتي مانند کلم بروکلي (گياهان چليپايي) و … از جمله اين مواد است. اين گياهان حاوي ماده اي به نام سولفورفان است و علاوه بر آن ايندول-۳ متانول موجود در آن به پاکسازي آسيب هاي سلولي در ريه کمک مي کند. مالته، هلو، فلفل دلمه اي سرخ و زردک به دليل داشتن کارتنوئيد به ريه ها براي مقابله با آسيب کمک مي کند. سويا، ماهي هاي سرشار از اسيد چرب امگا ۳ و مواد غذايي حاوي اسيدفوليک و ويتامين B مانند پالک، لوبيا و … نيز در اين زمينه مفيد است.

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی