اسرار خانه داري راهنماي خريد نكات مهم آشپزي

امن ترین گزینه ها برای آشپزی کدام ها هستند؟

تقویم فارسی اندروید

وسایل آشپزی چیزی است که بیشتر ما به طور روزانه از آنها استفاده می کنیم اما یکی از سخت ترین دسته ها برای تعیین ایمنی است و امن ترین مارک ها، سهم مناسبی از بر طرف کردن مشکلات دارند. در این مقاله مهم، تیم ما ارزیابی انواع و مارک های ظروف آشپزخانه را ارزیابی کرده و براساس ایمنی و راحتی آنها رتبه بندی کرده است.

آشپزی

خبر بد این است که هیچ گزینه کاملی وجود ندارد. خبر خوب این است که چند مارک خوب وجود دارد. این تحقیق یک پروژه ده ساله بوده و شامل انواع بسیاری از ظروف آشپزخانه ای می شود.

حالا سعی می کنیم گزینش کنیم.

هنگام سنجش وسایل آشپزی از چه چیزهایی باید جلوگیری کنیم؟

مسائل اصلی با وسایل آشپزی سنتی مانند قابلمه های نان استیک و آلومینیوم این است که می توانند مواد شیمیایی و فلزات سنگین را به مواد غذایی منتقل کنند. این تحقیق بر روی گزینه های جدیدتر نان استیک هم انجام شده است و برخی از آنها به رده “بهتر از قبل و احتمالا امن” ارتقا پیدا کرده اند. همچنین نگرانی های اخیر در رابطه با سرب و سایر فلزات سنگین در سرامیک نیز وجود دارد.

بعضی از گزینه های جدید و قدیمی تر خیلی بهتر هستند و بسیار جالب هستند. چند وسیله آشپزی وجود دارد که توصیه می کنیم همیشه از آنها اجتناب کنید. این ها مواردی هستند که اگر به سلامتی تان اهمیت می دهید نباید هرگز در آشپزخانه تان پیدا شود:

آشپزی

تفلون، نان استیک، PFOA و PTFE

قابلمه ها و ماهیتابه های اصلی نان استیک با ترکیباتی مانند پلی فلوئورواُکتانوئیک اسید (PFOA) یا پلی تترافلورواتیلن (PTFE) پوشیده شده اند. PTFE توسط DuPont در سال 1938 توسعه داده شد و با نام تجاری تفلون شناخته می شود.

از دیدگاه راحتی، تفلون تغییری جدی در پخت و پز ایجاد کرد و این امر موجب راحتی در آشپزی و تمیز کردن بسیار آسان تر ظرف شد و به همین دلیل محبوبیت آن افزایش یافت. خیلی زود شرکت ها این را به عنوان یک ماده بسیار پایدار که با سایر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دادند، به فروش رساندند و این کاملا بی خطر در نظر گرفته شد.

متاسفانه، کم کم قسمت سیاه این ترکیبات شروع به ظهور نمود.

آلومینیوم

مادربزرگ ها اغلب با ظروف آلومینیومی پخت و پز می کردند. این نوع از وسایل آشپزی برای سال ها محبوب بود زیرا سبک وزن و برای استفاده و تمیز کردن نسبتا آسان بود. آلومینیوم به طور طبیعی در محیط وجود دارد. در رنگ ها، نقاشی ها، وسایل خانگی، لامپ ها، لیوان ها، بیکینگ پودر و بسیاری از مواد دیگر وجود دارد.

همه ما هر روز مقدار کمی آلومینیوم مصرف می کنیم اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که آلومینیوم در مقادیر مشخصی سمی است. دانشمندان نمی توانند در مورد مقدار دقیق آن با اطمینان صحبت کنند. جزئیات این مساله به مطالعات بیشتری نیاز دارد اما برخی مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلومینیوم ممکن است به سرطان، بیماری آلزایمر و مشکلات عصبی مرتبط باشد.

بهتر است برای اطمینان از هر نوع ظروف آلومینیومی اجتناب کنید.

نیاز به تحقیقات بیشتر: در پاسخ به داده های مربوط به خطرات سطوح نان استیک، انواع جدیدی از وسایل آشپزی نان استیک ظاهر می شوند. بسیاری از مصرف کنندگان همچنین به سطوح آزمایش شده با زمان بیشتری مانند چدن ترغیب شده اند. متأسفانه، این دو سطوح هنوز هم بحث برانگیز هستند تا تحقیقات بیشتری منتشر شود:

سرامیک با روکش نان استیک: انواع ظروف سرامیکی پوشش داده شده ادعا می کنند که نان استیک و امن تر از تفلون هستند. در آن از ترمالون، یک مشتق شن و دارای دی اکسید سیلیکون به جای تفلون استفاده شده است.

به هر حال، این ترکیبات جدید مبتنی بر سرامیک به نظر می رسد بسیار امن تر از سطوح نان استیک است اما ما زمان مقایسه آن با انواع دیگر وسایل آشپزخانه را نداریم. بعضی از تولید کننده ها مانند GreenPan، تست خود را منتشر می کنند که تا حدودی اطمینان بخش است.

با این حال، برخی منابع ادعا می کنند که نگرانی های احتمالی فلزات سنگین و نانوذرات وجود دارد. نانوذرات دی اکسید تیتانیوم از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا در یک گزارش با ضایعات پیش سرطانی در روده ارتباط دارند. هنوز مطالعاتی پیدا نشده که نشان دهد آیا ترمالون به طور قطعی نانوذرات دی اکسید تیتانیوم را آزاد می کند.

ظروف چینی

این یک دسته بندی وسیع است که به نوعی از ظروف آشپزخانه فشرده گفته می شود زیرا گزینه های مختلفی در این دسته وجود دارد. این تابه ها به طور معمول آهن را با یک پوشش سرامیکی از نوع خاص اجرا می کنند. این امر پیچیده می شود زیرا این پوشش می تواند به روش های مختلف ساخته شده باشد، بنابراین هیچ اطلاعات ایمنی روشنی در این دسته وجود ندارد.

آزمایش ها نشان می دهد طیف گسترده ای از ترکیبات در مارک های مختلف وجود دارد و برخی از آنها امن است در حالی که برخی دیگر نیست. بحث های اخیر در مورد پتانسیل سرب و کادمیوم از مارک های حتی با کیفیت بالا مانند Le Creuset ایجاد شده است. با این حال، این شرکت داده های ایمنی و آزمایشی خود را منتشر کرده و هیچ اثری از سرب یا کادمیوم نشان نداده است. کاسه های آبی Le Creuset در فرانسه آزمایش شده اند و هیچ اثری از سرب و کادمیوم نشان ندادند، که علامت های تجاری ارزان تر برای سرب آزمایش شده بودند.

برای Le Creuset به طور خاص، برخی گزارش ها نشان می دهد که رنگ آن ها تفاوت ایجاد می کند و رنگ آبی یکی از رنگ های امن تر است.

حکم: احتمالا هنوز هم یکی از گزینه های امن تر و مسلما بسیار امن تر از PFOA و PTFE است و بهتر است گزینه هایی را انتخاب کنید که عاری از اینگونه ترکیبات شیمیایی هستند.

آشپزی

ظروف سرامیکی و ظروف سفالی

برخی از وسایل آشپزی سرامیکی ممکن است امن و یک گزینه خوب باشند. متأسفانه اخیرا نگرانی های اخیر در مورد بسیاری از این تابه ها برای آزمایش سرب و دیگر فلزات سنگین با آزمایش XRF مورد آزمایش قرار گرفته است. بهتر است از یک نوع ظروف سرامیکی استفاده کنید که ادعا می شود عاری از فلزات سنگین و نانو ذرات است. این مدل ها متأسفانه بعضی از نکات مهم برای راحتی را از دست می دهند زیرا کاملا سرامیک هستند و می توانند به آسانی شکستگی داشته باشند. با نگرانی های اخیر در مورد سرب، بهتر است تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شود. اگر شما این ظرف ها را خریداری کرده اید، ما شما را تشویق می کنیم که در این مورد تحقیقاتی انجام دهید و با هر مشکلی برخورد کنید.

خبر خوب این است که این ظرف ها مطلوب ترین و ساده ترین گزینه برای تمیز کردن است، زیرا شما می توانید از سیم ظریف یا پد پاک کننده بدون فشار دادن زیاد، استفاده کنید. آنها یک سطح پخت و پز بدون خراش دارند، به طور یکنواخت حرارت داده می شوند و مواد مفید در غذاها را به خوبی نگهداری می کنند و از لحاظ فنی در ماشین ظرفشویی، فر، مایکروویو و اجاق گاز به طور ایمن قابل استفاده هستند.

در حال حاضر، در حالی که تحقیق بیشتری در زمینه فلزات سنگین نیاز است، این ماهیتابه ها یک گزینه بحث بر انگیز هستند. باید به طور مداوم دوباره ارزیابی و آزمایش شوند. اگر شما قبلا این ظرف ها را خریداری کرده اید و اکنون نگرانی هایی وجود دارد، ما پیشنهاد می کنیم که به شرکت برای اطلاعات جدید تماس بگیرید و آن را با اطلاعات جدید به روز رسانی کنید. همچنین، باید ببینید این تابه ها آزمایش کالیفرنیا Prop 65 را انجام داده اند یا خیر، به این معنی که اگر فلزاتی داخل آنها وجود داشته باشد، نباید با آنها غذا پخت، هر چند این قضیه نیز احتیاج به تحقیق بیشتری دارد.

آشپزی

بهترین گزینه های آشپزی

درست است که بعضی مارک ها گزینه های خوبی هستند، اما شاید شما هنوز به دنبال پیدا کردن یک گزینه کامل باشید. به طور کلی، اگر شما از مدل های قدیمی نان استیک در آشپزی استفاده نمی کنید در درجه حرارت فوق العاده بالا، شما احتمالا می توانید در مورد گزینه های آشپزی خود احساس خوبی داشته باشید. اگر شما در حال خرید برای آشپزخانه جدید خود به دنبال بهترین محصولات بازار هستید یا مایل به ارتقاء آنچه که در حال حاضر استفاده می کنید می باشید، مزایا و معایب این گزینه ها را در نظر بگیرید.

در اینجا گزینه های مورد اطمینان برای آشپزی در حال حاضر موجود است:

آشپزی

ظروف چدنی

خنده دار است اما بهتر است به حرف مادربزرگ و پدربزرگتان گوش دهید که ظرف های چدنی بهترین انتخاب برای آشپزی است. در ابتدا، شاید نگران کننده باشد زیرا سنگین است و تمیز کردن چدن و استفاده از آن کمی کار را سخت می کند اما با استفاده بیشتر احتمالا شما هم عاشق چدن و ​​سود بردن از آهن اضافی در رژیم های غذایی تان می شوید. می توانید عمدتا از آن برای پخت و پز گوشت و برای سرخ کردن در روغن نارگیل یا روغن آووکادو استفاده کنید.

تا زمانی که شما آن را با مایع و پد نمیشویید، سطوح آن می تواند سالم به نظر برسد و خوب آشپزی کنید. یک نکته نادرست این است که پختن فرآورده های گوجه فرنگی در آنها خوب نیست زیرا اسید با pH پانک ظرف ارتباط برقرار می کند و طعم غیرطبیعی ایجاد می شود. چدن بسیار مناسب است زیرا می توان آن را در فر هم استفاده کرد.

چدن برای سرخ کردن، پخت و پز گوشت و حتی پخت و پز در فر عالی است. دیگچه ها و ماهیتابه های کوچکتر برای تخم مرغ و املت عالی است و استفاده از آن به عنوان یک کباب پز هم برای غذا عالی است، مخصوصا در فصل زمستان که خیلی سرد است و نمی توانید به خارج از خانه بروید.

آشپزی

ظروف استون ویر یا سفالینه سنگ نما

برای پخت بیش از حد روی اجاق گاز، استون ویر یک جایگزین عالی برای ظروف دیگر بود. همچنین بسیاری از قطعات دیگر سنگ قیمتی نیز وجود دارد.

این ظروف می توانند برای تمیز کردن مشکل باشند اما طعم طبیعی و شگفت انگیزی به غذا می دهند. شما بهتر است از صابون استفاده نکنید، زیرا سنگ می تواند آن را جذب کند، اما استفاده صحیح از آن می تواند دوام آن را برای یک عمر به طول انجامد.

براساس داده های فعلی، این نوع ظرف غیر سمی است.

آشپزی

شیشه و پیرکس

پیرکس به ویژه دارای ارزش دلپذیری است و از زمان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها مشاهده می شوند. این یک ظرف چند منظوره است و عمدتا برای پخت استفاده می شود، اما ارزان است و مقادیر سمی اشباع شده آن به مواد غذایی کم است.

از ظروف پیرکس Pyrex برای نگهداری و ذخیره سازی مواد غذایی هم استفاده می شود است و برای کسانی که از استفاده از ظروف پلاستیکی در یخچال اجتناب می کنند، درجه یک است. ظروف پیرکس سالهاست در هر آشپزخانه ای پیدا می شود.

برای پخت و پز ظروف شیشه ای همیشه در دسترس است، اما همان خطرات شکستن سرامیک را دارد.

استیل (فولاد) ضد زنگ

استیل ضد زنگ نیز یک گزینه خوب است، هرچند نگرانی هایی در مورد نشتی و کریستالی شدن وجود دارد. این به نظر می رسد که با دوره های آشپزی طولانی، پخت و پز چیزهای اسیدی (مانند محصولات گوجه فرنگی) و یا پخت و پز با درجه حرارت بالا مشکلی ندارد.

شاید این اولین انتخاب هر کسی برای وسایل آشپزی نباشد، اما گزینه ای مناسب و امن است و به طور گسترده ای در دسترس و نسبتا ارزان است. در ظروف فولاد ضد زنگ، شماره 18 را نگاه کنید و ببینید چه چیزی بعد از آن است. به عنوان مثال، ممکن است شما 18/0، 18/8 یا 18/10 را ببینید. شماره اول (18) نشان دهنده کروم و دوم نشان دهنده نیکل در آلیاژ فولاد ضد زنگ است. بنابراین شماره دوم هرچه پایین تر باشد، بهتر است.

خوب است که چند قطعه از مواد ضد زنگ در آشپزخانه داشته باشید و روزانه برای سرخ کردن گوشت، سبزیجات و تقریبا هر چیز دیگری استفاده کنید. همچنین می توانید کاسه های فولادی ضد زنگ در خانه نگه دارید و هر روز از آنها استفاده کنید.

بهترین گزینه برای آشپزی چیست؟

نکته آخر این است که این مساله به عوامل زیادی بستگی دارد و هیچ گزینه ای برای امتیازات ایمنی، راحتی و عملکرد نهایی نمی باشد. اگر سه بار در روز وعده های غذایی تان را در خانه تهیه کرده و میل می کنید، احتمالا به یک ترکیب سالم نیاز دارید.

منبع: wellnessmama

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی