تبلیغ رپورتاژ

آیا مکمل های خوراکی برای درمان ریزش مو مناسب هستند؟

تقویم فارسی اندروید

قصه داروها، مکمل ها و محلول های جلوگیری از ریزش مو صحبت امروز و دیروز نیست. از آنجایی که مو، این ساختار پروتئینی، تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی فرد دارد حفظ آن برای همه افراد مهم است. همین موضوع سبب افزایش مراجعات به کلینیک های زیبایی، ساخت مکمل ها و محلول های شیمیایی و داروهای گیاهی متعدد شده است.

البته که هیچ کدام از این موارد بد نیست! ذات زیبایی دوست انسان، همواره به دنبال کسب زیبایی است اما زمانی اینها دردسرساز می شوند که ما فریفته تبلیغات اغراق آمیز توسط رسانه، صفحات اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و دیگر شبکه های اجتماعی می شویم. این نکته را به خاطر داشته باشید که توجه به مجوز سازمان غذا و دارو در استفاده از مکمل های ریزش مو ضروری میباشد.

اما آیا واقعا تمامی این محصولات بی فایده هستند؟ قطعا نه اما چقدر در جلوگیری از ریزش مو موثرند؟ چه راهکارهای دیگری غیر از استفاده از این محصولات، برای درمان ریزش مو وجود دارد؟ به تمامی این سوالات در ضمن این مقاله پاسخ خواهیم داد.

درمان ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن مواد غذایی که حاوی ریز مغذی های لازم برای تقویت مو هستند به جلوگیری از ریزش مو کمک شایانی می کند. از این ریز مغذی ها می توان به ویتامین های A، C، D، E ویتامین های گروه B و نیز آهن، روی، پروتئین و سلنیوم اشاره نمود. همچنین اگر می خواهید رژیم لاغری بگیرید، حتما با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید؛ بسیاری از رژیم های غذایی غیر اصولی می تواند نتایج نامطلوبی را برای سلامت عمومی بدن از جمله مو داشته باشد.

علاوه بر این، در صورت رعایت نکات مراقبت از مو از آسیب دیدگی های فیزیکی جلوگیری می کنید. این نکات مراقبتی عبارتند از:

  • شانه کردن روزانه موها که باعث افزایش خون رسانی به فولیکول های مو می شود.
  • استفاده از شامپوهای مناسب: شامپوهای بدون سولفات و سازگار با نوع موی شما از آسیب دیدن ساقه مو و ریزش آن جلوگیری می کند.
  • عدم استفاده از وسایل حرارتی: استفاده مداوم از اتو و سشوار مو می تواند یکی از علل آسیب رسیدن به ساقه مو و طاسی موقت باشد؛ لذا متخصصان به خشک کردن موها در هوای آزاد توصیه نموده اند.
  • استفاده از حوله و کلاه شخصی: استفاده از کلاه، شانه، حوله و بالشت شخصی از ابتلا به عفونت قارچی تینه آ کاپیتیس که منجر به ریزش موی سکه ای می شود، جلوگیری می کند.

انواع ریزش مو

ریزش روزانه صد تار مو، برای رویش موهای جدید جا باز کرده و قابل جبران است؛ بنابراین ریزش مو در حالت طبیعی هم وجود دارد اما زمانی ما شاهد کم پشت شدن موها هستیم که این تعادل بین موهای ریخته شده و موهای جدید بهم بخورد. طبق آمار نزدیک به نیمی از زنان و 60 درصد از مردان دچار ریزش مو هستند اما از دست دادن مو در تمامی افراد به یک شکل نیست و الگوهای متعددی دارد. این الگوها عبارتند از:

ریزش موی ارثی: آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی ارثی شایع ترین نوع ریزش مو است. افراد در این بیماری از بدو تولد با نوعی فولیکول مو متولد می شوند که به هورمونی به نام هورمون دی هیدرو تستوسترون حساس اند. این هورمون باعث می شود تا فولیکول های مو به مرور زمان کوچک تر شده و در نتیجه موها ریزتر و نازک تر شوند. در نهایت رویش موهای مجدد از فولیکول ها متوقف شده و فقط موهای نازک باقی می ماند.

 

ریزش موی ژنتیکی در مردان می تواند در هر سنی پس از بلوغ شروع شود و طی سالها پیشرفت کند. ریزش موها از اطراف شقیقه شروع شده و کم کم خط رویش مو پس روی کرده، تا اینکه تراکم موها کم شده و فقط تکه ای از موها در کف سر به جا می ماند. اغلب آقایان با این الگوی ریزش مو، به طاسی دچار می شوند.

زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک همیشه از الگوی مشخصی پیروی نمی کنند اما غالبا موها در سرتاسر پوست سر نازک می شود. این اتفاق به ندرت منجر به طاسی می شود.

ریزش مو در اثر افزایش سن

ریزش مو در اثر افزایش سن: اینگونه ریزش مو عموما منجر به نازک شدن و از بین رفتن تدریجی موها می شود. در حقیقت با افزایش سن تعداد بیشتری از فولیکول های مو به فاز استراحت منتقل شده و موهای باقیمانده هم کم تر و نازک تر می شوند.

ریزش موی سکه ای: یک نوع بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه فولیکول های مو را مورد تهاجم قرار داده و منجر به ریزش مو در پوست سر، صورت و سایر نواحی بدن می شود. این بیماری جنسیت نمی شناسد و هم آقایان و هم بانوان را درگیر خود می کند. همچنین حدود 20 درصد مبتلایان به این بیماری را کودکان تشکیل می دهند.

ریزش موی کششی: در این نوع ریزش مو، فولیکول های مو در اثر کشیدگی در طولانی مدت آسیب می بینند. استفاده از بافت ها و مدل موهای سفت مانند مدل خرگوشی و یا دم اسبی، شما را در معرض خطر این نوع ریزش مو قرار می دهد. این نوع ریزش عموما در نزدیکی شقیقه ها یا در امتداد خط مو رخ می دهد.

ریزش موی زخمی: مشهور به آلوپسی زخمی که در آن یک التهاب، فولیکول های مو را از بین برده و باعث ایجاد بافت اسکار در محل آنها می شود. این نوع ریزش مو نادر می تواند در هر سن و جنسی رخ دهد.

علت ریزش مو در زنان

علاوه بر موارد ژنتیکی عوامل زیادی می تواند منجر به ریزش مو شود. رژیم های غذایی غیر اصولی و فقر ریز مغذی هایی همچون آهن، پروتئین، ویتامین D و کلسیم به ریزش مو می انجامد. همچنین تروما و یا قرار گرفتن تحت استرس های شدید کاری، عاطفی و یا سوگ عزیزان نیز می تواند در هر دو جنس به این مسئله دامن بزند.

اما برخی علل ریزش مو مختص بانوان است. مثلا برخی چرخه های طبیعی بدن یک زن مانند یائسگی و یا زایمان، به دلیل بهم ریختن تعادل هورمون ها در بدن منجر به ریزش مو می شود. ریزش ناگهانی موها نخستین نشانه برخی بیماری ها همچون کم کاری تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی، عفونت های قارچی و سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز محسوب می شود.

علت ریزش مو در آقایان

ریزش مو در مردان به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی است. ژن هایی که از پدر و مادر به ارث برده می شود، حساسیت فرد را به هورمون هایی به نام آندوژن ها تعیین می کند. عوامل مشترکی همچون داروهای خاص، رژیم غذایی، تروما و … را نیز به این علل اضافه کنید.

ریزش مو بعد از کرونا

بیماری کرونا همانند هر بیماری عفونی دیگری که با تب شدید همراه است، می تواند به فولیکول های مو آسیب وارد کند که این موضوع کاملا طبیعی است. ریزش مو به عنوان یکی از عوارض کرونا، عموما دو یا سه ماه پس از بهبودی رخ داده که همین مدت هم به طول می انجامد. پس از آن رویش مجدد موها از سر گرفته شده و موهای از دست رفته جایگزین می شود.

توجه: این نوع ریزش، با علائمی همچون خارش پوست سر، پوسته ریزی و یا التهاب همراه نبوده و در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها باید دنبال علت دیگری غیر از کرونا باشیم.

درمان ریزش مو

برای درمان روش های بسیاری اعم از مزوتراپی، PRP، لیزرتراپی، درمان های دارویی و از همه مهم تر اصلاح تغذیه و دریافت مواد مغذی لازم وجود دارد. در واقع با دریافت مواد مغذی لازم هم ریزش مو درمان شده و هم از عوارض دیگر روشهای درمانی خبری نیست.

علت ریزش مو

وضعیت سلامت موها می تواند نشان دهنده تغذیه فرد باشد لذا تغذیه بر حالت، سلامت، جنس موها و ریزش تأثیر زیادی دارد. دریافت پروتئین ها، ویتامین ها و مینرال های ضروری بدن در سلامت مو نقش به سزایی دارد.

طبق گفته پزشکان کاهش ناگهانی میزان کالری می تواند سبب بروز ریزش مو گردد؛ همچنین افراد گیاهخوار باید مد نظر داشته باشند که با مصرف نکردن مواد غذایی گوشتی بسیاری از املاح مانند ویتامین D را دریافت نمی کنند. از آنجایی که جنس مو از نوع پروتئین می باشد لذا کمبود پروتئین بدن سبب بروز اختلال در روند تشکیل مو می گردد.

افرادی که دچار کم خونی از نوع کمبود آهن هستند و افراد با کمبود ویتامین گروه ب، بالاخص بیوتین، دچار ریزش مو می گردند. لذا مصرف مکمل‌ های حاوی آهن و منابع غذایی که این مینرال ها را داشته باشند توصیه می گردد. نقش آنتی اکسیدان ها در سلامت فولیکول های مو بر هیچکس پوشیده نیست. ویتامین D، C، E و همچنین عنصر سلنیوم دارای آنتی اکسیدان های قوی می باشند که از آسیب مربوط به رادیکال های آزاد ممانعت می‌ کنند.

رعایت کردن بعضی نکات مانند دوری کردن از استرس و همچنین استفاده از مکمل های مناسب ریزش مو مانند کپسول هیالورون پلاس، کپسول زینک پلاس و قرص سیستین B6 و کپسول بیوتین جهت جبران عارضه های مربوط به این معضل کمک کننده هستند. خوشبختانه در سال های اخیر فرهنگ استفاده از مکمل های غذایی و دارویی در بین اقشار جامعه رواج یافته است و از سوی دیگر مکمل‌ های مربوطه دارای تنوع بالایی بوده که از این رو می توانید جهت تهیه مکمل های مذکور با اطمینان و خیال راحت از داروخانه آنلاین داروتیم که یک داروخانه سلامت محور است، اقدام نمایید.

4 دیدگاه

  • ماینوکسیدیل خیلی خوبه فقط چون باید طولانی استفاده کنید سخته?

  • ریزش مویی که بر اثر مشکل تغذیه ای و یا کبود ویتامین ها باشه، با مکمل درست میشه

  • فولیکوژن با اینکه ایرانیه ولی خیلی موثره، یه داروخونه توی تهرانپارس به من پیشنهاد داد اولین بار

  • من بیوتین استفاده کردم البته ۳ دوره
    دارم اثرشو میبینم کم کم

4 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی