روانشناسي و سلامت روان سلامت

افسردگی تولد چیست و چرا در سالروز تولدمان غمگین می شویم؟

تقویم فارسی اندروید

چرا برخی از مردم در روز تولد خود غمگین می شوند؟ افسردگی تولد یا بلوز تولد، به احساس غمگینی، بی علاقگی یا بی اعتنایی به جشن گرفتن یا فکر کردن به تولدتان اشاره دارد.

افسردگی تولد

علاوه بر تجربه غم و اندوه، افسردگی تولد همچنین می تواند شامل احساس کم انرژی بودن یا تمرکز بر گذشته باشد، از جمله همه چیزهایی که ممکن است تا کنون انجام داده باشید یا نداشته باشید. این احساسات ممکن است در روزهای منتهی به تولد فرد، در روز واقعی و مدتی پس از آن نیز بروز کنند.

این مقاله به بررسی برخی از علل و نشانه‌ های احتمالی افسردگی تولد می‌ پردازد و راه‌ هایی برای کنار آمدن با احساس غم و اندوه در روز تولد و حوالی آن ارائه می‌ کند.

افسردگی تولد و سایر شرایط سلامت روان

آیا افسردگی تولد با یک وضعیت سلامت روان مرتبط است یا موقتی است؟ دکتر ارنستو لیرا دلا روزا، روانشناس بالینی مجاز و عضو گروه مشاوره رسانه ای در بنیاد تحقیقات امید برای افسردگی، می گوید: «راهنمای تشخیصی ما (DSM-5) افسردگی تولد را به عنوان یک اختلال سلامت روان نمی شناسد.

با این حال، او خاطرنشان می کند که این بدان معنا نیست که افراد در طول روز تولد، افسردگی یا غمگینی را تجربه نمی کنند.

افسردگی روز تولد می‌ تواند با سایر اختلالات سلامت روان، مانند افسردگی یا اضطراب مرتبط باشد. برای افرادی که سابقه افسردگی دارند، غیرمعمول نیست که در طول روز تولد خود نیز غمگینی را تجربه کنند.»

علل و دلایل بالقوه

برای برخی، ممکن است به تجربیات منفی قبلی در مورد تولد مرتبط باشد. دیگران ممکن است به زندگی خود فکر کنند و ممکن است احساس کنند که در آن سن خاص در جایی هستند که نمی‌ خواستند باشند.» برای دیگران، تولدها ممکن است در مواقعی اتفاق بیفتد که در شرایط سختی قرار دارند.»

اگر فردی در زندگی خود ضربه روحی را تجربه کرده باشد، بسته به زمینه و مدت زمانی که این ضربه را تجربه کرده است، ممکن است تولد خود را به عنوان یک محرک تجربه کند.

ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که چرا ممکن است فردی افسردگی تولد را تجربه کند. سایر دلایل بالقوه برای اینکه چرا ممکن است شخصی در روز تولد خود احساس ناراحتی کند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • ترس از پیر شدن
  • تاریخچه خانوادگی در روز تولد در دوران کودکی

دکتر لیرا دلا روزا می‌ گوید: «همه این‌ ها و بسیاری دلایل دیگر می‌ توانند به احساس غم و اندوه در طول تولد کمک کنند.» او خاطرنشان می‌کند که همه این دلایل طبیعی و معتبر هستند.

علائم

دکتر لیرا دلا روزا می گوید بسیاری از علائم مربوط به افسردگی تولد شبیه علائم افسردگی معمولی است. بنابراین، چگونه می توانید بفهمید که افسردگی تولد دارید یا دائمی است؟

علائم خاصی ممکن است به شما هشدار دهد که در حال تجربه بلوز تولد هستید، از جمله موارد زیر:

  • تغییر در خلق و خوی شما که ادامه دارد و چندین روز در اطراف تولد شما ادامه پیدا می کند.
  • بیش از حد معمول احساس پستی، سرخوردگی یا غمگینی می کنید.
  • گریه کردن بیشتر از حد معمول
  • نشخوار فکری در مورد گذشته و اهداف محقق نشده (مثلاً ازدواج نکردن یا بچه دار نشدن)
  • تاکید بر اینکه چقدر زمان برای زندگی کردن دارید.
  • نداشتن انرژی یا انگیزه زیادی برای انجام کارها
  • عدم علاقه به انجام کاری که معمولاً از آن لذت می برید.
  • تغییرات در خواب
  • تغییرات در اشتها
  • مشکل در تمرکز یا توجه
  • گرفتگی یا درد فیزیکی
  • می خواهید از روز واقعی تولد خود اجتناب کنید.
  • بی علاقگی به جشن تولد (مثلاً رد کردن یا امتناع از برنامه های جشن گرفتن با دوستان یا خانواده)
  • تمایل به منزوی کردن خود

سلامت روان

چگونه با افسردگی تولد مقابله کنیم

درمان‌ ها و مکانیسم‌ های مقابله‌ ای مختلفی وجود دارد که می‌ توانید از بین آنها انتخاب کنید که ممکن است به درمان افسردگی تولد شما کمک کند و به سادگی هرگونه احساسات منفی را کاهش دهد.

برای کاهش غم تولد خود و درک بهتر اینکه آنها از کجا می آیند، می توانید از هر یک از این استراتژی های ذکر شده در زیر بهره مند شوید.

اجازه دهید احساسات شما فوران کند

ما تمایل داریم که تولدها را با جشن‌ ها و تجربیات مثبت مرتبط کنیم و این ممکن است برای همه صادق نباشد. بنابراین، اگر در این مدت احساس هیجان یا خوشحالی نمی‌ کنید، به خود اجازه دهید تا با غم و اندوه خلوت کنید.»

به خودتان اجازه دهید تا احساساتتان را بدون قضاوت احساس کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا معنای عمیق‌ تر پشت آن را پردازش کنید و شاید کمی از اندوهی که احساس می‌ کنید تسکین یابد.

آگاهی و شفقت به خود را تمرین کنید

آگاه شدن از تجربه خود و مهربانی با خود در طول این فرآیند مهم است. دکتر لیرا دلا روزا توصیه می‌ کند که درون خود را کنکاش کنید و فهرستی از احساسات، افکار و مناطقی که در بدنتان تنش دارید را جمع‌ آوری کنید تا بهتر درک کنید که ممکن است در چه شرایطی قرار داشته باشید.

“اگر آگاهی خود را در مورد احساسات خود افزایش دهیم، می توانیم به آن نزدیک شویم”

این احساسات را با ترحم دکتر لیرا دلا روزا می گوید: ما می توانیم خود را آرام کنیم و به خود یادآوری کنیم که انسان هستیم و وقتی طیفی از احساسات را احساس می کنیم، هیچ اشکالی ندارد.

زمانی که سعی می کنیم از احساسات دوری کنیم، ممکن است شدت هیجان را افزایش دهیم و تا زمانی که آن را پردازش نکنیم به احساس آن ادامه خواهیم داد.

درباره تجربه خود با کسی که به آن اعتماد دارید صحبت کنید

احساسات خود را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده بیان کنید. ممکن است فردی که می‌ شناسید در طول روز تولدش دچار چنین مشکلی شود که شنیدن آن می‌ تواند تأییدکننده باشد. دیگران ممکن است بتوانند گوش کنند و به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید.

در هر صورت، راحت بودن و آسیب پذیر بودن در مورد احساس تان با کسی که مایل است فضایی را برای تخلیه در اختیار شما قرار دهد، می تواند تسکین دهنده باشد.

هر طور که احساس راحتی می کنید جشن بگیرید

دکتر لیرا دلا روزا می‌ گوید: «بعضی از افراد ممکن است به خاطر این احساس گناه در زمانی که عزیزان یا دوستانشان می‌ خواهند جشن بگیرند و برنامه‌ ریزی کنند، احساس گناه کنند، به همین علت شخص در تولدش ممکن است بخواهد از این نوع جشن‌ ها اجتناب کند.

او افرادی را که چنین احساسی دارند تشویق می‌ کند تا احساسات، خواسته‌ ها و نیازهای خود را در مورد روز تولدشان به زبان بیاورند و کاری که باعث بدتر شدن احساس گناه در آنها شود، انجام ندهند.

این روز شماست، پس هر کاری که با آن احساس راحتی می کنید انجام دهید، چه این که احساسات منفی خود را پشت سر بگذارید تا با عزیزانتان جشن بگیرید یا در خانه بمانید تا از خود مراقبت کنید.

با فعالیت های سالم برای تولد خود آماده شوید

دیگران ممکن است از اذعان به اینکه ممکن است در طول روز تولد غمگین شوند سود ببرند و برخی چیزها را برای کمک به کاهش یا شدت غم و اندوه در محیط قرار دهند. این می تواند چیزی شبیه آماده شدن برای تولد آینده و انجام کارهایی باشد که به شما کمک می کند با دیگران یا خودتان ارتباط برقرار کنید.

به هر حال وقتی آمادگی را انتخاب می کنید، انجام فعالیت هایی را در اولویت قرار دهید که به شما احساس خوبی می دهد و منجر به بهبود سلامت عاطفی، جسمی و روانی می شود.

با یک درمانگر صحبت کنید

اگر می‌خواهید علت های اصلی احساس غمگینی در روز تولد خود را بیابید، با کمک یک درمانگر، احساسات عمیق‌ تر خود را دریابید.

دکتر لیرا دلا روزا می‌ گوید: اگر فرد احساس می‌ کند که آماده است تا در این دلایل اساسی که چرا ممکن است افسردگی تولد را تجربه کند، تحقیق کند، توصیه می‌ کنم درمان را امتحان کند. دیگران ممکن است بخواهند تجربیات خود را در مورد غم و اندوه در طول تولدشان خودشان کشف کنند و همچنین می توانند از صحبت کردن با یک درمانگر در هنگام کشف این تجربیات سود ببرند.

حرف آخر

اگرچه تولد معمولاً با احساسات شاد و تجربیات مثبت همراه است اما این ممکن است برای همه صادق نباشد.

اگر افسردگی تولد را تجربه می کنید، لطفاً خجالت نکشید. بسیار معمول و طبیعی است که افراد در حوالی روز تولد خود احساس غمگینی کنند. با این حال، اگر افسردگی روز تولد شما منجر به احساسات شدید غم و اندوه، اضطراب یا انزوا شود، ممکن است بهتر باشد برای کمک با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی