خواص مواد غذايي سلامت

آیا آب قلیایی یا آب آلکالاین برای شما سودمند است؟

تقویم فارسی اندروید

آب قلیایی یا آب آلکالاین در سال‌ های اخیر محبوبیت سریعی در بین همه افراد از علاقه‌ مندان به سلامت گرفته تا ورزشکاران حرفه‌ ای پیدا کرده است، خواه از رژیم غذایی قلیایی پیروی می‌ کنند یا فقط سعی می‌ کنند از هیدراتاسیون خود بهره بیشتری ببرند.

درست است که pH بدن شما نقش مهمی در سلامت کلی ایفا می کند و رژیم غذایی امروزه معمولاً با قندهای تصفیه شده، روغن های هیدروژنه، سدیم اضافی، شربت ذرت با فروکتوز بالا، افزودنی های شیمیایی، آفت کش ها، هورمون های مصنوعی و غذاهای فوق فرآوری شده پر شده است که همگی می توانند به اسیدوز با درجه پایین یا تولید بیش از حد اسید در خون کمک کنند و محیطی را ایجاد کنند که در آن بیماری می تواند رشد کند.

برخی ادعا می کنند که آب قلیایی – یا آب با pH بالا – بهترین آب برای نوشیدن برای سلامتی است و به فهرست طولانی از مزایای آب قلیایی بالقوه از کاهش وزن افزایش یافته و مقاومت در برابر سرطان اشاره می کنند اما آیا این نوشیدنی محبوب با هیاهوها مطابقت دارد یا فقط یک مد روز دیگر است که برای هدف قرار دادن مصرف کنندگان مراقب سلامتی استفاده می شود؟ بیایید بحث را پایان دهیم و حقیقت را پیدا کنیم.

آب قلیایی

آب قلیایی چیست؟

آب قلیایی نوعی آب با pH بالاتر از آب معمولی و پتانسیل کاهش اکسیداسیون منفی (ORP) است و بهترین نوع آن آب چشمه طبیعی قلیایی است. این معیار اسیدیته است – سطح pH پایین نشان دهنده یک ماده اسیدی تر است در حالی که pH بالاتر قلیایی تر است.

یون های هیدروژن بیش از حد به این معنی است که اکسیژن کمتری در اختیار سلول ها قرار می گیرد و در نتیجه اسیدیته بالاتر زمانی که pH کاهش می یابد، می شود. یون‌ های هیدروژن کمتر به معنای اکسیژن بیشتر در دسترس است که منجر به حالت قلیایی یا پایه می‌ شود. هیچ بیماری شناخته شده ای وجود ندارد که بتواند در حالت قلیایی زنده بماند.

از آنجایی که سطح PH بالاتری دارد، ظاهراً آب یونیزه قلیایی مفیدتر از آب اصلی شماست. معمولاً با سطح pH حدود 8 یا 9 کار می کند در حالی که pH آب لوله کشی معمولاً نزدیک به 7.0 یا کمتر است. همچنین گفته شده است که آب قلیایی مواد معدنی کلیدی بیشتری را برای بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد، مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم.

به طور میانگین، سطح pH شما باید تقریباً 7.365 برای خون در مقیاس بین 0 تا 14 باشد و خون را در نسبت قلیایی به اسید 60/40 باقی می‌ گذارد.

ترکیبات قلیایی اسیدهای موجود در خون را با چهار ماده معدنی قلیایی اصلی – کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم – که با هم کار می کنند تا بدن را سالم نگه دارند و به درستی کار کند، محافظت می کنند.

  • کلسیم استخوان های ما را تقویت می کند و از سیستم گردش خون سالم حمایت می کند.
  • منیزیم به تبدیل غذای ما به انرژی کمک می کند و برای حفظ عملکرد عضلات، اعصاب، قلب و کلیه کار می کند.
  • سدیم فشار خون را کنترل می کند، مایعات را در بدن متعادل می کند و بر حرکت عضلات تأثیر می گذارد.
  • پتاسیم به حفظ آرامش و انقباض عضلانی کمک می کند که در اطراف قلب بسیار مهم است و همچنین به هضم و دفع مایعات کمک می کند.

بدن سخت کار می کند تا به طور طبیعی خون را به سمت حالت قلیایی نگه دارد و هر زمان که لازم باشد برای حفظ تعادل آن از ذخایر ذخیره شده استفاده می کند.

فواید سلامتی

1. گردش خون را بهبود می بخشد

برخی تحقیقات نشان می دهد که آب قلیایی ممکن است گردش خون را بهبود بخشد و به خون اجازه می دهد راحت تر در بدن شما جریان یابد تا اکسیژن و مواد مغذی مهم را به بافت های شما برساند. اعتقاد بر این است که با کاهش ویسکوزیته یا ضخامت خون کار می کند و به حرکت موثرتر در جریان خون کمک می کند.

این در یک مطالعه در سال 2016 که در مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی منتشر شد عنوان شد که به 100 بزرگسال سالم یا آب معمولی یا آب قلیایی داده شد تا پس از یک تمرین سنگین خود را آبرسانی کنند. جالب توجه است، افرادی که آب قلیایی می‌ نوشیدند، 6.3 درصد کاهش ضخامت خون را تجربه کردند در حالی که تنها 3.36 درصد کاهش ویسکوزیته در افرادی که آب معمولی می‌ نوشیدند، مشاهده شد.

2. علائم رفلاکس اسید را کاهش می دهد

رفلاکس اسید که به نام GERD نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن اسید از طریق مری به سمت بالا حرکت می کند و باعث علائم رفلاکس اسید مانند آروغ زدن، نفخ و حالت تهوع می شود. پپسین، آنزیمی که مسئول تجزیه پروتئین ها است، نقش کلیدی در رفلاکس اسید دارد و می تواند علائم را تحریک کند.

به عنوان بخشی از رژیم منعکس کننده اسید، آب قلیایی ممکن است اثر مفیدی در خنثی کردن پپسین برای کاهش علائم داشته باشد. یک مطالعه آزمایشگاهی از موسسه صدای نیویورک نشان داد که نوشیدن آب قلیایی با pH 8.8 به غیرفعال کردن پپسین کمک می کند و به طور بالقوه مزایای درمانی را برای کسانی که از رفلاکس اسید رنج می برند ارائه می دهد.

با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که مسدود کردن پپسین مانند یک بانداژ موقت برای مشکل اصلی واقعی، مشابه اثر آنتی اسیدها عمل می کند. در حالی که آب قلیایی ممکن است به تسکین علائم کمک کند، ممکن است در واقع ریشه رفلاکس اسید را درمان نکند.

3. هیدراتاسیون را افزایش می دهد

هیدراته ماندن برای سلامت و تندرستی کلی بسیار مهم است. دریافت آب کافی دمای بدن شما را تنظیم می کند، به انتقال مواد مغذی کمک می کند و به دفع مواد زائد کمک می کند.

اعتقاد بر این است که آب قلیایی باعث افزایش هیدراتاسیون حتی بیشتر از آب آشامیدنی استاندارد می شود. مطالعه ای که در مجله انجمن بین المللی پزشکی ورزشی منتشر شد نشان داد که نوشیدن آب قلیایی به مدت دو هفته نه تنها باعث افزایش قلیایی شدن خون و ادرار می شود، بلکه وضعیت هیدراتاسیون را به میزان بیشتری نسبت به افرادی که آب معمولی می نوشند بهبود می بخشد.

4. قند خون را تنظیم می کند

حفظ سطوح بالای قند خون می‌ تواند آسیب زیادی به سلامتی شما وارد کند، با عوارض جانبی از افزایش تشنگی، سردرد و خستگی تا پیامدهای جدی‌ تر و طولانی‌ مدت مانند اختلال بینایی و آسیب عصبی.

اگرچه تحقیقات محدود است اما برخی تحقیقات اولیه نشان داده اند که آب قلیایی ممکن است به تعادل قند خون برای حفظ سطح قند خون طبیعی و ارتقای سلامتی بهتر کمک کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مصرف آب قلیایی با pH 9.5 و PH 11.5 سطح تصادفی گلوکز خون را در افراد دیابتی نوع 2 کاهش داد.

یک آزمایش حیوانی که در گروه مدیریت چاقی دانشگاه زنان دانگدوک در دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم چاقی انجام شد و در Life Sciences منتشر شد همچنین نشان داد که آب قلیایی دارای اثرات ضد دیابتی است و گزارش می‌ دهد که قند خون را کاهش می‌ دهد و تحمل گلوکز را در موش‌ ها بهبود می‌ بخشد.

5. ممکن است سلامت استخوان را ارتقا دهد

گفته شده است که رژیم غذایی بسیار اسیدی با افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار، از دست دادن استخوان را افزایش می دهد. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی قلیایی می تواند از تحلیل استخوان برای کمک به حفظ سلامت استخوان جلوگیری کند.

برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که آب قلیایی ممکن است با تأثیرگذاری بر هورمون‌ هایی که بر متابولیسم استخوان تأثیر می‌ گذارند، به قوی نگه داشتن استخوان‌ ها کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه از مرکز بیماری های استخوان در بیمارستان دانشگاه لوزان در سوئیس متشکل از 30 زن، نشان داد که نوشیدن آب قلیایی باعث کاهش سطح هورمون پاراتیروئید می شود که باعث می شود استخوان ها کلسیم را در خون آزاد کنند. نه تنها این، بلکه سطح یک نشانگر زیستی را که برای اندازه گیری میزان چرخش استخوان استفاده می شود نیز کاهش داد.

6. ضد پیری بالقوه

در یک مطالعه حیوانی در سال 2020، مصرف روزانه آب قلیایی بر نشانه مولکولی پیری و پاسخ آنتی اکسیدانی مورد بررسی قرار گرفت. از بین دو گروه موش، یکی آب معمولی و دیگری آب قلیایی دریافت کرد.

محققان دریافتند که پیری در سطح مولکولی در میان گروهی که مکمل آب قلیایی دریافت می‌ کردند، از جمله سطوح ROS (گونه‌ های فعال اکسیژن)، SOD-1 (سوپراکسید دیسموتاز) و GSH (گلوتاتیون)، به‌ علاوه فعالیت تلومراز و تلومرها «به‌ شدت بهبود یافته است».

آیا آب قلیایی برای شما خوب است؟

تحقیقات در مورد مزایای بالقوه آب قلیایی محدود است. نه تنها این، بلکه بسیاری از منابع کورکورانه در تلاش برای فروش محصولاتی مانند سیستم های فیلتر آب قلیایی گران قیمت به جای ارائه اطلاعات بهداشتی مبتنی بر شواهد به مصرف کنندگان، ادعاهای غیر قابل اثبات را مطرح می کنند.

مطالعه ای در سال 2022 این ادعاها را بررسی کرد که به عنوان مثال، قلیایی به درمان سندرم متابولیک در زنان یائسه کمک می کند اما تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است.

همانطور که گفته شد، کسانی که طرفدار آب قلیایی نسبت به آب اسیدی هستند ادعا می کنند که طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهد. یعنی متابولیسم را افزایش می دهد، از دست دادن استخوان را کند می کند، پیری را معکوس می کند و با خنثی کردن اسید موجود در خون که باعث بیماری می شود، جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد. آنها معتقدند اسیدوز با درجه پایین ممکن است همیشه با آزمایش تشخیص داده نشود و بدن شما را متحمل عواقب خاموش می کند.

از سوی دیگر، طرف مقابل موافق است که ممکن است مزایایی داشته باشد اما مشخص نیست که آیا مزایای آب قلیایی ناشی از سطح بالای pH خود آب است یا مواد معدنی موجود در آن. هشدار آنها به همه چیست؟ از ادعاهای بهداشتی که ممکن است خیلی خوب به نظر برسند و درست به نظر می رسند، چشم پوشی کنید و به خاطر داشته باشید که همه آب های قلیایی و سیستم های یونیزه کننده آب قلیایی برابر نیستند. شما باید بهترین یونیزه کننده آب و آب قلیایی را که می توانید دریافت کنید.

قلیایی کردن بدن و همه اندام های آن پیچیده است و مشکلاتی در مورد تعادل pH وجود دارد. اگر علت اصلی ناشناخته باشد، مخالفان به ما یادآوری می کنند، نوشیدن آب قلیایی ممکن است پاسخی برای سطوح پایین pH شما نباشد. به علاوه، بدن انسان برای زندگی در حالت قلیایی ثابت آفریده نشده است.

آن نسبت 60/40 را که قبلا ذکر شد به خاطر دارید؟ مصرف مداوم آب قلیایی بالا می تواند تعادل ظریف pH بدن شما را مختل کند و برای سلامتی شما مضر باشد.

توصیه ها

اگرچه برخی از مطالعات امیدوارکننده اثرات مثبت آب قلیایی بر سلامتی را نشان داده‌ اند اما بسیاری از این مطالعات کوچک، با محدودیت‌ های قابل توجهی هستند که می‌ توانند تعیین قطعی مزایای آب قلیایی را دشوار کنند.

مانند همه چیز در زندگی، تعادل در مورد آب قلیایی کلیدی است. در حالی که آب قلیایی ممکن است با برخی از مزایا همراه باشد، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی و پر از مقدار زیادی آب و غذاهای سالم و میوه ها و سبزیجات تازه هنوز بهترین راه برای حفظ تعادل pH مناسب و حفظ سلامتی شماست. در پایان، آب قلیایی نمی تواند جایگزین مجموعه ای از مواد مغذی ضروری که بدن شما از غذا به آن نیاز دارد، شود.

همچنین، فراوانی بیش از حد آب و مواد غذایی قلیایی در مدت زمان طولانی نه تنها می تواند باعث آلکالوز شود، بدن شما را از تعادل خارج کند و منجر به مشکلات جدی سلامتی شود، بلکه تولید پپسین را نیز مهار کرده و توانایی معده برای تجزیه غذا و پروتئین را به خطر می اندازد.

افزودن میوه‌ ها و سبزیجات تازه مانند سیب، لیمو، لیموترش، سبزیجات برگ‌ دار و هویج به رژیم غذایی‌ تان راه ساده‌ ای برای کنترل pH است و در عین حال سلامت کلی را بهبود می‌ بخشد.

اگر هنوز هم می‌ خواهید آب قلیایی را به میزان متعادل در رژیم غذایی خود بگنجانید، بسیار خوب است. با این حال، مانند همیشه، مطمئن شوید که آب قلیایی خود را با یک رژیم غذایی متعادل و یک سبک زندگی سالم و فعال همراه می کنید تا در مورد سلامتی خود بیشترین سود را ببرید.

آب قلیایی در مقابل انواع دیگر آب

این روزها، گزینه های زیادی در بخش آب بطری سوپر مارکت محلی شما وجود دارد. زمانی به آب آشامیدنی معمولی محدود می شد، در حال حاضر طیف گسترده ای از انواع آب موجود است، از آب قلیایی گرفته تا آب ساختار یافته و آب معدنی.

آب بطری معمولی معمولاً حاوی آب تصفیه شده است که از آب لوله کشی تهیه شده است که از طریق فرآیندی به نام اسمز معکوس فیلتر شده است که ناخالصی ها و میکروارگانیسم ها را از بین می برد. مقادیر کمی از مواد معدنی از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم در این شکل آب یافت می شود. آب تصفیه شده به طور کلی دارای pH اسیدی یا خنثی 7.0 یا کمتر است.

از سوی دیگر، آب معدنی از چشمه‌ های معدنی به دست می‌ آید و معمولاً حاوی انواع مواد معدنی مانند نمک‌ ها و ترکیبات گوگردی است. این در هر دو نوع آب گازدار و غیر گازدار موجود است که بر اساس اینکه آیا گازهای دی اکسید کربن اضافه شده دارد یا خیر طبقه بندی می شود. مانند آب قلیایی، می تواند به تامین مواد معدنی مهم در رژیم غذایی کمک کند که ممکن است برای سلامتی مفید باشد.

در همین حال، آب ساختاریافته نوعی آب است که فیلتر یا پردازش نشده است و آن را تقریباً با آبی که در طبیعت یافت می‌ شود یکسان می‌ کند. اعتقاد بر این است که مقدار بیشتری انرژی در خود نگه می دارد و گفته می شود که “بهینه شارژ” است و به سلول های ما کمک می کند تا کارآمدتر عمل کنند. بسیار شبیه آب قلیاییست و گفته می شود که pH مطلوبی دارد و ادعا می شود که از سطوح انرژی گرفته تا هضم و خلق و خو از آن سود می برد. درست مانند آب قلیایی، با این حال، تحقیقات هنوز در مورد تأثیر آب ساختاریافته بر سلامتی محدود است.

آب هیدروژنی یکی دیگر از آب های مرسوم است. با تزریق آب معمولی با مولکول های هیدروژن اضافی ساخته می شود. اغلب از طریق فرآیندی به نام الکترولیز ساخته می شود که پیوند اکسیژن و هیدروژن را در آب با استفاده از جریان الکتریکی قبل از افزودن هیدروژن اضافی به آب تجزیه می کند. در حالی که هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی از مطالعات نشان داده اند که می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، سلامت قلب را بهبود بخشد، خلق و خو را بهبود بخشد و عملکرد فیزیکی را افزایش دهد. با این حال، می تواند گران باشد و شواهد محدودی برای ارزیابی اثرات بلندمدت آن بر سلامتی وجود دارد.

روند دیگری که از بین رفت آب خام است. این یک نوع آب “طبیعی” است که به هیچ وجه فیلتر، تصفیه یا پردازش نشده است. آب از چشمه های طبیعی یا سایر منابع مستقیماً از طبیعت به دست می آید. مزایای فرضی شامل محتوای مواد معدنی بالاتر، کاهش سطح فلوراید، افزایش pH و سطوح بالاتر پروبیوتیک ها است. با این حال، آب خام همچنین خطر آلودگی بالایی دارد که می تواند چندین اثر منفی بر سلامتی داشته باشد.

خطرات و عوارض جانبی

زیاده روی در آب قلیایی ممکن است تعادل ظریف pH بدن شما را از بین ببرد و منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند آلکالوز شود. این می تواند عوارض جانبی آب قلیایی مانند تهوع، استفراغ، لرزش و گیجی ایجاد کند.

نوشیدن آب قلیایی به طور منظم همچنین می تواند فعالیت پپسین را غیرفعال کند و توانایی شما در تجزیه موثر پروتئین ها را مختل کند. همچنین ممکن است با اسیدیته طبیعی اسید معده که مسئول از بین بردن باکتری ها و پاتوژن ها برای حفظ سلامت بدن شما است، تداخل ایجاد کند.

اگر تصمیم به نوشیدن آب قلیایی دارید، مصرف خود را در حد اعتدال نگه دارید و حتماً آن را با یک رژیم غذایی سالم و کامل و فعالیت بدنی منظم همراه کنید تا بدن خود را در بهترین حالت نگه دارید. مثل همیشه، در صورت داشتن هر گونه نگرانی، حتما با پزشک خود یا یک متخصص سلامت قابل اعتماد مشورت کنید.

کلام آخر

گفته می شود که آب قلیایی دارای pH بالاتری نسبت به آب معمولی است و حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم است.

pH آب چقدر است؟ سطح pH آب معمولاً حدود 7.0 است که آن را خنثی می کند. از طرف دیگر، آب قلیایی معمولاً دارای pH حدود 8 یا 9 است.

برخی از مزایای آب قلیایی عبارتند از افزایش هیدراتاسیون، کاهش علائم رفلاکس اسید، کنترل بهتر قند خون، بهبود سلامت استخوان و افزایش گردش خون.

ادعا در مورد آب قلیایی و سرطان، خواص ضد پیری یا کاهش وزن به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است و هنوز توسط علم پشتیبانی نشده است.

زمانی که در حد اعتدال مصرف شود بی خطر است اما باید با یک رژیم غذایی مغذی و سبک زندگی فعال همراه شود تا بیشترین فواید را از نظر سلامتی داشته باشید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی