تبلیغ رپورتاژ

اختلال جنسی چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

تقویم فارسی اندروید
اختلال جنسی

اختلال جنسی زمانی رخ می دهد که شما مشکلی دارید که مانع تمایل یا لذت بردن از فعالیت جنسی می شود. اختلال عملکرد جنسی با بی جنسیتی متفاوت است. این اختلال هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد. افراد در هر سنی دچار اختلال جنسی می شوند، اگرچه با افزایش سن این احتمال افزایش می یابد. استرس یکی از علل شایع اختلال جنسی است. علل دیگر عبارتند از:

  • ضربه جنسی
  • مسائل روانی
  • دیابت
  • بیماری قلبی یا سایر شرایط پزشکی
  • استفاده مواد مخدر
  • استفاده از الکل
  • داروهای خاص

اختلال جنسی چیست؟

اختلال عملکرد جنسی مشکلی است که می تواند در هر مرحله از چرخه واکنش جنسی رخ دهد. مانع از رضایت از فعالیت جنسی می شود. چرخه پاسخ جنسی به طور سنتی شامل هیجان، ارتفاع، ارگاسم و تفکیک است. اشتیاق و برانگیختگی هر دو بخشی از مرحله هیجان پاسخ جنسی هستند. این مهم است که بدانیم زنان همیشه این مراحل را به ترتیب طی نمی کنند. در حالی که تحقیقات نشان می دهد که اختلال عملکرد جنسی شایع است، بسیاری از مردم دوست ندارند در مورد آن صحبت کنند. اختلال عملکرد جنسی می تواند بر هر سنی تأثیر بگذارد، اگرچه در افراد بالای 40 سال شایع تر است زیرا اغلب با کاهش سلامت مرتبط با افزایش سن مرتبط است.

علائم اختلال عملکرد جنسی چیست؟

در مردان

  • ناتوانی در رسیدن یا حفظ نعوظ (آلت تناسلی سخت) مناسب برای مقاربت (اختلال نعوظ).
  • عدم وجود یا تاخیر در انزال با وجود تحریک جنسی کافی (انزال تاخیری).
  • ناتوانی در کنترل زمان انزال (زود انزالی یا زودرس).

در زنان

  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم
  • روانکاری نامناسب واژن قبل و در حین مقاربت
  • ناتوانی در شل شدن ماهیچه های واژن به اندازه ای که اجازه مقاربت را بدهد

در مردان و زنان

  • عدم علاقه یا میل به رابطه جنسی
  • ناتوانی در برانگیختن
  • درد هنگام مقاربت

چه چیزی باعث اختلال عملکرد جنسی می شود؟

  • علل جسمی: ​​بسیاری از شرایط جسمی ویا پزشکی می توانند باعث اختلال در عملکرد جنسی شوند. این شرایط شامل دیابت، بیماری های قلبی و عروقی (عروق خونی)، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری های مزمن مانند نارسایی کلیه یا کبد و اعتیاد به الکل و سوء مصرف مواد است. علاوه بر این، عوارض جانبی برخی داروها، از جمله برخی داروهای ضد افسردگی، می تواند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد.
  • علل روانشناختی: این ها شامل استرس و اضطراب ناشی از کار، نگرانی در مورد عملکرد جنسی، مشکلات زناشویی یا رابطه ای، افسردگی، احساس گناه، نگرانی در مورد تصویر بدن و اثرات ضربه های جنسی گذشته است.

چه داروهایی می توانند باعث اختلال عملکرد جنسی شوند؟

برخی از داروهای تجویزی و حتی داروهای بدون نسخه می توانند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارند. برخی از داروها می توانند بر میل جنسی و برخی دیگر بر توانایی برانگیختن یا رسیدن به ارگاسم تأثیر بگذارند. هنگامی که فرد از چندین دارو استفاده می کند، خطر عوارض جنسی افزایش می یابد.

عوارض جنسی با داروهای زیر گزارش شده است:

داروهای بدون نسخه

  • برخی از آنتی هیستامین ها و ضد احتقان های بدون نسخه می توانند باعث اختلال نعوظ یا مشکلات انزالی شوند.

داروهای ضد افسردگی

  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای شامل آمی تریپتیلین (ایلاویل)، دوکسپین (سینکوان)، ایمی پرامین (توفرانیل) و نورتریپتیلین (آونتیل، پاملور)
  • مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) ، از جمله فنلزین (ناردیل) و ترانیل سایپرومین (پارنات)
  • داروهای ضد روان پریشی، از جمله تیوریدازین (ملاریل)، تیوتیکسن (ناوان) و هالوپریدول (هالدول)
  • داروهای ضد شیدایی مانند کربنات لیتیوم (اسکالیت ، لیتوبید)
  • مهار کننده های بازجذب بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین (پروزاک)، سرترالین (زولوفت) و پاروکستین (پاکسیل).

داروهای زیر ممکن است باعث اختلال نعوظ شوند:

  • داروهای ضد فشار خون (برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود)
  • دیورتیک ها، از جمله اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و تیازیدها (Diuril ، Naturetin)
  • داروهای متمرکز از جمله متیلدوپا (آلدومت) و رزرپین (سرپاسیل، رائودیکسین)
  • مسدود کننده های آدرنرژیک شامل پرازوسین (مینی پرس) و ترازوسین (هیترین)
  • مسدود کننده های ب آدرنرژیک (بتا)، از جمله پروپرانولول (ایندرال) و متوپرولول (لوپرسور)

داروهای زیر ممکن است میل جنسی را کاهش دهد:

  • هورمون ها
  • لوپرولاید (لوپرون)
  • گوسرلین (زولادکس)
  • تشخیص و آزمایشات

اختلال عملکرد جنسی چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیشتر موارد، شما تشخیص می دهید که چیزی در لذت بردن از رابطه جنسی (یا لذت بردن شریک زندگی) تداخل ایجاد می کند. ارزیابی نگرش ها در مورد رابطه جنسی و سایر عوامل احتمالی ترس، اضطراب، آسیب های جنسی گذشته و سوء استفاده، نگرانی های مربوط به رابطه، داروها، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر و غیره  به پزشک کمک می کند تا علت اصلی مشکل را درک کرده و درمان مناسبی را توصیه کند.

انواع اختلال جنسی

انواع اختلال جنسی

اختلالات جنسی به طور کلی در یکی از چهار دسته قرار می گیرد:

  • اختلالات برانگیختگی: در درجه اول، ناتوانی در برانگیختن یا برانگیختن فعالیت جنسی.
  • اختلالات میل: داشتن میل جنسی پایین یا نداشتن میل جنسی.
  • اختلالات ارگاسمی: ناتوانی یا مشکل در ارگاسم.
  • رابطه جنسی دردناک

اختلالات برانگیختگی

عدم پاسخ ذهنی، احساسی یا جسمی به تحریک جنسی، اختلالات برانگیختگی را مشخص می کند.

برای مردان، برجسته ترین نگرانی اختلال جنسی، نگرانی برای افزایش سنشان است. زنان ممکن است هیچ گونه احساس تناسلی، خشکی واژن یا فقدان تورم در کلیتوریس نداشته باشند، که معمولاً با افزایش جریان خون در طول رابطه جنسی رخ می دهد.

نتیجه برای زنان و مردانی که مشکلات برانگیختگی را تجربه می کنند یکسان است: این می تواند رابطه جنسی را دشوار یا حتی غیرممکن کند.

اختلالات میل

عوامل از مسائل مربوط به روابط گرفته تا استرس نیز می توانند بر تمایل مردان و زنان تأثیر بگذارند. تغییرات هورمونی نیز می تواند برای هر دو جنس نقش داشته باشد. برای مثال موارد مرتبط با یائسگی می تواند میل جنسی را در زنان کاهش دهد. در مردان، میل جنسی پایین گاهی با کاهش سطح تستوسترون با افزایش سن ارتباط دارد. علائم کاهش میل جنسی می تواند شامل فقدان مداوم افکار جنسی یا شهوانی، تخیلات و میل جنسی باشد.

اختلالات ارگاسمی

اختلالات ارگاسم در زنان و مردان نیز شایع است. برای برخی از زنان، این بدان معناست که هرگز ارگاسم نداشته اند. دیگران که به ارگاسم رسیده اند دیگر نمی توانند این کار را انجام دهند یا برایشان بسیار مشکل تر است. اگرچه برآوردها متفاوت است، داده ها نشان می دهد بیشتر زنان از آنورگاسمی رنج می برند.

برای مردان، مسائل مربوط به ارگاسم و به طور خاص انزال عبارتند از:

انزال زودرس، زمانی که این اتفاق زودتر از آنچه یک مرد یا شریکش دوست دارند رخ دهد. تقریباً از هر 3 مرد 1 نفر این مشکل شایع را تجربه می کند.

انزال برگشتی، هنگامی که مایع منی وارد مثانه می شود. این می تواند باعث ناباروری مردان شود.

تاخیر در انزال با مشکل رسیدن به ارگاسم مشخص می شود.

رابطه جنسی دردناک

زنان گزارش می دهند که رابطه جنسی بسیار بیشتر از مردان دردناک است. به این بیماری دیسپارونیا نیز می گویند، هنگامی که رابطه جنسی یا هر نوع نفوذی باعث درد می شود. برای هر دو طرف، رابطه جنسی یک تجربه لذت بخش است، نه یک تجربه سخت. استرایچر می گوید: “هیچ زنی نباید رابطه جنسی دردناک داشته باشد.”

به ندرت، برخی از زنان از واژینیسموس رنج می برند، اختلالی که در آن ماهیچه های اطراف واژن به طور غیر ارادی منقبض یا اسپاسم می شوند. این می تواند رابطه جنسی یا حتی قرار دادن تامپون را دردناک یا غیرممکن کند.

برخی از مردان مشکلاتی را تجربه می کنند که می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی در هنگام رابطه جنسی شود مانند بیماری پیرونی، که در آن نعوظ به جای صاف خم می شود. اگرچه اکثر مردان مبتلا به این بیماری هنوز قادر به برقراری رابطه جنسی هستند، اما برای برخی می تواند دردناک باشد.

اختلال عملکرد جنسی چگونه درمان می شود؟

اختلال عملکرد جنسی

بسیاری از انواع اختلالات جنسی را می توان با درمان مشکلات جسمی یا روانی زمینه ای برطرف کرد. سایر استراتژی های درمانی عبارتند از:

دارو

هنگامی که یک دارو علت اختلال جنسی است، تغییر در دارو ممکن است کمک کند. مردان و زنان مبتلا به کمبود هورمون ممکن است از تزریق هورمون، قرص یا کرم استفاده کنند. برای مردان، داروها، از جمله سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس)، وردنافیل (لویترا، استاکسین) و آوانافیل (سانترا) می توانند با افزایش جریان خون در آلت تناسلی به بهبود عملکرد جنسی کمک کنند. برای زنان، می توان از گزینه های هورمونی مانند استروژن و تستوسترون استفاده کرد (اگرچه این داروها برای این منظور تأیید نشده اند). در زنان قبل از یائسگی، دو دارو وجود دارد که توسط FDA برای درمان کم خوابی تأیید شده است، از جمله فلیبانسرین (Addyi®) و برملانوتید (Vyleesi®).

کمک های مکانیکی

کمک هایی مانند دستگاه های خلاء و کاشت آلت تناسلی ممکن است به مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ) کمک کند. دستگاه خلاء (EROS-CTD) نیز برای استفاده در زنان تأیید شده است، اما می تواند گران باشد. داروهای گشاد کننده ممکن است به زنانی که تنگ شدن واژن را تجربه می کنند کمک کند. دستگاه هایی مانند ویبراتورها می توانند به بهبود لذت جنسی و اوج کمک کنند.

درمان جنسی

درمانگران جنسی می توانند افرادی را درمان کنند که مشکلات جنسی دارند و مشکلات آنها توسط پزشک بالینی اصلی آنها قابل حل نیست. درمانگران اغلب مشاوران زناشویی خوبی نیز هستند. برای زن و شوهری که می خواهند از رابطه جنسی خود لذت ببرند، وقت و تلاش با یک متخصص آموزش دیده ارزشش را دارد. سکس تراپی در این مورد می تواند بسیار مفید واقع شود.

درمان های رفتاری

اینها شامل تکنیک های مختلف، از جمله بینش در مورد رفتارهای مضر در رابطه، یا تکنیک هایی مانند تحریک خود برای درمان مشکلات برانگیختگی و یا ارگاسم است.

روان درمانی

درمان با یک مشاور آموزش دیده می تواند به شما در درمان آسیب های جنسی از گذشته، احساس اضطراب، ترس، احساس گناه و تصویر بد بدن کمک کند. همه این عوامل ممکن است بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به مشاوره آنلاین روانشناسی از کارشناسان مجرب روانشناس کمک گرفته و اختلال جنسی خود را درمان نمایید.

آموزش و ارتباط

آموزش جنسیت و رفتارها و واکنش های جنسی ممکن است به شما کمک کند بر نگرانی های مربوط به عملکرد جنسی غلبه کنید. گفتگوی آزاد با شریک خود در مورد نیازها و نگرانی های شما نیز به غلبه بر بسیاری از موانع زندگی جنسی سالم کمک می کند.

آیا اختلال عملکرد جنسی قابل درمان است؟

موفقیت درمان اختلالات جنسی بستگی به علت زمینه ای مشکل دارد. اختلال عملکرد خفیف مربوط به استرس، ترس یا اضطراب اغلب با مشاوره، آموزش و بهبود ارتباط بین شرکا قابل درمان است. برای بهبود سلامت جنسی، انگیزه داشتن و مشارکت فعال در مراقبت های بهداشتی شما با همکاری ارائه دهنده پزشکی مهم است.

حرف آخر

اغلب، هرچه اختلال جنسی بیشتر طول بکشد، سطح استرس و اضطراب شما بیشتر می شود. این می تواند مشکل را دائمی کند. بیشتر اوقات، چشم انداز افراد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی بسیار خوب است. با این حال، برخی از شرایط پزشکی غلبه بر آن را دشوارتر می کند. اگر آشکارا به آنها نزدیک شوید، می توانید اختلال عملکرد جنسی را به دلیل استرس یا شرایط موقتی معکوس کنید. مدیریت مسائل روانشناختی عمیق ممکن است بیشتر طول بکشد یا هرگز به طور کامل حل نشود، اما شما می توانید آنها را بهبود بخشید. جهت درمان اختلال جنسی ما به شما پیشنهاد می دهیم حتما با یک روانشناس ارتباط برقرار نمایید. کلینیک پیروزی با کادری مجرب می تواند بهترین گزینه برای خدمت رسانی به شما عزیزان باشد. شما عزیزان می توانید با مشاورین کلینیک پیروزی clinicpiroozi.com  در تمامی روزهای هفته بصورت 24 ساعته ارتباط برقرار نمایید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی