تبلیغ رپورتاژ

بالاخره کامپوزیت یا لمینت ؟

تقویم فارسی اندروید
کامپوزیت یا لمینت
کامپوزیت یا لمینت

لبخند زیبا یکی از مؤلفه های اصلی زیبایی است  . همان گونه که میدانید ، ظاهر دندان شما تاثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس شما دارد . و همچنین شما را جذاب‌تر و جوان‌تر میکند . اگر به خاطر فضای خالی بین دندان‌های خود و یا ناهمواری دندان‌هایتان احساس خجالت میکنید ، این مشکل حل نشدنی نیست . در ادامه با ما همراه باشید .

کامپوزیت ونیر و لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی و راه حلی پیشرفته است که از طریق آن می توانید از دندان های سفید مرواریدی و سالم لذت ببرید . تصمیم گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب تر است به مجموعه ای از معیارهای متفاوت بستگی دارد .

در چه شرایطی میتوانیم از کامپوزیت یا لمینت استفاده کنیم ؟

  • اصلاح دندان هایی که کج یا بدفرم هستند .
  • ترمیم دندان های شکسته شده
  • اصلاح کردن دندان‌های لکه دار
  • سفید کردن دندان‌ها وقتی بلیچینگ کارساز نیست
  • ترمیم دندان‌هایی که در اثر سایش کوتاه شدند
  • اصلاح دندان‌هایی که خیلی از هم فاصله دارند

 

کامپوزیت چیست ؟

حتما تا به حال نام کامپوزیت را شنیده اید ، کامپوزیت دندان نوعی ماده پراستفاده در دندانپزشکی است . این ماده در واقع مخلوطی از ذرات مختلف از جمله رزین آکریلیک ، کوارتز و گلاس میباشد . کامپوزیت در حالت معمولی ، خمیری شکل است و در بسته بندی های سرنگ مانندی که رنگ تیره دارند در دسترس است . پس از برخورد نور ، این مواد خمیری شکل ، سفت و سخت میشوند .

کامپوزیت ونیر چیست ؟

یکی از موارد استفاده‌ی کامپوزیت ، زیبا سازی طرح لبخند و برطرف کردن برخی عیوب ظاهری دندان یا حتی بازسازی و بیلداپ کلی دندان است . در این حالت به کامپوزیت ، کامپوزیت ونیر گفته می‌شود . در کل منظور از کامپوزیت ونیر دندان ، اتصال لایه‌هایی بسیار نازک از جنس کامپوزیت به سطح دندان است .

ونیر در کل به معنای پوسته ها یا لایه های خیلی نازکی میباشد که سطح دندان را میپوشاند . بهتر است بدانید که ما در کل دو نوع ونیر داریم :

  1. لمینت دندان
  2. کامپوزیت ونیر
کامپوزیت دندان
کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت دندان :

کامپوزیت دندان ، یکی از بهترین روش های بهبود و اصلاح لبخند است. در این روش، نقص زیبایی دندان توسط ونیر دندان (یعنی یک روکش نازک) از جنس کامپوزیت پوشانده می شود. کامپوزیت دندان روشی غیر تهاجمی ، سریع ، کم هزینه و آسان است که مزایای زیادی دارند که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم .

  • قیمت

یکی از مهم‌ترین مزایای کامپوزیت‌ها قیمت کمتری است که نسبت به لمینت ها دارند . به طور میانگین لمینت ها 2 تا 3 برابر گران‌تر از کامپوزیت‌ها هستند .

  • سرعت نصب کامپوزیت

یکی دیگر از مزایای واضح کامپوزیت ونیر سرعت نصب آنها است . پزشک شما میتواند در یک مرحله دندان های شما را با استفاده از کامپوزیت ونیر زیبا کند . البته که این کار چندین ساعت طول میکشد . اما شما میتوانید بعد از چند ساعت با یک لبخند جدید وارد خانه شوید .

  • تراش نخوردن دندان

در این روش ترمیمی زیبایی ، دندان تراش نمیخورد . و مواد به راحتی بر روی سطوح دندان چسبانده میشوند .

  • احتمال پایین حساسیت دندان

از آنجایی که مینای دندان شما برداشته نمیشود ، احتمال کمتری دارد که بعد از انجام کامپوزیت دندان های شما دچار حساسیت شوند .

معایب کامپوزیت ونیر

  • ظاهر دندان

باتوجه به اینکه برای کامپوزیت معمولا دندان تراشیده نمی‌شود ، ظاهر دندان کمی ضخیم می شود . که شاید مورد پسند همه نباشد .

  • مدت زمان ماندگاری

مدت زمان ماندگاری کامپوزیت نسبت به لمینت بسیار کمتر است زیرا جنس لمینت بسیار بهتر و پایدارتر از کامپوزیت است .

  • حساسیت به رنگ

روش روکش کامپوزیت، از درجه تخلخل بالاتری برخوردار است . بنابراین، این روکش در معرض خطر لک شدن قرار دارد‌. به همین خاطر، به منظور جلوگیری از ایجاد لک توسط برخی از مواد غذایی به وجود آورنده لک در دندان، ضروری است تا رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

کامپوزیت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

بهتر است بدانید که کامپوزیت ونیر به هر کسی توصیه نمیشود . برخی از افراد هستند که کامپوزیت دندان برای آنها راه حل مناسبی نیست . در ادامه این افراد را با هم بررسی می کنیم :

  • افرادی که بین دندان هایشان فاصله‌ی بسیار زیادی وجود دارد .
  • افرادی که دارای بهداشت بسیار ضعیف دهان و دندان هستند .
  • افرادی که دارای بیماری بسیار شدید لثه هستند .
  • افرادی که دارای عادات نامناسبی مانند دندان قروچه هستند .
  • افرادی که دچار کجی و یا نامنظمی بیش از حد دندانی هستند .
  • افرادی که مینای دندان آن ها بیش از حد تحلیل رفته یا نازک شده .
لمینت دندان
لمینت دندان

لمینت دندان چیست ؟

روکش های پرسلن ساخته شده از سرامیک با کیفیت بالا و سخت شده هستند . این فرآیند شامل قطعات نازکی از پرسلن است که روی دندان‌های شما اعمال می‌شود تا ظاهر طبیعی و سفید آن‌ها را بازگرداند. این روش به استحکام دندان های شما کمک می کند . اگر شرایط شما خاص نباشد ، لمینت می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای زیبایی دندان‌هایتان باشد . توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته در لمینت دندان انتخاب پزشک مناسب است . اگر برای لمینت به دنبال دندانپزشکی در کرج هستید ، نهال دنتال میتواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد .

 

مزایای لمینت دندان

  • دوام و پایداری لمینت دندان

اگرچه ونیرها دارای چنیدین مزیت هستند . اما دوام و پایداری لمینت اصلا قابل مقایسه با کامپوزیت ونیر نیست . لمینت ماده‌ای بسیار قوی تر از رزین کامپوزیت است . لمینت ها به طور متوسط ​​10 تا 15 سال دوام می آورند، اگرچه زمانی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال کنید، می توانند حتی برای مدت طولانی تری لمینت های خود را داشته باشید .

  • حالت طبیعی لمینت دندان

تقریبا همه‌ی دندانپزشکان در مورد این موضوع که لمینت‌ها بسیار طبیعی تر و شبیه تر به دندان واقعی هستند اتفاق نظر دارند . لمینت ها شفاف هستند .

  • حساسیت کمتر به رنگ

روش لمینت به علت بالا بودن استحکام ماده و لعاب مصرفی پس از درمان، در مقابل لکه‌ شدن و خراشیدگی بسیار مقاوم می‌باشد.

مزایای لمینت دندان
مزایای لمینت دندان

آیا در لمینت حتما باید دندان تراش داده شود ؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا در لمینت ، دندان حتما تراش داده میشود ؟ جواب این سوال خیر است. اجباری برای این کار وجود ندارد . و این موضوع ارتباط مستقیمی با مهارت دندانپزشک شما دارد . شما میتوانید در کلینیک نهال دنتال یکی از برترین کلینیک دندانپزشکی کرج بدون تراش دندان های خود را لمینت کنید .

در لمینت دندان همه‌ی دندان‌ها در یک جلسه غالب گیری میشوند و در جلسه‌ی بعدی همه‌ی دندان‌ها از لابراتوار تحویل گرفته می‌شود . در نتیجه دو جلسه برای لمینت دندان‌های شما کافی می‌باشد . البته فاصله‌ی بین جلسه اول و جلسه دوم به آزمایشگاه و دندانپزشک شما بستگی دارد .

 

مبنای مقایسه کامپوزیت ونیر لمینت
قیمت متوسط گران
لکه پذیری و رنگ پذیری مستعد لکه و رنگ بسیار مقاوم در برابر رنگ و لکه
دامنه کاربرد مشکلات جزئی دندان مشکلات بزرگ تر دندان
دوام احتمال شکسته شدن بسیار با دوام و احتمال شکسته شدن بسیار کم
دوره درمان یک روزه حداقل در دو ویزیت
ماندگاری 5 تا 7 سال 10 تا 15 سال

 

مراقبت از لمینت

بر خلاف تصور شما ،مراقبت از لمینت بسیار آسان است . زیرا لمینت مقاومت بالایی دارد . فقط باید توجه داشته باشید که استفاده از مسواک و نخ دندان یکی از اصول اولیه در نگهداری از لمینت است . پس سعی کنید بعد از لمینت در بهداشت دهان و دندان خود کوشا باشید .

جمع بندی

تا اینجا متوجه شدید که این دو روش هر کدام مزایا و معایب خود را دارند . اگر شما هم می‌خواهید دندان‌هایی زیبا داشته باشید تا برای شما لبخندی بی عیب و نقص را به ارمغان بیاورد و باعث بیشتر شدن اعتماد به نفس شما شود ، و به دنبال لمینت سرامیکی دندان در کرج یا کامپوزیت دندان در کرج هستید بهترین انتخاب شما میتواند کلینیک تخصصی نهال دنتال کرج باشد . که به عنوان یکی از مجهزترین کلینیک های دندانپزشکی کرج شناخته می شود همچنین همه‌ی خدمات درمان و ترمیم دندان و همچنین خدمات تخصصی زیبایی دندان را برای مراجعه کنندگان خود نیز فراهم کرده است.

کلینیک دندانپزشکی نهال دنتال با ارائه انواع خدمات دهان و دندان آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است .

سوالات رایج

کدام طبیعی تر به نظر میرسد لمینت یا کامپوزیت ؟

روکش های دندانی به گونه ای ساخته می شوند که تا حد امکان به دندان های طبیعی شما نزدیک شوند و در عین حال مشکلاتی را که می خواهید اصلاح کنند. با این حال، لمینت ها پوشش طبیعی تری دارند . البته کامپوزیت ونیر نیز وقتی پولیش می شود طبیعی به نظر می رسند.

کدام یک برای مشکل های شدید دندانی مناسب تر است ؟ لمینت یا کامپوزیت ؟

اگر دندان‌های شما به شدت لکه‌دار، نامرتب یا با فاصله بیشتری هستند ، معمولا توصیه دندانپزشک به شما لمینت است . کامپوزیت برای مشکلات خفیف دندان مناسب تر است .

لمینت قوی تر است یا کامپوزیت ؟

لمینت ها بسیار قوی تر از کامپوزیت هستند .

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی